خبر یزد

آخرين مطالب

فراز و فرودهای استان یزد در سال 96 اقتصادي

فراز و فرودهای استان یزد در سال 96
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد- استان یزد در سال 96 روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، استان دارالعباده در سال جاری شاهد رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی مهمی بود که بدون شک یکی از مهمترین آنها ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در یونسکو است.
به گزارش ایرنا، کمیته میراث جهانی یونسکو 18 تیر ماه امسال در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع همه اعضاء، 200 هکتار از بافت تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد که این رویداد مهمترین اتفاق خوشایند سال 1396 برای یزد بود.
مهمترین رخدادهای سال 96 استان یزد بر اساس توالی زمانی از نوروز امسال در ادامه می آید.
**** فروردین ماه
**در نخستین روز سال 96 استان یزد میزبان محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.
افتتاح اینترنت GA، حضور در شورای راهبری ارتباطات و فناوری استان و بازدید از شعب کشیک پست و پست بانک استان یزد از برنامه های سفر یکروزه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان یزد بود.
** بازدید از چارپارخانه میبد و چند از طرح مخابراتی از دیگر برنامه های واعظی هیات همراه در استان یزد بود.
** سفر وزیر علوم به همراه وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با دومین سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 96 روز 18 فروردین به استان یزد همزمان شد.
**محمود واعظی در این سفر از محل ثبت‌ نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر تفت و نیر و شعبه کشیک پست بانک یزد در ایام نوروز و اماکن تاریخی بازدید و در نشست شورای راهبری ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) شرکت کرد، همچنین با حضور واعظی 19 طرح مخابراتی در میبد یزد افتتاح شد.
**محمد فرهادی نیز حضوری کوتاه در مهریز داشتد و از باغ جهانی پهلوانپور، مجموعه تاریخی طبیعی غربال بیز، کوه ریگ، قلعه سریزد، باغ آهو و بافت تاریخی یزد دیدن کرد و در جریان آخرین وضعیت تاریخی و فرهنگی شهرستان قرار گرفت.
** نخستین دوره بازی های فوتبال ساحلی قهرمانی جام باشگاه های آسیا و اروپا، هفتم فروردین سال 96 با حضور تیمهای لکوموتیو روسیه، اسپورتینگ پرتغال و لوانته اسپانیا برگزار شد که این رقابت ها با قهرمانی مقاومت گلساپوش یزد همراه بود.
** نخستین جشنواره ملی خوشنویسی محمدرسول الله (ص) 21 فروردین ماه در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث به میزبانی این استان در یزد برگزار و 17 برگزیده آن تجلیل شدند.
****اردیبهشت ماه
** مشارکت 94 درصدی مردم استان یزد در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و کسب رتبه دوم کشور در میزان مشارکت در انتخابات
نخستین دوره مسابقات فوتبال ساحلی چهار جانبه قهرمانی کشور در ماه اردیبهشت با حضور تیم های لیگ برتر کشور در اردکان برگزار شد.
** ساخت فیلم «لکنت» نخستین فیلم سینمایی صدا و سیمای مرکز یزد به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی ششم اردیبهشت در آیینی با حضور مدیرکل این مرکز در روستای خرانق از توابع شهرستان اردکان آغاز شد.
** اولین همایش ملی کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی با حضور بیش از 150 نفر از اعضای هیأت علمی، دانشجویان، متخصصان و پژوهشگران این حوزه ها از سراسر کشور در دانشگاه اردکان برگزار شد.
** خردادماه
** انتخابات هیات مدیره و بازرسان خانه مطبوعات یزد دهم خرداد همزمان با دیگر استانهای کشور به صورت اینترنتی از طر یق سامانه خانه مطبوعات برگزار و اعضای هیات مدیره و بازرسان این خانه برای 2 سال معرفی شدند.
** تیرماه
** ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد
کمیته میراث جهانی یونسکو 18 تیر ماه 1396 در چهل و یکمین نشست خود در شهر کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و به این ترتیب نخستین پرونده یکی از شهرهای تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.
پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد حدود 750 هکتار از بافت تاریخی این شهر در سال 1384 به ثبت آثار ملی رسید و هم اکنون حدود 200 هکتار از این بافت ثبت جهانی شده است.
** برگزاری دهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و نخستین نمایشگاه تخصصی زیلو، حصیر و زیراندازهای سنتی از 14 تا 18 تیرماه در یزد
** سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در اواخر تیرماه به یزد
در این سفر سالن ورزشی شهدای کارگر یزد به مساحت پنج هزار متر مربع و زیربنای سه هزار متر مربع در جنب بیمارستان شهدای کارگر یزد با 40 میلیارد ریال هزینه به بهره برداری رسید.
** مردادماه
**دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی که فراخوان آن از مهر ماه سال گذشته منتشر شده بود، از هفتم تا نهم مرداد ماه با شرکت هنرمندانی از 27 استان کشور به میزبانی یزد برگزار شد.
407 اثر ارسالی در سامانه این جشنواره به ثبت رسید که از این تعداد 225 فیلم داستانی، 153 فیلم مستند، 10 فیلم ویژه مستند و 12 فیلم ویژه داستانی بود و هفت اثر نیز به دلیل پاره ای نواقص در این جشنواره پذیرش نشد.
** معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست 17مرداد به استان یزد سفر کرد و ضمن افتتاح تصفیه خانه فاضلاب مشترک شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی یزد از قرق اختصاصی محیط زیست این استان نیز دیدن کرد.
** نخستین همایش ملی حقوق شهروندی 18 و 19مردادماه با حضور عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران و دبیر کمیسیون در یزد برگزار ‌شد .
**** شهریور
** سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی به یزد، حضور در شورای اداری استان، بازدید از پایگاه جهانی شهر تاریخی یزد و کارگاه موزه صدرالعلما از جمله برنامه های سفر یکروزه علی اصغر مونسان به استان یزد است.
** نخستین همایش ملی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و چشم‌انداز آن در افق 1404 با حضور مسئولان، کارشناسان و استادان دانشگاه شهریورماه در دانشگاه یزد برگزار شد.
**** مهرماه
** سفر رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران به یزد
استر لاروش رئیس دفتر منطقه ای سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در تهران 12مهرماه با سفر به یزد از اماکن و بافت تاریخی شهر یزد و مسیر قنات زارچ بازدید کرد.
** انتصاب علی غیاثی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
**** آبان ماه
** سفر وزیر کشور به یزد و معرفی محمود زمانی قمی به عنوان استاندار جدید استان یزد
در سفر یکروزه رحمانی فضلی، محمود زمانی قمی به عنوان سیزدهمین استاندار یزد معرفی و از تلاش های چهار ساله میرمحمدی استاندار سابق قدردانی شد.
** برگزاری هجدهمین دوره مسابقات اسب دوانی کورس پاییزه قهرمانی کشور با حضور 50 سوارکار از استان های مختلف در یزد برگزار شد.
** هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت شناسی ایران به میزبانی دانشگاه یزد ششم آبان ماه با برگزاری آیین اختتامیه و تجلیل از 2استاد برجسته جمعیت شناسی کشور به پایان رسید.
**** آذرماه
** دومین دوره مسابقات موتور کراس کشور، 24 آذرماه با قهرمانی تیم تهران در شهر بافق از توابع استان یزد پایان یافت و تیم های کرمان و توابع تهران دوم و سوم شدند.
** نخستین مسابقه سازه های کنسروی (Canstruction) و تلاش برای ثبت سازه ای با افزون بر 300 هزار قوطی کنسرو با ثبت در کتاب رکوردهای گینس در روزهای نهم و دهم آذرماه برگزار شد.
** دومین همایش بین المللی و بیستمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار با حضور مسوولان کشوری و استانی در پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شد.
**** دی ماه
** سوم دی ماه نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه امید در یزد آغاز به کار کرد.
** اهدای جایزه ویژه بنیاد جهانی انرژی به یزد به عنوان شهر پایدار از جمله رویدادهای دیگر استان در دی ماه امسال بود.
** در سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در 9 دی ماه به یزد طرح یزد کارت و نرم افزار شهربین رونمایی شد.
** مسابقات شمشیربازی بزرگسالان کشور در اسلحه سابر در بخش انفرادی با قهرمانی سابریست یزدی به پایان رسید.
**** بهمن ماه
** اکران فیلم های سی و ششمین جشنواره فجر از 14 تا 22 بهمن
فیلم های جشنواره فجر برای سومین سال پیاپی همزمان با برپایی جشنواره در تهران، در سه نوبت در سینماهای تک و جام یزد، اکران شد.
** دومین سفر معصومه ابتکار، این بار در مقام معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده
افتتاح نخستین خانه امن زنان و دختران تحت خشونت خانگی در دوم بهمن
** برای افتتاح برخی طرح های دهه فجر وزیر ارتباطات در 17بهمن ماه وارد استان یزد و همزمان 982 طرح ارتباطی با حضور وی بهره برداری شد
** سفر معاون اول رئیس جمهوری در دهه فجر به یزد
اسحاق جهانگیری در سفر یک روزه به استان یزد علاوه بر شرکت در آیین بهره برداری از برخی طرح های آماده بهره برداری، از چند طرح عمرانی و تولیدی بازدید و در شورای اداری استان نیز شرکت کرد.
** وزیران نیرو، صنعت و معدن و تجارت، دادگستری، همچنین معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاون اول رئیس جمهوری را در این سفر همراهی کردند.
** نخستین مرکز حمایت های روانی - اجتماعی دختران و خانواده (ندای مهر) در استان یزد روز 28 بهمن با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور و تعدادی از مسئولان محلی با صرف یک میلیارد و 900 میلیون ریال هزینه در مرکز این استان افتتاح شد.
**** اسفندماه
** دهمین نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی استان از پنجم تا یازدهم اسفند در محل دائمی نمایشگاه های استان یزد برگزار شد.
در این نمایشگاه 96 هزار و 10 عنوان کتاب شامل 79 هزار و 300 عنوان کتاب از ناشران داخلی و 16 هزار و 800 عنوان کتاب از ناشر خارجی در 322 غرفه عرضه شده است.
** برگزاری همایش ملی «یزد، میراث جهانی» در روزهای نهم و دهم اسفند
** حوادث تلخ سال 1396 در استان یزد
** تداوم خشکسالی و قرار گرفتن استان یزد در آخرین رده میزان بارش های در کشور برای چندمین سال متوالی
** سقوط تیم فوتبال فولاد یزد از لیگ یک به دسته دوم و انحلال این تیم از رخدادهای تلخ ورزشی استان در سال جاری بود
** حادثه تصادف خودروی زائران یزدی در حله عراق
خودروی ون زائران یزدی در حله عراق با یک کامیون تصادف کرد که در این حادثه 4 نفر فوت کردند و 12 نفر هم مصدوم شدند.
** کشته شدن دو شهروند استان یزد در حادثه آتش سوزی کشتی سانچی و سقوط پرواز تهران یاسوج از دیگر رویدادهای تلخ استان در سال 96 بود.
1968/2088/7532 / 6197/ 6014/
irnayazdd@

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/19070/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پیش بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

دوره آموزشی آشنایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم

تکمیل پروژه‌ها و تحقق اهداف دانشگاه آزاد یزد در سال 1403

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

رونمایی از تمثال شهید سلیمانی در شهرستان اشکذر

زیباسازی فضای سبز و ساختمان با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی

برگزاری کارگاه طراحی روی پارچه در شهرستان اشکذر

رشد 37 درصدی درآمد‌های وصولی گمرک یزد در سال 1402

نورپردازی در فضای سبز اِلمانی تاثیر گذار در فضا‌های شهری