خبر یزد

آخرين مطالب

بازی های بومی محلی یزد و ضرورت احیای آن در استان ورزشي

  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - بازی ‌های بومی محلی به عنوان یکی از سنت های اجتماعی درگذشته نه چندان دور،یکی از مهمترین عوامل تفریح ،سرگرمی و شادی یزدیها بود و از چند سال قبل به دلیل عرضه نرم افزار بازی های رایانه ای در بازار، این روزها رو به فراموشی است و با توجه به اهمیت موضوع احیا آن ضروری است.
پیشینه غنی فرهنگی استان یزد در طول تاریخ زمینه ساز بازی‌ های بومی و محلی متعددی شده است که در عین سادگی از درون مایه عمیقی برخوردار هست و به عنوان یک سرمایه ارزشمند در گذر زمان مورد استفاده و اقبال همگان بود.
در عصر کنونی با وجود اهمیت بازی های بومی محلی و نقشی که در پرکردن اوقات فراغت اقشار مختلف بویژه نوجوانان و جوانان دارد به دلیل وجود برخی جذابیت ها و گسترش بازی‌ های رایانه ای در فضای مجازی، سنت های قدیمی در این عرصه رو به فراموشی است .
با نگاهی به بازی های بومی و محلی در می یابیم که در گذشته نه چندان دور نه تنها اسباب تفریح کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان را فراهم می کرد، بلکه ورزش مفیدی برای سلامتی و نشاط اجتماعی نیز شمرده می شد.
در دنیای امروزی که فضای مجازی و رسانه های الکترونیکی به نوعی جایگزین بازی های سنتی شدند، باید برای احیای دوباره آن و حفظ هویت گذشته اقدام و زمینه و ماندگاری آن را فراهم کرد.
در شهرستان های یزد، اشکذر، میبد، اردکان، مهریز، تفت، ابرکوه، خاتم ، بهاباد و بافق بازی های محلی زیادی رایج بود و هم اکنون برخی از بازی ها همچنان مورد توجه اند.
از مهمترین بازی های بومی محلی یزد می توان به " الک دولک " ، " آسیاب به چرخ " ، گرگم و گله می‏برم " گردو بازی " ، چوب بازی " ، " کامسد" (وسط بازی) ، طناب کشی " ، " هفت سنگ " ، " قایم موشک " ، قول (سنگ) بازی " ، عمو زنجیر باف " ، " قطار بازی " و غیره ... اشاره کرد.
جمعی از شهروندان یزدی در گفت و گو با گزاشگر ایرنا با اشاره به اینکه هم اکنون توجه خوبی به بازی های بومی محلی نمی شود به اهمیت فرهنگ سازی و توجه دادن همگان به آن به عنوان یک کار مهم برای سرگرمی و ایجاد نشاط و فعالیت اجتماعی تاکید کردند.
حسین دهقان 55 ساله می گوید: درگذشته مردم در محله های مختلف بیشتر وقت خود را برای سرگرمی و دورهمی ها با کمترین امکانات و هزینه ها با انجام بازی های محلی سپری می کردند.
وی ادامه داد: کامسد ( وسط بازی ) و گردو بازی در میان سایر بازی ها بیشتر در بین جوانان متداول بود و آنها بیشتر وقت بیکاری خود را در کوچه پس کوچه ها و حسینیه وسط محله به انجام آن می پرداختند.
این شهروند محله نجف آباد یزد تاکید کرد: الان دیگر کسی به دنبال بازی های بومی و محلی نیست و جوانان وقت خود را صرف استفاده از گوشی همراه ، پیام رسان ها و بازی در فضای مجازی می کنند.
وی به اهمیت احیای دوباره این بازی ها با انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی توسط مسوولان ورزشی و همچنین انجام مسابقه های مختلف بین محله با حضور جوانان و علاقه مندان تاکید دارد.
همچنین سکینه قانع ساکن محل اکبرآباد یزد با بیان اینکه نه تنها وقت اغلب جوانان حتی برخی بزرگسالان در فضای مجازی سپری می شود، یادآور شد: قدیم ها مردم و جوانان عصرها در وقت فراغت با حضور در زمین های خاکی حومه محله نسبت به انجام بازی های محلی اقدام می کردند.
این بانوی 47 ساله یزدی یادآور شد: زندگی در گذشته با انجام بازی های محلی خیلی سالم و توام با شادمانی نسبت به امروز سپری می شد ولی در وضعت کنونی وقت جوانان در فضای مجازی سپری می شود و شاهد برخی ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی نیز هستیم.
وی یکی از راه های برون رفت از آسیب های فرهنگی و اجتماعی را احیای بازی های بومی محلی در محله ها ، فرهنگ سازی آن توسط مسوولان و به خصوص رسانه های گروهی و ایجاد انگیزه با برگزاری مسابقه ها بین علاقه مندان دانست.
یکی از کارشناسان عرصه ورزش یزد هم با بیان اینکه اهمیت بازی های بومی محلی بر کسی پوشیده نیست، می گوید: برای احیای دوباره بازی ها ابتدا شناسایی و معرفی شوند.
فرهاد فرزان مقدم، تاکید کرد: بعد از شناسایی برای گسترش آن در محله ها بازی و مسابقه برگزار شود و رونق دوباره پیدا کند و در پایان به صورت گسترده و رسمی جزو برنامه های مهم مسوولان ورزش استان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: انجام مسابقه برای بازی های محلی در محله ها و فراگیر شدن آن در شهرستان ها متناسب با آداب و فرهنگ های مختلف لازم است و نقش مهمی در ترویج بازی های سنتی دارد که باید موضوع جدی گرفته شود.
همچنین نائب رئیس هیات ورزش های روستایی عشایری استان یزد گفت: احیای بازی ها جزو برنامه های اصلی این هیات است که سال های گذشته با انجام مسابقه و جشنواره ها در استان پیگیری شد.
لیلا وکیلی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در یزد همانند استان های دیگر بازی های بومی محلی بسیاری وجود دارد که مهمترین آنها می توان به "لی لی بازی " ، "دوزپا " ، گانیه " ، " چوب کلی " ، " چوب کشی " ، دال پلان " ، تیر و کمون " ، " یک گل ، 2 گل " ، " خروس جنگی " و غیره ...اشاره کرد.
وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره های مختلف با کمک مردم و همراهی علاقه مندان به خصوص در روستاها با حمایت دهیاران و اعضای شوراها و بهره گیری از فضای خانه های ورزش روستایی برای فرهنگ سازی در دستور کار است.
این مسوول در خصوص آمار فعالان بازی های بومی محلی یزد گفت: آمار دقیقی وجود ندارد ولی افراد زیادی در گروه های سنی مختلف در استان به این امر می پردازند.
وکیلی عنوان کرد: برنامه امسال هیات شناسایی دقیق فعالان بازی های بومی محلی و پیگیری لازم برای زیر پوشش قرار گرفتن بیمه ورزشی افراد است که با جدیت انجام می شود.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، 47 هیات ورزشی و 65 هزار ورزشکار زیر پوشش بیمه دارد.
7536/ 2047/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/35562/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پیش بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

دوره آموزشی آشنایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم

تکمیل پروژه‌ها و تحقق اهداف دانشگاه آزاد یزد در سال 1403

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

رونمایی از تمثال شهید سلیمانی در شهرستان اشکذر

زیباسازی فضای سبز و ساختمان با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی

برگزاری کارگاه طراحی روی پارچه در شهرستان اشکذر

رشد 37 درصدی درآمد‌های وصولی گمرک یزد در سال 1402

نورپردازی در فضای سبز اِلمانی تاثیر گذار در فضا‌های شهری

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

مدیریت آب ها در هرات

اوقات شرعی شنبه 1 اردیبهشت در یزد

فعالیت جدی کمیته مناسب سازی با هدف رفاه افراد آسیب پذیر

پیش‌بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

احکام جدید بیش از 29 هزار بازنشسته استان یزد صادر شد

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

نجات بانو یزدی در ارتفاعات دره گاهان تفت

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد