آخرين مطالب

حذف آزمون سمپاد و تقابل منافع اقتصادی با پرورشی علمي

حذف آزمون سمپاد و تقابل منافع اقتصادی با پرورشی

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - سالهاست، بحث حذف آزمون ورود دانش آموزان به برخی مدارس علاوه بر طرح در نشست های دولت ، در وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی طرح شد و در واقع راهکاری برای کاهش هیجان روحی و روانی در میان خانواده ها بود که این امر محقق نشد.
حذف آزمون با شعارهای رنگارنگ نه تنها صورت نگرفت بلکه به دلیل وجود منافع ناشی از آموزش پیش از برگزاری آزمون و فروش جزوه و کتاب های کمک آموزشی به مرور زمان به کوچک ترین بخش های آموزش ابتدایی و راهنمایی (دوره اول متوسطه ) نیز راه یافت.
این امر موجب شد تا دانش آموزان به جای پرداختن به اصل تعلیم و تربیت به دلیل هیجان ناشی از برگزای آزمون و خرید جزوه های کمک آموزشی در دو ماراتن نفسگیر روزمره شرکت کنند.
این امر موجب شد با تصمیم وزارتخانه آزمون ورود به مدارس تیز هوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص برگزار نخواهد شد و زمان ورود به مدارس سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) ، دوره دوم متوسطه خواهد بود.
بر پایه مصوبه شورای‌ عالی آموزش و پرورش، با دانش آموختگی دانش‌ آموزان فعلی دوره متوسطه اول مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در سه سال آینده این مدارس حذف خواهند شد.
این تصمیم موافقان و مخالفان زیادی بویژه در میان مدیران مدارس سمپاد دارد چون آنها حذف آزمون این مدارس و نمونه دولتی را به ضرر دانش‌ آموزان مستعد در شهرهای محروم و قشر ضعیف جامعه می دانند.
در عین حال موافقان ، این کار را زمینه ای برای کاهش هیجان روانی و روحی فرزندان و خانواده ها و کم شدن دغدغه های مالی و اقتصادی آنها و نیز مصداق عدالت آموزشی عنوان می کنند.
اما سئوال اینجاست، روح و روان آینده سازان این مملکت تا چه میزان برای برنامه ریزان مهم است، آیا منافع مادی و اقتصادی تعدادی از مراکز آموزشی که به عنوان یکی از شغل های پردرآمد محسوب می شود را می توان با این مشکل اساسی خانواده ها مقایسه کرد.
سالهاست که موسسه های مختلف آموزشی به بهانه های مختلف تشکیل شد و حتی واحد انتشار برای چاپ جزوه و کتاب های کمک آموزشی مدارس تاسیس کرده اند و در واقع با بمباران ذهنی آموزشی ، دانش آموزان و خانواده ها را با درس و آموزش بدون توجه به تربیت و تفریح و ورزش درگیر کرده اند.
آمارها نشان می‌دهد، 1.5 تا 2 درصد افراد تیزهوش هستند و باید به همین تعداد در جامعه بسنده کنیم؛ این در حالی است، بعضا آزمون های مدارس تیزهوشان 200 هزار داوطلب دارد که تنها 15 هزار نفر پذیرفته می شوند.
در بررسی سابقه تاسیس این مدارس می بینیم،فعالیت مدارس تیزهوشان به پیش از انقلاب و سال 1347 باز می گردد.
در واقع زمانی که اداره کل امور کودکان و دانش ‌آموزان استثنایی در وزارت آموزش ‌و پرورش تشکیل شد، مسئولان به فکر تاسیس
« مرکز آموزش کودکان تیزهوش» افتادند و نخستین دبستان تیزهوشان ایران به نام «هشدار» با 14 دانش‌آموز دختر و 6 پسر تشکیل شد.
این روند ادامه یافت تا اینکه در سال 1355 سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تشکیل شد و در قالب آن سه مرکز در تهران و 2 مرکز در مشهد و کرمان راه اندازی شد.
با پیروزی انقلاب در سال 1357، این روند ادامه یافت به گونه ای که تا سال 1366 این مدارس زیرمجموعه دفتر کودکان استثنایی تنها 802 دانش آموز زیرپوشش داشت .
ولی از سال 1370 ، این سازمان که به صورت مخفف «سمپاد» خوانده می‌شد، در 50 مرکز، 9 هزار و 682 دانش‌آموز داشت.
مراکز سمپاد به سرعت رشد کرد و تا سال 1384 که آخرین مراکز آن تاسیس شد، 99 مرکز راهنمایی و 98 باب دبیرستان در 44 شهر ایران، زیر پوشش این سازمان بود.
در این زمان تعداد دانش‌ آموزان سمپاد بیش از 35 هزار نفر و تعداد داوطلبان ورود به این مراکز ، 200 هزار نفر بود.
تا اینکه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان وابسته به وزارت آموزش‌ و پرورش در ادامه فعالیت های خود در دی ماه 1389 با تصمیم شورای عالی اداری در هم ادغام شدند و «مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان» تشکیل شد.
موضوع افزایش تعداد مدارس استعدادهای درخشان از دولت نهم کلید خورد و تقویت ابعاد پرورشی با هدف تعمیق باورهای دینی دانش آموزان از طریق اجرای طرح های متنوع پرورشی، مهمترین هدفی بود که در دولت نهم و دهم برای این مدارس ترسیم شد.
براین اساس در مهرماه 1388، 338 مدرسه استعدادهای درخشان فعال بود که این تعداد در آغاز مهرماه 89 به 358، مهر 90 به 439 و در شروع سال تحصیلی 91 به 538 مدرسه افزایش یافت.
این روند تا آنجا پیش رفت که « مهری سویزی» معاون وقت وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، آمار مدارس استعدادهای درخشان به 660 مدرسه در مهر 92 می رسد.
رشد تعداد مدارس سمپاد با این سرعت از تاسیس اولین دبستان تیزهوشان ایران در سال 1347 با 20 دانش آموز تا 660 مدرسه در سال 1392 و در واقع سالی حدود 15 مدرسه جدید بیانگر منافع بالای این موسسه ها برای موسسان آن است.
آیا می توان در برابر این منافع تصمیم عاقلانه و منطقی برای کاهش توهم برتری افراد حاضر در این مراکز با سایر مراکز آموزشی پایان داد و وزنه ای برای سنجش عالمانه تیزهوشان واقعی برای آینده پیدا کرد ؟
1968/ 2047/




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پارک فناوری یزد با دانشگاه علمی کاربردی استان تفاهم‌نامه امضاء کرد

برگزاری هشتمین دوره مسابقات علمی عملکردی معلمان دوره ابتدایی در یزد

استاد فیزیک فضای دانشگاه یزد، عضویت آکادمی علوم بین‌المللی اوراسیا شد

همزمان با بزرگداشت خیام: برگزاری پنجمین همایش روز ملی ریاضیات در یزد

اعضای سازمان فضایی ایران از پارک فناوری یزد بازدید کردند

نخستین همایش تازه های پزشکی فوتبال در یزد برگزار شد

رییس پارک علم و فناوری یزد: عملکرد شرکت‌های مستقر در پارک تصویرگر سیمای پارک در جامعه هستند

توسعه‌ی کشور در افق حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شکل می‌گیرد

توسعه در گرو حمایت از شرکت های دانش بنیان است

راه‌اندازی دستگاه کوباس e411 در پژوهشکده علوم تولید مثل یزد

حذف آزمون سمپاد و تقابل منافع اقتصادی با پرورشی

مرکز طب سنتی و باغ گیاهان دارویی در یزد ایجاد می‌شود

دبیر مسابقات یزد: دوم اردیبهشت، پایان مهلت ثبت‎‎نام است

توسعه معماری خشتی در شهر جهانی یزد

اولین مرکز خلاقیت‌های دانش‌آموزی استان یزد راه‌اندازی می‌شود

وضعیت برنامه امتحانات پایان ترم دانشگاه‌های یزد در ماه رمضان

حذف آزمون مدارس خاص فرصتی برای تقویت پایه ریاضی/ ریاضی،‌علمی آمیخته با تمام امور زندگی است

لزوم بررسی سیمای یزد از نظر شاخص‌های اقتصاد دانش بنیان

اولین محموله کیک زرد اردکان به اصفهان انتقال یافت

استفاده از ظرفیت داخلی نیاز روز جامعه است

400 نفر در یزد خبرنویسی آموزش دیدند

رییس دانشگاه یزد: برای حمایت از کالای ایرانی باید بهره‌وری و کیفیت مدنظر قرار گیرد

برگزاری هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران در یزد

رسانه‌های اجتماعی عامل نابودی نسل‌ها هستند؟

هیچ بار مالی بر دوش دولت نداریم

مصرف سرکه برای افراد کم خون مفید نیست

اینترنت و جوانان

بانوی معلول مهریزی 10 رمان منتشر کرد

اختراع مدل کمک آموزشی شناخت و ترسیم تناسبات چهره انسان در یزد

دانشگاه سبز، تفکری برای داشتن محیط زیست پایدار است

تاسیس کانون «دوستدار محیط زیست» در دانشگاه یزد

مدیریت انسانی، منابع و هزینه‌ها از ویژگی‌های دانشگاه سبز است

اهمیت نقش دانشجویان در تحقق مدیریت سبز دانشگاه

128دانشجوی خارجی در دانشگاه یزد تحصیل می کنند

پذیرش 73 دانشجوی بین‌المللی جدید در دانشگاه یزد

آگاه‌سازی، گام نخست برای تحقق مدیریت سبز در دانشگاه است

«سمپوزیوم ژنتیک؛ کاربردها و چالش‌ها» با هدف بررسی بیماری سرطان

تقدیر وزیر ارتباطات از انتشار کتاب «حفظ حریم خصوصی خانواده‌ها در فضای مجازی»

سیستم آموزشی در یزد بر اساس آموزه های دینی و روش های نوین فعالیت کند

مهمترین وظیفه دانشگاه سبز، تربیت انسان‌های سبزاندیش است

کاشت بیش از 40 هزار اصله نهال در میبد

اولین کارگاه گچ‌بری برجسته در استان یزد برگزارشد

آغاز بکار دفتر انجمن جمعیت‌شناسی ایران در دانشگاه یزد

رقابت 415 داوطلب در آزمون مسابقات قرآن شهرستان ابرکوه

برگزاری اولین آزمون مشترک قرآنی با حضور 6000 قرآن‌آموز در یزد

برگزاری چهارمین همایش ملی فرسایش بادی در یزد

اولین دانشجوی دکترای علوم اقتصادی دانشگاه یزد از پایان‌نامه خود دفاع کرد

طرح ایده‌های نو برای برگزاری هفته دانشگاه سبز در دانشگاه یزد

ویژه‌برنامه‌های «هفته سبز» دانشگاه یزد اعلام شد

سومین جشنواره ادبی هنری رویش در دانشگاه یزد افتتاح شد