خبر یزد

آخرين مطالب

رئیس منابع طبیعی شهرستان:

250 هکتار از اراضی شمال اردکان بیابان زدایی شد اجتماعي

250 هکتار از اراضی شمال اردکان بیابان زدایی شد
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد- رئیس اداره منابع طبیعی اردکان گفت: در راستای مقابله با پدیده ریزگردها و تثبیت خاک در سال 96 در بیش از 250 هکتار از اراضی شمال این شهرستان عملیات بیابان زدایی انجام شد.
به گزارش ایرنا مرتضی افخمی اردکانی روز شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران شهرستان اردکان افزود: دولت در زمینه مقابله با بیابان زدایی اعتبارات خوبی را اختصاص داده است به گونه ای که در سال جاری بیش از 6 میلیارد ریال اعتبار برای بیابان زدایی در شهرستان اردکان تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد: برای سال آینده نیز با موافقت مقام معظم رهبری اجازه برداشت 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ارزی برای مبارزه با ریزگردها صادر شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی اردکان در ادامه با بیان اینکه کمبود بارش در شهرستان اردکان سبب شده که پوشش گیاهی در منطقه ضعیف تر شود و در وضعیت نگران کننده ای قرار بگیرد تصریح کرد: برای حفظ این پوشش گیاهی کمی که داریم باید حفاظت از آن را تقویت کنیم بنابراین یگان حفاظت منابع طبیعی در دو مقوله جلوگیری از تصرف اراضی ملی و جلوگیری از تخریب آن مأموریت خود را انجام می دهد، این یگان در موضوع مقابله با زمین خواری و تخریب پوشش گیاهی و مراتع فعال است و به صورت جدی و بدون اغماض با متصرفین و متخلفین برخورد می کند.
افخمی گفت: افزایش میزان مصرف آب در کشور و در منطقه ما به یک بحران تبدیل شده است به گونه ای که در برخی از استان ها به دنبال دریافت مجوز بهره برداری از آخرین لایه های آب در عمق بیش از هزار متری هستند، در منطقه اردکان به لحاظ کمبود آب و پایین بودن کیفیت آب وضعیت حاد تری داریم و با کاهش میزان آب انتقالی به شهرستان و در مدار قرار گرفتن چاه ها میزان کیفیت آب پایین می آید و این امر موجب افزایش بیماری های مرتبط با موضوع آب می شود، همه باید در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی همت کنند تا وضعیت موجود را از لحاظ کیفی ارتقا دهیم.
این مقام مسئول با اشاره به وسعت 2 میلیون و 400 هزار هکتاری شهرستان اردکان گفت: استاندارد نیروی حفاظتی به ازای هر 10 هزار هکتار مرتع یک نفر است و در شهرستان اردکان با توجه به وجود یک میلیون و 300 هزار هکتار مرتع طبق استاندارد جهانی باید 130 نفر نیروی حفاظتی داشته باشیم ولی متأسفانه فقط دو نفر نیروی حفاظتی در شهرستان وجود دارد، به منظور حفاظت از منابع طبیعی با دهیاران و محافظین افتخاری تعاملی صورت گرفته است تا مشارکت مردمی در این زمینه بیشتر شود.
افخمی افزود: در سال گذشته در شهرستان اردکان بیش از 989 هکتار زمین در قالب طرح های کشاورزی، صنعتی، بنیاد مسکن و متفرقه واگذار شده است.
وی با بیان اینکه در بخش معدن بیش از 70 مورد به استعلامات سازمان صنایع ومعادن پاسخ داده شده است ادامه داد: حوزه معدن یکی از جاهایی است که بیشترین تخریب منابع طبیعی وجود دارد، بهره برداری اصولی در معادن موجود در منطقه اردکان رعایت نمی شود، جاده های غیر اصولی معادن یکی از منابع اصلی تولید ریزگرد محلی در منطقه ماست، با توجه به طوفان گرد و خاک ایجاد شده در ماه های اخیر در شهرستان در جلسه شورای حفاظت مصوب شد که با هماهنگی سازمان صنایع و معادن و با محوریت فرمانداری تصمیم گیری کلی برای این معادن اتخاذ شود تا جلوی بخشی از تولید ریزگردهای ناشی از تردد کامیون ها گرفته شود.
رئیس اداره منابع طبیعی اردکان گفت: در حوزه طرح های عمومی و عمرانی در سال گذشته به بیش از 45 مورد استعلام پاسخ داده شده است، بزرگترین آن طرح انتقال آب خلیج فارس بوده که مسیر آن در شهرستان آزادسازی شده و برخی از اقدامات اولیه آن صورت گرفته است.
افخمی گفت: تا پایان بهمن ماه بیش از 650 میلیون تومان بابت ایجاد طرح های عمومی و عمرانی در حوزه شهرستان به عنوان خسارت اخذ شده است، بین 12 تا 15 درصد از فروش معادن به عنوان بهره مالکانه توسط سازمان صنایع و معادن وصول می شود و به نام منابع طبیعی به حساب خزانه واریز می شود که طبق قانون باید این صد در صد پول به منطقه ای که خسارت زده شده برگردد که متأسفانه برگشتی صورت نمی گیرد اگر این عدد به حوزه شهرستان برگشت می کرد ما اعتبارات خیلی خوبی برای اجرای طرح های بیولوژیک برای خنثی کردن این اثرات منفی داشتیم.
وی گفت: 117 مورد پرونده در شعب کیفری، حقوقی و شعب تجدید نظر در جریان است که از حق دولت و بیت المال در این حوزه دفاع می شود، سال گذشته بیش از 15 هکتار از اراضی که به صورت غیر قانونی تصرف شده بود با حکم مرجع قضایی خلع ید شد و به بیت المال بازگردانده شد، در سال گذشته در راستای اجرای تبصره یک ماده 55 با هماهنگی دادستان 14 مورد رفع تصرف صورت گرفته است.
افخمی با بیان اینکه در راستای ترویج فرهنگ کاشت درخت در جامعه، همه ساله دانش آموزان و دانشجویان با حضور در نهالستان اداره منابع طبیعی اردکان با موضوع درخت و درختکاری بیشتر آشنا می شوند اظهار کرد: در سال جاری 10 هزار اصله نهال از انواع کاج، سرو، اقاقیا، نارون، سنجد تلخ و سنجد شیرین در بین دستگاه های دولتی، صنایع، کارخانجات، عموم مردم و روستاها توزیع شد.
وی با اشاره به اجرای طرح ملی کاداستر گفت: در سال گذشته در مورد کاداستر اراضی ملی، اعتباری معادل 300 میلیون تومان از طریق فرمانداری دریافت و با رایزنی هایی که با مرکز انجام شد حدود 2 و نیم برابر این مبلغ هم از طریق سازمان اختصاص یافت.
به گفته وی در این طرح حدود اراضی دولت به صورت قطعی مشخص می شود، در شهرستان اردکان هم صد درصد اراضی دولتی دارای سند است.
این مسئول با تشکر از حمایت های همه جانبه امام جمعه اردکان در موضوع منابع طبیعی و حفاظت از آن گفت: این نشان دهنده دغدغه وی در این باره است و ما هم سعی کرده ایم دغدغه های ایشان را که همان دغدغه های مردم است را رفع کنیم، یکی از خواسته های امام جمعه اردکان احداث کمربند سبز شهرستان است.
وی با اشاره به رویش برخی از گیاهان دارویی و صنعتی در سطح مناطق مختلف شهرستان گفت: گیاهان دارویی و صنعتی سرمایه بزرگی در مراتع ما محسوب می شوند اما برخی از مردم برای اینکه بتوانند از این گیاهان استفاده کنند بدون برنامه و خارج از فصل اقدام به برداشت می کنند که این برداشت خارج از فصل باعث می شود علاوه بر کاهش ارزش غذایی و دارویی آن ذخیره این گیاه برای سال بعد افت کند.
وی عمده ترین گیاهان دارویی در سطح شهرستان نغوزه، زیره و آویشن اعلام کرد و گفت: با توجه به خشکسالی های چند سال متوالی در شهرستان مجوز بهره برداری از آن صادر نشده است.
افخمی افزود: خوشبختانه از سوی مردم نسبت به موضوع منابع طبیعی و محیط زیست حساسیت خوبی وجود دارد و همشهریان عزیز می توانند هرگونه تخریب اراضی ملی را به شماره تلفن 1504 گزارش نمایند.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/18912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی