خبر یزد

آخرين مطالب

/گزارش/

نگاهی به دستاورد‌های پربركت یكی از مصوبات سفر رهبری به ابركوه ورزشي

نگاهی به دستاورد‌های پربركت یكی از مصوبات سفر رهبری به ابركوه
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - 800x600 اولین زورخانه شهر مهردشت از توابع بخش بهمن ابركوه تنها یکی از مصوبات سفر 10 سال پیش مقام معظم رهبری به منطقه است كه نه تنها به بركت این مصوبه منجر به ساخت سه زورخانه‌ی دیگر نیز شده بلكه هم‌اکنون تعداد 564 ورزشکار که صاحب 160 مقام استانی و کشوری هستند را هم تحت پوشش خود قرار داده است.
به گزارش ایسنا - منطقه یزد، پانزدهم دی‌ماه سالروز سفر مقام معظم رهبری به ابرکوه در سال 86 است و در آستانه این روز بی‌مناسبت نیست که به بررسی وضعیت و دستاوردهای یکی از مصوبات سفر معظم‌له در بخش بهمن این شهرستان یعنی ساخت زورخانه و توسعه ورزش باستانی در این منطقه بپردازیم.
رهبر معظم انقلاب در بیانات خود پیرامون ورزش باستانی و زورخانه‌ای فرمودند: «ورزش باستانی، یك تاریخ و فرهنگ است. همه‌اش خدا و دین است، ورزشی است كه با حركاتش اسم خدا را می‌آورند و تسبیحات اربعه می‌گویند. این ورزش را ادامه دهید و پیش بروید، از همه مهم‌تر آن روح معنوی و عرفانی را كه در این ورزش هست حتماً حفظ كنید. من به مسئولین ورزشی توصیه می‌کنم كه چندین رشته ورزشی مناسب را كه از نظر منطق و فرهنگ ما معنا و مضمون دارد انتخاب كنید و روی آن سرمایه‌گذاری كنید.»
ساخت اولین زورخانه بهمن با مصوبه سفر رهبری
«سیدحسن حسینی‌دوست» رییس هیات پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای بخش بهمنِ شهرستان ابرکوه در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد می‌گوید: تا قبل از سفر مقام معظم رهبری در پانزدهم دی‌ماه سال 86 به ابرکوه، در این شهرستان تنها یک زورخانه با نام «پوریای ولی» وجود داشت که عده‌ای از پیشکسوتان ورزش باستانی در آن فعالیت می‌کردند .
وی ادامه می‌دهد: ساخت زورخانه در بخش بهمن یکی از مصوبات سفر رهبر به ابرکوه بود که ساخت آن در شهر مهردشت آغاز و در سال 90 تکمیل و با نام «حیدر کرار» به بهره‌برداری رسید.
حسینی‌دوست كه خود بنیانگذار این ورزش در بخش بهمن است، اظهار می‌كند: هیات پهلوانی و زورخانه‌ای بخش بهمن از دی‌ماه سال 1390 آغاز به کارکرد و رفته‌رفته با علاقه‌مندی بیش از حد مردم این منطقه به ورزش باستانی، زورخانه‌های دیگری نیز در بخش بهمن ایجاد شده به نحوی كه در حال حاضر تعداد آنها چهار باب است.
کسب 160 افتخار ملی و استانی توسط باستانی‌كاران
رییس هیات ورزش پهلوانی بهمن تصریح می‌كند: هم‌اکنون زورخانه‌ «حیدر کرار» در محله مهرآباد، «ساقی کوثر» در محله اردی شهر مهردشت، «فاتح خیبر» در روستای اسد آبادِ اسفند آباد و زورخانه «علی ابن ابیطالب» در روستای خرم‌آباد فعال هستند.
به گفته وی، علاوه بر این زورخانه‌ها، دو باب زورخانه‌ نیز در روستای اسفندآباد و حسین‌آباد در حال ساخت است و در روستاهای بداف و نصرت‌آباد هم در حال پیگیری و تملک زمین برای ایجاد زورخانه هستیم .
حسینی‌دوست عنوان می‌كند: تعداد 564 ورزشکار سازمان‌یافته در رشته‌های مختلف کباده، میل سنگین، سنگ، میل بازی، مرشدی، میانداری انفرادی، چرخ تیز، چرخ چمنی، کشتی پهلوانی در زورخانه‌های بخش بهمن فعالیت دارند که خردسال‌ترین آنها شش ساله و مسن‌ترین‌شان نیز 70 سال سن دارد و میانگین سنی ورزشکاران بین 15 تا 35 سال است .
وی از کسب 37 مقام کشوری و 123 مقام استانی در مدت شش سال گذشته توسط ورزشکاران زورخانه‌ای بخش بهمن خبر می‌دهد و می‌گوید: مقام اول رشته کباده توسط «علی کارگران»، نایب‌قهرمانی رشته مرشدی توسط «محمدجواد حیدری پور» در سال 94 و «حمیدرضا فلاح» در سال 96 و 34 مقام سومی و چهارمی در رشته‌های مرشدی، کباده، میل سنگین و سنگ از دیگر باستانی‌كاران ابركوهی از افتخارات کشوری این ورزش در بخش بهمن ابركوه است .
دعوت مرشد مهردشتی به تیم ملی
این مربی ورزش زورخانه‌ای، دعوت شدن «میثم غلامزاده» از مهردشت در رشته مرشدی به تیم ملی جوانان کشور را یکی از مهم‌ترین افتخارات ورزش زورخانه‌ای بخش بهمن عنوان و اضافه می‌كند: هیات پهلوانی و زورخانه‌ای بخش بهمن عنوان برترین روابط عمومی و همچنین برترین هیات ورزشی استان را در سال‌های 93، 94 و 95 به خود اختصاص داد .
حسینی‌دوست خاطرنشان می‌كند: هر چهار زورخانه فعال بخش بهمن از لحاظ موقعیت، مساحت و تجهیزات مورد نیاز از بهترین زورخانه‌های استان یزد و مطابق با استانداردهای کشوری است .
وی با بیان این که اولین آکادمی ورزش زورخانه‌ای شهرستان ابرکوه در زورخانه حیدرکرار بخش بهمن تأسیس شد، اظهار می‌كند: «محمدرضا حسن‌پور» و «علی حسین زاده» که مرشدان تیم ملی هستند در سال‌های 94 و 95 جهت آموزش مرشدان بخش بهمن در مهردشت حضور یافتند. «محمدرضا نعمت اللهی» نیز یکی دیگر از مرشدان مطرح کشوری به‌عنوان مسئول کمیته مرشدان بخش بهمن انتخاب و 40 مرشد از این بخش تحت آموزش‌های وی قرار گرفتند.
بی‌مهری مسئولان ابركوه به باستانی‌كاران بهمن
رییس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای بخش بهمن با تأکید بر اهمیت آموزش آداب زورخانه‌ای، می‌گوید: یکی از ابعاد برجسته ورزش زورخانه‌ای آداب ویژه، منش‌ها و رفتارهای پهلوانی آن است که توسط کمیته ورزش زورخانه‌ای در روزهای جمعه به ورزشکاران آموزش داده می‌شود .
وی ادامه می‌دهد: با توجه به این که ورزش زورخانه‌ای نوعی ورزش مذهبی است و مردم شهرستان ابرکوه نیز ولایی و مذهبی هستند، جذب جوانان به این رشته کار سختی نیست و در صورت اندک توجه و حمایت از سوی مسئولان، خود به خود پتانسیل ورزشکاران زورخانه‌ای در حوزه کمیت و کیفیت افزایش می‌یابد .
حسینی‌دوست در پایان نیز از بی‌مهری مسئولین ورزش ابرکوه به ورزش زورخانه‌ای بخش بهمن گلایه و ابراز می‌كند: با توجه به حجم قابل توجه جمعیت ورزشکاران زورخانه‌ای بخش بهمن نسبت به شهر ابرکوه، باز شاهد کم‌توجهی مادی و معنوی مسئولان مربوطه هستیم تا جایی که حتی برای پرداخت هزینه‌های جاری زورخانه از قبیل آب، برق و غیره باید گل‌ریزان راه انداخته و از مردم کمک بگیریم .
عجین شدن ورزش زورخانه‌ای با آموزه‌های دینی
حجت‌الاسلام «رضا علیزاده» امام‌جمعه بخش بهمن نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: آنچه ورزش زورخانه‌ای را از سایر ورزش‌ها متمایز می‌کند، بُعد فرهنگی و اخلاقی این ورزش است به نحوی كه تمام برنامه‌های این ورزش رنگ و بوی مذهبی و فرهنگی دارد؛ از گود زورخانه گرفته که ساخت آن برگرفته از مذهب است تا حضور در گود که باید با طهارت و وضو باشد و همچنین نوع اشعار که جنبه عرفانی، اخلاقی و مذهبی دارد .
وی تصریح می‌كند: شاید بتوان گفت تنها ورزشی که تمام برنامه‌ها و حرکات ورزشی آن با آموزه‌های دینی عجین شده، همین ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای است که در کنار فعالیت‌های جسمی، فعالیت‌های معنوی و اخلاقی چون روحیه جوانمردی، تواضع و فروتنی در آن موج می‌زند .
علیزاده برگزاری مراسمات دینی و مذهبی، کمک به فقرا و ایتام، احترام به بزرگترها، سادات و پیشکسوتان از اصول و آموزه‌های ورزش زورخانه‌ای می‌داند و بیان می‌كند: این همه پتانسیل در یک نوع ورزش نشان می‌دهد که مسئولان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/12563/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود