خبر یزد

آخرين مطالب

گلایه امام جمعه یزد از سهل انگاری ادارات در مدیریت مصرف انرژی اقتصادي

گلایه امام جمعه یزد از سهل انگاری ادارات در مدیریت مصرف انرژی
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با بیان این که بحث مدیریت مصرف انرژی در ادارات می بایست جدی‌تر رعایت شود، گفت: اصلاح الگوی مصرف در ایران نیازمند فرهنگ سازی است.

آیت الله «محمدرضا ناصری» در دیدار مدیران آب و برق استان با اشاره به این که مصرف زیاد در کشور تنها مربوط به آب و برق و دیگر انرژی‌ها نیست، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، مشاهده می‌کنیم که مصرف در آب و برق و گاز و دیگر عرصه‌ها، مدیریت بسیار زیادی انجام می‌دهند اما متاسفانه الگوی مصرف در کشور ما با مشکل مواجه است و مصرف گرایی و الگوی ناصحیح مصرف از جمله مشکلات امروز جامعه است.
وی با بیان این که در بحث مدیریت مصرف و صرفه‌جویی باید ابتدا به ادارات توجه کرد، گفت: حجم بسیار زیادی از انرژی مصرفی به ویژه برق در ادارات مصرف می‌شود و با توجه به تعداد بالای کولرها و وسایل برقی و روشنایی ادارات، اگر مقداری صرفه‌جویی صورت گیرد، قطعاً میزان مصرف برق کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.
امام جمعه یزد گفت: در حال حاضر در برخی شرکت‌ها و موسسات و به ویژه برخی ادارات دولتی مصرف آب و برق خیلی زیاد است و دلسوزی چندانی در این زمینه مشاهده نمی‌شود و اسراف بسیار زیادی در این صورت می گیرد.
وی افزود: در اکثر ادارات در طول روز برای تامین نور از لامپ‌های زیادی استفاده می‌شود یا در ابتدای ساعات کاری، کولرهای ادارات در پایین ترین درجه ممکن روشن می‌شوند.
نماینده ولی فقیه در استان یزد تغییر سبک معماری را یکی از عوامل دیگر در افزایش مصرف انرژی دانست و عنوان کرد: سبک معماری ایرانی اسلامی به گونه‌ای بود که در طول روز هیچ نیازی به استفاده از لامپ نبود و تمام بخش‌های خانه از نور کافی برخوردار بودند.
امام جمعه یزد با بیان این که از افزایش بی‌رویه مصرف فست فودها و غذاهای آماده انتقاد کرد و گفت: مصرف زیاد و نادرست ما صرفاً به بحث انرژی خلاصه نمی‌شود و حتی در این حوزه هم اشتباهات مصرفی بسیار زیادی داریم.
وی افزود: مصرف زیاد فست‌فودها سبب شده که خانواده‌ها هم به لحاظ سلامتی و هم به لحاظ مالی با مشکل زیادی مواجه شوند اما در زمان شیوع کرونا، میزان مصرف این خوراکی‌ها کاهش پیدا کرد و باید سعی کنیم با فرهنگ‌سازی، این روند کاهشی را ادامه دهیم.
«ابوالفضل اسدی» مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد نیز در ادامه ضمن بیان این که پیک بار استان در سال گذشته به 1668 مگاوات رسید، افزود: در حالی که هنوز به پیک بار نرسیده ایم از میزان پیک بار سال گذشته عبور کرده‌ایم اما نهایت تلاش خود را به کار گرفته ایم تا برای مدیریت سقف پیک بار اعلام شده از سوی شرکت توانیر موفق باشیم و خاموشی به مردم تحمیل نشود.
وی افزایش دمای هوای استان را عاملی بر افزایش مصرف برق دانست و خاطر نشان کرد: در قدم نخست ادارات، دستگاه های اجرایی، نهاد های عمومی و ارگان های استان باید همکاری لازم را داشته باشند و در زمان پایان ساعت اداری، وسایل سرمایشی از مدار خارج شود.
اسدی همچنین با تاکید به رعایت مصرف انرژی در ساعات اداری، سرویس دستگاه های سرمایشی، تنظیم دمای آسایش بر روی 25 درجه، نصب سایه بان برای کولر های آبی و تعویض به موقع پوشال، نصب توری در محل پنجره هایی که آفتاب به طور مستقیم به ساختمان می تابد، استفاده از نور طبیعی روز و کاهش استفاده از نور چراغ ها و سیستم های روشنایی را از جمله راهکار های ساده و کم هزینه پیش رو برای کاهش مصرف برق دانست.
وی افزود: زمان اوج بار بین ساعات 12 تا 18 است و برای این که مردم دچار خاموشی نشوند نیازمند همکاری و مشارکت جدی مردم و صاحبان صنایع هستیم و امیدواریم بتوانیم با رهنمود های ائمه جماعت و فرهنگ سازی مساجد، مدارس و دانشگاه ها، پیک بار سال 99 را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم.
مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد همچنین استان یزد را با داشتن 58.5 مگاوات نیروگاه خورشیدی در رتبه اول کشوری دانست و ابراز امیدواری کرد با افزایش 10 مگاوات نیروگاه خورشیدی تا پایان تابستان سال جاری بتوانیم از انرژی خورشیدی نیز استفاده بهینه ببریم.
وی همچنین اختلاف بار حدود 500 مگاواتی تابستان و زمستان را از جمله دغدغه های شرکت برق منطقه ای یزد دانست و افزود: از پیامد های اختلاف بار 500 مگاواتی موجود در زمان پیک بار و خارج از آن، فعالیت نیروگاه ها تنها در زمان پیک بار است که این موضوع خواب سرمایه را بدنبال خواهد داشت و باید برای کاهش این اختلاف تلاش کنیم.
اسدی همچنین استان یزد را با حدود 82 درصد بار مولد، استانی صنعتی برشمرد و ابراز امیدواری کرد صنعت برق استان یزد بتواند در سایر مقوله ها نیز به سمت بار مولد رفته و اتلاف انرژی کمتری در استان داشته باشیم.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، تخصیص پاداش همکاری به مشترکین نیز از جمله مواردی بود که مدیر عامل شرکت برق منطقه ای یزد به آن اشاره کرد و افزود: در حوزه صنایع و مردمی به همکاری و مشارکت با صنعت برق پاداش تخصیص داده شده است و در سال گذشته حدود 140 میلیارد ریال به صنایع استان برای همکاری در مدیریت مصرف پاداش داده‌ایم و مردم و صنایع می توانند ضمن صرفه جویی و مشارکت در مصرف برق، پاداش هم بگیرند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/138577/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود