آخرين مطالب

توصیه‌های یک مشاور درباره بهداشت روانی ایام امتحانات علمي

توصیه‌های یک مشاور درباره بهداشت روانی ایام امتحانات

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - رییس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه یزد همزمان با آغاز امتحانات پایان ترم با ذکر چند نکته برای کم کردن فشارهای روحی و رووانی امتحانات، گفت: دانشجویان از قانون 80 درصدی موفقیت پیروی کنند، هیچگاه در شروع دروس روی 100 درصد اتمام کار تمرکز نکنید و به جای آن، یک رویکرد واقع‌بینانه را با تعیین یک هدف برای تکمیل حداقل 80 درصد از کار برگزینید.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، دکتر «مریم زارع» با تشریح این که اکثر قریب به اتفاق دانشجویان پیش از امتحان یا وقایع مهم دیگر درجاتی از نگرانی را تجربه می‌کنند، خاطرنشان کرد: امتحانات یا مسائل مختلف زندگی نگرانی کم ما را برمی‌انگیزد اما نگرانی بیش از حد می‌تواند مشکل‌ساز باشد. مخصوصاً اگر در جریان آماده‌سازی و امتحان دادن مزاحمت ایجاد کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اضطراب مسری است، دانشجویان از عوامل واگیردار نظیر دانشجویان مضطرب دوری کنند، همه مطالعه را در یک یا دو جلسه فرسایشی قبل از امتحان، روی هم تلنبار نکنند، زمان مرورشان را توزیع کنند.
وی تصریح کرد: ما نیاز نداریم از سوی همه افراد تأیید شویم بلکه ما می‌توانیم بدون تأیید هر کسی زنده بمانیم و زندگی کنیم و به خودتان بقبولانید که همه پاسخ‌ها را نخواهید دانست.
زارع افزود: سخت‌ترین تکالیف را در بهترین زمان تمرکزتان انجام دهید، یک بازه زمانی برای مطالعه در نظر بگیرید تا خسته، بی‌حوصله و اشباع نشوید، پشت میز درس بخوانید نه این که دراز بکشید و بعد از مطالعه حداقل شش ساعت بخوابید، همچنین مراقب رفتارهای خوردن(خوردن وعده‌های غذایی سالم و مناسب) و خوابیدن خود باشید.
سوال‌های دروس امتحانی خود را حدس بزنید
رییس مرکز مشاوره دانشگاه یزد در ادامه با توضیح این که قبل از امتحان دانشجویان باید حدس بزنند امتحان چه مطالبی را پوشش خواهد داد، بیان کرد: درباره نوع امتحان فکر کنید این که تستی، تشریحی یا ترکیبی از هر دو است و در حین امتحان بر کل امتحان نظری بیندازید، زیر تمام کلمات مهم در دستور عمل‌ها خط بکشید، سؤال‌ها را به همان ترتیبی که برایتان جذاب است پاسخ دهید.
وی همچنین ادامه داد: نمره هر سؤال و زمان مجاز برای پاسخگویی به آن را در ذهنتان داشته باشید و چنانچه پاسخ دادن روشمندانه مورد نیاز است خودتان را مجبور به این کار کنید و برگه خود را چک کنید و ببینید سؤالی را جا نینداخته‌اید یا این که دستور عمل امتحان را به خوبی رعایت کرده‌اید.
زارع افزود: بعد از امتحان وقتی امتحان به پایان رسید به سراغ سؤال‌ها بروید و نه تنها ببینید کدام پرسشها را غلط جواب دادید بلکه چرا غلط پاسخ دادید را بررسی کنید، به این ترتیب دفعه بعد که امتحان داشتید، هوشیارانه مراقب نقاط ضعف خود خواهید بود، به آنچه درست انجام داده‌اید هم توجه کنید چرا که این کار نگرانی شما برای امتحان بعدی را کاهش می‌دهد.
مطالعه دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر بجای مطالعه سخت‌تر
زارع با تشریح این که با استفاده از روش sq 3 r دانشجویان می‌توانند به جای مطالعه سخت‌تر و بیشتر از مطالعه دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر استفاده کنند، گفت: مراحل این روش شامل پیشخوانی، سؤال کردن، دقیق‌خوانی، از بر گفتن و مرور است.
وی با بیان این که دانشجویان برای موفقیت در دانشگاه به مهارت‌های مطالعه نیاز دارند، گفت: دانشجویان ابتدا باید این مهارت‌ها را یاد بگیرند، آنها را تمرین کنند و مهارت‌های مطالعه را ارتقا دهند تا موفق شوند.
به گفته وی، عادت‌ها و روش‌های مطالعه دبیرستان غالباً برای مطالعه دروس دانشگاهی مناسب نیست بلکه به محض این که عادت مطالعه موثر را ارتقا دهید، مطالعه و یادگیری آسانتر خواهد شد و انگیزه شما افزایش می‌یابد و عملکرد تحصیلی شما بهبود خواهد یافت.
وی افزود: هدف از خواندن اجمالی، دستیابی به نکات و مطالب مهم کتاب و کشف ساختار متن و مطالب در زمان کوتاه و با سرعت زیاد است. روش مطالعه اجمالی، مبتنی بر نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات است.
آشنایی با بخش‌های مختلف کتاب درسی
رییس مرکز مشاوره دانشگاه یزد تصریح کرد: با بخش‌های مختلف کتاب درسی آشنا شوید، از اول تا آخر کتاب را یک نگاه اجمالی بیندازید، مقدمه را بخوانید، فهرست محتوا را به صورت اجمالی بررسی کنید، به فصل آخر و صفحات پایانی کتاب نظری بیندازید و به هر فصل یک نگاه اجمالی بیندازید.
وی در ادامه اظهار کرد: هدف از پرسش، افزایش دامنه تمرکز حواس و درک عمیق‌تر معانی است، این روش مستلزم سوال کردن به طور جدی و پیگیری برای فهم عمیق مطالب است که کنجکاوی و هدف خواننده را از خواندن مطلب ارضا میکند.
این استاد دانشگاه گفت: وقتی کتابی را می‌خوانید، تصور کنید که دارید با نویسنده بحث می‌کنید. در مورد بیانات اظهار شده و ایده‌های ارائه شده پرسش‌هایی بپرسید. از خودتان بپرسید «چه»، «چگونه»، «چرا»، «چه کسی» و «کی». ببینید آیا نویسنده پاسخ‌هایی که شما را قانع کند ارائه کرده است یا نه، در خودتان سؤال بپرسید، سؤال پرسیدن، شما را خوانندۀ فعال می‌سازد و از یک خوانندۀ منفعل دور خواهید شد.
هدف از مطالعه درک کامل مطالب است
دکتر «مریم زارع» در بخش دیگری از سخنان خود هدف از دقیق‌خوانی را درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آنها به طرزی منظم و منطقی درحافظه دانست و گفت: دانشجویان به طریقی که یادآوری آنها برای استفاده‌های بعدی میسر باشد، ایده اصلی نویسنده را در هر فصل شناسایی کنند و از رابطه مطالب آگاه شوند، بر آنچه می‌خوانند تمرکز کنند، از علامت‌گذاری و حاشیه‌نویسی استفاده نمایند، هم تصاویر، جدول‌ها و نمودارها را مطالعه کنند و آنچه خوانده‌اند را با جملات و کلمات خودشان بنویسند و خلاصه کنند.
وی خاطرنشان کرد: هدف از بر گفتن، این است که آنچه را خوانده‌اید، به خود پس دهید و از خود امتحان بگیرید درباره آنچه خوانده‌اید از خودتان سؤالاتی بپرسید، تلاش عامدانه‌ای برای به یادآوردن نکات مهم صورت دهید.
این مقام دانشگاه یزد در پایان اظهار کرد: مرور کردن یک مهارت مطالعه مهم است و باید در هر فعالیت یادگیری لحاظ شود، وقتی تکالیف کتاب درسی خود را به اتمام رساندید، قبل از این که کتاب را ببندید به صورت خلاصه یادداشت‌ها را برداشته و مطالبی که خط کشیده‌اید و علامت‌گذاری کرده‌اید را مرور کنید، پیش از آغاز یک تکلیف خواندن جدید، آنچه قبلاً خوانده‌اید را مرور کنید، کتاب‌شناسی کتاب‌ها، ضمیمه‌ها، راهنماهای مطالعه، رئوس کلی مطالب و کتاب‌های کار از خواندن شما حمایت می‌کنند، همچنین مرور امتحانیتان را با دقت برنامه‌ریزی کنید.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

یزد از نظر شیوع بیماری دیابت پنجمین استان کشور است

رییس جدید دانشگاه پیام نور میبد معرفی شد

اختصاص مدال نقره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک به دانش‌آموز یزدی

التیام زخم‌های دهان و دندان با دم‌کرده‌ی گل انار

نخستین حضور یزدی‌ها در المپیاد نجوم/ اولین طلای نجوم عاید یزد شد

عضو هیات علمی دانشگاه یزد در فهرست سرآمدان علمی ایران

برگزاری سومین دوره مسابقات ملی دفاع سه دقیقه‌ای پایان‌نامه‌ دانشجویی در یزد

نخستین آیفون مجهز به 5G تا دو سال دیگر

معاون عمرانی استانداری یزد با پژوهشکده سازهای سنتی و نوین تفاهم‌نامه همکاری نوشتند

نقش برجسته اقتصاد دانش‌بنیان در مبارزه با استکبار/صادارت 292 هزار دلاری محصولات فناوری پارک یزد

همایش ملی هویت کودکان ایران 30 آبان در یزد برگزار می‌شود

سه باشگاه کتابخوانی در اردکان افتتاح شد

تاثیرات سوء صبحانه‎ نامناسب بر یادگیری دانش‏‌آموزان

دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد: یافتن راهکار برای بحران آب، تنها با تدوین سند آمایش سرزمین ممکن است

ضرورت تعریف حقوق مالکیت فکری و صاحبان ایده در کشور

ارائه آموزش‌های قانون انتشار اسناد خزانه و اوراق قرضه در جهاددانشگاهی یزد

گسترش همکاری‏‌های صندوق پژوهش و فناوری یزد با بانک توسعه تعاون

گسترش همکاری‏‌های صندوق پژوهش و فناوری یزد با بانک توسعه تعاون

انتصاب معاون فناوری و نوآوری پارک یزد به عنوان مدیر طرح جامع پارک

هک داووس و انتشار اسامی قاتلان خاشقجی

جزئیات کلاهبرداری جدید از تماس‌های خارجی

برگزاری بازارچه بوخچه کتاب در یزد

آغاز ثبت‌نام جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش در یزد

بهره‌برداری از مهمانسرای سبز دانشگاه یزد تا انتهای پاییز امسال

طرح ایران مهارت، گامی در جهت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است

رییس اسبق دانشگاه شهید بهشتی انتقاد کرد؛ دانشگاه‌های کشور ساختار علمی ندارند

دانشگاه‌های کشور ساختار علمی ندارند

تجمع دانشجویان مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد میبد مقابل فرمانداری

برای پیوستن یزد به شبکه‌ی شهرهای جهانی تلاش می‌كنیم

یک مقام مسئول: با تمام توان مشکل را پیگیری می‌کنیم

راه‌اندازی اولین پایگاه استانی انجمن فناوری‌های بومی کشور در یزد

شكاف صنعت، دانشگاه و فرهنگ عامل افزایش بیكاری در یزد

پژوهشکده سازه‌های سنتی و نوین یزد با دانشکده امام علی (ع) تفاهم‌نامه نوشتند

لزوم راه‌اندازی 21 کانون سلامت محله تا پایان امسال در یزد

طراحی و اجرای طرح نوآورانه بار چرخ تعادلی (BCT) در کارگاه نوآوری دانشگاه یزد

24 مهرماه آخرین مهلت ثبت نام در بیست‌و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه

یزد از استان‎‎های پیشرو در انجام مطالعات بزرگ کوهورت است

اختصاص رتبه دوم به دانشگاه یزد در شاخص نیچر

نرم‌افزار «شهربین» در یزد رونمایی شد

رییس دانشگاه یزد: آزمایشگاه بیومکانیک حرکتی نوآورانه و روبه رشد است

آیین خوشامدگویی از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علم و هنر برگزار شد

یزد میزبان پنجمین سمینار تخصصی نظریه «قابلیت اعتماد»

دانشگاه علم و هنر یزد تکمیل ظرفیت می‌کند

آغاز ثبت‌نام حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه یزد

رییس بنیاد نخبگان یزد تاکید کرد؛ بکارگیری ظرفیت دانشجویان در برنامه‌های کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری

اهتمام جهانی به سودآوری استارتاپ‌ها در پارک‌های علم و فناوری

زمینه همکاری مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل و دانشگاه یزد بررسی شد

مراسم « زنگ خانه در مدرسه » در مهریز برگزار شد

اینستاگرام یتیم شد

ورود 2000 هزار دانشجوی جدید الورود به دانشگاه یزد