خبر یزد

آخرين مطالب

کانون تفکر اقتصاد دانش بنیان؛

بازخوانی مسیر گذشته کانون تفکر برای تقویت دانشگاهِ متعهد به جامعه اجتماعي

بازخوانی مسیر گذشته کانون تفکر برای تقویت دانشگاهِ متعهد به جامعه
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - هفتمین نشست کانون تفکر اقتصاد دانش بنیان با حضور دبیر و سایر اعضای کانون در پردیس آزادی دانشگاه یزد با موضوع بررسی پژوهش‌ های دانشگاهی و ارتباط دانشگاه با جامعه برگزار شد.
آسیب شناسی مسیر گذشته و ترسیم نقشه راه کانون
به گزارش ایسنا-منطقه یزد، در ابتدای جلسه دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پیشنهاد مسئله شناسی و مشخص کردن محورهای کانون با توجه به مهمترین چالشهای استان یزد در حوزه اقتصادی را مطرح کرد. وی با تاکید بر ضرورت طرح زنجیره وار مسائل اصلی استان در کانون، تحلیل دقیق این چالشها همراه با توجه به مزیت های اقتصادی استان را مهم دانست.
وی پیشنهاد کرد این موضوعات را می توان در قالب یک طرح سه بخشی شامل چیستی مساله، وضعیت موجود و راهکارهای حل چالشهای- استفاده از مزیت ها مورد بررسی قرار داد.
سپس دکتر سیدمهدی حسینی المدرسی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با بیان نکاتی در ارتباط با کلیت عنوان کانون، پیشنهاد کار بر روی متغیرهای عینی که دارای مصادیق و متقاضیان مشخص هستند، تیببن جهت‌گیریهای اصلی و فرعی و ارائه راهکارهای متفاوت برای صنایع مختلف استان را به کانون داد.
دکتر المدرسی مهمترین چالش های اقتصادی استان را در عارضه های عمومی صنایع مانند عدم مدیریت حرفه ای، شیوه های مدیریت سنتی، مواد اولیه نامناسب، عدم رقابت پذیری دانست.
مجتبی امراللهی از پارک علم و فناوری یزد نیز پیشنهاد حضور بیشتر اعضای غیردانشگاهی و مسئولین اجرایی مرتبط در کانون و پرداختن به مسائلی که دغدغه استان و مسئولین اجرایی استان است را داد.
دکتر مهدی سبک رو عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز پیشنهاد کرد پس از ایجاد هم اندیشی و هم افزایی میان اعضای کانون، می توان محورهای رشد و توسعه اقتصادی استان را مشخص، نگاهی سیستمی را ایجاد و پیشنهادهای عملیاتی و طرح های قابل اجرا در رابطه با آینده استان و کشور را مطرح کرد.
پژوهش های دانشگاهی و ارتباط دانشگاه با جامعه پس از آسیب شناسی از مسیر گذشته کانون، دستور کار اصلی این جلسه ازسوی دبیر کانون مجددا قرائت شد.
دکتر انصاری با طرح نکاتی در مورد پژوهشهای دانشگاهی، پیشنهاد آسیب شناسی پایان نامه ها و پژوهش های دانشگاهی موجود در زمینه اقتصاد دانش بنیان و سنجش میزان کارآیی آنها در محیط اجرایی استان، ریشه یابی مسائل این حوزه با متن کاوی طرح ها و پژوهش های انجام شده و پرهیز از تمرکز بیش از حد بر تولید علم در این حوزه را مطرح کرد.
وی همچنین پیشنهاد داد کانون به طراحی سازوکاری در زمینه جلوگیری از هدررفت انرژی اعضای دانشگاهی بر اثر پرداختن به پژوهش های غیر ضروری، بازنگری در ظرفیت رشته های تحصیلی دانشگاهی، کاربردی کردن علم موجود و ایجاد همبستگی میان بخش اجرایی و بخش علمی استان بپردازد.
سپس مهندس امراللهی به بیان یافته های پروژه ای پرداخت که در سال 1393 به سفارش دفتر امور اجتماعی استانداری یزد ازسوی یکی از شرکتهای فعال در پارک علم و فن آوری استان یزد انجام شده بود.
به گفته وی، یافته های این پروژه با موضوع «ترسیم سیمای اجتماعی استان یزد با بررسی پژوهش‌های دانشگاهی انجام در دانشگاه یزد (تمرکز بر مقالات علمی پژوهشی)» نشان می دهد که مهمترین ضعفهای این قبیل پژوهشها عبارت بودند از مشخص نبودن ماهیت و چیستی مساله اجتماعی، تمرکز تقریبا مطلق روش شناسی این مقالات بر ابزار پرسش نامه و توصیفی بودن صِرف این مقالات.
به نظر وی، علت یابی در بروز مسائل اجتماعی استان در اغلب این پژوهشها نادیده گرفته شده است.
دکتر عباس علوی راد عضو هیات علمی دانشگاه آزاد یزد رسالت اجتماعی جامعه دانشگاهی و دانشگاه ها را به عنوان معضلی بزرگ در زمینه مسائل اقتصادی استان و کشور برشمرده و از اقدامات مثبت دانشگاه یزد در زمینه تاسیس کانون-های تفکر و سعی در انجام این رسالت استقبال کرد.
وی همچنین با توضیح در مورد شیوه های کسب درآمد معتبرترین دانشگاه های دنیا، سیاست دانشگاه ابرکوه در زمینه افزایش درآمدهای غیر شهریه ای را به عنوان یک نمونه موفق مورد بررسی قرار داد.
مهندس فداکار نیز با تاکید بر نقش مسائل فرهنگی در ارتباط با ارتباط دانشگاهیان با جامعه بر این نکته تاکید کرد که کانون باید دغدغه همکاری در جهت رفع مشکلات اقتصادی جامعه را در جامعه دانشگاهی و مسئولین اجرایی استان ایجاد کند به طوری که دانشگاهیان به صورت فعالانه حل چالشهای استانی را جزو مسئولیت های خود بدانند.
دکتر المدرسی با تاکید بر نبودن بسترهای لازم برای فعال شدن دانشگاهها و دانشگاهیان در حل مسائل جامعه، پیشنهاد مبنا قرار دادن معیارهای ارزیابی عملکرد سیستمی به عنوان نقطه شروع مباحث کانون و کار در زمینه بازنگری برخی آیین نامه-های دانشگاهی را مطرح کرد.
سپس دکتر عطار دانشگاه با تاکید بر اهمیت درک جایگاه دانشگاه در جامعه در یک نگاه کلان تر و سیستمی، انسانها را تابع قواعد محیطی دانست که در آن فعالیت می کنند.
به گفته وی، هرچند سازوکارهای قوی ای برای گره خوردن فرد دانشگاهی به جامعه پیرامون و تمرکز بر حل چالشهای جامعه نه در درون دانشگاهها وجود دارد و نه مدیریت سطح کلان شهرها و استانها چنین سازوکارهایی را ایجاد کرده اند اما با این حال، کانونهای تفکر دانشگاه می توانند با قاعده سازی، بخشی از ضعفهای گذشته را جبران و دانشگاه را به نهادی متعهد به جامعه تبدیل کنند.
مهندس امیر شریف یزدی از مرکز پژوهش های خورشیدی یزد نیز بر این نکته تاکید کرد که کانون باید به تدوین و اجرای سیاستهای پایین دستی به تناسب موقعیت و شرایط فعلی استان بپردازد و نگاه منطقه ای مسئله محور بر اساس ویژگی های داخلی استان را جایگزین نگاه حاکمیت محور فعلی کند.
دستور کار بعدی کانون: تمرکز بر بیکاری در استان یزد در ادامه جلسه، تعیین موضوع جلسه آتی کانون مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
دکتر علوی راد با توجه به دوبرابر شدن نرخ بیکاری استان طی بازه زمانی 1396-1392، نرخ 58 درصدی بیکاری زنان 19 تا 29 ساله تحصیل کرده استان (تقریبا 3 برابر مردان) و رتبه پنجم کشور از نظر تعداد بیکاران، اهمیت بررسی این موضوع را مورد تاکید قرار داد.
سپس مهندس اکرم فداکار مدیر کل ICT استان یزد نیز با تشریح وضعیت اشتغال استان و ارئه توضیحاتی در ارتباط با تصورات غلط موجود در زمینه آمارهای مربوط به این حوزه، پیشنهاد داد کانون به صورت فعالانه به دسته بندی مباحث مرتبط با اشغال در استان پرداخته و پس از شناسایی چالش ها و معضلات موجود، طرحی زیر بنایی در این زمینه تدوین و پس از ارجاع به مراجع ذی ربط درخواست اجرای آنرا داشته باشد.
دکتر المدرسی با مطرود دانستن راهکارهای دستوری در زمینه تولید اشتغال، به تشریح نقش دولت در زمینه بسترسازی و تسهیل فضای کسب و کار در عرصه بین المللی پرداخته و اظهار داشت که دولتها نباید به عنوان متولیان ایجاد شغل قلمداد شوند.
به نظر وی، بهبود کیفیت زندگی کاری منجر به ایجاد شغل خواهد شد.
دکتر مهدی حاج امینی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با اشاره به افزایش 6 درصدی نرخ بیکاری استان طی یک دهه گذشته، پیشنهاد کار در زمینه مسائل مربوط به تورم، قیمت ارز، قدرت خرید، صنایع غیر رقابتی استان و تامین انرژی آینده استان را مطرح کرد.
در نهایت پس از بررسی نقطه نظرات اعضا در مورد مسیر آینده کانون، مقرر شد تا در جلسه آتی، موضوع بیکاری به عنوان یکی از مهمترین چالشهای اقتصادی استان مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین مقرر شد، از سه بخش چیستی مساله، وضعیت موجود و راهکارهای حل چالشهای- استفاده از مزیت ها، حداقل دو بخش اول بررسی و از مدیران سازمانهای مرتبط با موضوع اشتغال و بیکاری در استان برای حضور در جلسه بعد دعوت شود.
در این نشست دکتر محمدرضا مشاهیری رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی استان یزد نیز حضور داشت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/35313/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد