خبر یزد

آخرين مطالب

توصیه متخصص تغذیه/

روزه داران هنگام افطار آب ولرم میل کنند علمي

روزه داران هنگام افطار آب ولرم میل کنند

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد با بیان اینکه روزه داران ساعت های طولانی از روز را بدون صرف غذا سپری می کنند، تاکید کرد: مردم افطار را با نوشیدنی های گرم چون آب ولرم بدون شکر و نبات، شیر و چای کمرنگ آغاز کنند.
یوسف نقیایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نوشیدن آب و مایعات زیاد هنگام افطار منجر به غیر فعال شدن هورمونها و آنالیزم موجود در معده می شود و به همین علت هضم غذا متوقف یا با تاخیر انجام می شود و آسیب جدی به بدن روزه دار وارد می کند.
وی اظهار کرد: همچنین روزه داران سوپ جو، حلیم گندم با روغن کم، آش های مختلف و یا مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، تخم مرغ آب پز در برنامه افطاری قرار دهند.
این متخصص تغدیه توصیه کرد که روزداران در وعده افطار مصرف سبزی به ویژه انواع سبزی خوردن و سالاد را فراموش نکنند و از خوردن غذاهای پرچرب، شیرین و غذاهای آماده پرهیز کنند، زیرا اینگونه مواد غذایی موجب سوء هاضمه و مشکل گوارشی در فرد می شود.
**صرف غذاهای کم چرب و مواد غذایی پرفیبر در سحر
رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان با بیان اینکه سحری یکی از مهمترین وعده های غذایی ماه رمضان است،یادآورشد: مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پرچرب و سرخ شده هنگام افطار مناسب نیست.
وی به روزه داران توصیه کرد که مردم در ماه رمضان به جای غذا های چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز، کم چرب و کم نمک استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در زمان سحر بهترین ماده ای که به تامین آب بدن کمک می کند، استفاده از فیبرهاست.
نقیایی همچنین بر مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت سفید یا ماهی، حبوبات ، قارچ و سویا هنگام سحر تاکید کرد و افزود: البته مصرف بیش از اندازه این مواد منجر به افزایش حس تشنگی در طول روز می شود.
وی افزود: مصرف لبنیات در این وعده بهتر است به صورت دوغ یا ماست کم نمک باشد و مصرف انواع سبزی خوردن یا سالاد ، می تواند به حفظ بدن کمک کند و تشنگی در طول روز را کاهش دهد.
نقیایی بر پرهیز از مصرف مایعات پررنگ یا غلیظ از جمله چای پر رنگ ، دلستر و نوشابه های گازدار در وعده سحر تاکید کرد و گفت: مصرف مایعات ذکر شده نه تنها کمکی به رفع تشنگی در شخص روزدار نمی کند بلکه منجر به دفع بیشتر مایعات از بدن و تشنگی زود رس می شود.
** میان وعده افطار تا سحری
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان اظهار کرد: شخص روزه دار بهتر است در فواصل بین افطار تا سحر حداقل یک تا 2 میان وعده مصرف کند که بهترین گزینه میوه است البته میوه ها بهتر است یک واحد بیشتر نباشد مثلا یک عدد سیب متوسط معادل یک، یک چهارم لیوان آب هندوانه یا یک لیوان آب خربزه و یا آب طالبی یک واحد است.
نقیایی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت مصرف زیاد میوه در مدت زمان کوتاه بین افطار تا سحر می تواند منجر به ساخت چربی ها و تجمع آن ها در بدن شود.
نقیایی با بیان اینکه خرما نیز جزو میوه است، افزود: مصرف زیاد آن می تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند 2 عدد خرما به طور متوسط یک واحد میوه محسوب می شود.
** در میان وعده انواع شیرینی ها مصرف نشود
به گزارش ایرنا، این متخصص تغذیه ادامه داد: در میان وعده افطار تا سحر انواع شیرینی ها ، زولبیا، بامیه، آب میوه صنعتی ، غذا های حاوی شکر بالا و پرنمک مصرف نشود.
وی مصرف آجیل ها را به عنوان یک میان وعده مناسب برای روزه داران دانست و افزود: البته باید در نظر داشت که انواع آجیل ها حاوی انرژی بسیار بالاست و افرادی که زمینه اضافه وزن یا چاقی دارند باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: مصرف آجیل ها برای روزه اولی ها به وِیژه نوجوانان که بخش قابل توجهی از انرژی آنها از دست می رود، بسیار خوب است.
** استفاده از شربت کم شکر در فاصله افطار تا سحر
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان عنوان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و طولانی بودن روز،فرد روزه دار باید آب و مایعات به اندازه کافی دریافت کند، توصیه می شود افراد در حد فاصله افطار تا سحر 6 لیوان آب یا مایعات میل کنند.
وی بهترین گزینه نوشیدنی سالم را آب دانست و گفت: شیر، لبنیات و دوغ هم به عنوان جایگزین می توان استفاده کرد.
نقیایی استفاده از چای کمرنگ یا انواع شربت های کم شکر را به عنوان جایگزین آب بیان کرد و افزود: شربت خاکشیر ، چهار تخم و تخم شربتی و انواع عرق های گیاهی به شرط پرهیز از زیاده روی ، گزینه های خوبی برای دریافت مایعات در فاصله افطار تا سحر است.
** پرخوری و زیاده روی هنگام سحر ممنوع
وی یادآور شد: هدف از روزه داری عبادت خدا ، سلامت جسم و روح است، در صورت مصرف بی رویه مواد غذایی نه تنها این هدف حاصل نمی شود بلکه می تواند آسیب های جدی به شخص وارد کند.
نقیایی با اشاره به رعایت اصول تغذیه سالم در ماه رمضان تصریح کرد: بسیاری از افراد تصور می کنند، هنگام سحر باید غذاهای پر چرب و پرکالری میل کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند که این تصور اشتباه است بلکه مصرف مواد غذایی پرچرب به خصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می شود.
2088/ 2047/





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

درخشش دانشجوی یزدی در مسابقات جهانی رباتیک

مکارم به آملی‌ لاریجانی و یزدی : بحث را خاتمه دهید

برگزاری ششمین مدرسه تابستانه پژوهشی در یزد

دومین دوره طرح توانمندی صدف در یزد به کار خود پایان داد

ارتقای رتبه پژوهشی علوم پزشکی یزد از هشتم به رده ششم کشوری

چهارمین همایش ملی علوم و فناوری نانو در یزد برگزار می‌شود

رد صلاحیت علمی 30 درصد مدرسان و انحلال نیمی از مراکز

ضرورت تدوین دانشنامه‌ی جامع یزد

برترین‌های کنکور 98 از شهرستان‌های ابرکوه و تفت

درخشش دانشجویان دانشگاه علم و هنر در آزمون کارشناسی ارشد

کاهش 10 برابری درمان زخم پای دیابتی‌ها در مرکز دیابت یزد

کتاب رویای بزرگ در پارک علم و فناوری یزد نقد و بررسی شد

سرپرست دانشگاه یزد: به همکاری با جهاددانشگاهی خوش‌بین هستیم

نمایندگان دانشگاه یزد با سرپرست سفارت مجارستان دیدار کردند

دانشگاه یزد پیشگام در حذف کاغذ از فرایندهای آموزشی

پذیرش دانشجوی گردشگری و طراحی جواهرات برای اولین بار در یزد/آغاز مشاوره رایگان انتخاب رشته داوطلبان جدید از روز جمعه

طرح افزایش خلوص سنگ آهن بدون استفاده از آب در یزد کلید خورد

شهروندان گوشت قربانی را 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند

تولید محصول دانش بنیان در یزد استاندارد می‌شود

فرزندم، آینده خودت را هوشمندانه اتنخاب کن

جهاددانشگاهی ابزاری امن و متخصص برای تحقق گام دوم انقلاب است

جهاددانشگاهی یزد نقش موثری در توسعه استان دارد

برگزاری اولین جشنواره فرهنگی هنری جامعه پزشکی یزد با حضور وزیر

ایستگاه تحقیقات شتر بافق، ملی شد

عملکرد موسسات و دوره‌های آموزش عالی آزاد در یزد ساماندهی می‌شود

بروز تاكنون 1000 مورد گرمازدگی در یزد + راهكارهای پیشگیری

طی هشت سال گذشته؛ هیچ نوازد مبتلا به هپاتیت در یزد متولد نشده است

آغاز همکاری صندوق پژوهش و فناوری یزد با شبکه نوآوری تهران

روند تدوین استاندارد گیاهان دارویی در یزد افزایش می‌یابد

مشکل فضای آموزشی اردکان حل می‌شود

جای خالی استاندارد‌های ملی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

جهت‌گیری توسعه یزد باید از طریق صنایع دانش بنیان دنبال شود

«عبدالحسین حائری»؛ مجتهد و نظریه‌پرداز جهانی

خطر تداخل تركیبات شیمیایی بطری‌های پلاستیكی در جنسیت جنین

انتخاب یزد به عنوان پایلوت طرح استفاده از استارتاپ‌های اقتصاد کشاورزی

مراقب بیماری لامپی اسکین باشید

هشدار معاون دامپزشکی یزد در مورد بیماری تب مالت

دانشکده مهندسی نساجی در دانشگاه یزد ایجاد می‌شود

کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه یزد تشکیل شد

فارغ التحصیل بیکار نداریم

کمیته اخلاق در پژوهش در دانشگاه یزد تشکیل شد

طرح کشت محصول بدون خاک در مهریز یزد اجرا شد

ششمین آزمایشگاه بازرسی مخازن فولادی بدون درز افتتاح شد

آموزش مسئولان انجمن‌های اسلامی مدارس یزد آغاز شد

جهانگیری: می‌خواستند زنجانی‌سازی راه بیاندازند

سمپاشی آزمایشی زمین های کشاورزی اشکذر با پهپاد ایرانی انجام شد

استفاده از پهباد برای سمپاشی مزارع در یزد

دختر بافقی به مرحله نهایی المپیاد علمی کشور راه یافت

کمک هزینه کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در یزد افزایش یافت

آشنایی با خواص بادمجان