خبر یزد

آخرين مطالب

صرفه جویی، تنها گزینه روی میز مقابله با کم آبی در اردکان اقتصادي

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد- شهرستان اردکان هم مانند بسیاری از نقاط کشور، سالهاست با مشکل کم آبی، دست به گریبان است و دامنه آن هم هر سال وسیع تر می شود.
به گزارش ایرنا، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، خشکسالی ها و تخریب مخازن آب زیر زمینی، کم آبی را در این منطقه تشدید کرده است.
کاهش نزولات آسمانی در سال های اخیر نیز مزید بر علت شده تا بهره برداری درست از منابع آبی و حفاظت و حراست حداکثری از آنها را ضروری تر سازد به گونه ای که گفته می شود برای جبران کمبود منابع آبی باید سال های بسیار پرباران را پشت سر بگذاریم تا این مشکل به طور طبیعی حل شود.
بطور قطع، شکل گیری این فرآیند دور از انتظار است و باید آستین ها را بالا زده و همه را پای کار بیاوریم تا به گونه ای آگاهانه بر این مشکل غلبه کنیم.
فرماندار اردکان در این خصوص با بیان اینکه اگر تدابیر مناسبی برای مشکل کم‌آبی این شهرستان اندیشیده نشود در سال آتی، مشکل بزرگی مقابل روی اردکان خواهد بود افزود: اردکان از طرفی با منابع آبی محدود و بی کیفیت و از طرفی با مصرف بالا خصوصا در بخش صنعت مواجه است از این رو اجرا شدن چند راهکار به صورت عاجل ضروری می نماید.
هادی مقیمی به ایرنا گفت: لازم است آب شرب اهالی از طریق شناسایی، تصفیه و شیرین نمودن منابع زیرزمینی مطمئن تامین و تضمین شود و از طریق احداث شبکه های جدید در اختیار مردم قرار گیرد.
وی اظهار کرد: لزوم تعمیر، بهسازی و اصلاح شبکه فرسوده به منظور ممانعت حداکثری از هدر رفت آب ضروری می نماید.
این مسئول تاکید کرد: باید در آینده، برنامه های اساسی و راهبردی، همچون جداسازی کامل آب شرب شهری از غیر شرب و نیز انتقال آب از منابع در دسترس کشور همچون ارتفاعات زاگرس و نیز دریای عمان در دستور کار قرار گیرد.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب و کاهش میزان آبدهی سفره های زیرزمینی در اردکان و نیز افزایش جمعیت افزود: برخی از چاه‌های آب شرب شهرستان آلوده‌ شده یا در معرض آلودگی است که این مشکل تأمین آب شرب سالم برای شهروندان را با چالش مواجه کرده است .
فرماندار اردکان گفت: طبق سرشماری سال 1395 نرخ رشد جمعیت اردکان 7.4دهم درصد بوده که لازم است برنامه‌ریزی ویژه‌ای در زمینهٔ تامین آب مصرفی شهروندان انجام شود .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد هم به ایرنا گفت: به دلیل آنکه شهر اردکان در انتهای دشت یزد قرار دارد، آب آن از کیفیت بدی برخوردار است و برای بهبود کیفیت آن باید تلاش شود .
علی اسلامی افزود: شهر اردکان به‌طورمعمول ازنظر منابع آبی با مشکل مواجه است و حتی بارندگی خوب نیز مشکلات موجود برای تأمین آب این شهرستان را رفع نمی‌کند و باید برای تابستان پیش‌بینی‌های ویژه انجام شود.
این مسئول در ادامه با تاکید بر توسعه و افزایش ظرفیت شبکه آب‌شیرین‌کن‌ گفت: آب از نیازهای ضروری مردم است، در اردکان 13 حلقه چاه آب وجود دارد که سه حلقه آن با توجه به آلودگی بالا از چرخه بهره‌برداری خارج شده است .
وی ادامه داد: 380 لیتر نیاز آبی تابستان شهرستان اردکان است و 28 ایستگاه برداشت آب در این شهر ایجاد شده که تعداد این ایستگاه ها قابل ‌افزایش است .
معاون فرماندار اردکان نیز با بیان اینکه شهرستان اردکان، وخیم ‌ترین وضعیت آب را از لحاظ کمی و کیفی در سطح استان یزد دارد گفت: موضوع آب و آلایندگی هوا در شهرستان اردکان برجستگی ویژه‌ای دارد و باید به این دو موضوع توجه بیشتری داشته باشیم.
مصطفی پوردهقان به وضعیت آب آشامیدنی در شهرستان اردکان اشاره کرد و افزود: ما در حوزه آب در تنگنا و در وضعیت اسف باری قرار داریم که باید چاره اندیشی و برنامه ریزی مناسبی در این مورد نمود.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان اردکان هم با بیان اینکه برای تامین آب شرب مردم ، استفاده از آب چاه های کشاورزی که آلودگی میکروبی ندارند ضروری است افزود: 2 درصد ازشبکه آب رسانی فرسوده است که سالیانه در حدود 3 الی 4 کیلومتر اصلاح می شود .
رضا چهره آزاد با اشاره به اینکه درصورت تامین اعتبار این میزان افزایش می یابد ادامه داد: پرت شبکه در حدود 15 درصد است که بخش اعظم آن مربوط به شبکه فرسوده می باشد.
وی افزود: میزان مصرف درشهرهای اردکان و احمدآباد در زمان پیک در حدود400 لیتر برثانیه می باشد که در حدود 10لیتربرثانیه برای فضای سبز شهرداری مصرف می شود ، در اردکان و احمداباد 30 ایستگاه برداشت اب شیرین وجود دارد که درزمان برقراربودن جریان آب انتقالی اب 7 ایستگاه از طریق خط انتقال و مابقی از طریق تانکر و از محل آب انتقالی تامین می شود .
این مسئول یادآور شد: در زمان قطعی آب انتقالی یک مخزن 10 هزار متر مکعبی پر از آب انتقالی برای تامین آب شرب مردم به مدت حداقل یک ماه در نظر گرفته شده است.
چهره آزاد گفت: با توجه به کاهش 30 درصدی آب انتقالی تنها راه جلوگیری از قطعی آب و جیره بندی آن صرفه جویی است، با توجه به این موضوع از تمام همشهریان عزیز خواهشمندیم با صرفه جویی در مصرف آب، ما را در تامین آب در تابستان یاری فرمایند.
بحث کمبود آب بحثی جدی است و ما بایستی متوجه این شویم در این مسیر باید اقدامات موثری و تدابیری داشته باشیم که مدیریت آب را به یک نقطه مطلوبی برساند.
آب در هویت مردم، غرور ملی، مسایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما جایگاه خاصی دارد، استفاده نادرست از منابع آب به صورت نادانسته یا دانسته باعث شده وضعیت مطلوبی در اردکان نداشته باشیم ، با مدیریت در مصرف آب به فکر آیندگان باشیم.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
مژگان دشتی- خبرنگار ایرنا در اردکان
7544/ 6197

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/30531/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی