خبر یزد

آخرين مطالب

صنعت هوایی و توانمندی شرکت های دانش بنیان و فناور در یزد علمي

صنعت هوایی و توانمندی شرکت های دانش بنیان و فناور در یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - میزگردی با عنوان «صنعت هوایی و توانمندی شرکت های دانش بنیان و فناور یزد»  برگزار و گفته شد که تولید صرف علم، فناوری نمی آورد، نهادهای دانش بنیان با توجه به تکنولوژی روز محصول تولید کنند تا بتوانند آن را بومی سازی کنند.
  در این میزگرد از اینکه از ایده های نو آنطور که باید و شاید استقبال نمی شود و در مسیر دارندگان آن سنگ اندازی های مختلفی وجود دارد، انتقاد کردند.
به اعتقاد شرکت کنندگان در این میزگرد، حمایت از نخبگان با هدف ورود علم، دانش نوین، تکیه بر استعدادها و دانش بومی برای رونق و بهبود چرخه تولید ضروری است.
در این میزگرد، علی حاجی غلام سریزدی مسئول مگاپارک هوایی پارک علم و فناوری و دبیر کارگروه تجهیزات فرودگاهی استان یزد، سید عبدالرضا حسینی نسب مدیرعامل شرکت توسعه پرواز حضور داشتند.
همچنین حسن درستکار دبیر انجمن نخبگان فرودگاه یزد به ارایه دیدگاه ها و فعالیت های مجموعه تحت مدیریت خود در حوزه صنعت هوایی پرداخت.
** فراهم کردن زیرساخت های صنعت هوایی در یزد
مسئول مگاپارک هوایی و دبیر کارگروه تجهیزات فرودگاهی یزد با اشاره به تلاش ها برای فراهم کردن زیرساخت های صنعت هوایی در استان می گوید: ایجاد زیرساخت صنعت هوایی زمانبر است اما تلاش ها را برای فراهم کردن آن به کار گرفته اند.
سریزدی به طرح هایی در زمینه تولید هواپیماهای پهن پیکر اشاره کرد و افزود: این طرح ها از نظر دانش یا فناوری دستاورد هایی داشت، اما از نظر محصول بدون دستاورد بود.
وی تصریح کرد: این طرح ها به علت حمایت نکردن دانشگاه ها و نهادهای مختلف برای تبدیل به محصول بومی نه پهن پیکر در میان پیکر و حتی هواپیمایی کوچک هم محقق نشد.
سریزدی خاطر نشان کرد: اردیبهشت سال 1397تفاهم نامه ای بین ستاد هواپیمایی با شرکت فرودگاه ها با هدف حمایت از شرکت های صنعت هوایی به امضا رسید.
دبیر کارگروه تجهیزات فرودگاهی یزد با اشاره به زیرساخت های تقاضا در حوزه صنعت هوایی یادآور شد: در ستاد هوایی کارگروه تجهیزات فرودگاهی تعریف شد که نیازهای این حوزه شناسایی شود.
** ساخت مرکز تحقیقات آزمایشگاهی
سریزدی با اشاره به زیرساخت های استاندارد افزود: در سال 94 تفاهم نامه ای بین دانشگاه یزد، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی منعقد شد.
وی اظهار داشت: در چارچوب این تفاهم نامه ساخت مرکز تحقیقات آزمایشگاهی در حوزه ایمنی استاندارد صنایع هوایی و هوانوردی در حوزه تجهیزات فرودگاهی اشاره شده بود که اکنون مقدمات آن فراهم است و هم اکنون در حال انعقاد قراردادی با
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.
مسئول مگاپارک هوایی پارک علم و فناوری یزد در ادامه تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی آزمایشگاه این است که مجموعه قطعاتی که در صنعت هوایی تولید می‌شود، به نحوی استانداردهای آن از طریق این آزمایشگاه بررسی و گواهی لازم صادر شود.
به گفته وی تمام قطعات و تجهیزاتی هوایی که ساخته می شود، باید از طریق این آزمایشگاه‌ها هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ کیفیت آزمایش شود.
سریزدی از راه اندازی مرکز نوآوری هوایی ویژه دانش آموزان و دانشجویان مرکز نوآوری هوایی در پارک علم و فناوری، و دوره آموزش هوایی خبر داد و گفت: همچنین بازدیدهایی برای این 2گروه دارای ایده در این حوزه توسط مرکز انجام می شود.
** استفاده از توان نخبگان در پیشبرد اهداف
دبیر انجمن نخبگان فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد هم گفت: این نهاد از مرداد سال 96 با هدف همگرایی بین مخترعان و حمایت از نخبگان برای رفع مشکل تجهیزات فرودگاهی راه اندازی شد.
حسن درستکار اقدامات و فعالیت های انجمن را در این مدت مطلوب دانست و افزود: در حال حاضر 6 نفر عضو انجمن هستند.
وی اظهار داشت: با رایزنی هایی صورت گرفته، قرار شد که در آینده بتوانیم از دیگر استان افرادی به عضویت پذیرفته شوند.
**اثبات توانمندی مخترعان داخلی در تولید تجهیزات فرودگاهی
دبیر انجمن نخبگان فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: بسیاری تجهیزات فرودگاهی مورد نیاز از خارج وارد می شد، اما مخترعان و جوانان کشور ما ثابت کردند که می توانند این نیازها را در داخل طراحی و بومی سازی کنند.
درستکار افزود: باید از توان نخبگان در پیشبرد اهداف به ویژه با اثر بخشی بیشتر با تجاری‌ سازی علاوه بر بهره گیری از توان آنان به پیشبرد حوزه‌های مختلف، برای پیشرفت هم گامی اساسی برداشته شود که نیازمند حمایت، هدایت و هم‌افزایی فرابخشی است.
وی ادامه داد: اگر همگرایی و هم افزایی در تجهیزات داشته باشیم بخش قابل توجهی از آن با بومی سازی پاسخگوی نیازها خواهد بود.
وی با بیان اینکه نباید در مسیر بومی سازی ایده ها تنگ نظری ه باشد، افزود: حمایت از نخبگان صرفا نباید حمایت مالی باشد بلکه هدف داشته باشد و جریان نخبه پروری هم هدایت و کمک شود تا تجاری ‌سازی از ابتدا به عنوان راهبرد اساسی اتخاذ شود.
درستکار پیشنهاد کرد باید آزمایشگاه هابی که دانشگاه ها دارند در اختیار مخترعان قرار گیرد تا آنها بتواند راحت تر در مسیر اهداف خود حرکت کنند.
** صنعت هوایی، نیازمند زیرساخت تولید
همچنین مدیرعامل شرکت توسعه پرواز در میزد گرد یادشده گفت: صنعت هوایی نیاز به زیرساخت تولید دارد، طوریکه اگر در کشور تولید نداشته باشیم هر اختراعی هم باشد مورد نیازش نخواهد بود.
حسینی نسب افزود: هواپیماهای استیجاری کمک خلبان و مهندس پرواز و غیره دارد که مساله ای ناخوشایند برای ماست.
وی با بیان اینکه شرکت توسعه پرواز فعالیت در عرصه صنعت هوایی را از حدود 10 سال پیش آغاز کرد، اظهار داشت: پنج سال نخست با انجام تحقیقات سپری شد و پس از آن مذاکره با طرف های خارجی در دستور کار قرار گرفت و به انعقاد قرارداد با یک شرکت ایتالیایی سازنده هواپیما با موتورهای پیستونی انجامید.
وی ادامه داد: این شرکت در 10 سال اخیر ده ها فروند هواپیماها به ایران فروخت و در این خصوص همکاری خیلی خوبی هم دارد و در قالب تفاهم نامه ای موافقت خود را برای انتقال دانش و تولید هواپیما به ایران اعلام کرده است.
وی تصریح کرد: تاکنون هزینه های زیادی برای تولید هواپیماهای سنگین در کشور صورت گرفت اما نتیجه بخش نبود، از این رو برای دستیابی به دانش تولید هواپیماهای پیستونی دست به کار شدیم.
** احداث فرودگاه در مهریز
مدیرعامل شرکت توسعه پرواز با تبیین اهمیت تامین زیرساخت های لازم صنعت هوایی می گوید: تاکنون 220 میلیارد ریال صرف احداث فرودگاهی به وسعت 100 هکتار با 85 درصد پیشرفت کار در مهریز شده است.
به گفته حسینی نسب، هرچند ساخت سالن های تولید، آشیانه ، برج مراقبت، اداری، حصارکشی فرودگاه انجام شد، تاکنون نتوانسته ایم تسهیلات ارزی در خصوص انتقال دانش جذب کنیم.
به اعقتاد وی در حالی صنایع آلوده و پرآبخواه در مدت سه ماه تسهیلات ارزی را جذب می کنند.
وی تصریح کرد: در 2 سال گذشته با همکاری شرکت ایتالیایی به همه پرسش ها و ابهام ها در مورد انتقال فناوری ساخت هواپیما به ایران پاسخ داده شد.
مدیرعامل شرکت توسعه پرواز ادامه داد: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت زیرساخت های لازم فراهم است و با اخذ مجوز های لازم به دنبال دریافت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی هستیم که تاکنون محقق نشد.
حسینی نسب بیان کرد: با وجود اینکه صنعت هوایی در ردیف بودجه های صندوق توسعه ملی قرار نداشت برای آن ردیف بودجه تعریف شد اما بانک های عامل فقط به شرکت های پتروشیمی و نفتی تسهیلات ارزی پرداخت می کنند.
وی با بیان اینکه سال 1394 قرارداد 30 میلیون یورویی برای انتقال دانش ساخت هواپیما با شرکت ایتالیایی منعقد شد، اضافه کرد: هم اکنون 2 قرارداد با افزون بر 30 میلیون یورو آماده است که در صورت واریز مبلغ اولیه به امضا می رسد.
یزد در فاصله 620 کیلومتری جنوب شرق تهران پایتخت ایران قرار دارد و در مجاورت استان های اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و کرمان قرار دارد.
این استان بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
یزد با دارا بودن ظرفیت های فراوان و موقعیت راهبردی یکی از مهم ترین قطب های سرمایه گذاری در بخش های تجارت و بازرگانی، میراث فرهنگی ،صنعت و معدن، حمل و نقل، توسعه آموزش عالی، پزشکی و توریسم درمانی محسوب می شود.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و با عناوینی از جمله شهر بادگیرها، شهر کار، کاریز و کاهگل، دارالعباده، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شهر قنات ، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/36926/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی