خبر یزد

آخرين مطالب

صنعت برق یزد در ساحل آرامش اقتصادي

صنعت برق یزد در ساحل آرامش
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - با وجودی که چند روز اخیر صنعت برق ایران اسلامی شاهد ثبت رکورد جدید در مصرف و زمان پیک بار بود همکاری مشترکان صنعتی و مردم بیانگر آرامش نسبی این صنعت در استان یزد است.
پیک بار مصرف برق کشور در تابستان امسال و در گرمترین روزها از رقم 56 هزار و 532 مگاوات عبور کرد، اما در استان یزد و در بخش توزیع ، میزان پیک با وجود پیش بینی 885 مگاوات در پیک بار، تاکنون آنهم در یک روز 844 مگاوات ثبت شد.
پیشتر مسئولان شرکت توانیر اعلام کرده بودند که اگر مصرف برق از مرز 57 هزار مگاوات عبور کند، احتمال خاموشی در مناطقی چون تهران، مازندران، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان وجود خواهد داشت.
با این حال کارشناسان و مسئولان شرکت های برق استان امیدوارند تابستان 97 هم با همکاری بخش های مختلف بویژه حوزه صنعت بدون خاموشی سپری شود.
هم اکنون این استان 645 هزار مشترک دارد که 81.2 درصد آنها خانگی، 2.3 درصد عمومی، 1.4 درصد کشاورزی، 1.7 درصد صنعتی و 13.4 درصد تجاری است.
53 درصد فروش انرژی برق شرکت توزیع برق استان مربوط به بخش صنعتی، 15 درصد کشاورزی، 21 درصد خانگی، 6 درصد عمومی و پنج درصد تجاری است.
در برق منطقه ای هم 73درصد برق مصرفی در بخش صنعت است که از این لحاظ جزو استان های پیشتاز کشور محسوب می شود.
در این ارتباط مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد می گوید: امسال شاهد رشد 11 درصدی مصرف برق در استان خواهیم بود و حدود 73 درصد مصرف انرژی الکتریکی مربوط به بخش صنعت است.
محمدحسن صباغزادگان افزود: پیک‌ مصرف برق استان در تابستان امسال ، یکهزار و 632 مگاوات پیش بینی شد، امیدواریم با همکاری صنایع بزرگ مدیریت شود.
وی با بیان اینکه تعداد مشترکان با مصرف بالای هفت مگاوات استان 26 مشترک است ، ادامه داد: پیک ‌بار انرژی الکتریکی سال 96 یکهزار و 408 مگاوات بود که امسال با توجه به ورود صنایع جدید به مدار، پیش‌بینی می‌شود بیش از 14 درصد رشد داشته باشد.
وی تصریح کرد: حدود 40 درصد مصرف استان را صنایع بزرگ با مجموع دیماند قراردادی یکهزار و 95 مگاوات تشکیل می‌دهند ضمن آنکه 80 درصد مشترکان شرکت واحدهای فولادی هستند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد هم گفت: برق مصرفی صنایع فولاد در سال 97 ، بیش از 50 مگاوات بود که با تکمیل فرم تفاهم نامه همکاری مشارکت آنان نسبت به سال گذشته هشت مگاوات بیشتر شده است.
محمدرضا صحتی افزود: سال گذشته در قالب طرح همکاری صنایع ، 2.5 میلیارد ریال پاداش به پنج واحد فولاد فعال استان پرداخت شد و امسال نیز با مشارکت آنها افزون بر 38 مگاوات انرژی برق در طرح ذخیره عملیاتی زمان پیک بار کاهش خواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به کاهش بازدهی نیروگاه های کشور و کاهش تولید نیروگاه های برق آبی در نتیجه کمبود بارندگی هم اظهار کرد : با توجه به این مشکلات از یکسو و افزایش دما در نیمه دوم تیرماه تا پایان مرداد ماه نیازمند مدیریت مصرف به خصوص در ساعت های اوج مصرف روز و شب هستیم.
در باره وضعیت همکاری صنایع و همکاری حداکثری آنها در حوزه برق مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان یزد گفت : امسال 210 واحد صنعتی استان برای برنامه ذخیره عملیاتی، 70 واحد برای مشارکت در طرح تعمیرات و تعطیلات و 30 واحد برای بکارگیری دیزل ژنراتورهای خود اعلام آمادگی کرده‌اند.
محمدمیرشمس افزود: میانگین میزان مصرف برق در کشور 34 درصد و در استان یزد 53 درصد است ، این در حالی است که در کشور میانگین میزان مصرف برق خانگی 31 و در استان یزد 21 درصد است.
وی با بیان اینکه سال گذشته حداکثر بار مصرف شبکه سراسری برق 55 هزار مگاوات و کمترین میزان آن 37 هزار مگاوات بود، بیان کرد: 85 درصد تامین انرژی الکتریکی کشور توسط نیروگاه‌هایی با سوخت‌های فسیلی تامین ‌شد.
برای کمک به تولید برق استان چند واحد جدید که قبلا مسئولان خبر داده بودند،چند روز اخیر وارد مدار خواهند شد،مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق یزد گفت: همزمان با رشد بار و نیاز کشور به افزایش تولید برق در زمان پیک بار ، نیروگاه تولید پراکنده به ظرفیت چهار مگاوات وارد مدار شد.
محسن نگارش در این ارتباط به ایرنا گفت: ظرفیت اصلی این نیروگاه که در محدوده شمال شهرستان یزد قرار دارد، 6 مگاوات و شامل سه مولد 2 مگاواتی است.
وی با بیان اینکه در فاز نخست ، چهار مگاوات از 6 مگاوات این نیروگاه در ساعت های اوج مصرف روز و شب برای کمک به تامین برق منطقه وارد مدار می شود، یادآور شد: سرمایه راه اندازی این نیروگاه 120 میلیارد ریال است که به همت بخش خصوصی و با مشارکت بخش تعاونی کارکنان صنعت برق یزد ایجاد شد.
به هر حال با وجود آرامش در صنعت برق یزد ، همچنان روزهای گرم و پرمصرف در پیش است و تنها مدیریت مصرف به عنوان نیروگاه مجازی بزرگ می تواند راهگشای عبور موفق از خاموشی ها باشد.
اگر مدیریت مصرف برق از سوی مشترکان انجام شود نه تنها برق یزد با کمترین مشکل مواجه خواهد شد بلکه این استان با توجه به قرار داشتن در چهار راه انرژی کشور می تواند بازویی برای کاهش خاموشی ها در برخی استان ها و نقاط دیگر کشور باشد.
با توجه به رقم 56 هزار و 532 مگاوات مصرف در روزهای اخیر و حداکثر مصرف 57 هزار مگاواتی ، پیک بار مصرف در مرز قرار دارد و اگر تداوم یابد تاریکی جای روشنایی را خواهد گرفت.
گزارشگر: محمودرضا رحمانی
1968/ 2047

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/35398/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی