خبر یزد

آخرين مطالب

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست:

محیط زیست در کشور ما جدی گرفته نشده است/شعارهایی که محقق نشد سياسي

محیط زیست در کشور ما جدی گرفته نشده است/شعارهایی که محقق نشد
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد ـ مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست با اشاره به اینکه شعارهای دولت در مورد محیط زیست محقق نشد، گفت: ملاحظات زیست محیطی در کشور ما ذبح شده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، محمد درویش ظهر امروز در مراسم اختتامیه دانشگاه سبز در دانشگاه یزد اظهار داشت: دانشگاه سبز دانشگاهی است که بتواند نشاط و شادی پایدار برای دانشجویان، اساتید و مردم ایجاد کند که اگر اینگونه باشد، کسانی که بر طبل محیط زیست‌هراسی می‌کوبند، در اقلیت قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه سال 96 سال خوبی برای محیط زیست ایران نبود، افزود: امیدوارم با عبرت گرفتن از رویدادهای سال 96 تلاش کنیم که سال 97 سال بهتری برای محیط زیست باشد.
درویش در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه تعریفی از دموکراسی بیان کرد: از نگاه دموکراسی، اگر بتوانیم برای مردم یک کشور فارغ از زبان، رنگ و دین و ... فرصت‌های برابر ایجاد کنیم، به توسعه یافتگی رسیده‌ایم که البته در فرهنگ ما از آن به عنوان یک واژه وارداتی یاد می‌شود.
بیوکراسی و دموکراسی واژه‌های وارداتی نیست و ریشه در فرهنگ ایران دارد
وی ادامه داد: امروز اکولوژیست‌ها می‌گویند شاخص جامعه توسعه یافته دیگر این نیست که برای مردم یک سرزمین، فرصت‌های برابر ایجاد شود بلکه از نگاه آنها، کشوری توسعه یافته است که بتواند برای همه زیست‌مندان شرایط زیست مناسب فراهم کند.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست تاکید کرد: بیوکراسی یک واژه وارداتی نیست بلکه اگر نگاهی به اشعار فردوسی، وحشی بافقی و دیگر شعرا و عرفا داشته باشیم، می‌بینیم که دموکراسی متعلق به فرهنگ ما است و اگر امروز بنا به ملاحظاتی از آن به عنوان یک واژه وارداتی یاد می‌شود، گناه ماست.
درویش یادآور شد: برای نخستین بار بحث توسعه پایدار توسط اسکندر فیروز، فردی که کلنگ سازمان محیط زیست در ایران را به زمین زد، مطرح شد حال چگونه است که بحث توسعه پایدار یک موضوع وارداتی است و باور نداریم که محیط زیست و محیط زیستی‌ها آمده‌اند تا شرایط زندگی مناسب برای انسان‌ها و همه موجودات زنده فراهم کنند.
مسئولان برای ایجاد 200 هزار شغل چشمان خود را بر ملاحظات زیست محیطی بسته اند
وی ادامه داد: چطور امروز برای ایجاد 200 هزار شغل، چشمان مسئولان بسته شده و اجازه داده شده که 72 سد روی 14 رودخانه احداث شود و هزاران چاه غیرمجاز حفر شد و چگونه 320 هزار هکتار زمین کشاورزی امروز به 680 هکتار افزایش یافته است.
درویش با اشاره به تاریخچه ای از وضعیت دریاچه ارومیه تصریح کرد: در طول 25 هزار سال پیش هرگز چنین بلایی بر سر دریاچه ارومیه نیامده و برخی اظهاراتی که عده‌ای به عنوان کارشناس مطرح می‌کنند، کذب محض است.
وی عنوان کرد: وضعیت دریاچه ارومیه اکنون به نحوی که حتی گروه‌های پان‌ترکیسم می‌گویند فارس‌ها به عمد این دریاچه را خشکانده‌اند تا به ما ضربه وارد کنند اما واقعیت این است که در دریاچه ارومیه عمدی جز ناآگاهی و ذبح ملاحظات زیستی محیطی وجود نداشته است.
درویش همچنین به تشریح وضعیت استان خوزیستان و ثروت‌های این استان پرداخت و افزود: چگونه استانی که 33 درصد آب‌های سطحی را دارد، 95 درصد مردم آن خواستار مهاجرت هستند و چرا استانی که میزان افزایش تولد در آن 4.8 درصد بوده، میزان افزایش جمعیتش 63 صدم درصد بوده است.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست ادامه داد: خشکیدگی دریاچه بختگان و سونامی بیماری سالک نیز مردم این منطقه را رنج می‌دهد و هزاران مشکل دیگر در دریاچه‌ها و جنگل‌ها و ... وجود دارد و آیا اینها به خاطر این است که ما در محیط زیست سخت گرفتیم؟
استقرار آب‌بر ترین صنایع در استان اصفهان با قلدری مسئولان
درویش تصریح کرد: متاسفانه ما اجازه دادیم که آب‌بر ترین صنایع در استانی نظیر اصفهان مستقر شود و گروهی مدیر قلدر که فکر می‌کردند دارند به مردم خدمت می‌کنند، فولاد مبارکه را در حالی که ذوب آهن اصفهان نیز فعال بود، در این استان مستقر و اصفهان را به یک قطب صنعتی تبدیل کردند.
وی تاکید کرد: اینها همه به این دلیل است که ما محیط زیست را جدی نگرفته‌ایم وگرنه چه نیازی است که در استانی نظیر یزد که قنات و گاریز آن به معنای پول پایدار و صندوق ذخیره ارزی است یا با کهن‌زاد بوم‌های اصیل می‌تواند در دنیا حرف برای گفتن داشته باشد، گندله سازی ایجاد شود یا تولید 40 درصد کاشی و سرامیک کشور، لاستیک و دیگر صنایع از افتخارات این استان باشد.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست خاطرنشان کرد: دانشگاه سبز باید یک خط سبز در چیدمان اجتماعی ایجاد کند و افرادی شجاع و سلحشور در آن فعالیت کنند که نگران میز و مصلحت‌های خود نباشند و آنوقت است که سال 97 می‌تواند به مراتب سالی بهتر از سال 96 در حوزه محیط زیست باشد.
وی تاکید کرد: محیط زیستی بودن را نباید به غرس کردن سالی یک نهال، یا جمع کردن زباله در روزهای پایان هفته خلاصه کرد بلکه محیط زیستی بودن یعنی اینکه به جای حرف‌های قشنگ، کارهای قشنگ انجام دهیم نه اینکه شعار محور باشیم.
عملکرد متفاوت دولت در شعار و عمل محیط زیستی
درویش تصریح کرد: دولت تدبیر و امید، شعارهای محیط زیستی بسیار داشت اما از سوی دیگر به استانداران اعلام کرد که سختگیری‌ها را برداشته ایم و حال به سمت توسعه صنعتی بروید.
وی اظهار داشت: دانشگاه سبز باید با رفتار خود نشان دهد که خودروهای شخصی باید محدود شوند نه اینکه در یک کشور 80 میلیون نفری 81.5 میلیون لیتر بنزین مصرف شود.
درویش به تشریح وضعیت فاضلاب‌های صنعتی در رودخانه های بزرگ، آلودگی هوا و ... پرداخت و تصریح کرد: ثروتمندترین وزارتخانه عیار و شاخص هر کشور است و متاسفانه به مدد همین آلاینده‌ها، امروز وزارت بهداشت کشور ما با 62 هزار میلیارد تومان بودجه، ثروتمندترین و آموزش و پرورش ما فقیرترین است که این جای تامل دارد.
وی با اشاره به اینکه همکاران ما برای کسر اضافه حقوق و ... بیانیه صادر می‌کنند اما تاکنون هیچ بیانیه ای برای رود اروند نداده اند، افزود: مردم باید ببینن کسی که دم از محیط زیست می‌دهد، انسان شاد و امیدواری است و مثل حرف‌هایش زندگی می‌کند.
درویش تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کشور را نجات دهیم، نیاز به استادان، دانشجویان و کنشگرانی داریم که نگاهشان به مواهب طبیعی این سرزمین همانند نگاهی است که به عزیزترین‌های خود نظیر فرزند، والدین و دینشان دارند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/18989/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس‌های عجیب از جشن روز دختر در یزد!

بارش‌های این استان کویری در 25 سال گذشته بی سابقه بود

صنعت نساجی یزد بازسازی ‌و نوسازی می‌شود

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

قاتل در دام پلیس یزد

شب ماند و او دیگر نیامد

بنشین! مرو!

دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس

بهره‌برداری از 122 طرح مخابراتی یزد در هفته ارتباطات

آغاز برنامه‌های دهه کرامت با حضور سفیران کریمه اهل‌بیت(ع) در یزد

داستانک/ قرار بود من پزشک شوم

کتاب «کاربردهای مطالعات فرهنگی» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

زنبورهایی که با همکاری هم لگو بازی می‌کنند

پایان عملیات بازپیرایی بوستان شهری کوچه بیوک در یزد

رونمایی از کتاب 10 جلدی آلبوم اسناد در یزد

جزئیات تازه از ماجرای خبرساز روغن های مسموم

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با معاون قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه دیدار کرد

منم که دیده به دیدارِ دوست کردم باز

ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند

برنامه‌های کاروان زیرسایه خورشید در استان یزد تشریح شد + فیلم

قتل مرد یزدی در خانه اش

حضورش برایم اهمیتی نداشت

ربات انسان‌نمای چری که در آینده به ایران می‌آید

شعری زیبا از مهدی اخوان ثالث

خورشید زیبا و طوفانی از پلاسما

ثبت 180 درخواست برای حضور خادمان رضوی در یزد

تصمیم جدید درباره مهاجران افغان حاضر در ایران

سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

نشست تعاملی مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان

چند اصل مهم برای انتخاب یک کتاب کار مناسب کودک

شعری زیبا از خیام

«اسپیس‌ایکس» چهل و ششمین ماموریت مداری امسال را انجام داد

ویدیویی جدید از optimus ربات شرکتِ Tesla

اهدای عضو زن 29ساله در یزد نجات‌بخش جان بیماران نیازمند شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد مازندران با 135 ایثارگر

تجلیل سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز از مدیران مدارس شاهد

«فیلمنامه‌نویسی در قرن 21» منتشر شد

روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما

حیوان غول‌پیکری که پس پرده ردپای عظیم کشف شده قرار داشت

رتبه 13 ایران در تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دنیا

واژگونی یک مینی بوس در آزاد راه قزوین حادثه آفرید

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام محمود مهرابی

زحمات صادقانه و خالصانه زمینه ساز خدمت رسانی بهتر و کیفی تر به جامعه ایثارگری

عاشق‌تر ازین کنم که هستم

هوش مصنوعی توانمندی‌اش در علم نجوم را هم ثابت کرد

قاتل مرد 57 ساله در یزد دستگیر شد

دستگیری قاتل در عملیات کارآگاهان پلیس آگاهی یزد

ماجرای یک دخترکشی وحشتناک در تهران