آخرين مطالب

توصیه متخصص تغذیه/

روزه داران هنگام افطار آب ولرم میل کنند علمي

روزه داران هنگام افطار آب ولرم میل کنند

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد با بیان اینکه روزه داران ساعت های طولانی از روز را بدون صرف غذا سپری می کنند، تاکید کرد: مردم افطار را با نوشیدنی های گرم چون آب ولرم بدون شکر و نبات، شیر و چای کمرنگ آغاز کنند.
یوسف نقیایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نوشیدن آب و مایعات زیاد هنگام افطار منجر به غیر فعال شدن هورمونها و آنالیزم موجود در معده می شود و به همین علت هضم غذا متوقف یا با تاخیر انجام می شود و آسیب جدی به بدن روزه دار وارد می کند.
وی اظهار کرد: همچنین روزه داران سوپ جو، حلیم گندم با روغن کم، آش های مختلف و یا مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، تخم مرغ آب پز در برنامه افطاری قرار دهند.
این متخصص تغدیه توصیه کرد که روزداران در وعده افطار مصرف سبزی به ویژه انواع سبزی خوردن و سالاد را فراموش نکنند و از خوردن غذاهای پرچرب، شیرین و غذاهای آماده پرهیز کنند، زیرا اینگونه مواد غذایی موجب سوء هاضمه و مشکل گوارشی در فرد می شود.
**صرف غذاهای کم چرب و مواد غذایی پرفیبر در سحر
رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان با بیان اینکه سحری یکی از مهمترین وعده های غذایی ماه رمضان است،یادآورشد: مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پرچرب و سرخ شده هنگام افطار مناسب نیست.
وی به روزه داران توصیه کرد که مردم در ماه رمضان به جای غذا های چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز، کم چرب و کم نمک استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در زمان سحر بهترین ماده ای که به تامین آب بدن کمک می کند، استفاده از فیبرهاست.
نقیایی همچنین بر مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت سفید یا ماهی، حبوبات ، قارچ و سویا هنگام سحر تاکید کرد و افزود: البته مصرف بیش از اندازه این مواد منجر به افزایش حس تشنگی در طول روز می شود.
وی افزود: مصرف لبنیات در این وعده بهتر است به صورت دوغ یا ماست کم نمک باشد و مصرف انواع سبزی خوردن یا سالاد ، می تواند به حفظ بدن کمک کند و تشنگی در طول روز را کاهش دهد.
نقیایی بر پرهیز از مصرف مایعات پررنگ یا غلیظ از جمله چای پر رنگ ، دلستر و نوشابه های گازدار در وعده سحر تاکید کرد و گفت: مصرف مایعات ذکر شده نه تنها کمکی به رفع تشنگی در شخص روزدار نمی کند بلکه منجر به دفع بیشتر مایعات از بدن و تشنگی زود رس می شود.
** میان وعده افطار تا سحری
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان اظهار کرد: شخص روزه دار بهتر است در فواصل بین افطار تا سحر حداقل یک تا 2 میان وعده مصرف کند که بهترین گزینه میوه است البته میوه ها بهتر است یک واحد بیشتر نباشد مثلا یک عدد سیب متوسط معادل یک، یک چهارم لیوان آب هندوانه یا یک لیوان آب خربزه و یا آب طالبی یک واحد است.
نقیایی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت مصرف زیاد میوه در مدت زمان کوتاه بین افطار تا سحر می تواند منجر به ساخت چربی ها و تجمع آن ها در بدن شود.
نقیایی با بیان اینکه خرما نیز جزو میوه است، افزود: مصرف زیاد آن می تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند 2 عدد خرما به طور متوسط یک واحد میوه محسوب می شود.
** در میان وعده انواع شیرینی ها مصرف نشود
به گزارش ایرنا، این متخصص تغذیه ادامه داد: در میان وعده افطار تا سحر انواع شیرینی ها ، زولبیا، بامیه، آب میوه صنعتی ، غذا های حاوی شکر بالا و پرنمک مصرف نشود.
وی مصرف آجیل ها را به عنوان یک میان وعده مناسب برای روزه داران دانست و افزود: البته باید در نظر داشت که انواع آجیل ها حاوی انرژی بسیار بالاست و افرادی که زمینه اضافه وزن یا چاقی دارند باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: مصرف آجیل ها برای روزه اولی ها به وِیژه نوجوانان که بخش قابل توجهی از انرژی آنها از دست می رود، بسیار خوب است.
** استفاده از شربت کم شکر در فاصله افطار تا سحر
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان عنوان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و طولانی بودن روز،فرد روزه دار باید آب و مایعات به اندازه کافی دریافت کند، توصیه می شود افراد در حد فاصله افطار تا سحر 6 لیوان آب یا مایعات میل کنند.
وی بهترین گزینه نوشیدنی سالم را آب دانست و گفت: شیر، لبنیات و دوغ هم به عنوان جایگزین می توان استفاده کرد.
نقیایی استفاده از چای کمرنگ یا انواع شربت های کم شکر را به عنوان جایگزین آب بیان کرد و افزود: شربت خاکشیر ، چهار تخم و تخم شربتی و انواع عرق های گیاهی به شرط پرهیز از زیاده روی ، گزینه های خوبی برای دریافت مایعات در فاصله افطار تا سحر است.
** پرخوری و زیاده روی هنگام سحر ممنوع
وی یادآور شد: هدف از روزه داری عبادت خدا ، سلامت جسم و روح است، در صورت مصرف بی رویه مواد غذایی نه تنها این هدف حاصل نمی شود بلکه می تواند آسیب های جدی به شخص وارد کند.
نقیایی با اشاره به رعایت اصول تغذیه سالم در ماه رمضان تصریح کرد: بسیاری از افراد تصور می کنند، هنگام سحر باید غذاهای پر چرب و پرکالری میل کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند که این تصور اشتباه است بلکه مصرف مواد غذایی پرچرب به خصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می شود.
2088/ 2047/




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

یزد از نظر شیوع بیماری دیابت پنجمین استان کشور است

رییس جدید دانشگاه پیام نور میبد معرفی شد

اختصاص مدال نقره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک به دانش‌آموز یزدی

التیام زخم‌های دهان و دندان با دم‌کرده‌ی گل انار

نخستین حضور یزدی‌ها در المپیاد نجوم/ اولین طلای نجوم عاید یزد شد

عضو هیات علمی دانشگاه یزد در فهرست سرآمدان علمی ایران

برگزاری سومین دوره مسابقات ملی دفاع سه دقیقه‌ای پایان‌نامه‌ دانشجویی در یزد

نخستین آیفون مجهز به 5G تا دو سال دیگر

معاون عمرانی استانداری یزد با پژوهشکده سازهای سنتی و نوین تفاهم‌نامه همکاری نوشتند

نقش برجسته اقتصاد دانش‌بنیان در مبارزه با استکبار/صادارت 292 هزار دلاری محصولات فناوری پارک یزد

همایش ملی هویت کودکان ایران 30 آبان در یزد برگزار می‌شود

سه باشگاه کتابخوانی در اردکان افتتاح شد

تاثیرات سوء صبحانه‎ نامناسب بر یادگیری دانش‏‌آموزان

دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد: یافتن راهکار برای بحران آب، تنها با تدوین سند آمایش سرزمین ممکن است

ضرورت تعریف حقوق مالکیت فکری و صاحبان ایده در کشور

ارائه آموزش‌های قانون انتشار اسناد خزانه و اوراق قرضه در جهاددانشگاهی یزد

گسترش همکاری‏‌های صندوق پژوهش و فناوری یزد با بانک توسعه تعاون

گسترش همکاری‏‌های صندوق پژوهش و فناوری یزد با بانک توسعه تعاون

انتصاب معاون فناوری و نوآوری پارک یزد به عنوان مدیر طرح جامع پارک

هک داووس و انتشار اسامی قاتلان خاشقجی

جزئیات کلاهبرداری جدید از تماس‌های خارجی

برگزاری بازارچه بوخچه کتاب در یزد

آغاز ثبت‌نام جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش در یزد

بهره‌برداری از مهمانسرای سبز دانشگاه یزد تا انتهای پاییز امسال

طرح ایران مهارت، گامی در جهت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است

رییس اسبق دانشگاه شهید بهشتی انتقاد کرد؛ دانشگاه‌های کشور ساختار علمی ندارند

دانشگاه‌های کشور ساختار علمی ندارند

تجمع دانشجویان مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد میبد مقابل فرمانداری

برای پیوستن یزد به شبکه‌ی شهرهای جهانی تلاش می‌كنیم

یک مقام مسئول: با تمام توان مشکل را پیگیری می‌کنیم

راه‌اندازی اولین پایگاه استانی انجمن فناوری‌های بومی کشور در یزد

شكاف صنعت، دانشگاه و فرهنگ عامل افزایش بیكاری در یزد

پژوهشکده سازه‌های سنتی و نوین یزد با دانشکده امام علی (ع) تفاهم‌نامه نوشتند

لزوم راه‌اندازی 21 کانون سلامت محله تا پایان امسال در یزد

طراحی و اجرای طرح نوآورانه بار چرخ تعادلی (BCT) در کارگاه نوآوری دانشگاه یزد

24 مهرماه آخرین مهلت ثبت نام در بیست‌و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه

یزد از استان‎‎های پیشرو در انجام مطالعات بزرگ کوهورت است

اختصاص رتبه دوم به دانشگاه یزد در شاخص نیچر

نرم‌افزار «شهربین» در یزد رونمایی شد

رییس دانشگاه یزد: آزمایشگاه بیومکانیک حرکتی نوآورانه و روبه رشد است

آیین خوشامدگویی از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علم و هنر برگزار شد

یزد میزبان پنجمین سمینار تخصصی نظریه «قابلیت اعتماد»

دانشگاه علم و هنر یزد تکمیل ظرفیت می‌کند

آغاز ثبت‌نام حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه یزد

رییس بنیاد نخبگان یزد تاکید کرد؛ بکارگیری ظرفیت دانشجویان در برنامه‌های کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری

اهتمام جهانی به سودآوری استارتاپ‌ها در پارک‌های علم و فناوری

زمینه همکاری مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل و دانشگاه یزد بررسی شد

مراسم « زنگ خانه در مدرسه » در مهریز برگزار شد

اینستاگرام یتیم شد

ورود 2000 هزار دانشجوی جدید الورود به دانشگاه یزد