معاون حمل و نقل عمومی شهرداری یزد:
81درصد اتوبوسهای یزد زیانده هستند/چالشهای حملونقل عمومی دریزد
سياسي
بزرگنمايي:
یزد آنلاین - یزد ـ معاون حمل و نقل عمومی شهرداری یزد با اشاره به ضعفهای ناوگان اتوبوسرانی یزد و عدم استقبال مردم از آن گفت: در حال حاضر 81 درصد اتوبوسهای یزد زیانده هستند.
به گزارش خبرنگار مهر ، حمید دهقان در نشست آسیب شناسی حمل و نقل عمومی یزد در دانشگاه یزد با تشریح برخی وظایف و فعالیت های معاونت حمل و نقل عمومی شهرداری یزد اظهار داشت: نصب تابلوهای پیام متغیر خبری، ارتباط با گروه های امدادی و انتظامی، دسترسی به چراغ های راهنما، رنگ آمیزی معابر و خطوط عابر پیاده و ... برخی از این مسئولیت ها است.
وی با اشاره ثبت تخلفات رانندگی بیان کرد: در این راستا 85 دوربین نظارتی و 58 دوربین ثبت تخلف در سطح شهر یزد نصب شده است.
دهقان در مورد سازماندهی حمل و نقل شهری با اشاره به مثلث ترافیک بیان کرد: بر اساس استانداردهای بین المللی، مثلث ترافیک عبارت است از «آموزش ترافیک»، «مهندسی ترافیک» و «اعمال قانون» که چگونگی تعامل نیروهای پلیس و شهرداری در این مثلث بسیار حائز اهمیت است.
معاون حمل و نقل عمومی شهرداری یزد همچنین به تشریح مهمترین چالشهای حمل و نقل شهری یزد پرداخت و اظهار داشت: یکی از مسائل مهم، نا همخوانی برچسب های معاینه فنی با دوربین های ثبت تخلف است.
وی افزود: در حالی که از 180 هزار خودروی موجود در شهر، 60 هزار خودرو باید به مراکز فنی مراجعه کنند، آمار مراجعه خودروها به این مراکز بسیار اندک است و دوربین های ثبت تخلف نیز در حال حاضر قابلیت ثبت این تخلفات را ندارند .
دهقان در مورد بحث دوچرخه سواری نیز پس از بررسی تمایل زیاد به استفاده از موتورسیکلت به جای دوچرخه در کشورهای جنوب شرق آسیا و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، به بررسی قوانین مخصوص استفاده از موتور سیکلت در برخی از کشورها از جمله مالزی پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: در استان یزد راهکار اجرایی مناسبی در زمینه ممانعت از ورود موتورسیکلتها به مسیرهای عبور دوچرخه وجود ندارد و این مهم یکی از چالشهای اساسی در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه است.
معاون حمل و نقل عمومی شهرداری یزد در مورد ایمن سازی خطوط عابر پیاده نیز بیان کرد: میانگین عمر مفید خط کشیها زیر 20 روز است بر این اساس برای ایجاد اثربخشی در این حوزه به ویژه در قسمت خط کشیهای محوری و خط کشیهای عابر پیاده استفاده و بهرهبرداری از فناوریهای نوین دنیا بسیار حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد: با این حال، اینکه چگونه می توان در این حوزه اقدام کرد و فرهنگ استفاده از خط عابر پیاده را در میان مردم نهادینه کرد، مسائلی است که باید در مورد آن تامل کرد .
دهقان از پارکینگهای عمومی نیز به عنوان یکی از چالش های حمل و نقل عمومی در یزد یاد کرد و با مقایسه نحوه عملکرد پارکینگ های استان با نحوه عملکرد پارکینگهای روباز کشورهایی مانند چین افزود: نیاز به تامین اعتبار و تامین تکنولوژی برای هوشمند سازی پارکینگ ها، جدای از مکانیزه سازی فعلی و نیاز به افزایش تعداد جای پارک استان، دو چالش اساسی در این حوزه به شمار می روند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها 32 پارکینگ با ظرفیت هزار و 25 خودرو در سطح شهر وجود دارد که با توجه به نیازهای رو به افزایش شهر، این تعداد بسیار اندک است .
دهقان، ناوگان اتوبوسرانی شهری و نقایص آن را نیز از دیگر چالش ها برشمرد و اظهار داشت: درصد پایینی از اتوبوسهای دارای بازده مثبت در مقابل درصد بالای اتوبوسهای دارای بازده منفی و تمایل به استفاده از وسایل نقلیه شخصی، مهمترین چالش پیش روی گسترش ناوگان اتوبوسرانی یزد است.
وی تصریح کرد: در حالی که در سال 1385، شهر یزد با جمعیت 400 هزار نفر، 33 میلیون مسافر ناوگان حمل و نقل عمومی در سال داشت، در سال 1396، با جمعیت 600 هزار نفری، فقط 20 میلیون مسافر ناوگان حمل و نقل عمومی دارد همچنین، 81 درصد از اتوبوسهای یزد، زیانده بوده و 82 درصد آنها نیز بالای 10 سال عمر دارند .
-
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۵۳
-
۷۱ بازديد
-
-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/30915/