خبر یزد

آخرين مطالب

یبوست، مادر بیماریها/ استرس را از خود دور کنید اجتماعي

یبوست، مادر بیماریها/ استرس را از خود دور کنید
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد- ایرنا- یکی از بیمارهای خاموشی که مبتلایان زیادی را از کوچک و بزرگ و پیر و جوان، گرفتار خود کرده "یبوست" است.
دلایل این بیماری و راههای درمان آن هم در طب سنتی و هم طب نوین، متعدد است اما شاید نقطه مشترک همه آنها رعایت اصول تغذیه، تحرک و دوری از استرس باشد.
طب ایرانی از دفع مواد زائد بدن با عنوان استفراغ نام برده که یکی از مهمترین راههای دفعی بدن از طریق دستگاه گوارش است اما دفع نامناسب از این طریق، بیماری یبوست نام دارد.
***یبوست چیست؟
یبوست را "ام امراض" یعنی مادر بیماری ها نامیده اند و در بسیاری از منابع طب جدید، دفع کمتر از سه بار در هفته، یبوست واقعی در نظر گرفته میشود حال آنکه در دیدگاه طب ایرانی دفع باید مطابق با وعده های غذایی اصلی هر فرد صورت گیرد.
طب ایرانی معتقد است دفع کمتر از 2 بار در روز و هرگونه سختی و احساس فشار در زمان دفع، یبوست است و با توجه به این نکته، آمار یبوست درجامعه ما بسیار بالا خواهد بود.
*** علت اصلی یبوست، ناشناخته است
یک متخصص طب ایرانی معتقد است: یبوست از جمله مشکلات شایع گوارشی به خصوص در جوامع صنعتی است.
دکتر محمد عسکر فراشاه به خبرنگار ایرنا گفت: یبوست ممکن است ساختاری و عملکردی باشد، به غیر از دوره نوزادی، شایع ترین علت یبوست عملکردی است که به آن ایدیوپاتیک یا "با علت ناشناخته" هم گفته می شود.
وی اظهار داشت: یبوست، عملکردی غیرپاتولوژیک، بیشتر به علت حرکت روده ای دردناک و در نتیجه نگه داشتن مدفوع برای جلوگیری از یک اجابت مزاج ناخوشایند است.
*** از استرس و نگرانی دوری کنید تا به یبوست مبتلا نشوید
دکتر عسکر فراشاه تصریح کرد: صنعتی شدن، تغییر رژیم غذایی و بی حرکتی منجر به افزایش یبوست در جامعه شده و مطالعات حاکی از آن است که بین اختلالات حرکتی دستگاه گوارش مثل یبوست مزمن و استرس های روانی از قبیل افسردگی و نگرانی نیز ارتباط وجود دارد.
این متخصص یادآور شد: در طب ایرانی به یبوست، اعتقال بطن گفته می شود؛ البته منظور از اعتقال بطن نوعی از یبوست است که در آن مدفوع به علل مختلف سفت شده و به علت سختی مدفوع، عبور آن از مجاری گوارشی به سختی صورت میگیرد.
عسکر فراشاه افزود: نوع دیگری از یبوست وجود دارد که به دلیل تنبلی دستگاه گوارش ایجاد می شود، این نوع یبوست معمولا ناشی از غلبه سردی بر امعا یا روده و معده است که در حالت شدید آن سردی به کبد نیز کشیده شده و در این حالت اصطلاحا حصر بطن ایجاد می شود.
وی کمترین تغییرات در زندگی از جمله استرس های روانی، مسافرت و کاهش فیبر غذایی روزانه را موجب خشکی مدفوع و به دنبال آن درد و فشار هنگام اجابت مزاج اعلام کرد.
به گفته وی وقتی مواد دفعی در زمان مناسب از روده ها خارج نشود امکان بازجذب و بازگشت آنها به دستگاه گردش خون وجود دارد، یبوست هم به دلیل ایجاد حس ناخوشایند و هم به دلیل دفع نشدن مواد زاید، علاوه بر تاثیرات منفی جسمی می تواند به شدت بر حالات روانی فرد نیز اثر منفی بگذارد.
*** داروهای رایج، درمان قطعی یبوست نیستند
این متخصص طب ایرانی گفت: داروهای رایج، درمان قطعی یبوست نیستند و به محض قطع آنها شاهد برگشت یبوست هستیم ضمن آنکه بسیاری از این داروها با عوارضی چون نفخ و تهوع همراه هستند و تاثیر آنها به تدریج کاهش می یابد.
وی تاکید کرد: در طب سنتی، یبوست یک بیماری مجزا در نظر گرفته نمی شود و در واقع یبوست نشانه ای است که وجود اسباب بیماری و از میان رفتن اسباب سلامت در فرد را نشان می دهد.
وی از جمله دلایل دیگر یبوست را خشکی غذاها، کمی صرف طعام، استفاده بیش از حد از مدرات (ادرار آور)، کثرت تعریق،
حرارت هوا و فعالیت ورزشی شدید و زیاد اعلام کرد.
*** راه درمان چیست؟
دکتر عسکر فراشاه به درمان این بیماری اشاره کرد و افزود: ابتدا باید با اصلاح سبک زندگی، اتخاذ تدابیر غذایی و رفع مشکلات روحی آغاز کرد.
وی اظهار داشت: برای شکسته شدن سیکل معیوب یبوست باید فرد در فواصل معین، بدون تنش به دستشویی برود تا رفته رفته عادت زور زدن و نگهداری مدفوع از میان برود، این توصیه به خصوص در سن یادگیری دستشویی رفتن، در زمان شروع مدرسه، مسافرت و بیماری بسیار مهم است ضمن آنکه باید عادات نادرست تغذیه ای و بی تحرکی اصلاح شود.
وی رعایت ساعات منظم غذایی را راه حل دیگر درمان یبوست دانست و گفت: داشتن یک برنامه غذایی منظم، بدن را برای ایجاد هماهنگی در هضم، جذب و دفع مواد زائد یاری می دهد.
*** دفع را به تعویق نیندازیم
وی با بیان اینکه هنگام احساس نیاز به دفع به هیچ وجه آن را به تعویق نیندازیم که این مسئله به ویژه در کودکان بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: برخی از والدین، فرزندان خود را از استفاده از سرویس های بهداشتی مهد کودک ها یا مدارس به دلیل ترس از آلودگی منع می کنند و کودک مجبور به خودداری شده و این امر به مرور موجب اخلال در حرکات طبیعی روده و ایجاد یبوست می شود.
متخصص طب ایرانی تصریح کرد: برخی کودکان که از ابتدا مدفوع سفت دارند به دلیل ترس از درد هنگام دفع، از این کار خودداری می کنند و در نتیجه دچار تشدید یبوست اولیه خواهند شد که در این شرایط باید تحت نظر یک متخصص درمان یبوست انجام شده و در صورت لزوم از مشاوره های روانی نیز بهره گرفت.
وی راه حل موثر دیگر رفع یبوست را استفاده از ماساژ شکم و کف پاها اعلام کرد و افزود: یکی از روش های کمک به کاهش یبوست ، ماساژ مداوم کف پا و شکم است، ماساژ کف پا با انگشتان دست یا به کمک وردنه قابل انجام است، ماساژ شکم نیز به صورت دورانی و با روغن های مناسب مثل کرچک در جهت عقربه های ساعت انجام میشود.
*** چی نخوریم؟
وی همچنین افراد را از مصرف غذاهای خشکی آور و یبوست زا مانند عدس، موز نارس، میوه های ترش و قابض، بادمجان، گوشت های مانده، نمک سود، قهوه، نسکافه، ترشی ها، ماکارونی، لازانیا، قارچ، غذاهای آماده و کنسروی، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، مواد غذایی شور یا پر ادویه و پنیرهای کهنه بر حذر داشت.
وی به دوری از موقعیت های استرس زا یا خشم آور توصیه کرد و با اشاره به اینکه نباید ورزش را فراموش کنید، مردم را به ورزش های معتدل مثل پیاده روی ،دوچرخه سواری و بالا رفتن از پله برای تقویت عضلات روده و جلوگیری از یبوست، دعوت کرد.
*** آش و کدو فراموش نشود
دکتر عسکر فراشاه، یکی از بهترین روش ها برای رفع یبوست را مصرف آشهای ساده طبی دانست و گفت: آش ساده طبی با استفاده از گوشت های لطیف نظیر بلدرچین یا سینه مرغ محلی ،
سبزیجاتی نظیر جعفری، شوید،اسفناج و کمی گشنیز و شنبلیله،
برنج، کمی ماش پوست گرفته درست می شود که باید در انتهای پخت آن روغن زیتون،روغن بادام شیرین یا روغن کنجد و مقداری نمک افزوده شود.
به گفته وی همچنین در صورت احساس حرارت یا خشکی زیاد در بدن، کدوی خورشتی یا آلوی بخارا و درصورت احساس سرما یا وجود نفخ، زیره نیز اضافه می شود که این غذا تقریبا بی مزه بوده و نباید طعم شوری، ترشی یا تندی غالب داشته باشد.
6197

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/18660/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!