خبر یزد

آخرين مطالب

کوچک‌های مهم برای ارتقای سلامت اجتماعی استان اجتماعي

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - ششمین نشست کانون تفکر سلامت اجتماعی با موضوع مدل مفهومی مسائل و آسیبهای اجتماعی استان و راهکارهای آن در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد.
به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«حسین افراسیابی» دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی در ششمین نشست کانون تفکر سلامت اجتماعی استان، با مروری بر اهم مباحث مطرح شده در نشست پنجم کانون، دستور کار این جلسه را «بررسی مدل مفهومی تلفیقی و نهایی کردن اولویتها» اعلام کرد.
مدل مفهومی مسائل و آسیبهای اجتماعی استان یزد
«سید محسن موسوی» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، ‌مزیت این مدل را در توجه به نقاط قوت اجتماعی یزد و در نظر گرفتن پویایی های نهادی (دولت، دین، اقتصاد، خانواده، آموزش و فراغت) دانست.
دکتر «افراسیابی» نیز اهمیت دادن این مدل تلفیقی به بسترهای تاریخی و فرهنگی استان در بروز آسیبها و ایجاد قوت ها را یکی از مهمترین مزیت های آن دانست که علیرغم وجود برخی ضعفها، مدل را به چارچوبی مناسب برای تحلیل تبدیل کرده است‌ .
پیشنهادها و راهکارها
دکتر «سعید عطار» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، با نقد تمرکز این مدل بر یک باور خطا که همه آسیبهای اجتماعی موجود، مرتبط با فرآیند توسعه و نوسازی هستند، برخی از آسیبها از جمله خشونت را دارای ریشه‌های عمیق تاریخی دانست که در دوران گذشته با این‌که چه بسا فراگیرتر بود اما به دلیل فقدان امکان بیان شدگی و ضعف فردیت و آگاهی از حقوق شهروندی، کمتر بروز بیرونی پیدا می‌کرد.
«رقیه کرمانیان» مدیرکل امور بانوان استانداری نیز با طرح پیشنهاد توجه به آسیبها از دیدگاه جامعه، بر این نکته تاکید کرد که جامعه امروزی در رابطه با مسائل و آسیبهای اجتماعی، انتظار ورود و اقدام صریح حکومت را دارد در حالی که بسیاری از آسیبها، ازسوی خود مردم و تشکلهایشان قابل رفع است.
«مجید نعیم» یاوری رئیس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی یزد پیشنهاد داد با سطح بندی متغیرهای مورد بررسی در این مدل، بهتر است در بررسی هر کدام از موضوعات، مدل نیز مورد اصلاح قرار گیرد.
«محمد مهدی زاده اردکانی» دستیار مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد نیز پیشنهاد توجه به جامعه شناسی اقلیمی با توجه به عصر پسا توسعه کنونی و ویژگی‌های اکولوژیکی و نقش بحرانهای زیست محیطی برای استان را مطرح کرد.
دکتر«سیدرضا جوادیان» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، توجه به خانواده به عنوان کانون همه مباحث مربوط به آسیبها و سلامت اجتماعی را مهم دانسته و پیشنهاد کرد، در همه مباحثی که کانون تفکر، اهمیت خانواده در نظر گرفته شود.
دکتر «وهاب علی‌نیا» رئیس مرکز تحقیقات آسیبهای اجتماعی اداره کل بهزیستی یزد نیز تقابل سنت و مدرنیته را به عنوان ریشه بسیاری از مشکلات استان مورد تحلیل قرار داد و پیشنهاد توجه ویژه به انگاره های فرهنگی فعلی جامعه و انجام برخی اصلاحات شکلی در این مدل را مطرح کرد.
دکتر افراسیابی روابط غنی، با کیفیت و پایدار را به عنوان شاه کلید سلامت اجتماعی معرفی و ارتقای سلامت اجتماعی و دستیابی به جامعه فعال، خلاق و سرزنده را مستلزم توجه به محورهای مهارت، شورجمعی و بستر اجتماعی و فرهنگی مناسب مبتنی بر فعالیت عرصه عمومی دانست. به گفته وی، شهر و استان ما نیازمند «شور با هم بودن» است.
وی همچنین بحران در روابط اجتماعی را مهمترین آسیب اجتماعی استان و بهبود وضعیت این حوزه را منوط توجه به فرهنگ سازی در زمینه سلام کردن، گفتگو و لبخند و ایجاد ارتباط با جامعه دانست. دکتر سمانه اسعدی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز پس از برشمردن تاثیرات روحی و جسمی حاصل از لبخند برای افراد، اظهار کرد: که با ترویج شور با هم بودن باید در زمینه «شعور برای هم بودن» نیز در جامعه فرهنگ سازی صورت گیرد .
این مسئول همچنین نظریات اخیر روانشناسی در زمینه دایره اثرگذاری مسئله «توجه به مرگ» به عنوان یک اضطراب جمعی در حوزه سلامت اجتماعی، کار در این حوزه را منجر به بروز بهترین رفتار در حوزه اجتماعی دانسته و اظهار داشت که تمام تعاملات با فکر سالم قابل اصلاح هستند.
سرگرد«نعیم یاوری» با استقبال از این ایده پیشنهاد طرح این ایده به مدارس استان را مطرح کرد. به گفته وی حتی می توان، زنگ لبخند را نیز در مدارس اجرا کرد.
دکتر عطار نیز پس از بررسی تجربه جنبش همبستگی لهستان در اجرای ایده های ساده اما اثربخش برای تقویت همبستگی اجتماعی، چالش‌های پیش روی اجرای این قبیل ایده ها را افتادن آنها به دام سطحی نگری و شعاری شدنشان دانست.
در ادامه دکتر موسوی، لبخند را به عنوان نمودی بیرونی از شادی درونی و شیوهای برای بروز حال خوب توصیف کرده و پیشنهاد داد کانون راهکارهای ترویج «حالِ خوب» را با دقت شناسایی و در جامعه نشر دهد.
عذرا ذاکری کارشناس امور اجتماعی استانداری یزد نیز پس از برشمردن بازخوردهای مثبت ناشی از توجه به مباحث مرتبط با لبخند و سلام در جامعه، ساختار نامناسب موجود را بررسی و در مورد ضرورت بسترسازی در این زمینه نکاتی را مطرح کرد.
اولویتها و محورهای مورد بحث در کانون
در ارتباط با اولویتها و محورهای کانون، دکتر اسعدی پیشنهاد کار بر روی هویت فردی و اجتماعی، طلاق، خیانت و روابط فرازناشویی، خشونت و پرخاشگری؛ زهره چمنی از شرکت رویش ماندگار ایساتیس پیشنهاد کار بر روی سرمایه اجتماعی با تکیه بر نقش NGO ها و مسئولیت اجتماعی بنگاهها و سازمان‌های اقتصادی؛ ذاکری پیشنهاد توجه به مهارت‌های اجتماعی؛ دکتر کرمانیان پیشنهاد کار بر روی طلاق، اعتیاد و گفتگو؛ دکتر عطار پیشنهاد توجه به دوقلوهای مفهومی و آسیبها-سلامت اجتماعی؛ دکتر موسوی پیشنهاد کار بر روی نقش گفتگو و تعامل اجتماعی و راهکارهای ترویج نشاط و فراغت اجتماعی؛ دکتر علی نیا پیشنهاد کار بر روی خشونت و پرخاشگری، طلاق و اعتیاد با در نظر گرفتن بسترهای فرهنگی موجود؛ دکتر جوادیان پیشنهاد کار در زمینه شفقت و مهرورزی، مهاجرت و رفتارهای مطلوب؛ سرگرد نعیم یاوری پیشنهاد کار بر روی سرقت، اعتیاد و طلاق و آقای مهدی زاده اردکانی پیشنهاد کار بر روی خشونت، اعتیاد و طلاق را مطرح کردند.
در انتهای جلسه دکتر افراسیابی با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه، «خشونت»، «مهاجرت»، «مشارکت و یکپارچگی اجتماعی»، «خانواده»، «فراغت»، «توسعه و سلامت اجتماعی» و «اعتیاد» را به عنوان "محورهای اصلی کانون" و «انواع خشونت، شفقت و مدارا»، «گفتگو، مسئولیت اجتماعی، شهروندی، مراقبت اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، رفتارهای مطلوب اجتماعی»، «طلاق و ازدواج»، «نشاط اجتماعی، فضای عمومی، رسانه و فضای مجازی» را به عنوان "محورهای فرعی کانون" بیان کرد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/32063/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه