خبر یزد

آخرين مطالب

گذر از پیک بار مصرف برق در یزد با تکیه بر همراهی مردم اقتصادي

گذر از پیک بار مصرف برق در یزد با تکیه بر همراهی مردم
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - سال 1396 پیک بار مصرف برق یزد 845 مگاوات پیش‌ بینی شده بود که با بهره گیری از مدیریت علمی از سوی کارشناسان صنعت برق استان و با همکاری مشترکان بخش های مختلف ، این عدد به 817 مگاوات کاهش یافت.
عموما در فصل بهار ، شرکت های برق منطقه ای استان ها بویژه مناطق گرمسیری که عمدتا تابستان های بالای 40 درجه سلسیوس دارند به دلیل مصرف بالای برق بویژه استفاده از کولر های آبی و گازی ، با پدیده ای به نام پیک بار مصرف مواجه هستند.
برخی استانها همچون یزد که مازاد تولید برق دارند در این موقع از سال که معمولا از اواخر ماه خرداد شروع می شود و تا مرداد ماه نیز ادامه دارد از 2جهت نیاز به مدیریت مصرف انرژی الکتریکی دارند ؛ از یک طرف به دلیل تولید مصرف استان و از سوی دیگر با مدیریت تولید برق انتقالی به شبکه سراسری رو برو هستند.
در این خصوص با توجه به برنامه هایی که هر سال در راستای مدیریت مصرف انجام می شود همواره یزد جزو استانهای موفق و پیشگام کشور در این عرصه است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد، شبکه برق استان را یکی از پایدارترین شبکه های برق کشور دانست و گفت: تابستان سال 1397، با روزگار سختی در بحث آب و برق روبرو خواهیم و با توجه به شرایط و آمار اعلام‌ شده حدود پنجهزار مگاوات تولید نیروگاه‌های برق ‌آبی کشور نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت.
محمدحسن صباغ زادگان از یزد به عنوان چهار راه انرژی کشور یاد کرد و گفت: به همین دلیل امکان تبادل انرژی الکتریکی با سایر نقاط کشور وجود دارد و هم اکنون طول خطوط انتقال و فوق توزیع سه هزار و 632 کیلومتر است که شامل تعداد پست‌های انتقال و فوق توزیع زیرپوشش این شرکت است.
وی در باره وضعیت پیک‌ بار یزد هم اظهار کرد که پیک بار مصرف برق استان مربوط به ساعت 12 تا 16 و 20 تا 23 شب است که با اجرای طرح پیک سایی با همکاری مدیران صنایع استان قابل مدیریت است.
به گزارش ایرنا، وی در باره این طرح ها هم گفت: طرح کاهش یا قطع بار برنامه‌ریزی ‌شده، استفاده از مولد اضطراری، طرح ذخیره عملیاتی صنایع و جابجایی ساعات پیک بار در تابستان از جمله طرحهایی بود که سال گذشته در استان اجرا شد و در مجموع با انعقاد قرارداد همکاری، بیش از 40 میلیارد ریال به صنایع تخفیف داده شد.
همچنین قائم ‌مقام شرکت برق منطقه‌ای یزد یادآور شد: پیک‌ مصرف برق استان برای تابستان سال 1397، یکهزار و 632 مگاوات پیش بینی شد، امیدواریم با تعامل صنایع که وی آنها را صنایع همکار نامید بتوان به ‌خوبی از پیک تابستان سال جاری عبور کرد.
محمدمهدی جاودانی افزود: سهمیه ابلاغی از سوی توانیر برای کاهش پیک ‌بار 170 مگاوات است، امیدواریم با اجرای طرح‌های پیک سایی در تابستان با همکاری صنایع این مهم محقق شود.
در همین ارتباط رئیس گروه مدیریت مصرف برق منطقه‌ای یزد هم اظهار کرد: پیک ‌بار انرژی الکتریکی سال 96 استان یکهزار و 408 مگاوات بود که با توجه به ورود صنایع جدید به مدار تولید پیش‌ بینی ‌شد در تابستان سال جاری مصرف برق بیش از 14 درصد رشد داشته باشد.
به گزارش ایرنا، فاطمه زارع با اشاره به اینکه حدود 40 درصد مصرف برق استان مربوط به صنایع بزرگ با مجموع دیماند قراردادی یکهزار و 95 مگاوات است ، افزود: 80 درصد مشترکان ، شرکت واحدهای فولادسازی هستند که بالاترین مصرف در زمان های پیک بار استان را دارند.
وی با بیان اینکه مجموع بار صنایع بزرگ، همزمان با پیک‌بار استان در سال گذشته در ساعت
21: 22 روز 30 خرداد با 604 مگاوات بود که در قالب این طرح به 6 صنعت به عنوان صنایع همکار حدود 22 میلیارد ریال پاداش پرداخت‌ شد و میزان کاهش بار شرکت در روز پیک شبکه سراسری، حدود 93 مگاوات بود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هم در این ارتباط با بیان اینکه پیک بار یزد مربوط به ساعت 12 تا 14 است به خبرنگار ایرنا گفت: امسال نیز همچون سالهای قبل همه امکانات برای بهبود عرضه برق و تامین تقاضای مصرف مشترکان در ساعات اوج بار تابستان فراهم است.
محمدرضا صحتی با تأکید بر لزوم بهبود عرضه برق و تامین تقاضای مصرف مشترکان در ساعات اوج بار افزود : پیک بار سال گذشته زیرمجموعه این شرکت 817 مگاوات بود و یزد از این لحاظ رتبه دوم را کسب کرد و امسال حداکثر سقف مجاز پیک بر اساس برنامه ریزی 830 مگاوات پیش بینی می شود.
وی تاکید کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده ، هشت روز از تیر ماه امسال ،دمای هوا از 40 درجه سانتیگراد فراتر خواهد رفت و این موضوع ، آمادگی همه بخش ها در مدیریت بار شبکه به خصوص در ساعات پیک روز و شب را دوچندان کرده است.
این مسئول پیش بینی کرد که پیک بار شهرستان های استان همزمان با پیک بار شرکت توزیع در سال 97 به ترتیب بیشترین میزان مربوط به شهرستان یزد به 396 مگاوات ، میبد به 112 ، اردکان به 71 و اشکذر به 69 مگاوات رسید.
به گزارش ایرنا به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق یزد این استان با ظرفیت نیروگاهی بیش از 2 هزار مگاوات نه تنها مشکلی در تامین برق ندارد بلکه مازاد پیک بار مصرف را به شبکه سراسری کشور منتقل می کند.
صحتی با بیان اینکه در طرح کاهش پیک بار تابستان ، 22.5 میلیارد ریال پاداش مشارکت به صنایع و کشاورزان استان اختصاص یافت ، اضافه کرد: سال گذشته 61 مشترک صنعتی با کاهش 57 مگاوات در طرح ذخیره عملیاتی و 117 مشترک صنعتی دیگر با 55 مگاوات کاهش مصرف در طرح های مدیریت مصرف مشارکت کردند.
وی یادآور شد: 6 میلیارد و 836 میلیون ریال پاداش به صنایع مشارکت کننده در طرح ذخیره عملیاتی و یک میلیارد و 148 میلیون ریال به مشترکان همکار در طرح تعطیلات و تعمیرات هم پرداخت شد.
این مسئول به مشارکت 38 واحد صنعتی دیگر در کاهش 41 مگاواتی مصرف برق با استفاده از دیزل ژنراتور در ساعات پیک بار و پرداخت 585 میلیون و 667 هزار ریال به آنها و مشارکت یکهزار و 156 مشترک کشاورزی و مشترکان خانگی اشاره کرد.
وی داشتن دسترسی به سامانه کنتورهای هوشمند مشترکان ، امکان مانیتورینگ نیروگاههای تولید پراکنده در مدار و امکان کنترل از راه دور و مدیریت بار کشاورزی با تجهیزات اتوماسیون را از جمله اقدامات ارزشمند برای عبور از پیک بار امسال برشمرد.
البته تمام این مسائل و در واقع مشکل افزایش مصرف برق در کشور و استان یزد با مدیریت مردم قابل رفع هست و در واقع کلید حل این مشکل با فرهنگ سازی در جامعه ممکن خواهد بود.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق استان یزد در این خصوص با بیان اینکه بخشی از کمبود نیاز برق در زمان پیک بار با مدیریت مصرف، رفع می شود، گفته است: امسال میزان کسری برق کشور در زمان پیک بار پنج هزار و 500 مگاوات است که یکهزار و 500 مگاوات آن با مدیریت مصرف مردمی رفع می شود.
ابوالفضل اسدی افزود: پارسال پیک بار مصرف برق کشور 55 هزار و 442 مگاوات بود که امسال پیش بینی می شود این عدد با پنج درصد رشد به 58 هزار و 215 مگاوات برسد.
وی با بیان اینکه سال گذشته میزان تولید نیروگاه آبی کشور 9 هزار و 300 مگاوات بود، ادامه داد: این میزان امسال پنج هزار و 300 مگاوات است که چهار هزار مگاوات کاهش نشان می دهد؛ ضمن آنکه 2 هزار و 800 مگاوات نیز رشد مصرف برق خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق یزد تاکید کرد: مشارکت موثر صنایع در کاهش و جابجایی بار از ساعت پیک به غیر پیک و همچنین مشارکت مردم در مدیریت مصرف بویژه بارهای سرمایشی که حدود 19 هزار مگاوات برآورد می شود، ضروری است.
به نظر می رسد با توجه به کاهش بارندگی ها و کاهش ذخایر آب در پشت سدهای کشور ، میزان تولید برق نیروگاهی نیز کم شود و در نتیجه کمبود آب بر کمبود برق به صورت ناخواسته تأثیرگذار خواهد بود هر چند که یزد دارای مازاد تولید برق با توجه به توان بالای نیروگاهی که دارد اما چون در قالب شبکه سراسری فعالیت می کند اگر در تابستان ، مدیریت مصرف صورت نگیرد با مشکل خاموشی و قطعی مواجه خواهد شد.
1968/ 2047/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/30546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه