خبر یزد

آخرين مطالب

در سمپوزیوم تخصصی حمل ریلی محصولات فولادی در یزد مطرح شد؛

حرکت کند شبکه ریلی کشور در حوزه جابجایی بار/سهم 36 درصدی یزد از حمل ریلی بار کشور اقتصادي

حرکت کند شبکه ریلی کشور در حوزه جابجایی بار/سهم 36 درصدی یزد از حمل ریلی بار کشور
  بزرگنمايي:

خبر یزد - مدیر کل راه‌آهن یزد با اشاره به سهم اندک شبکه ریلی از تناژ بار حمل شده در کشور، گفت: سهم راه‌آهن کشور براساس برنامه باید به 30 درصد از مجموع بار کشور برسد که فاصله زیادی تا تحقق آن داریم.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «سید مصطفی داوودی» در اولین سمپوزیوم تخصصی حمل ریلی محصولات فولادی در یزد که در راستای استفاده بهینه از ظرفیت‌های شبکه ریلی در بخش حمل بار با حضور مدیران صنایع فولادی استان برگزار شد، با اشاره به سیاست کلان افزایش سهم شبکه ریلی از حمل و نقل بار کشور به 30 درصد تا افق 1404، گفت: علی‌رغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته ولی در سال گذشته تنها قریب 9 درصد از حمل بار کشور یعنی حدود 47 میلیون تن توسط شبکه راه‌آهن جابجا شده است.
وی در این باره خاطرنشان کرد: این وضعیت در حالی در کشورمان وجود دارد که در کشور روسیه این سهم به 80 درصد می‌رسد و در اکثر کشورهای دیگر نیز به طور متوسط 20 تا 25 درصد را شامل می‌شود که بیانگر قصور و کوتاهی در این حوزه است.
داوودی با بیان این که برخلاف آنچه در کشورمان روی می‌دهد، عمدتاً حمل بار در شریان‌های اصلی کشورها از طریق شبکه ریلی و توزیع مویرگی کالا از طریق حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود،‌ گفت: اگر از موضوع 16 هزار مورد تلفات جانی تنها در سال گذشته جاده‌های کشورمان بگذریم، در این شرایط ایده‌آل به ازای هر تن حمل بار از طریق شبکه ریلی فقط یک هفتم سوخت در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای مصرف می‌شود.
وی با تاکید بر این که حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مکمل یکدیگر هستند و هر دو باید مورد اهتمام باشد، اظهار کرد: مصرف سوخت بالا در بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور در شرایط کنونی اقتصادی باعث شده که این روش حمل بار صرفه اقتصادی لازم را نداشته باشد.
وی با بیان این که راه‌های کشور ظرفیت تردد بیشتر کامیون‌ها را ندارند، عنوان کرد: در حالی که در کشورهای دنیا باید هر 15 سال اقدام به مرمت آسفالت جاده‌ها کرد، در کشور ما به دلیل تردد زیاد خودروهای سنگین این زمان به کمتر از 5 سال گاهش یافته و خسارت اقتصادی زیادی را به کشور وارد می‌کند.
مدیر کل راه‌آهن یزد از اهتمام دولت تدبیر و امید به موضوع توسعه سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی قدردانی کرد و گفت: در حالی سهم حمل بار کشورمان در سال گذشته 47 میلیون تن بوده این میزان باید به 62 میلیون تن می‌رسید یعنی 75 درصد از برنامه راه آهن کشور در این باره محقق شده ولی این میزان تحقق در استان 92 درصد بوده است.
وی یادآْور شد: راه‌آهن یزد در حالی که تنها هفت درصد از خطوط ریلی کشور را در اختیار دارد در سال گذشته قریب 17 میلیون تن بار در این ناحیه جابجا کرده یا به عبارتی سهم 36 درصدی مجموع بار جابجا شده از طریق شبکه ریلی کشور ره به دوش کشیده است.
داوودی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به سهم 78 درصدی صنایع فولادی از حمل و نقل ریلی کشور، این میزان در حال حاضر را 31.4 میلیون تن ذکر کرد و گفت: این میزان در افق 1404 باید به 101 میلیون تن افزایش یابد ولی این در حالی است که تاکنون به رغم سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در حوزه فولاد کشور صورت گرفته، برنامه منسجمی برای توسعه ریلی جهت صادارت این محصولات صورت نگرفته است.
وی با اشاره به تولید اسمی سالانه 28 تن سنگ آهن، 16 میلیون تن کنسانتره، 16 میلیون تن گندله و چهار میلیون و محصولات فولادی در استان یزد، از حمل تنها قریب به 17 میلیون تن از مجموع آن توسط حمل ریلی به رغم ظرفیت‌های فوق العاده بیشتر این شبکه در استان خبر داد.
مدیر کل راه آهن یزد یکی از دغدغه‌های صاحبان صنایع را باور اشتباه هزینه‌های بالای حمل و نقل ریلی در مقایسه با جاده‌ای خواند و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای به مراتب کمتر است و این هزینه در صورت وجود شرایط و بارگیری مستقیم ریلی برای صاحبان بار و شرکت‌های فولادی بسیار کاهش بیشتری خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: اتصال معادن و صنایع بزرگ به شبکه ریلی می‌تواند نقش به سزایی در تامین مواد اولیه شرکت‌ها و حمل محصولات تولیدی آنها داشته باشد ولی متاسفانه در این حوزه کمبودهایی داریم که با کمک صنایع بزرگی مانند صنایع فولادی و صنعت ریلی قابل رفع می‌شود.
داوودی در پایان نیز به مشوق‌های فعلی دولت برای ایجاد خطوط فرعی ریلی صنایع اشاره کرد و گفت: قطعاً این فرصت مناسبی برای اتصال صنایع فولادی به شبکه ریلی است که اگر از ان استفاه نکنند می‌تواند در سال‌های دیگر وجود نداشته باشد.
«محمدرضا رضایی‌نژاد» مدیر عامل گروه تعاونی پیشگامان یزد نیز در این گردهمایی به عدم استفاده بهینه از سرمای ریلی کشورمان با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب و همسایگان متعدد گلایه کرد و گفت: این در حالی است که کشورمان می‌تواند با تبدیل به مرکز ترانزیت منطقه، درآمدزایی بیش از نفت داشته باشد.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری این گروه تعاونی برای ایجاد نخستین بندر خشک کشور در یزد، هدف از این سرمایه‌گذاری که با مشارکت 45 هخزار سهامدار این مجموعه در حال شکل‌گیری است را تبدیل این منطقه از کشورمان به هاب لجستیک در کشور و منطقه خاورمیانه ذکر کرد.
رضایی‌نژاد با اشاره به این که با ایجاد بنادر خشک در کشورمان 30 درصد از فعالیت بنادر کنار ساحلی به این مجموعه‌ها منتقل خواهد شد، ایجاد بنادر خشک را در رونق و توسعه حمل و نقل ریلی نیز بسیار موثر دانست.
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد زنجیره مدیریت خدمات و تامین کالا از مبدا تا محل مصرف آن به عنوان دیگر برنامه این مجموعه اشاره کرد و گفت: این مقوله را در مورد توزیع مویرگی میوه در کل کشور در دستور کار داریم و هم‌اکنون با کسب مجوز اپراتوری پست در پایتخت به صورت آزمایشی در حال انجام داریم.
گفتنی است، در این سمپوزیم که به همت راه‌اهن یزد و با همکاری بندرخشک پیشگامان یزد برگزار شد، مدیران صنایع و مسئولان پیرامون تویعه حمل ریلی محصولات فولادی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/36965/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق