خبر یزد

آخرين مطالب

پیشنهادی به بهای شکستن کمر خمیده گردشگری و هتلداری کرونازده فرهنگي

پیشنهادی به بهای شکستن کمر خمیده گردشگری و هتلداری کرونازده
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد در حالی خانه‌های مسافر به صورت قارچ گونه در یزد جولان می‌دهند که به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهادی را با رویکرد ساماندهی ارائه کرده که با انتقاد مردم و مسئولان همراه بوده و به نظر می‌رسد با تحقق این پیشنهاد کمر خمیده صنعت گردشگری و هتلداری زیر بار کرونا به یک باره خواهد شکست.

به تازگی پیشنهادی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی خانه‌های مسافر در کشور ارائه شده که این پیشنهاد با انتقاد و گلایه فعالان گردشگری یزد به خصوص هتلداران همراه بوده است.
بنا به پیشنهاد مطرح شده؛ وزارت گردشگری باید دستورالعملی را برای صدور مجوز فعالیت‌ شرکت‌های خدمات اقامتی تدوین کند که متفاوت از مجوز بند "ب" باشد، همچنین وزارت گردشگری از ورود به هرگونه ایجاد فرایندهای دست و پاگیر برای فعالیت‌های خانه‌مسافر منع شده و صرفاً به سیاست‌گذاری و ابلاغ اصول کلی، شرایط میزبانی و نظارت بر شرکت‌های اقامتی باید اقدام کند. از طرفی بنا به این پیشنهاد، شرکت‌های خدمات اقامتی باید تمام اطلاعات مربوط به مسافر و خانه‌مسافر را در اختیار اداره اماکن قرار دهند و خانه‌های ثبت شده در شرکت‌های خدمات اقامتی نیز برای پنج سال از پرداخت عوارض شهری و مالیات از کسب و کارهای نوپا معاف می‌شوند.
«سیدامیرناصر طباطبایی» رییس جامعه هلتداران یزد و خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن انتقاد به پیشنهاد جدید مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با فعالیت خانه‌های مسافر، اظهار می‌کند: طرح خانه‌های مسافر فقط ضربه به بدنه گردشگری و هتلداری است که به دنبال شیوع کرونا و بحران‌های اخیر به شدت ضربه خورده است و قطعاً طرح مذکور نیز مزید این مشکلات خواهد شد.
وی اضافه می‌کند: متاسفانه نه تنها از گردشگری و هلتداری حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه نداشتن دانش فنی و تخصصی در این بخش بیشتر منجر به ضربه زدن به صنعت گردشگری شده است.
هتل‌های خلوت و خانه‌های مسافر شلوغ
این مسئول از پیشنهاد طرح ارائه شده در مورد توسعه فعالیت خانه‌های مسافر و استیجاری به علت تاثیر خانه‌های مسافر در شیوع کرونا گلایه می‎کند و می‌گوید: خانه‌های مسافر نه تنها در رعایت پروتکل های بهداشتی به وضوح کوتاهی می‌کنند بلکه در دوران تعطیلی هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجاز بدون هیچ نگرانی فعالیت داشتند.
طباطبایی با بیان این که هتل‌ها به دلیل ارائه مشخصات کامل مورد نظارت هستند، می‌گوید: متاسفانه نظارت بر خانه های مسافر به علت فعالیت غیرقانونی ممکن نیست و این پیشنهاد زمینه سواستفاده را فراهم کرده و ضربه بزرگی به هتلداری کشور وارد می‌شود به طوری که هتل‌ساز و سرمایه گذار تمایل و علاقه خود به سرمایه گذاری در این بخش را از دست می‌دهند.
پیشنهاد طرح خانه‌های مسافر زمینه‌ی سواستفاده را فراهم کرده و ضربه بزرگی به هتلداری کشور وارد می‌شود
وی با بیان این که آمار ورودی خانه‌های مسافر نیز ثبت نمی‌شود، می‌گوید: در حالی که هتل‌ها خالی هستند، خانه‌های مسافر پر از مهمانانی هستند که نه آماری از آن‌ها ثبت می‌شود و نه نسبت به رعایت شیوع کرونا تعهدی دارند و در عین حال در اشاعه کرونا هم نقش جدی دارند.
رییس جامعه هتلداران یزد از افزایش توریسم درمانی و فعالیت خانه های مسافر انتقاد می‌کند و می‌گوید: این پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس ضربه سنگینی را به صنعت هتلداری وارد کرده و این صنعت را تخریب می‌کند.
وی با بیان این که کسب و کار نوین کسب و کار توسعه بخش است، یادآور می‌شود: نه این کسب و کارها نوین هستند و نه توسعه بخش و جز از زیان به صنعت گردشگری هیچ مزایایی در پی نخواهند داشت.
تکدی گری و ناامنی دستاوردهای خانه‌های مسافر
اما یزدی‌ها نیز دل خوشی از فعالیت خانه های مسافر ندارند، این مسئله را از گفت‌وگو با چند نفر از ساکنان محلاتی با تجمع مراکز درمانی و خانه‌های مسافر دریافتیم، مردمانی که از مدیریت نشدن زباله‌ها و حضور و رفت و آمد اتباع بیگانه و مهاجران غیربومی گلایه‌مند هستند. محلاتی که روز به روز خالی‌تر از سکنه شده و به بازاری داغ برای صاحبان خانه‌های مسافر و استیجاری تبدیل شده است، محلاتی که بعضاً هویت خود را از دست داده‌اند.
یکی از شهروندان ساکن در بلوار طالقانی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: هر چهار طرف خانه‌ی من یک نفر خریده و همگی را به مسافران به خصوص مراجعان جنوبی و شرق کشور اجاره می‌دهد و هر روز نیز به تعداد خانه‌هایش افزوده می‌شود.
یکی از دیگر شهروندان هم از تکدی‌گری و افزایش آمار سرقت در این محلات گلایه و عنوان می‌کند: روزگاری کوچه قدیمی حنا محله اعیان‌نشینان و افراد اسم و رسم‌دار بوده اما حالا تبدیل به محله‌ای با ساکنان غیربومی و مملو از خانه‌های مسافر شده است.
وی ادامه می‌دهد: همسایه‌ها هم یاد گرفته‌اند که یکی از اتاق‌هایشان را اجاره دهند تا درآمدی در این وانفسای اقتصادی کسب کنند، حتی برخی از پزشکان نیز خانه‌های حوالی مطب‌شان را خریداری کرده‌اند و خودشان به بیماران اجاره می‌دهند.
این طور که به نظر می‌رسد خانه‌های مسافر در یزد نه تنها مزایایی برای این شهر گردشگرپذیر نداشته بلکه علاوه بر جامعه گردشگری، گلایه عمومی را نیز به همراه داشته است. البته برخی از مسئولان شهر نیز از فعالیت این مراکز گله‌مند هستند به طوری که یکی از مسئولان شهرداری یزد به تاثیر این واحدها در افزایش زباله‌های شکری و مشکل تکدی‌کری اشاره کرده بود و به نظر می‌رسد که پیشنهاد ارائه شده تنها بر بار مشکلات شهرهای گردشگرپذیر و مهاجرپذیری مانند یزد خواهد افزود.
اصلاح خوب است اما نه در این شرایط
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز در رابطه با پیشنهاد ارائه شده معتقد است که این پیشنهاد در مورد مدیریت خانه‌های استیجاری و مسافر نباید باعث حذف دیگر مصادیق اقامت شود.
وی در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: به نظر من پیشنهاد اصلاح در قانون پیشنهاد خوبی است اما در این شرایط که مجموعه‌های اقامتی همچون هتل ها ، بومگردی ها و مهمانپذیر ها در حال ورشکستگی هستند به شدت باید مراقب بود تا به آنها آسیبی وارد نشود.
وی با بیان این که سرمایه گذاری در بخش هتلداری تحت تاثیر عملکرد خانه‌های مسافر و استیجاری قرار خواهند گرفت، می‌گوید: متاسفانه در شرایطی هستیم که توصیه ما به سرمایه گذاری در هتل‌های جدید هم دست به عصا راه رفتن است و برنامه ریزی در این بخش نباید به گونه‌ای باشد که به واحدهای اقامتی مجاز به خصوص هتلها لطمه‌ای وارد شود.
فاطمی از توقف قطعی سرمایه گذاری در هتل‌ها و مجموعه‌های اقامتی به دنبال فعالیت جدی خانه‌های مسافر خبر می‌دهد و می‌گوید: این واحدهای غیرمجاز درحالی فعالیت آسوده‌ای دارند که نسبت به پرداخت مالیات و حق بیمه و حقوق کارگر هیچ تعهدی ندارند اما واحدهای اقامتی مجازو هتل‌ها متعهدانه حتی در شرایط کرونا و این بحران نیز ناگزیر هستند.
وی از پررنگ تر شدن فعالیت مافیایی این خانه‌های استیجاری خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: برخی از بنگاه‌ها، رانندگان تاکسی‌ و حتی فعالان بخش بهداشت و درمان در زمینه فعالیت مافیای در بخش واحدهای اقامتی غیرمجاز و خانه‌های استیجاری مشغول هستند و باید روند فعالیت این گروه منطقی تر شود.
برخی بنگاه‌ها، رانندگان تاکسی‌ و حتی فعالان بخش بهداشت و درمان در زمینه فعالیت مافیای در بخش واحدهای اقامتی غیرمجاز و خانه های استیجاری مشغول هستند. فاطمی از آسیب این مافیای شکل گرفته به صنعت گردشگری یاد می‌کند و می‌گوید: نه تنها گردشگری بلکه جامعه محلی نیز تحت تاثیر آسیب فعالیت این خانه‌ها قرار گرفته که همواره شاهد گلایه مردم به خصوص محلاتی که مورد تجمع این خانه‌ها قراردارند، هستیم.
وی در رابطه با تاریخچه فعالیت واحدهایی با عنوان خانه‌های مسافر نیز اظهار می‌کند: «خانه مسافر» عنوانی است که وزارت میراث فرهنگی بر خانه‌هایی که به صورت اجاره به گردشگران داده می‌شود و مجوزهای لازم را در این باره اخذ کرده‌اند، داده شد که البته مورد نظارت و بازرسی نیز قرار می‌گیرند.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه انچه امروزه به عنوان خانه‌های استیجاری تلقی می‌شود، خانه مسافر با تعریف فوق نیست در حالی که هدف وزارت میراث فرهنگی با این تعریف ساماندهی این واحدها بود.
فاطمی با بیان این که طرح خانه های مسافر با هدف ساماندهی فعالیت این واحدهای زیاد از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی ارائه شد، می‌گوید: با این طرح مقرر شد تا خانه های مسافر در قالب مجموعه‌ای دارای وبسایت معرفی و با نظارت بر عملکرد آن‌ها فعالیت کنند که در این طرح ابتدا این خانه ها به شرکتی خصوصی و سپس شرکت مادر تخصصی واگذار شد که پیشنهاد فعلی مرکز پژهش‌های مجلس این مسئولیت را از شرکت مادر تخصصی به تشکل‌های صنفی استانی وجامعه هتلداران واگذار می‌کند.
وی به بد سابقه بودن خانه های غیرمجاز در یزد اشاره میکند و می‌گوید: در استان یزد هم قبلا فعالیت‌هایی با هدف ساماندهی و ارائه مجوز به این واحدها انجام شد اما خیلی از این واحدها با وجود قطع تلفن و برخورد و شناسایی و همچنین برخورد با وبسایت های غیرمجاز حتی برای دریافت مجوز نیز مراجعه نکردند.
نیازی به افزایش خانه‌های مسافر نداریم
مدیر کل میراث فرهنگی یزد با بیان این که یکسری از این واحدها با تنها قطع یک باره تلفن تعداد زیادی شناسایی شد، می‌گوید: تعداد این واحدها در یزد بسیار زیاد بود که با وجود این که کرونا منجر به تضرر چشمگیری به واحدهای اقامتی به خصوص جامعه هتلداران شده است اما این واحدها همچنان فعالیت دارند و شرکت مادر تخصصی در استان یزد برنامه هایی را برای ساماندهی مجدد این واحدها داشت که با شیوع کرونا مجوزهای قبلی و اقدامات در دست انجام متوقف شد.
وی خاطرنشان می‌کند: البته مدیریت این خانه‌ها روند بدی نیست چرا که در نهایت تشکل‌های صنفی که منافع آن‌ها به واسطه فعالیت این واحدها به خطر افتاده مدیریت را به دست خواهد گرفت اما به اعتقاد جامعه هتلدارن، یزد به واسطه تعداد قابل توجهی از هتل‌ها و واحدهای مجاز اقامتی و مهمانپذیرها نیازی به افزابش فعالیت خانه های مسافر ندارد.
آنطور که به نظر می‌رسد وزارت میراث فرهنگی باید مشکلات استان‌هایی مانند یزد که سفردرمانی و زیرساخت های گردشگری سلامت در آن‌ها مهیاست را مشخصا در نظر گرفته و تدابیر لازم را برای جلوگیری از هر نوع اقدامی که منجر به ضرر و زیان بیش از حد به ذی نفعان صنعت گردشگری و هتلداری می‌شود، به کار گیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/139259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد