خبر یزد

آخرين مطالب

مدیر کل منابع طبیعی یزد خبر داد؛

شناسایی 14 کانون فرسایش بادی در استان/ اجرای طرح تلفیقی پرورش شتر در یزد برای اولین بار در کشور اقتصادي

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به بیابانی بودن 36 درصد از عرصه ‎‎ های منابع طبیعی و شناسایی 14 کانون فرسایش بادی در استان، از نهالکاری در 900 هکتار از این اراضی بیابانی در سال جاری خبر داد .  «محمدرضا آخوندی» امروز به مناسبت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران به شرایط اقلیمی استان اشاره و تصریح کرد: یزد دارای 7.4 میلیون هکتار مساحت است که 98 درصد آن را منابع طبیعی شامل می ‎‎ شود .
به گفته وی، 36 درصد از عرصه ‎‎ های منابع طبیعی استان را بیابان ‎‎ ها و اراضی کویر یزد تشکیل می‏‏دهند و تاکنون 14 منطقه در معرض فرسایش بادی به مساحت 530 هزار هکتار دراستان شناسایی شده است .
وی افزود: دو درصد از اراضی استان که مساحت 170 هزار هکتار را شامل می ‎‎ شود نیز دارای پوشش جنگلی اهم از طبیعی و دست ‎‎ کاشت است که عمدتاً در شهرستان ‎‎ های خاتم و بافق واقع شده است .
آخوندی اظهار کرد: 4.4 میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی استان نیز مراتع عمدتاً متوسط و فقیر هستند که 4000 بهره ‎‎ بردار که بیشتر دامدار هستند و نیز حدود 400 خانوار بهره ‎‎ بردار گیاهان دارویی از آن ارتزاق می‏‏ کنند .
وی در ادامه به عملکرد بخش ‎‎ های مختلف منابع طبیعی استان نیز اشاره و تصریح کرد: در بخش جنگل ‎‎ کاری و جنگل‏‏داری می‏‏توان از آبیاری و مراقبت 12 هکتار از اراضی جنگلی، 650 هکتار جنگلکاری به صورت سنواتی و نگهداری از 9 پارک جنگلی به مساحت 140 هکتار یاد کرد .
وی با اشاره به فرارسیدن هفته منابع طبیعی، از تولید و توزیع 300 هزار اصله نهال بین آحاد مردم جهت امر درختکاری و انتقال آب به پارک چنگلی چشمه تامهر خبر داد .
این مقام مسئول، یکی طرح‏‏های این اداره کل را طرح ملی ترسیب کربن ذکر کرد که از سال 93 در سطح 70 هزار هکتار عرصه ‎‎ های منابع طبیعی شهرستان ابرکوه آغاز شده و امسال به شهرستان خاتم تعمیم یافته است .
وی از اقدامات این اداره کل در بخش بیابان‏‏زدایی به 900 هکتار نهالکاری در مناطق بیابانی استان که عمدتاً در شهرستان ‎‎ های بافق و اردکان قرار دارند، اشاره کرد و افزود: آبیاری و مراقبت از دو هزار هکتار از نهالکاری‏‏های استان و 600 هکتار حفاظت و قرق این عرصه ‎‎ ها از دیگر این اقدامات بوده است .
آخوندی در بخش مرتع استان نیز اظهار کرد: دو هزار کیلومتر از جاده‌های مرتعی استان در سالجاری یغ‏‏زنی و آتشباری شده است، 17 هزار مترمکعب تامین آب شرب دام برای دامداران و اجرای طرح تلفیقی با محوریت پرورش شتر در 660 هکتار از مراتع شهرستان اردکان برای اولین بار در کشور از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه طی سالجاری بوده است .
وی یکی دیگر از طرح‏‏های این اداره کل را اجرای طرح کاداستر اراضی منابع طبیعی خواند و افزود: استان یزد با اجرای این طرح در 740 هکتار از عرصههای منابع طبیعی که 300 درصد بیشتر از سهمیه در نظر گرفته شده برای استان بوده، از استان‏‏های پیش روی کشور در این رابطه بوده است .
وی در مورد طرح ‎‎ های آبخیزداری ‎ استان و فعالیت ‎‎ هایی که در این رابطه امسال انجام شده است نیز توضیحاتیارائه کرد و گفت: مدیریت حوزه‏‏های آبخیز استان و طرح حفاظت از خاک برای پیشگیری از وقوع سیل و اجرای طرح‏‏های آبخیزداری در حوزه‏‏های در دست اجرای استان برای سدسازی از جمله این اقدامات بوده است .
مدیر کل منابع طبیعی استان با اشاره به اجرای طرح بین المللی منارید در شهرستان بهاباد از سال ‎‎ های پیش، از تعمیم این طرح به بخش مرکزی مهریز و بخش ندوشن شهرستان میبد در سال جاری خبر داد .
وی از اجرای اقدامات موثری در حوزه حفاظت از منابع طبیعی استان با همکاری واحد حقوقی و یگان حفاظت این اداره کل خبر داد و تصریح کرد: امسال علیرغم خشکسالی ‎‎ های 13 ساله گذشته حاکم بر استان تنها 2.5 هکتار از اراضی استان دچار حریق شده که نشان از اهتمام جوامع محلی و محیط ‎‎ بانان استان در اطفای به موقع حریق دارد .
وی همچنین اعلام کرد: امسال 700 فقزه پرونده مرتبط با منابع طبیعی استان اعم از تخریب، تصرف و چرای غیرمجاز در این اداره کل تشکیل شده که 121.9 هکتار از آنها مربوط به خلع ید از اراضی دولتی و عمدتاً مربوط به شهرستان ‎‎ های ییلاقی مهریز و تفت بوده که 74 هکتار از آنها قلع و قم شده است.
آخوندی اقدامات پیشگیرانه در این حوزه به ویژه اقدام راساً یگان حفاظت در مورد مخربان عرصه ‎‎ های منابع طبیعی را در کاهش پرونده ‎‎ های حقوقی این اداره کل موثر دانست .
وی با اشاره به این که منابع طبیعی بستر توسعه پایدار است، اظهار کرد: هر چند که استان یزد به عنوان دومین استان معدن ‎‎ خیز کشور و به عبارتی به عنوان بهشت معادن کشور شناخته می‏‏شود ولی 98 درصد از استعلام ‎‎ های مربوط به این حوزه 90 درصد با پاسخ منفی مواجه بوده است .
وی در مورد طرح تلقیقی پرورش شتر را با توجه به این که شتر از دام‏‏های دارای کمترین وابستگی به نهاده‏ ‎ های دامی نسبت به سایر دام ‎‎ ها، از طرح‏‏های در دست اقدام استان برشمرد و تصریح کرد: در این باره طرحی در منطقه ساغند شهرستان اردکان در حال اجراست که مجاز به چرای 16 هزار نفر شتر در 400 هزار هکتار از مراتع ضعیف استان توسط 20 بهره ‎‎ بردار می ‎‎ باشد .
به گفته آخوندی، با اجرای این طرح سعی داریم پرورش شتر از شکل سنتی را به صورت نیمه بسته اجرا کنیم و در شیر تولیدی از این دام را که قبلا مورد استفاده نبوده است با توجه به خواص درمانی در کنار گوشت این دام مورد بهره ‎‎ برداری قرار دهیم .
وی افزود: علاوه بر این، در طرح مذکور مباحث مربوط به گردشگری و اصلاح و احیای مراتع و قرق ‎‎ ها را نیز مدنظر داریم .
این مسئول در بخش پایانی سخنانش پیرامون موضوع طرح کمربند سبز یزد نیز اظهار کرد: مطالعات این طرح در سال 1375 و در سطح 110 هکتار از اراضی حاشیه شهر یزد انجام ولی طی سالهای 79 - 80 فاز اول آن در 100 هکتار از این اراضی اجرایی شد ولی در سال ‎‎ های بعد این طرح متوقف شد که در این مدت بخشی از اراضی مذکور تغییر کاربری صنعتی پیدا کرد .
وی با اشاره به از سرگیری اجرای طرح از سال 85 با بازنگری طرح در قالب تعیین 19 کریدور برای کمربند سبز به مساحت یکهزار هکتار، اظهار کرد: در همین رابطه 270 هکتار درختکاری در سه فاز انجام شده ولی 700 هکتار باقیمانده نیاز به تامین اعتبار و آب دارد .
آخوندی در همین رابطه نیز از تعلق سهمیه 30 لیتر از آب پساب تصفیه‏‏خانه شهر یزد به این بخش خبر داد و گفت: متاسفانه اعتبار لازم برای تخصیص این آب تاکنون تامین نشده است .

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/18790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود