آخرين مطالب

/یادداشت/ چگونه خشم خود را مدیریت کنیم؟ علمي

/یادداشت/ چگونه خشم خود را مدیریت کنیم؟

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - برای مدیریت و کنترل خشم روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله انواع راهکارهای آن را مورد بررسی قرار می دهیم .
به گزارش ایسنا-منطقه یزد، روش‌های به آرامش رسیدن مثل تنفس عمیق و آرام سازی ذهنی می‌توانند به شما در کاهش احساس عصبانیت کمک کنند، به عنوان، مثال می‌توانید در وضعیت راحتی دراز بکشید، چشمانتان را ببندید، برای آرام کردن ماهیچه‌ها ابتدا از پاها شروع کنید و ادامه دهید تا تمام ماهیچه‌هایتان به آرامش برسند، آنگاه از راه بینی نفس بکشید و این کار را 20 دقیقه ادامه دهید .
سعی کنید فقط صدای نفس کشیدنتان را بشنوید. برای رسیدن به آرامش می توانید در حالی که در وضعیت راحتی دراز کشیده اید، یک کلمه را مکرراً تکرار کنید، مثلاً بگویید: آرام باش، سخت نگیر و امثال آن .
تصویرسازی ذهنی
روش دیگر آرام سازی، استفاده از تصویر سازی ذهنی است. برای این منظور یک صحنه یا تجربه زیبا و آرامش بخش را مجسم و فقط به آن فکر کنید و اجازه ندهید هیچ فکر دیگری به ذهن شما وارد شود تا بدین وسیله به آرامش دست پیدا کنید .
این تمرین‌ها می‌توانند عضلات شما را به آرامش برسانند و احساس آرامش شما را بیشتر کنند، این تمرین‌ها را هر روز باید انجام و یاد بگیرید هر زمانی که در وضعیت تنش زا قرار می‌گیرید به طور خودکار از این تکنیک ها استفاده کنید .
بازسازی شناختی
منظور از بازسازی شناختی این است که هر انسانی می تواند افکارش را تغییر دهد، درست مثل وقتی که کانال های تلویزیون را عوض می کنیم تا به برنامه دلخواه برسیم .
مردم عصبانی تمایل دارند با صدای بلند حرف بزنند و ناسزا بگویند. تا افکار درونی خود را منعکس کنند، زمانی که عصبانی هستید، افکارتان می توانند خیلی «اغراق آمیز و غمناک» باشند بنابراین تلاش کنید به جای این ها افکاری را جایگزین کنید که مبثت تر و منطقی تر هستند .
برای نمونه به جای این که بگویید: چه قدر زشت است، چقدر وحشتناک است، همه چیز خطرناک و غیر قابل تحمل است و یا کاری از دستم بر نمی آید به خودتان بگویید: علت مضطرب بودن من در این باره قابل درک است، دنیا به آخر نرسیده، عصبانیت نمی تواند مرا اسیر خودش کند و یا شرایط می توانست وخیم تر از این باشد .
عباراتی مانند: این ماشین هیچ وقت درست کار نمی کند، شما همیشه فراموش کارید و یا کلماتی مانند غالباً، هرگز، هروقت که ممکن است برای خودمان یا هر شخص دیگری به کار ببریم باعث می شوند احساس کنیم عصبانی شدنمان به حق و بجا بوده و راه حل دیگری وجود ندارد در حالی که این کلمات حتی سبب توهین به افرادی می شود که قصد کمک به ما دارند و در نتیجه می تواند وضع را بدتر کند .
برای مثال شما دوستی دارید که همیشه دیر سر قرار ملاقات حاضر می شود. «برای شما باید دیدن دوستتان مهم باشد نه زمان آن» بنابراین از گفتن عباراتی مثل: تو همیشه دیر می کنی، تو برای من ارزش قائل نیستی، آدم بی مسئولیتی هستی، شخص بی فکری هستی، اجتناب کنید .
این جملات به دوستی تان آسیب می زند و او را از دست شما عصبانی می کند. اول ببینید مشکل چیست و سپس بکوشید راه حلی پیدا کنید که برای هر دو شما مناسب باشد .
به عنوان مثال می توانید ساعت ملاقات خود را با او نیم ساعت زودتر تعیین کنید یا خودتان با توجه به این که می دانید دوست شما دیر خواهد آمد، نیم ساعت دیرتر سر قرار حاضر شوید تا در چنین مواقعی، عصبانی نشوید .
به خاطر داشته باشید، می توان هنگام عصبانیت نیز احساسات منطقی و مثبتی داشت زیرا عصبانی شدن شکل ثابت و از پیش تعیین شده ای ندارد و با دور کردن ذهن از منفی بافی و روی آوردن به منطق، می توان عصبانیت را کاهش داده و آن را مدیریت کرد .
همه مردم خواستار ادب، موفقیت، قدرشناسی و امور مثبت اند و در صورت عدم دستیابی به آنها احساس شکست و ناکامی می کنند اما افراد عصبی وقتی به خواست خود نمی رسند، احساس ناامیدی می کنند و عصبانیتشان نامتناسب با موقعیت و «شدید و ویرانگر» است. افراد عصبانی باید انتظارات خود از آرزوهایشان را تغییر داده و توقعات خود را تعدیل کنند .
به طور مثال بهتر است بگویند: «من عواملی را دوست دارم که موجب سلامت و امنیت هستند" نه این که بگویند من می خواهم، یا من باید فلان چیز را داشته باشم بعضی از افراد عصبی از عصبانیت به عنوان راهی برای اجتناب از احساسات آزار دهنده استفاده می کنند .
منبع: مرکز مشاوره نیروی انتظامی
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

یزد از نظر شیوع بیماری دیابت پنجمین استان کشور است

رییس جدید دانشگاه پیام نور میبد معرفی شد

اختصاص مدال نقره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک به دانش‌آموز یزدی

التیام زخم‌های دهان و دندان با دم‌کرده‌ی گل انار

نخستین حضور یزدی‌ها در المپیاد نجوم/ اولین طلای نجوم عاید یزد شد

عضو هیات علمی دانشگاه یزد در فهرست سرآمدان علمی ایران

برگزاری سومین دوره مسابقات ملی دفاع سه دقیقه‌ای پایان‌نامه‌ دانشجویی در یزد

نخستین آیفون مجهز به 5G تا دو سال دیگر

معاون عمرانی استانداری یزد با پژوهشکده سازهای سنتی و نوین تفاهم‌نامه همکاری نوشتند

نقش برجسته اقتصاد دانش‌بنیان در مبارزه با استکبار/صادارت 292 هزار دلاری محصولات فناوری پارک یزد

همایش ملی هویت کودکان ایران 30 آبان در یزد برگزار می‌شود

سه باشگاه کتابخوانی در اردکان افتتاح شد

تاثیرات سوء صبحانه‎ نامناسب بر یادگیری دانش‏‌آموزان

دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد: یافتن راهکار برای بحران آب، تنها با تدوین سند آمایش سرزمین ممکن است

ضرورت تعریف حقوق مالکیت فکری و صاحبان ایده در کشور

ارائه آموزش‌های قانون انتشار اسناد خزانه و اوراق قرضه در جهاددانشگاهی یزد

گسترش همکاری‏‌های صندوق پژوهش و فناوری یزد با بانک توسعه تعاون

گسترش همکاری‏‌های صندوق پژوهش و فناوری یزد با بانک توسعه تعاون

انتصاب معاون فناوری و نوآوری پارک یزد به عنوان مدیر طرح جامع پارک

هک داووس و انتشار اسامی قاتلان خاشقجی

جزئیات کلاهبرداری جدید از تماس‌های خارجی

برگزاری بازارچه بوخچه کتاب در یزد

آغاز ثبت‌نام جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش در یزد

بهره‌برداری از مهمانسرای سبز دانشگاه یزد تا انتهای پاییز امسال

طرح ایران مهارت، گامی در جهت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است

رییس اسبق دانشگاه شهید بهشتی انتقاد کرد؛ دانشگاه‌های کشور ساختار علمی ندارند

دانشگاه‌های کشور ساختار علمی ندارند

تجمع دانشجویان مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد میبد مقابل فرمانداری

برای پیوستن یزد به شبکه‌ی شهرهای جهانی تلاش می‌كنیم

یک مقام مسئول: با تمام توان مشکل را پیگیری می‌کنیم

راه‌اندازی اولین پایگاه استانی انجمن فناوری‌های بومی کشور در یزد

شكاف صنعت، دانشگاه و فرهنگ عامل افزایش بیكاری در یزد

پژوهشکده سازه‌های سنتی و نوین یزد با دانشکده امام علی (ع) تفاهم‌نامه نوشتند

لزوم راه‌اندازی 21 کانون سلامت محله تا پایان امسال در یزد

طراحی و اجرای طرح نوآورانه بار چرخ تعادلی (BCT) در کارگاه نوآوری دانشگاه یزد

24 مهرماه آخرین مهلت ثبت نام در بیست‌و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه

یزد از استان‎‎های پیشرو در انجام مطالعات بزرگ کوهورت است

اختصاص رتبه دوم به دانشگاه یزد در شاخص نیچر

نرم‌افزار «شهربین» در یزد رونمایی شد

رییس دانشگاه یزد: آزمایشگاه بیومکانیک حرکتی نوآورانه و روبه رشد است

آیین خوشامدگویی از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علم و هنر برگزار شد

یزد میزبان پنجمین سمینار تخصصی نظریه «قابلیت اعتماد»

دانشگاه علم و هنر یزد تکمیل ظرفیت می‌کند

آغاز ثبت‌نام حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه یزد

رییس بنیاد نخبگان یزد تاکید کرد؛ بکارگیری ظرفیت دانشجویان در برنامه‌های کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری

اهتمام جهانی به سودآوری استارتاپ‌ها در پارک‌های علم و فناوری

زمینه همکاری مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل و دانشگاه یزد بررسی شد

مراسم « زنگ خانه در مدرسه » در مهریز برگزار شد

اینستاگرام یتیم شد

ورود 2000 هزار دانشجوی جدید الورود به دانشگاه یزد