خبر یزد

آخرين مطالب

توصیه متخصص تغذیه/

روزه داران هنگام افطار آب ولرم میل کنند علمي

روزه داران هنگام افطار آب ولرم میل کنند

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد با بیان اینکه روزه داران ساعت های طولانی از روز را بدون صرف غذا سپری می کنند، تاکید کرد: مردم افطار را با نوشیدنی های گرم چون آب ولرم بدون شکر و نبات، شیر و چای کمرنگ آغاز کنند.
یوسف نقیایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نوشیدن آب و مایعات زیاد هنگام افطار منجر به غیر فعال شدن هورمونها و آنالیزم موجود در معده می شود و به همین علت هضم غذا متوقف یا با تاخیر انجام می شود و آسیب جدی به بدن روزه دار وارد می کند.
وی اظهار کرد: همچنین روزه داران سوپ جو، حلیم گندم با روغن کم، آش های مختلف و یا مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، تخم مرغ آب پز در برنامه افطاری قرار دهند.
این متخصص تغدیه توصیه کرد که روزداران در وعده افطار مصرف سبزی به ویژه انواع سبزی خوردن و سالاد را فراموش نکنند و از خوردن غذاهای پرچرب، شیرین و غذاهای آماده پرهیز کنند، زیرا اینگونه مواد غذایی موجب سوء هاضمه و مشکل گوارشی در فرد می شود.
**صرف غذاهای کم چرب و مواد غذایی پرفیبر در سحر
رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان با بیان اینکه سحری یکی از مهمترین وعده های غذایی ماه رمضان است،یادآورشد: مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پرچرب و سرخ شده هنگام افطار مناسب نیست.
وی به روزه داران توصیه کرد که مردم در ماه رمضان به جای غذا های چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز، کم چرب و کم نمک استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در زمان سحر بهترین ماده ای که به تامین آب بدن کمک می کند، استفاده از فیبرهاست.
نقیایی همچنین بر مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت سفید یا ماهی، حبوبات ، قارچ و سویا هنگام سحر تاکید کرد و افزود: البته مصرف بیش از اندازه این مواد منجر به افزایش حس تشنگی در طول روز می شود.
وی افزود: مصرف لبنیات در این وعده بهتر است به صورت دوغ یا ماست کم نمک باشد و مصرف انواع سبزی خوردن یا سالاد ، می تواند به حفظ بدن کمک کند و تشنگی در طول روز را کاهش دهد.
نقیایی بر پرهیز از مصرف مایعات پررنگ یا غلیظ از جمله چای پر رنگ ، دلستر و نوشابه های گازدار در وعده سحر تاکید کرد و گفت: مصرف مایعات ذکر شده نه تنها کمکی به رفع تشنگی در شخص روزدار نمی کند بلکه منجر به دفع بیشتر مایعات از بدن و تشنگی زود رس می شود.
** میان وعده افطار تا سحری
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان اظهار کرد: شخص روزه دار بهتر است در فواصل بین افطار تا سحر حداقل یک تا 2 میان وعده مصرف کند که بهترین گزینه میوه است البته میوه ها بهتر است یک واحد بیشتر نباشد مثلا یک عدد سیب متوسط معادل یک، یک چهارم لیوان آب هندوانه یا یک لیوان آب خربزه و یا آب طالبی یک واحد است.
نقیایی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت مصرف زیاد میوه در مدت زمان کوتاه بین افطار تا سحر می تواند منجر به ساخت چربی ها و تجمع آن ها در بدن شود.
نقیایی با بیان اینکه خرما نیز جزو میوه است، افزود: مصرف زیاد آن می تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند 2 عدد خرما به طور متوسط یک واحد میوه محسوب می شود.
** در میان وعده انواع شیرینی ها مصرف نشود
به گزارش ایرنا، این متخصص تغذیه ادامه داد: در میان وعده افطار تا سحر انواع شیرینی ها ، زولبیا، بامیه، آب میوه صنعتی ، غذا های حاوی شکر بالا و پرنمک مصرف نشود.
وی مصرف آجیل ها را به عنوان یک میان وعده مناسب برای روزه داران دانست و افزود: البته باید در نظر داشت که انواع آجیل ها حاوی انرژی بسیار بالاست و افرادی که زمینه اضافه وزن یا چاقی دارند باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: مصرف آجیل ها برای روزه اولی ها به وِیژه نوجوانان که بخش قابل توجهی از انرژی آنها از دست می رود، بسیار خوب است.
** استفاده از شربت کم شکر در فاصله افطار تا سحر
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان عنوان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و طولانی بودن روز،فرد روزه دار باید آب و مایعات به اندازه کافی دریافت کند، توصیه می شود افراد در حد فاصله افطار تا سحر 6 لیوان آب یا مایعات میل کنند.
وی بهترین گزینه نوشیدنی سالم را آب دانست و گفت: شیر، لبنیات و دوغ هم به عنوان جایگزین می توان استفاده کرد.
نقیایی استفاده از چای کمرنگ یا انواع شربت های کم شکر را به عنوان جایگزین آب بیان کرد و افزود: شربت خاکشیر ، چهار تخم و تخم شربتی و انواع عرق های گیاهی به شرط پرهیز از زیاده روی ، گزینه های خوبی برای دریافت مایعات در فاصله افطار تا سحر است.
** پرخوری و زیاده روی هنگام سحر ممنوع
وی یادآور شد: هدف از روزه داری عبادت خدا ، سلامت جسم و روح است، در صورت مصرف بی رویه مواد غذایی نه تنها این هدف حاصل نمی شود بلکه می تواند آسیب های جدی به شخص وارد کند.
نقیایی با اشاره به رعایت اصول تغذیه سالم در ماه رمضان تصریح کرد: بسیاری از افراد تصور می کنند، هنگام سحر باید غذاهای پر چرب و پرکالری میل کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند که این تصور اشتباه است بلکه مصرف مواد غذایی پرچرب به خصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می شود.
2088/ 2047/





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فروش 100 هزار گوشی تنها در کمتر از 9 دقیقه

جویندگان کار به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای یزد مراجعه کنند

دفاتر همکاری کار و دانش با صنعت در کشور راه اندازی می شود

چهره‌های ماندگار دانشگاهی در یزد تجلیل می‌شوند

نوزدهمین دوره آزمون تافل در یزد برگزار شد

دولت الکترونیک امور اداری را به‌ نظام اعتماد تبدیل می‌کند

کیفیت بخشی، مهمترین سیاست وزارت آموزش و پرورش است

گرایش مردم به آموزش‌های مهارتی بیشتر شده است

98.4 درصد جمعیت 10 تا 49 ساله استان یزد با سواد هستند

برای درمان سینوزیت چه کنیم؟

نخستین استاد رشته مکانیک دانشگاه پیام نور میبد دانشیار شد

مرکز تحقیقات علمی پیام نور در هرات راه اندازی می شود

امام جمعه یزد توجه مسئولان به حفاظت محیط زیست را خواستار شد

ایجاد پاسگاه دیده‌بانی حیات‌وحش در خاتم ضروری است

برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های علوم ریاضی در یزد

تندگویان: «موسسه فیلترینگ» باز کنیم

هجدهمین دوره آزمون بین‌المللی تافل در یزد برگزار شد

خودروی پلیس 2020 فورد چشم‌ها را خیره کرد

میزگرد فناوری و حمایت از کالای ایرانی در ایرنا یزد برگزار شد

دانشگاه یزد در ردیف دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت‌

تعدد موسسات غیردولتی از بزرگترین چالش‌های نظام آموزش عالی است

فضای رقابتی میان شرکت‌های استارتاپ در یزد ایجاد شد

همکاری هسته‌ای بیل گیتس با چینی‌ها به‌هم خورد

لزوم تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت نخبگان

دانشگاه یزد و صلاح‌الدین کردستان عراق تفاهم‌نامه همکاری نوشتند

سیستم آموزشی بر حفظ مطالب تمرکز دارد

سیزدهمین نمایشگاه کمیتکس یزد برگزار می‌شود

خطر شکاف علم و صنعت تهدیدی برای آموزش عالی کشور

دستیابی متخصصان ایرانی به تکنولوژی تعمیر فیبر نوری

نگاهی به برج کبوترخانه میبد

نمایشگاه دستاوردهای هسته ای در دانشگاه آزاد یزد آغاز به کار کرد

24 هزار دانشجو از مراکز تربیت‌معلم یزد دانش آموخته شدند

دوربین سه‌بعدی به آیفون‌های جدید می‌آید

رونمایی از اولین سامانه آنلاین توزیع میوه و تره‌بار پیشگامان در تهران

خانواده‌ها، آمبلیوپی را جدی بگیرند

برگزاری چهل و ششمین نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشور در یزد

افتتاح بخش نوسوادان کتابخانه علامه جعفری در یزد

انتشار پنجمین کتاب بین‌المللی دکتر دواز توسط انتشارات World Scientific

نمایشگاه فناوری اطلاعات گامی موثر در تقویت زیرساخت دولت الکترونیک است

عملکرد دولت تیر خلاصی بر پیکر جامعه نخبگان/کاهش شتاب علمی کشور

دهم دی‌ماه آخرین مهلت ارسال مقالات در محور صنعت و اقتصاد برق

نوآوری در همه سطوح مستلزم تغییر ساختارهای غیربهره‌ور است

ضد باج‌افزار بومی «رنسام پاد» رونمایی شد

دستگاهی که آب را به سوخت تبدیل می‌کند

معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ایده‌های برتر

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس: پژوهش باید هدفمند و مولد باشد

اعتراف اپل به انحنای شاسی «آی پد پرو»

فریب سیستم تشخیص چهره گوشی با ماکت

پایان مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی با معرفی برترین‌ها

کتاب «جراحی‌‎های مجدد قلب در بزرگسالان» رونمایی شد