آخرين مطالب

حذف آزمون سمپاد و تقابل منافع اقتصادی با پرورشی علمي

حذف آزمون سمپاد و تقابل منافع اقتصادی با پرورشی

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - سالهاست، بحث حذف آزمون ورود دانش آموزان به برخی مدارس علاوه بر طرح در نشست های دولت ، در وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی طرح شد و در واقع راهکاری برای کاهش هیجان روحی و روانی در میان خانواده ها بود که این امر محقق نشد.
حذف آزمون با شعارهای رنگارنگ نه تنها صورت نگرفت بلکه به دلیل وجود منافع ناشی از آموزش پیش از برگزاری آزمون و فروش جزوه و کتاب های کمک آموزشی به مرور زمان به کوچک ترین بخش های آموزش ابتدایی و راهنمایی (دوره اول متوسطه ) نیز راه یافت.
این امر موجب شد تا دانش آموزان به جای پرداختن به اصل تعلیم و تربیت به دلیل هیجان ناشی از برگزای آزمون و خرید جزوه های کمک آموزشی در دو ماراتن نفسگیر روزمره شرکت کنند.
این امر موجب شد با تصمیم وزارتخانه آزمون ورود به مدارس تیز هوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص برگزار نخواهد شد و زمان ورود به مدارس سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) ، دوره دوم متوسطه خواهد بود.
بر پایه مصوبه شورای‌ عالی آموزش و پرورش، با دانش آموختگی دانش‌ آموزان فعلی دوره متوسطه اول مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در سه سال آینده این مدارس حذف خواهند شد.
این تصمیم موافقان و مخالفان زیادی بویژه در میان مدیران مدارس سمپاد دارد چون آنها حذف آزمون این مدارس و نمونه دولتی را به ضرر دانش‌ آموزان مستعد در شهرهای محروم و قشر ضعیف جامعه می دانند.
در عین حال موافقان ، این کار را زمینه ای برای کاهش هیجان روانی و روحی فرزندان و خانواده ها و کم شدن دغدغه های مالی و اقتصادی آنها و نیز مصداق عدالت آموزشی عنوان می کنند.
اما سئوال اینجاست، روح و روان آینده سازان این مملکت تا چه میزان برای برنامه ریزان مهم است، آیا منافع مادی و اقتصادی تعدادی از مراکز آموزشی که به عنوان یکی از شغل های پردرآمد محسوب می شود را می توان با این مشکل اساسی خانواده ها مقایسه کرد.
سالهاست که موسسه های مختلف آموزشی به بهانه های مختلف تشکیل شد و حتی واحد انتشار برای چاپ جزوه و کتاب های کمک آموزشی مدارس تاسیس کرده اند و در واقع با بمباران ذهنی آموزشی ، دانش آموزان و خانواده ها را با درس و آموزش بدون توجه به تربیت و تفریح و ورزش درگیر کرده اند.
آمارها نشان می‌دهد، 1.5 تا 2 درصد افراد تیزهوش هستند و باید به همین تعداد در جامعه بسنده کنیم؛ این در حالی است، بعضا آزمون های مدارس تیزهوشان 200 هزار داوطلب دارد که تنها 15 هزار نفر پذیرفته می شوند.
در بررسی سابقه تاسیس این مدارس می بینیم،فعالیت مدارس تیزهوشان به پیش از انقلاب و سال 1347 باز می گردد.
در واقع زمانی که اداره کل امور کودکان و دانش ‌آموزان استثنایی در وزارت آموزش ‌و پرورش تشکیل شد، مسئولان به فکر تاسیس
« مرکز آموزش کودکان تیزهوش» افتادند و نخستین دبستان تیزهوشان ایران به نام «هشدار» با 14 دانش‌آموز دختر و 6 پسر تشکیل شد.
این روند ادامه یافت تا اینکه در سال 1355 سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تشکیل شد و در قالب آن سه مرکز در تهران و 2 مرکز در مشهد و کرمان راه اندازی شد.
با پیروزی انقلاب در سال 1357، این روند ادامه یافت به گونه ای که تا سال 1366 این مدارس زیرمجموعه دفتر کودکان استثنایی تنها 802 دانش آموز زیرپوشش داشت .
ولی از سال 1370 ، این سازمان که به صورت مخفف «سمپاد» خوانده می‌شد، در 50 مرکز، 9 هزار و 682 دانش‌آموز داشت.
مراکز سمپاد به سرعت رشد کرد و تا سال 1384 که آخرین مراکز آن تاسیس شد، 99 مرکز راهنمایی و 98 باب دبیرستان در 44 شهر ایران، زیر پوشش این سازمان بود.
در این زمان تعداد دانش‌ آموزان سمپاد بیش از 35 هزار نفر و تعداد داوطلبان ورود به این مراکز ، 200 هزار نفر بود.
تا اینکه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان وابسته به وزارت آموزش‌ و پرورش در ادامه فعالیت های خود در دی ماه 1389 با تصمیم شورای عالی اداری در هم ادغام شدند و «مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان» تشکیل شد.
موضوع افزایش تعداد مدارس استعدادهای درخشان از دولت نهم کلید خورد و تقویت ابعاد پرورشی با هدف تعمیق باورهای دینی دانش آموزان از طریق اجرای طرح های متنوع پرورشی، مهمترین هدفی بود که در دولت نهم و دهم برای این مدارس ترسیم شد.
براین اساس در مهرماه 1388، 338 مدرسه استعدادهای درخشان فعال بود که این تعداد در آغاز مهرماه 89 به 358، مهر 90 به 439 و در شروع سال تحصیلی 91 به 538 مدرسه افزایش یافت.
این روند تا آنجا پیش رفت که « مهری سویزی» معاون وقت وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، آمار مدارس استعدادهای درخشان به 660 مدرسه در مهر 92 می رسد.
رشد تعداد مدارس سمپاد با این سرعت از تاسیس اولین دبستان تیزهوشان ایران در سال 1347 با 20 دانش آموز تا 660 مدرسه در سال 1392 و در واقع سالی حدود 15 مدرسه جدید بیانگر منافع بالای این موسسه ها برای موسسان آن است.
آیا می توان در برابر این منافع تصمیم عاقلانه و منطقی برای کاهش توهم برتری افراد حاضر در این مراکز با سایر مراکز آموزشی پایان داد و وزنه ای برای سنجش عالمانه تیزهوشان واقعی برای آینده پیدا کرد ؟
1968/ 2047/




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خطر سقط جنین در بیماری انگلی ناشی از گربه

در گفت‌و‌گو با ایسنا مطرح شد؛ تأثیر بیماری‌های انگلی در سقط جنین

زنگ مهر و مقاومت در مدارس ابرکوه نواخته شد

سال تحصیلی با حضور 10 هزار دانش آموز در مهریز شروع شد

افزون بر 2 هزار دانش‌آموز در بهاباد راهی کلاس درس شدند

پذیرش یک هزارو 600 نفر دانشجوی ارشد و دکترا در دانشگاه یزد

خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی یزد نوسازی و ایمن‌سازی شد

دانشگاه‌های شاخص کشور میزبان دانشجویان زیست علم و هنر

فرصت های سرمایه گذاری یزد برای مشارکت افراد شناسایی می ‌شود

تعداد دانش آموزان یزد افزون بر 250 هزار نفر اعلام شد

افزایش ظرفیت آموزشی دانشگاه امام جواد در 49 کد رشته تحصیلی

ساخت دانشکده الهیات دانشگاه یزد با اعتبار 2.5 میلیارد تومان

تقویت همکاری‌های جهاددانشگاهی یزد با پژوهشکده محیطزیست

معرفی فرصت‌های پژوهشی کشور آلمان در دانشگاه یزد

نکوداشت استاد سلطانی ادیب و پژوهشگر معاصر یزد برگزار می‌شود

کارگاه آموزشی « آب و شهر» در دانشگاه یزد برگزار شد

ریشه تمام ناهنجاری‌های اجتماعی در نحوه عملکرد خانواده است

بهره‌برداری از خوابگاه متأهلین دانشگاه یزد تا پایان امسال

/یزد میزبان پانزدهمین کنفرانس بین‎المللی مهندسی صنایع ایران/ 20 شهریور آخرین مهلت بررسی زودهنگام مقالات است

دانش آموزان متوسطه اول یزد آموزش های مهارتی را یاد می گیرند

توسعه حمایت‌های مالی صندوق پژوهش و فناوری یزد از نخبگان

محصول تعلیم و تربیت باید پرورش انسان خلاق و متفکر باشد

گام بلند دانشگاه یزد به سوی توسعه کمی و کیفی/معرفی 20 طرح کلان دانشگاه یزد در آینده

اختصاص اعتبار سرمایه‏‌گذاری خطرپذیر وزارت ICT به صندوق فناوری یزد

/یادداشت/ نخبگان هیئت علمی دانشگاه کجا می‌روند؟

معلمان تکلیف غیرضروری دانش آموزان یزد را حذف کنند

طرح سمپاد مهارتی در سال تحصیلی جدید اجرا می شود

آغازسال تحصیلی حوزه‌ علمیه یزد با 1400 طلبه

اعطای عاملیت مالی دانشگاه یزد به صندوق پژوهش و فناوری

معاون استاندار یزد بر تدوین سند آمایش علم و فناوری تاکید کرد

این مسابقات می‌تواند به جریان ثروت آفرینی در اقتصاد ملی کمک کند

دانشگاه پیام نور یزد با علوم پزشکی تفاهم‌نامه آموزشی و پژوهشی نوشتند

«مریم میرزاخانی» بازهم ایران را جهانی کرد

60 درصد فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی جذب بازار کار می‌شوند

انحلال بیش از 50 درصد مراکز علمی کاربردی استان/ریزش 25 درصدی در پالایش مدرسان دانشگاه

اختصاص مدال طلا و برنز المپیاددانشجویی کشور به دانشجویان یزدی

انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی استان یزد خواستار شدند؛ تغییرات جدی و اساسی در مدیریت آبی کشور

ایران از لحاظ توسعه فناوری نانو در عرصه جهانی رتبه پنجم دارد

شرکت در انتخابات متضمن سرنوشت و امنیت ملی

قابلیت جدید اینستاگرام در بخش دایرکت

تاثیرات آلودگی هوا بر دستگاه تنفسی

فیلترینگ تلگرام به دستور رییس جمهور تکذیب شد

خطرناک‌ترین نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزیر ارتباطات به قطع دائمی تلگرام و اینستاگرام

واکنش جهرمی به مشکلات ایجاد شده برای کسب و کارهای اینترنتی

شرط ایران برای تلگرام جهت ادامه فعالیت

قطع ارتباط گوشی های رجیستر نشده از امروز

انتشار یک ویروس خطرناک به بهانه دور زدن فیلترینگ

شرط رفع فیلترینگ تلگرام

باکیفیت و بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل