خبر یزد

آخرين مطالب

علت آسیب های اجتماعی و راهکارهای مقابله با آن در یزد اجتماعي

علت آسیب های اجتماعی  و راهکارهای مقابله با آن در یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - میزگرد بررسی آسیبها و ناهنجاری های اجتماعی و راه های پیشگیری از آن با حضور جمعی از کارشناسان حوزه قضایی، بهزیستی و اداره کل آموزش و پرورش  برگزار شد و آنها با بررسی علت این پدیده ،راهکارهای آن را هم بیان کردند.
  در چند دهه اخیر به دلیل مهاجرت به یزد، تغییر سبک زندگی ، وجود خرده فرهنگ ها و خصوصا اقبال نسل جوان در چند سال اخیر به فضای مجازی ، شاهد وقوع انواع آسیب های اجتماعی هستیم که برای پیشگیری از آن باید کار علمی و عملی انجام شود.
بررسی علت ها و راه های پیشگیری از کاهش آسیبهای فرهنگی ، اجتماعی و ناهنجاری ها در جامعه، موضوع مهمی است که برای تحقق آن رسانه ها و نهادهای فرهنگی و آموزشی مشترکا اقدام کنند.
در میزگرد یادشده معاون پیشگیری اداره کل دادگستری ، رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش یزد و رئیس مرکز تحقیقات آسیب های اجتماعی بهزیستی استان حضور داشتند .
** افزایش حاشیه نشینی و مهاجرپذیری
به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد با توجه به موقعیت جغرافیایی استان حاشیه نشینی و مهاجر پذیری یکی از مهم ترین علت های گسترش و بروز برخی آسیب هاست.
** تصرف اراضی ملی و رواج آسیب ها
محمدحسین رحیمی زاده می افزاید: در حاشیه شهرهای استان ، زمین های دولتی و ملی زیادی وجود دارد که عامل زمین خواری ، تصرف غیرقانونی اراضی و سکونت مهاجران در این بخش شهر است، این مساله موجب حاشیه نشینی و بروز مشکل فرهنگی و اجتماعی شده است.
این مقام قضایی تاکید کرد: برای جلوگیری و پیشگیری منطقی و قانونی باید ابتدا تکلیف اراضی ملی حاشیه شهرها با نظارت مسئولان و اجرای طرح کاداستر (حدنگاری) مشخص شود که موجب کاهش حاشیه نشینی و جلوگیری از آسیب های احتمالی خواهد شد.
رحیمی زاده بیان کرد: تا تکلیف اراضی ملی در حاشیه شهرها مشخص نشود، به دلیل حضور افراد مختلف و وجود مهاجران، بدون نظارت قانونی با گسترش ناهنجاری روبرو خواهیم بود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد به برنامه های قوه قضاییه در پیشگیری از آسیب ها اشاره کرد و یکی از آنها را اجرای طرح مهر ( من ، همسرم و رابطه ) ذکر کرد.
وی ادامه داد: این طرح با همکاری بخش های فرهنگی و دستگاه های اجرایی انجام می شود.
به گفته رحیمی زاده در این طرح ، دعاوی خانوادگی قبل از ثبت برای بررسی، پیگیری و اقدام افراد با مراجعه به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری موارد را طرح می کنند که با فعالیت های فرهنگی بیشتر موارد به صلح و سازش منجر می شود.
**ضرورت ایجاد مراکز مشاوره و آموزش قبل از ازدواج
وی افزود: ایجاد مراکز مشاوره و آموزش قبل از ازدواج با حضور کارشناسان و نهادهای دیگر نقش مهمی در کاهش آسیب ها در جامعه و بین زوج های جوان دارد.
این مقام قضایی به اهمیت مهارت های زندگی و آموزش های قبل از ازدواج برای جوانان به عنوان دیگر رویکرد در پیشگیری از وقوع جرم در سال های اخیر ذکر کرد و تداوم آن را یادآور شد.
رحیمی زاده تصریح کرد: پیشگیری از آسیب ها و جرم کار مهمی است که نه تنها دادگستری بلکه بخش های فرهنگی و اجتماعی با هم آن را انجام دهند که مهمترین آن، آموزش و آگاه سازی مردم ، جوانان و خانواده هاست.
وی به ضرورت اهمیت برگزاری دوره های فرهنگی و پیشگیری از آسیب ها در مدارس و دانشگاه ها اشاره کرد و یادآور شد: این کار نیازمند همکاری رسانه ها، خانواده ها و مدارس است که مانع بسیاری از آسیب های اجتماعی می شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد بیان کرد: برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی مناسب در دانشگاه ها برای دانشجویانی که در شرف ازدواج هستند در پیشگیری از بسیاری مشکلات موثر است.
** نقش تشکل های مردم نهاد در کاهش آسیب ها
رحیمی زاده به اهمیت استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد و جلب مشارکت عمومی در برخی طرح های پیشگیری در استان بر حسب ضرورت تاکید کرد و گفت: برای توفیق بیشتر باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد.
وی طرح مهمی که سال ها اخیر در مدارس با همکاری آموزش و پرورش انجام شد و نتایج خوبی به همراه داشته نماد ( نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان ) ذکر کرد.
معاون دادگستری استان یزد با اشاره به اینکه استفاده از فضای مجازی بدون آگاهی از آسیب های آن میان جوانان رو به افزایش است، گفت: در قالب طرح نما ، دانش آموزان، معلمان ، مشاوران ، مربیان و نیروهای مدارس ، آموزش های لازم را در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی فرا می گیرند تا کار پیشگیری از آسیب ها و ناهنجاری انجام شود.
رحیمی زاده در ادامه بدون اشاره به آمار طلاق در یزد یادآور شد: در سال 1396 ، یزد در میان 31استان در ردیف 27 قرار داشت که مناسب و پذیرفته مردم متدین استان نیست و برای کاهش آن فعالیت های فرهنگی انجام شود.
** پرونده ضرب و جرح و توهین رو به افزایش است
به گفته این مقام قضایی مطابق بررسی ها سال گذشته مهمترین اتهام که منجر به تشکیل پرونده در دادگستری شد در درجه اول مربوط به ضرب و جرح عمدی و توهین است که به اعتقاد وی این مساله به معنای آمار خشونت در یزد نیست.
این مسئول توصیح داد: این 2 مورد اتهام 25 درصد منجر به محکومت می شود ممکن است شخص قصد شکایت واهی داشت یا برای اثبات اتهام دلیل کافی و محکمه پسند ندارد و فقط قصد اقامه طرح دعوا داشت .
رحیمی زاده با بین اینکه این موارد قطعا آسیب و ناهنجاری است ، مهمترین علت را نا آگاهی مردم به مقررات ذکر کرد و برگزاری دوره های آموزشی و انجام مشاوره را در کاهش آنها موثر دانست.
** پرهیز خانواده ها از دخالت در زندگی زوج های جوان
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری می گوید: در یزد بر خلاف بسیاری از استان ها، دخالت اطرافیان در زندگی زوج های جوان، نوعی آسیب برای فروپاشی و مسایل بعد از آن است، که باید از آن به جد خودداری کنند.
رحیمی زاده بیان کرد: بیشتر اختلافات و برخی آسیب ها در پنح سال اول زندگی مشترک زوج های جوان رخ می دهد که باید دوره های مهارت زندگی با برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره قبل از ازدواج انجام شود.
وی بی سوادی و کم سوادی زوج ها را دیگر علل وقوع برخی اختلاف و آسیب های فرهنگی و اجتماعی دانست که دستگاه های مسئول برای ارتقای علمی آن اقدام کنند تا مشکلات ناشی از آن کاهش یابد.
** پیشگیری از آسیب ها در گرو همکاری است
به گفته رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش یزد برای موفقیت در اجرای طرح های پیشگیری در میان دانش آموزان باید اولیای آنها در کنار مسئولان قرار گیرند و همکاری لازم داشته باشند.
محمد علی شایق افزود: همانگونه والدین نسبت به مسایل درسی فرزندان خود حساسیت دارند و مسایل را پیگیری می کنند باید در خصوص مسایل فرهنگی و اخلاقی آنها هم احساس تکلیف کنند.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش بر پایه رسالتی که بر عهده دارد همه ساله طرح های فرهنگی و اجتماعی متعددی در حوزه پیشگیری از آسیب ها را با همکاری برخی نهادها در مدارس انجام می دهد.
به گفته وی ، طرح نماد مهمترین آنهاست که با همکاری دستگاه های مختلف با هدف آسیب شناسی مشکل فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان و پیشگیری از آن انجام می شود.
شایق می گوید: اولیا برای انجام درست طرح ، وجود برخی ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی که در جامعه و دانش آموزان وجود دارد را باید قبول کنند و برای حل آنها مجموعه آموزش و پرورش را یاری دهند.
** آسیب های فضای مجازی دانش آموزان را تهدید می کند
وی به آسیب های ناشی از وجود فضای مجازی و استفاده نادرست از آن توسط دانش آموزان اشاره کرد و ادامه داد: استفاده ناصیح از پیام رسان ها و نرم افزارها که نوعی تهدید و جنگ نرم هستند موجوب آسیب های اخلاقی ، فکری و اجتماعی در میان دانش آموزان است.
رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش یزد می افزاید: برای پیشگیری از آسیب های فرهنگی و اجتماعی در میان نسل جوان در مدارس فعالیت های فرهنگی و ورزشی مختلف بر حسب نیاز انجام می شود.
شایق مهمترین آنها را طرح نماد ، مراقبت از خود ، مهارت در مقابله با رفتارهای پرخطر و همچنین طرح اجتماع محور با همکاری سایر نهادها ذکر کرد.
به گفته وی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان، آموزش و پرورش به تنهایی قادر به انجام برنامه های مورد نیاز نیست و باید دستگاه های اجرایی و فرهنگی وظایف خود را انجام دهند .
**موازی کاری مانع تحقق اهداف پیشگیری از آسیب است
همچنین رئیس مرکز تحقیقات آسیب های اجتماعی اداره کل بهریستی یزد می گوید: برای موفقیت در طرح های پیشگیری از آسیب های اجتماعی به همکاری فرا بخشی و جلوگیری از موازی کاری نیاز است.
« وهاب علی نیا» افزود: طرح های مختلفی توسط دستگاه های مسئول فرهنگی و اجتماعی برای پیشگیری از ناهنجاری ها پیش بینی شد که برای تحقق آنها باید فعالیت های بین بخشی افزایش یابد.
** ضرورت ایجاد مراکز تحقیقات پیشگیری از آسیب ها
وی به اهمیت ایجاد مراکز تحقیقات در خصوص بررسی علت آسیب های اجتماعی و همچنین راه اندازی مراکز مشاوره اشاره کرد و ادامه داد: آسیب شناسی مشکلات و فراهم کردن زمینه های لازم برای پیشگیری جزو مسایل اساسی است که باید مدنظر متولیان قرار گیرد.
به باور این دانشجوی دکترای مددکاری اجتماعی یزد، مهاجر پذیر بودن استان در مقایسه با تعدادی از استان ها خود عامل مهمی در بروز بخش عمده آسیب های اجتماعی است که متولیان امر وظایف خود را در بعد نظارتی انجام دهند.
علی نیا، در ادامه اعتیاد، تنش و اختلافات در کانون خانواده ، جرایم مالی ، سرقت ، خشونت و پرخاشگری در جامعه را از دیگر عوامل بروز آسیب های فرهنگی و اجتماعی دانست که باید برای پیشگیری از آنها فعالیت های فرهنگی و مهارت آموزی افزایش یابد .
وی یادآور شد: برای موفقیت در پیشگیری آسیب ها، آموزش همگانی و به خصوص جوانان و برنامه های فرهنگی و اطلاع رسانی درست نقش اصلی در پیشگیری و کاهش ناهنجاری ها دارد و باید همه بخش ها و مردم در کنار هم قرار گیرند.
ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی کشور در سال 1313 خورشیدی با نام «آژانس خبری پارس» به عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تاسیس شد و در بیش از هشت دهه فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم خبری رسانه های داخلی و خارجی است.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت 220 هزار دانش آموز و 100هزار دانشجو دارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/36958/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز