آخرين مطالب

حذف آزمون سمپاد و تقابل منافع اقتصادی با پرورشی علمي

حذف آزمون سمپاد و تقابل منافع اقتصادی با پرورشی

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - سالهاست، بحث حذف آزمون ورود دانش آموزان به برخی مدارس علاوه بر طرح در نشست های دولت ، در وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی طرح شد و در واقع راهکاری برای کاهش هیجان روحی و روانی در میان خانواده ها بود که این امر محقق نشد.
حذف آزمون با شعارهای رنگارنگ نه تنها صورت نگرفت بلکه به دلیل وجود منافع ناشی از آموزش پیش از برگزاری آزمون و فروش جزوه و کتاب های کمک آموزشی به مرور زمان به کوچک ترین بخش های آموزش ابتدایی و راهنمایی (دوره اول متوسطه ) نیز راه یافت.
این امر موجب شد تا دانش آموزان به جای پرداختن به اصل تعلیم و تربیت به دلیل هیجان ناشی از برگزای آزمون و خرید جزوه های کمک آموزشی در دو ماراتن نفسگیر روزمره شرکت کنند.
این امر موجب شد با تصمیم وزارتخانه آزمون ورود به مدارس تیز هوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص برگزار نخواهد شد و زمان ورود به مدارس سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) ، دوره دوم متوسطه خواهد بود.
بر پایه مصوبه شورای‌ عالی آموزش و پرورش، با دانش آموختگی دانش‌ آموزان فعلی دوره متوسطه اول مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در سه سال آینده این مدارس حذف خواهند شد.
این تصمیم موافقان و مخالفان زیادی بویژه در میان مدیران مدارس سمپاد دارد چون آنها حذف آزمون این مدارس و نمونه دولتی را به ضرر دانش‌ آموزان مستعد در شهرهای محروم و قشر ضعیف جامعه می دانند.
در عین حال موافقان ، این کار را زمینه ای برای کاهش هیجان روانی و روحی فرزندان و خانواده ها و کم شدن دغدغه های مالی و اقتصادی آنها و نیز مصداق عدالت آموزشی عنوان می کنند.
اما سئوال اینجاست، روح و روان آینده سازان این مملکت تا چه میزان برای برنامه ریزان مهم است، آیا منافع مادی و اقتصادی تعدادی از مراکز آموزشی که به عنوان یکی از شغل های پردرآمد محسوب می شود را می توان با این مشکل اساسی خانواده ها مقایسه کرد.
سالهاست که موسسه های مختلف آموزشی به بهانه های مختلف تشکیل شد و حتی واحد انتشار برای چاپ جزوه و کتاب های کمک آموزشی مدارس تاسیس کرده اند و در واقع با بمباران ذهنی آموزشی ، دانش آموزان و خانواده ها را با درس و آموزش بدون توجه به تربیت و تفریح و ورزش درگیر کرده اند.
آمارها نشان می‌دهد، 1.5 تا 2 درصد افراد تیزهوش هستند و باید به همین تعداد در جامعه بسنده کنیم؛ این در حالی است، بعضا آزمون های مدارس تیزهوشان 200 هزار داوطلب دارد که تنها 15 هزار نفر پذیرفته می شوند.
در بررسی سابقه تاسیس این مدارس می بینیم،فعالیت مدارس تیزهوشان به پیش از انقلاب و سال 1347 باز می گردد.
در واقع زمانی که اداره کل امور کودکان و دانش ‌آموزان استثنایی در وزارت آموزش ‌و پرورش تشکیل شد، مسئولان به فکر تاسیس
« مرکز آموزش کودکان تیزهوش» افتادند و نخستین دبستان تیزهوشان ایران به نام «هشدار» با 14 دانش‌آموز دختر و 6 پسر تشکیل شد.
این روند ادامه یافت تا اینکه در سال 1355 سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تشکیل شد و در قالب آن سه مرکز در تهران و 2 مرکز در مشهد و کرمان راه اندازی شد.
با پیروزی انقلاب در سال 1357، این روند ادامه یافت به گونه ای که تا سال 1366 این مدارس زیرمجموعه دفتر کودکان استثنایی تنها 802 دانش آموز زیرپوشش داشت .
ولی از سال 1370 ، این سازمان که به صورت مخفف «سمپاد» خوانده می‌شد، در 50 مرکز، 9 هزار و 682 دانش‌آموز داشت.
مراکز سمپاد به سرعت رشد کرد و تا سال 1384 که آخرین مراکز آن تاسیس شد، 99 مرکز راهنمایی و 98 باب دبیرستان در 44 شهر ایران، زیر پوشش این سازمان بود.
در این زمان تعداد دانش‌ آموزان سمپاد بیش از 35 هزار نفر و تعداد داوطلبان ورود به این مراکز ، 200 هزار نفر بود.
تا اینکه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان وابسته به وزارت آموزش‌ و پرورش در ادامه فعالیت های خود در دی ماه 1389 با تصمیم شورای عالی اداری در هم ادغام شدند و «مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان» تشکیل شد.
موضوع افزایش تعداد مدارس استعدادهای درخشان از دولت نهم کلید خورد و تقویت ابعاد پرورشی با هدف تعمیق باورهای دینی دانش آموزان از طریق اجرای طرح های متنوع پرورشی، مهمترین هدفی بود که در دولت نهم و دهم برای این مدارس ترسیم شد.
براین اساس در مهرماه 1388، 338 مدرسه استعدادهای درخشان فعال بود که این تعداد در آغاز مهرماه 89 به 358، مهر 90 به 439 و در شروع سال تحصیلی 91 به 538 مدرسه افزایش یافت.
این روند تا آنجا پیش رفت که « مهری سویزی» معاون وقت وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، آمار مدارس استعدادهای درخشان به 660 مدرسه در مهر 92 می رسد.
رشد تعداد مدارس سمپاد با این سرعت از تاسیس اولین دبستان تیزهوشان ایران در سال 1347 با 20 دانش آموز تا 660 مدرسه در سال 1392 و در واقع سالی حدود 15 مدرسه جدید بیانگر منافع بالای این موسسه ها برای موسسان آن است.
آیا می توان در برابر این منافع تصمیم عاقلانه و منطقی برای کاهش توهم برتری افراد حاضر در این مراکز با سایر مراکز آموزشی پایان داد و وزنه ای برای سنجش عالمانه تیزهوشان واقعی برای آینده پیدا کرد ؟
1968/ 2047/




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اولین دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی دانشگاه یزد از پایان‌نامه خود دفاع کرد

اجرای طرح تحقیقاتی پیشگیری از معلولیت در میبد آغاز شد

لوازم آرایشی را در دسترس کودکان قرار ندهید

مرتاض و مجیبیان، بنیانگذاران هسته پزشکی تخصصی یزد بودند

پایبندی افراد نسبت به مراعات فرهنگ حجاب تک بعدی نیست

4 عضو هیات علمی دانشگاه یزد در جمع دانشمندان برتر جهان

لزوم تدوین برنامه‌های کوتاه و بلند مدت در فعالیت‌های سوادآموزی

ظرفیت هیات علمی بانوان به 38 درصد افزایش یافت

معاون بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: لزوم تعریف جایگاه واقعی نخبگان در کشور

اجرای طرح پهنه‌بندی آسیب‌های اجتماعی در یزد

نباید با علوم انسانی قهر کرد

مصرف نوشیدنی های غیر میوه ای عوارض دارد

تعداد گورخرهای ایرانی در ابرکوه به 23راس رسید

رییس دانشگاه یزد عضو کارگروه راهبری و توسعه فناوری و نوآوری کشور شد

70درصد دانش آموختگان آموزشکده کشاورزی خاتم جذب بازار می شوند

دومین دوره کتاب سال یزد برگزار می‌شود/ارسال 430 اثر به دبیرخانه

اختراع دستگاه آشکارساز لیزری اسانس‌های طبیعی در دانشگاه یزد

رقابت 15 هزار و 402 داوطلب در استان یزد برای ورود به دانشگاه

7 عضو هیات علمی دانشگاه یزد ارتقای مرتبه گرفتند

نواخته شدن زنگ کنکور سراسری در مهریز

/یادداشت/ چگونه خشم خود را مدیریت کنیم؟

لزوم بازآموزی مطالعات ورزشی توسط انجمن معلمان تربیت‌بدنی در یزد

دانش‌آموزان یزدی به تورنمنت بین‌المللی ریاضی روسیه راه یافتند

با کسب حداکثر نمره؛ نخستین دانشجوی دکترای بازاریابی دانشگاه یزد دانش‌آموخته شد

711 داوطلب از خاتم در آزمون دانشگاه ها رقابت می کنند

تدوین و تصویب سه نوع دوره پسادکترا در دانشگاه یزد

برگزاری دوره مقدماتی عکاسی در حوزه هنری یزد

رقابت 15هزار و 402 داوطلب یزدی در آزمون سراسری97

ثبت‌نام ترم تابستانه مراکز آموزشی جهاددانشگاهی یزد آغاز شد

برگزاری پنجمین نشست شب یزد با موضوع«بن مایه‌های اخلاقی حقوق بشر معاصر»

اختصاص یک میلیارد ریال به پژوهش‌های دانش‌آموزی در یزد

طراحی و اجرای روش نوین آبیاری زیر سطحی در دانشگاه یزد

پارک صنعتی در دانشگاه یزد راه‌اندازی می‌شود

رییس جدید بنیاد نخبگان استان یزد منصوب شد

تسهیلات ویژه دانشگاه علم و هنر برای دانشجویان استعداد درخشان

هفت سامانه خدمات الکترونیک وزارت اقتصاد در یزد رونمایی شد

شاخص‌های علم و فناوری استان یزد بررسی شدند

امنیت سایبری چالشی مهم رشد 85 درصدی حملات فیشینگ

توصیه‌های یک مشاور درباره بهداشت روانی ایام امتحانات

انتصاب رییس جهاددانشگاهی یزد به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه علم و هنر

روش‌های موثر درمان یبوست در طب سنتی

بیشتر نخبه های یزدی تحت حمایت کمیته امداد دختر هستند

داوری آثار کتاب سال یزد آغاز شد

بقای اکوسیستم مستلزم کنترل علمی آلاینده‌های صنعتی است

ساخت ایستگاه دائمی GNSS در دانشگاه یزد

2 هزار نخبه در هیات های اندیشه ورز استان یزد سازماندهی شدند

علت خواندن سوره حمد در نماز چیست؟

فضای مجازی به یک مراقبت جدی و روشنگری نیاز دارد

روزه داران هنگام افطار آب ولرم میل کنند

لزوم مصرف بیشتر مواد غذایی فیبردار در ماه رمضان