خبر یزد

آخرين مطالب

مدیر گروه تحقیقات محیط زیست جهاددانشگاهی یزد: مدیریت پسماندهای صنعتی از ضروریات توسعه پایدار است اجتماعي

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - مدیر گروه تحقیقاتی محیط زیست جهاددانشگاهی استان یزد با اشاره به اهمیت توجه به موضوع پسماندهای صنعتی، تاکید کرد: مدیریت پسماندهای صنعتی یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌شود .
«مائده دهقانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد در رابطه با اهمیت پرداختن به موضوع پسماندهای صنعتی اظهار کرد: امروزه مشکلات مربوط به پسماندهای صنعتی و بروز انواع مشکلات زیست محیطی و آلودگی‌ها در کشور، توجه سیاستگذاران و مسئولان بخش‌های مختلف به وضع قوانین مناسب و تشویق صاحبان صنعت به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی سبز به منظور مدیریت پسماندهای صنعتی مضر برای طبیعت را بیش از پیش ضروری ساخته است.
وی خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر رشد سریع تکنولوژی به دنبال رشد سریع جمعیت و نیازهای جامعه، سـبب تولیـد مقادیر زیادی از پسماندهای صنعتی و خطرناک شده است لذا مدیریت پسماندهای صنعتی به عنوان یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌شود .
به گفته این مسئول، به همین دلیل نیز به ‌منظور مشخص کردن افق برنامه‌ریزی و چشم‌انداز اجرای طرح‌های مرتبط با پسماند صنایع، انجام تحقیقات و پژوهش در زمینه مطالعات کمی و کیفی پسماندهای صنعتی، دو چندان ضرورت دارد.
وی در ادامه متذکر شد: البته مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محیطی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در همین راستا و به کارفرمایی اداره کل محیط زیست استان اقدام به اجرای طرح مطالعات کمی و کیفی پسماندهای واحدهای صنعتی بزرگ و صنایع سنگین دارای پسماندهای صنعتی و ویژه مستقر در استان یزد به منظور تعیین روش‌های امحاء اصولی پسماندهای مذکور جهت ساماندهی وضعیت موجود می‌کند.
وی در مورد این طرح بیان کرد: این طرح به دلیل این ‌که همه ابعاد سیستم پسماند در صنایع استان را مورد بررسی قرار خواهد داد، بالادست‌ترین سندی است که در این رابطه تهیه می‌شود و در واقع الگویی برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری اصولی و مناسب در زمینه مدیریت پسماندصنایع و ارائه پیشنهادات در خصوص نحوه امحاء آنهاست.
دهقانی تصریح کرد: در این پژوهش در ابتدا وضعیت موجود پسماندها و نحوه مدیریت آن‌ها و داده‌های آماری موثق که بیانگر سیمای واقعی است به همراه توانمندی‌های آن منطقه مشخص می‌شود و با توجه به آن امکان‌سنجی و ارایه گزینه‌های مناسب مدیریت پسماندهای صنعتی آن منطقه بر اساس توجیهات فنی، اقتصادی و زیست محیطی ارایه و سپس بر اساس اولویت‌بندی‌، نقش‌پذیری و قابلیت‌سنجی هر یک از مناطق بهترین گزینه‌ها و راهکارهای مناسب اجرایی را انتخاب و در آخر برنامه‌های اجرایی زمان‌بندی شده برای نیل به اهداف استراتژیک مدیریت پسماندهای صنعتی مذکور تهیه و تدوین می‌شود.
وی از اهداف عمده انجام این پژوهش در مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محیطی را مواردی همچون شناسایی پسماندهای حاصل از فرآیندهای تولیدی و طبقه‌بندی آنها بر اساس قانون حفاظت و بازیافت منابع (RCRA) ، رهنمودهای برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و آیین‌نامه سازمان حفاظت محیط زیست ایران جهت برنامه‌ریزی و اجرای مراحل کمینه‌سازی و کاهش خطرات حاصل از تولید پسماندهای صنعتی و ویژه برشمرد.
مدیر گروه تحقیقاتی محیط زیست جهاددانشگاهی استان همچنین امکان بازیافت پسماندهای صنعتی و ارائه پیشنهادات آموزشی مربوط به پرسنل در خصوص نحوه تعامل با پسماندها و کاهش خطرات ناشی از پسماندها را از دیگر اهداف این تحقیق از سوی این گروه تحقیقاتی خواند.
وی با اشاره به برخی دیگر از فعالیت‌های این مرکز خاطرنشان کرد: توانمندسازی علمی تخصصی در پاسخ‌گویی به تقاضاهای موجود در محدوده‌ی پیرامونی در زمینه حل مشکلات مربوط به آلاینده‌ها، تخریب محیط‌زیست و استفاده‌ی بهینه از منابع در محیط زیست شهری و صنعتی استان و کشور بخشی از فعالیت‌های گروه تحقیقاتی محیط زیست جهاددانشگاهی یزد است.
به گفته وی، این مرکز از سال 85 فعایت خود را آغاز کرده و با توجه به در اختیار داشتن کادر علمی و تحقیقاتی مناسب، چشم انداز و دور نمای بسیار مناسبی از نظر امکان انجام طرح‌های تحقیقاتی- کارفرمایی داشته و گام‌های بزرگ نیز در این راستا برداشته است.
دهقانی در پایان نیز در رابطه با استفاده از فارغ التحصیلان این حوزه در این مرکز یادآور شد: در همین رابطه نیز از فارغ التحصیلان در زمینه محیط زیست و سایر زمینه‌های مرتبط دعوت به همکاری می‌کنیم و کلیه علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه حضوری به این مرکز واقع در ستاد مرکزی سازمان جهاددانشگاهی یزد واقع در طبقه دوم مجتمع تجاری سیدالشهدا در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی یا از طریق پست الکترونیک en.acecr@gmail.com در این رابطه پیگیری کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/18907/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است