خبر یزد

آخرين مطالب

دشت یزد- اردکان، کانون معضلات زیست محیطی گفتگو

دشت یزد- اردکان، کانون معضلات زیست محیطی
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد- این روزها معضلات زیست محیطی و از جمله صنایع آلاینده و وزش توفان های گرد و خاک، هم عرصه را و هم نفس را بر شهروندان و ساکنان مناطق دشت یزد - اردکان، تنگ کرده است.
  مشکلات محیط زیست که امروزه به یک موضوع جدی و قابل تامل بدل شده، حاصل دخالت و بهره وری نامعقول انسان از طبیعت پیرامون خود است.
امروزه این خطر وجود دارد که انسان، زمین سکونتگاه و کشت پذیر خود را به نابودی بکشاند به طوری که گستردگی و اهمیت این موضوع، توجه دانشمندان را برای نجات آن برانگیخته است.
حال برای احتراز از نابودی مطلق محیط زیست، همه انسان ها، تصمیم گیرنده ها و سایر مردم، در ابعاد جهانی، ملی و به ویژه در سطح محلی باید این واقعیت مهم را دریابند که پیشرفت و توسعه الزاما روندی پایدار داشته باشد و از ثمرات آن نه تنها نسل های حاضر که نسل های آینده نیز بهره مند شوند.
توسعه شهری نباید به قیمت نابودی و اضمحلال زندگی آیندگان که برای دفاع از حقوق خود فعلا حضور ندارند، تمام شود، توسعه، حق همه مردم اعم از مرد، زن، پیر و جوان و کودک است و نه تنها همه باید از ثمرات آن بهره مند شوند که باید در روند توسعه نیز مشارکت داشته باشند.
توسعه پایدار، یک انتخاب نیست، بلکه تنها راهی است که به تمامی بشریت امکان می دهد در زندگی شرافتمندانه در این سیاره، یعنی تنها سیاره ای که در اختیار داریم، سهیم باشند.
طبق شاخص عملکرد زیست محیطی سال 2012 که از سوی دانشگاه های یِیل و کلمبیا انجام شده و 22 فاکتور محیطی چون منابع آب، آلودگی هوا، تنوع زیستی، و تغییرات آب و هوایی را مورد بررسی قرار داده بودند، ایران از میان 132 کشور مورد مطالعه، در جایگاه 114 قرار دارد.
بحران های زیست محیطی در ایران از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بررسی و تجزیه و تحلیل این معضلات ضروری است.
معضلات زیست محیطی و از جمله وزش توفان های گرد و خاک از جمله نگرانی های زیست محیطی جامعه کنونی ایران است که استان کویری یزد را هم از لطف خود بی نصیب نگذاشته است!!.
در استان یزد، عمده مشکلات زیست‌محیطی در دشت یزد- اردکان وجود دارد، این محور که از عقدا در اردکان آغاز و به شهرستان مهریز ختم می‌شود 130 کیلومتر طول دارد و اغلب پتانسیل‌های استان نظیر سکونت‌گاه‌ها، منابع آبی، جاده ترانزیت تهران - بندرعباس و شهرک‌های صنعتی در این مسیر واقع شده که اگر درگذشته، نگاه واقع‌بینانه‌تری به این محور وجود داشت امروزه مشکلات زیست‌محیطی در این منطقه گریبان گیر استان نمی‌شد.
ایجاد صنایع متعدد در این ناحیه، سبب بروز آلودگی هوا هم در بعد ریزگردها و هم در بعد گازهای سمی شده و از طرفی وجود معادن زیاد بر میزان آلایندگی هوا و تولید ریزگردها افزوده است.
معضل کم آبی و خشکسالی های پی در پی نیز عاملی شده تا آلودگی های محیط زیست در تمام ابعاد، شدتی مضاعف پیدا کند.
***با واحدهای آلاینده برخورد می شود/اظهارنظر غیرکارشناسی ممنوع
فرماندار اردکان  با بیان اینکه پدیده آلودگی هوا و ریزگردها معضلیست که طی چند سال گذشته کشور ما با آن دست به گریبان بوده و علت عمده آن دست درازی انسان به طبیعت است گفت: بخشی از آن به خشکسالی های پی در پی و کاهش باران بر می گردد که باعث می شود سطح زمین عملا دچار دستخوش شود و ریزگردها به حرکت در بیایند .
هادی مقیمی اظهار کرد: در حاشیه شهرهای صنعتی، با توجه به استقرار صنایع و واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده، وظیفه اداره حفاظت محیط زیست است که به صورت منظم و ادواری نسبت به پایش هوا اقدام کند .
وی با بیان اینکه در اردکان این موضوع شاید بیشتر محسوس و مورد توجه رسانه ها و نظارت مردم قرار گرفته باشد تصریح کرد: اداره محیط زیست به صورت مداوم در حال پایش است و با هماهنگی فرمانداری، اقدامات قابل توجهی در راستای کاهش این آلودگی صورت گرفته است .
فرماندار اردکان گفت: در این شهرستان واحدهای صنعتی برای کاهش آلودگی، اقداماتی نظیر مسقف کردن سنگ شکن ها و نصب فیلترهای هوا انجام داده اند که در همین زمینه با واحدهای آلاینده، برخورد و حتی منجر به تعطیلی آن شده است تا اقدامات اصلاحی انجام دهند .
مقیمی افزود: در سال جاری با توجه به بارش رحمت الهی شاهد آلایندگی کمتری بودیم و اصلاح واحدهای صنعتی نیز برای کاهش آلایندگی ها در دستور کار بوده اما این کافی نیست و حتما باید اقدامات جدیدی نظیر اصلاح جاده های دسترسی به معادن را به مرحله اجرا در بیاوریم .
وی با بیان اینکه رسیدن به این هدف نیاز به عزم و همت جمعی و عمومی دارد که بتوانیم بحث آلودگی هوا را تا آنجا که امکان دارد مدیریت کنیم تاکید کرد: این نیاز به همکاری واحدهای صنعتی، رسانه ها، نظارت محیط زیست و مدیریت فرمانداری دارد که باید به نحو احسن انجام شود .
این مسئول اظهار کرد: از کسانی که در حوزه نظارت و انجمن های دوستدار محیط زیست فعالیت می کنند تقدیر و تشکر می کنم و از آنها می خواهم بصورت ادواری گزارش های کارشناسی تهیه کنند تا روی آن اظهار نظر و اقدام نماییم .
مقیمی از کسانی که نیت خیر دارند ولی کارشناس نیستند و بدون داشتن اطلاعات، اظهار نظر می کنند درخواست کرد از اظهار نظرهای فاقد کارشناسی و بدون بررسی به طور جدی خودداری کنند.
وی تصریح کرد: این کار باعث می شود که آن واقعیت ها پنهان بماند یا آن موارد غیر واقعی بزرگنمایی شود که این خود به روند پیگیری و نظارت بر پایش هوا آسیب می رساند .
وی گفت: انتظار دارم انجمن ها مشارکت بیشتر داشته باشند و از افراد دلسوز به کار و متخصص دعوت می کنیم با تشکیل کارگروه محیط زیست این موضوع را دنبال نمایند هر چند دوستانی را شناسایی کرده ایم که صاحب نظرند و بزودی هم اولین نشست را با حضور آنها برپا خواهیم کرد.
فرماندار اردکان افزود: با احساس مسئولیت بیشتر مدیران واحد های صنعتی، مسئولان، مردم و اصحاب رسانه درحوزه محیط زیست هوای اردکان سالم تر و پاک تر خواهد شد.
***شرایط از گذشته،بهتر شده/ متولی فقط محیط زیست نیست
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردکان هم معتقد است: فعالیت های مخرب انسانی، موضوع صنعت، معدن و خشکسالی ها شرایط را سخت تر کرده است.
مرتضی عزیزی با بیان اینکه پیشتر، دستگاه های رصد و ثبت آلودگی در اردکان وجود نداشت تصریح کرد: از 2 سال گذشته دستگاه های پایش آلودگی هوا را در شهرستان اردکان نصب کرده ایم و شرایط ما نسبت به قبل بهتر شده است .
وی با بیان اینکه از نظر صنعتی و نظارت هایی که در صنایع اتفاق افتاد و اقداماتی که صنایع انجام داده اند به مراتب روزهای پاک ما بیشتر از سال های قبل شده به طوری که خود مردم این را می توانند به وضوح لمس کنند اضافه کرد: اینکه برخی صنایع، مشکلاتی در دستگاه هایشان به وجود می آید و موجب آلودگی هوا می شود سریع رفع شده و موردی است.
رئیس حفاظت محیط زیست اردکان ادامه داد: با مسقف شدن برخی واحدها و تمام خروجی های کارخانه های کاشی، این مشکل حل شده و مشکل بخش فولاد هم با گذاشتن ساکشن های قوی با پارامترهای قوی زیست محیطی، کمتر شده است.
عزیزی افزود: اردکان، بزرگترین و بیشترین معادن فعال را دارد که در جاده های خاکی استقرار یافته و انفجارهایی که در این معادن صورت می گیرد و حمل بارهایی که از معادن انجام می گردد باعث ایجاد ریزگردها می شود .
وی تصریح کرد: خشکسالی هایی که چند سال گذشته اتفاق افتاده، مراتع را تحت تاثیر قرار داده و کاهش پوشش گیاهی هم باعث افزایش ریزگردها و برداشت های غیر اصولی از آب های زیر زمینی گردیده و به شدت باعث خشک شدن درختان و افزایش کویرهای اطراف شهرستان اردکان شده است .
این مسئول اظهار کرد: مهمترین منطقه کویری اردکان، کویر سیاه کوه و منطقه حفاظت شده دره انجیر است، برداشت هایی که از این مناطق صورت گرفته باعث افت سفره های آب زیر زمینی شده و پایین رفتن این کویرها باعث خشک شدن پوشش گیاهی و خاک های اطراف آن شده و ریزگرد و کم شدن آستانه خاک را به دنبال داشته است.
عزیزی گفت: در مراتع اردکان، باد با سرعت 50 تا 60 کیلومتر در ساعت رخ می دهد که ذرات معلق را به سمت شهر می آورد .
وی یادآور شد: زمین های بایری که در شهر رها و کشت نشده ، معابر خاکی ، تردد ماشین ها و جاده هایی بین مزارع که آسفالت نشده اند هم به تشدید این شرایط و بیشتر شدن آلودگی کمک می کند.
به گفته وی مقابله با این شرایط، تنها وظیفه محیط زیست نیست بلکه همه ارگان ها باید دخیل شوند .
وی در ادامه از راه اندازی سامانه پایش کنترل کیفی هوای کشور خبر داد و افزود: اطلاعات مربوط به ایستگاه های پایش آلودگی هوا در این سامانه نیز موجود است و مردم می توانند با اپیکیشن doe از هوای شهرستان آگاه شوند .
*** اجرای طرح های تحقیقاتی در حوزه زیست محیطی
معاون فرماندار اردکان هم  گفت: یکی از دغدغه های مردم، وضعیت زیست محیطی و آلایندگی های طبیعی و صنعتی است که بدین منظور مطالعات و تحقیقات کارشناسانه در این شهرستان صورت خواهد گرفت.
مصطفی پوردهقان با بیان اینکه طرح تحقیقاتی در حوزه بررسی آلایندگی طبیعی و صنعتی در سال جاری توسط کارشناسان و دانش پژوهان در اردکان اجرایی می شود افزود: در این طرح، کانون های آلوده شهرستان مشخص و با آنها مقابله، برخورد و اصلاح می شود .
وی اضافه کرد: طرح تحقیقاتی وضعیت آلایندگی به منظور نیازسنجی در حوزه سلامت توسط شبکه بهداشت و درمان اردکان انجام و بیماری هایی که در بین مردم رایج شده است را شناسایی می کند .
معاون فرماندار اردکان پیشنهاد داد که با برگزاری همایش ها ، کارگاه های آموزشی و نصب بنرها ، اطلاعات و آگاهی اقشار مختلف مردم را بالا ببریم و زمینه برای رفع مشکلات زیست محیطی و آلایندگی ها را مهیا کنیم .
پوردهقان با بیان اینکه آلایندگی صنعتی و طبیعی یکی از معضلاتی است که به افزایش هدر رفت سرمایه ملی در شهرستان منجر می‌شود اظهار کرد: می توان با بررسی دقیق علمی و ارائه راهکارهای موثر در این زمینه به کاهش این معضل کمک کرد.
استان یزد حدود سه هزارو 600 واحد صنعتی و تولیدی دارد که اغلب واحدهای صنعتی در دشت یزد - اردکان مستقر هستند.
در اردکان هم 242 واحد صنعتی و 70 واحد معدنی، فعال هستند.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/30683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارندگی‌ها خسارتی نداشته است

اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین در یزد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب

وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم

اجاره بها در استان مدیریت شود

تولید بیش از 700 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با فروش اموال و املاک مازاد

تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب

فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس - تهران / ترخیص 10 مصدوم حادثه + اسامی

مردم برای تجویز دارو به عطاری‌ها اعتماد نکنند

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت

زمینه سازی‌های لازم برای مواجهه با سیل انجام شد

بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد

کاهش قیمت مرغ در بازار

300 دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند

اردوگاه فرهنگی منشاد به آموزش و پرورش واگذار شود

افزایش بهای مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن

ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند