خبر یزد

آخرين مطالب

توصیه متخصص تغذیه/

روزه داران هنگام افطار آب ولرم میل کنند علمي

روزه داران هنگام افطار آب ولرم میل کنند

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد با بیان اینکه روزه داران ساعت های طولانی از روز را بدون صرف غذا سپری می کنند، تاکید کرد: مردم افطار را با نوشیدنی های گرم چون آب ولرم بدون شکر و نبات، شیر و چای کمرنگ آغاز کنند.
یوسف نقیایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نوشیدن آب و مایعات زیاد هنگام افطار منجر به غیر فعال شدن هورمونها و آنالیزم موجود در معده می شود و به همین علت هضم غذا متوقف یا با تاخیر انجام می شود و آسیب جدی به بدن روزه دار وارد می کند.
وی اظهار کرد: همچنین روزه داران سوپ جو، حلیم گندم با روغن کم، آش های مختلف و یا مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، تخم مرغ آب پز در برنامه افطاری قرار دهند.
این متخصص تغدیه توصیه کرد که روزداران در وعده افطار مصرف سبزی به ویژه انواع سبزی خوردن و سالاد را فراموش نکنند و از خوردن غذاهای پرچرب، شیرین و غذاهای آماده پرهیز کنند، زیرا اینگونه مواد غذایی موجب سوء هاضمه و مشکل گوارشی در فرد می شود.
**صرف غذاهای کم چرب و مواد غذایی پرفیبر در سحر
رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان با بیان اینکه سحری یکی از مهمترین وعده های غذایی ماه رمضان است،یادآورشد: مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پرچرب و سرخ شده هنگام افطار مناسب نیست.
وی به روزه داران توصیه کرد که مردم در ماه رمضان به جای غذا های چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز، کم چرب و کم نمک استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در زمان سحر بهترین ماده ای که به تامین آب بدن کمک می کند، استفاده از فیبرهاست.
نقیایی همچنین بر مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت سفید یا ماهی، حبوبات ، قارچ و سویا هنگام سحر تاکید کرد و افزود: البته مصرف بیش از اندازه این مواد منجر به افزایش حس تشنگی در طول روز می شود.
وی افزود: مصرف لبنیات در این وعده بهتر است به صورت دوغ یا ماست کم نمک باشد و مصرف انواع سبزی خوردن یا سالاد ، می تواند به حفظ بدن کمک کند و تشنگی در طول روز را کاهش دهد.
نقیایی بر پرهیز از مصرف مایعات پررنگ یا غلیظ از جمله چای پر رنگ ، دلستر و نوشابه های گازدار در وعده سحر تاکید کرد و گفت: مصرف مایعات ذکر شده نه تنها کمکی به رفع تشنگی در شخص روزدار نمی کند بلکه منجر به دفع بیشتر مایعات از بدن و تشنگی زود رس می شود.
** میان وعده افطار تا سحری
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان اظهار کرد: شخص روزه دار بهتر است در فواصل بین افطار تا سحر حداقل یک تا 2 میان وعده مصرف کند که بهترین گزینه میوه است البته میوه ها بهتر است یک واحد بیشتر نباشد مثلا یک عدد سیب متوسط معادل یک، یک چهارم لیوان آب هندوانه یا یک لیوان آب خربزه و یا آب طالبی یک واحد است.
نقیایی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت مصرف زیاد میوه در مدت زمان کوتاه بین افطار تا سحر می تواند منجر به ساخت چربی ها و تجمع آن ها در بدن شود.
نقیایی با بیان اینکه خرما نیز جزو میوه است، افزود: مصرف زیاد آن می تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند 2 عدد خرما به طور متوسط یک واحد میوه محسوب می شود.
** در میان وعده انواع شیرینی ها مصرف نشود
به گزارش ایرنا، این متخصص تغذیه ادامه داد: در میان وعده افطار تا سحر انواع شیرینی ها ، زولبیا، بامیه، آب میوه صنعتی ، غذا های حاوی شکر بالا و پرنمک مصرف نشود.
وی مصرف آجیل ها را به عنوان یک میان وعده مناسب برای روزه داران دانست و افزود: البته باید در نظر داشت که انواع آجیل ها حاوی انرژی بسیار بالاست و افرادی که زمینه اضافه وزن یا چاقی دارند باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: مصرف آجیل ها برای روزه اولی ها به وِیژه نوجوانان که بخش قابل توجهی از انرژی آنها از دست می رود، بسیار خوب است.
** استفاده از شربت کم شکر در فاصله افطار تا سحر
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان عنوان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و طولانی بودن روز،فرد روزه دار باید آب و مایعات به اندازه کافی دریافت کند، توصیه می شود افراد در حد فاصله افطار تا سحر 6 لیوان آب یا مایعات میل کنند.
وی بهترین گزینه نوشیدنی سالم را آب دانست و گفت: شیر، لبنیات و دوغ هم به عنوان جایگزین می توان استفاده کرد.
نقیایی استفاده از چای کمرنگ یا انواع شربت های کم شکر را به عنوان جایگزین آب بیان کرد و افزود: شربت خاکشیر ، چهار تخم و تخم شربتی و انواع عرق های گیاهی به شرط پرهیز از زیاده روی ، گزینه های خوبی برای دریافت مایعات در فاصله افطار تا سحر است.
** پرخوری و زیاده روی هنگام سحر ممنوع
وی یادآور شد: هدف از روزه داری عبادت خدا ، سلامت جسم و روح است، در صورت مصرف بی رویه مواد غذایی نه تنها این هدف حاصل نمی شود بلکه می تواند آسیب های جدی به شخص وارد کند.
نقیایی با اشاره به رعایت اصول تغذیه سالم در ماه رمضان تصریح کرد: بسیاری از افراد تصور می کنند، هنگام سحر باید غذاهای پر چرب و پرکالری میل کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند که این تصور اشتباه است بلکه مصرف مواد غذایی پرچرب به خصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می شود.
2088/ 2047/





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مؤلفه‌های متعددی در موفقیت دانش‌ آموزان یزد تأثیر دارد

اختصاص رتبه نخست کنکور سراسری 97 به دانش‌آموزان یزدی

راهیابی دانشگاه یزد به مسابقات جهانی رباتیک فیرا

گسترش همکاری‎‎های کشور کنیا با دانشگاه یزد

30 هزار نفر سه دهه اخیر از دانشگاه آزاد میبد دانش‌آموخته شدند

برگزاری نشست کتابخوانی در حوزه درمانی یزد؛ از کادر تا پزشک

آغاز فرایند ارجاع الکترونیکی پزشک خانواده در روستاهای یزد

نخبگان ایثارگر ضامن استقلال و اقتدار ایران اسلامی هستند

برگزاری نخستین المپیاد دانش‌آموزی نبوغ در یزد

برترین‌های دهمین دوره مسابقات پل ماکارونی کشور در یزد تجلیل شدند

مراقب بیماری‌های مشترك انسان و ماهی قرمز باشید!

52 نفر در کارگاه المپیاد دانش آموزی نانو بافق شرکت کردند

اختصاص رتبه نخست خاورمیانه به مجله تخصصی علوم تولید مثل یزد

دهمین دوره آموزشی«روش تدریس ریاض» در یزد برگزار شد

برگزاری چهارمین مسابقات ملی دانشجویی طراحی پارچه و پوشاک در یزد

نشست توجیهی هشتمین مناظره دانشجویی یزد برگزار شد

نشست توجیهی هشتمین مناظره دانشجویی یزد برگزار شد

برگزاری چهارمین مسابقات ملی دانشجویی طراحی پارچه و پوشاک در یزد

کارایی نظام آموزشی ما بالا اما اثربخشی آن پایین است

دست‌های همه ما به بحران آب آلوده است؛ «سازگاری با کم‌آبی» راه‌حل برون رفت از این بحران

ضرورت آینده‌پژوهی در یزد

فیلم مستند تالان در دانشگاه یزد نقد و بررسی شد

کمیته امداد و دانشگاه آزاد یزد تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

آزمون حفظ و مفاهیم قرآنی در ابرکوه برگزار شد

519 اثر به همایش مدرسه ایرانی،معماری ایرانی در یزد ارسال شد

سه هزارو 400 کودک اردکانی در طرح آمبلیوپی معاینه شدند

شکوفایی شارژ سریع و بی‌سیم

تجلیل از 3 دانشجوی نمونه کشوری دانشگاه علوم پزشکی یزد/ کسب رتبه نخست دانشگاه علوم پزشکی یزد

دفتر کنسولی دانشجویان بین‌المللی استان یزد راه‌اندازی شد

دفتر کنسولی دانشجویان بین‌المللی استان یزد راه‌اندازی شد

کاربردی کردن پژوهش‌های اجتماعی اولویت ورزش و جوانان یزد است

اضافه شدن ایموجی به پلاک خودروهای استرالیا

ارائه 10 مقاله برتر در چهارمین کنگره ملی جوانان در یزد

دانش آموزان مهریز در رقابت های آزمایشگاهی شرکت کردند

اولین سیم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

نمایشگاه عفاف و حجاب در دانشگاه علم و هنر دایر شد

پیاده‌سازی استاندارد ISO/IEC17025 در تمام آزمایشگاه‌های همکار استاندارد یزد

گوشی تاشوی سامسونگ، اپل را تهدید می‌کند

رقابت بیش از 3000 نفر در یزد برای ورود به مقطع دکترا

وزیر علوم از شتاب‌دهنده پیشگامان یزد بازدید کرد

مهلت ثبت‌نام در رقابت‌های مناظره‌ دانشجویی تمدید شد

برگزاری اولین دوره آموزشی مربی مهد کودک در مهریز

لزوم ایجاد شبکه علمی در کشور/ رویکرد دانشگاه جامعه محور در کشور آغاز شد

دانشگاهیان باید مشکل گشای کشور در حوزه‌های مختلف باشند

بازنگری محتوای 8 هزار عنوان درس در وزارت علوم

ساماندهی مراکز آموزش عالی مطالبه یزد از وزارت علوم

لزوم تغییر مسیر دانشگاه‌ها برای مشارکت در توسعه کشور

امام جمعه یزد: علم آموزی بدون تقویت تعهد دینی فایده‌ای ندارد

ایران در حوزه نیروی انسانی متخصص هیچ کمبودی ندارد

یزد میزبان کنگره علمی مسائل اجتماعی جوانان