خبر یزد

آخرين مطالب

ويزه نامه آفتاب يزد: دوربين ها؛ درآمدزايي يا امنيت افزايي؟! مقالات

  بزرگنمايي:

يزدانلاين- در اين مطلب که به قلم "رضا بردستاني" نوشته شده آمده: مهر يا کمي قبل تر از مهر 94 بود که پايه هايي فلزي، در سطح شهر اگرچه از دل زمين نرستند اما، بر سر هر چهارراه و ميانه هر بلواري قد برافراشتند، با اين توضيح که شبيه پايه هاي قبلي که وظيفه داشتند روشنايي خيابان ها و معابر را تأمين کنند؛ نبودند، سترگ تر، چشم نوازتر و...
اين مطلب افزوده: زمزمه در شهر پيچيد که بر هر پايه اي دوربيني نصب خواهد شد براي کنترل سرعت و نظارت بر نحوه رانندگي شهروندان يزدي، همان يزدي هايي که اين سال ها عادت کرده اند پيشقراول دستآوردهايي باشند که نوآورانه مي آيند تا تکنولوژي را به رخ شان بکشند! غافل از آن که اين تکنولوژي کم کم نه تنها بخشي از زندگي آنان مي شود که در دخل و خرج ها نيز نقش ايفا مي کنند.
افتاب يزد با اشاره به مطلب درج شده در روزنامه کيهان مورخ 24 مهرماه 1394 با عنوان "دوربين، جاي پليس را در يزد مي گيرد!" به گفت و گوي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي يزد اشاره و نوشت: علي رغم وعده رئيس پليس راهنمايي و رانندگي؛ دوربين، جاي پليس را نگرفت!.
پايه هاي فلزي که آمدند تلگرام نبود! اما در ديگر شبکه هاي مجازي و وبلاگ ها(که دير زماني است به تير غيب تلگرام و واتس اپ گرفتار آمده اند و از يادها رفته اند)، بحث ها بالا گرفت بر سر اين که هر دوربين چند ميليون و اين که محل تأمين بودجه اش از کجا؟ غفلت اصلي آن روزها که سخت همگان را مشغول حواشي کرده بود اما اين روزها نشان داده شده که هر دوربين اگر بر نظم بخشيدن به خيابان ها نقشي نداشته اما چه تأثير قابل فهمي بر سبد مخارج هر خانواده خواهد داشت.
حالا ديگر کمتر خيابان و ميدان و چهارراهي بود که چندين دوربين در گوشه و کنارش نصب نشده باشد. همه جا دوربين ها حضور داشتند و آن چه مايه تعجب و ابهام بود که همچنان پليس جزء لاينفک خيابان ها و بزنگاه هايي بود که مردم ديگر به وجود پليس عادت کرده بودند نه عدم وجود پليس!
آن روزها که دوربين نبود...
آن روزها که دوربين نبود يا ما اين قدر خلاف نمي کرديم و يا پليس آن قدر براي نوشتن جريمه عجله نداشت و گشاده دست نبود، آن روزها که دوربين نبود تلاشي نيز براي سرپوش نهادن بر تخلف هاي پيدا و پنهان وجود نداشت، آن روزها که دوربين نبود پلاک ماشين ها دستکاري نمي شد، نمي سوخت، مخدوش نمي شد و هزار نداشت و نمي شد ديگر... با آمدن دوربين ها، حالا ديگر از زمين و هوا دچار برگه هاي جريمه اي مي شويم که برخي ظاهر شدني است و برخي تنها و تنها وقتي مي خواهي گواهي(همان خلافي که بين مردم رايج تر است)براي ماشين بگيري رخ مي نمايد.
گوشه ميدان امام حسن مجتبي.ع در منتهي اليه جايي که به سختي ديده مي شدند، ميدان شهداي محراب درست در نقطه کوري که مي خواستي از سمت صفائيه وارد ميدان شوي يا به سمت بلوار مدرس تغيير مسير دهي، ميدان آزادي(باغ ملي) بازهم در نقطه اي که وقتي متوجه حضورپليس مي شدي که برگ جريمه ات در دستانت بود، ابتداي بلوار جمهوري و در جايي که بعد از رها شدن از شلوغي و در هم تنيدگي ماشين ها ناگهان با يک مأمور قبض جريمه به دست رو در رو مي شوي! ميدان صنعت و درست در جايي شبيه به ابتداي بلوار جمهوري، بلوار دهه فجر بعد از پيچ ورودي بلوار بسيج به بلوار دهه فجر در سايه سار درخت ها و... پشت اين چراغ قرمز، لاي آن بوته ها، در پناه درختان و خلاصه همه جا... و تو حتي اگر از دست دوربين ها جان سالم به در مي بردي، محال بود به بهانه کمربند نبستن و صحبت کردن با موبايل، نداشتن معاينه فني يا يکي از ايراداتي که حالا ديگر ماشين هاي صفر کيلومتر هم دارند دچار قبض جريمه اي نشوي!
با آمدن دوربين ها، رقابتي شروع شده انگار بين انسان و تکنولوژي!
دوربين ها را گفتند که آورده اند تا شهر بدون پليس داشته باشيم! دوربين آمده بود تا نظارت هميشگي بر رفتارها داشته باشد و دوربين ها آمد تا پليس به صورتي مدرن تر شهر را نظارت و ساماندمي کند اما...
افتاب يزد سپس به گفت و گوي رييس پليس راهنمايي و رانندگي يزد با قدس آنلاين در هشتم خرداد امسال که گفته "دوربين جاي پليس را در يزد مي گيرد" اشاره کرده و نوشته: اين گفته ها با آن چه در سطح شهر مي بينيم تفاوت دارد.
حضور پررنگ تر پليس نشان مي دهد يا نيروهاي خدوم راهنمايي و رانندگي به دوربين ها اعتمادي ندارند و يا رقابتي در گرفته بين تعداد جريمه هاي صادر شده توسط دوربين ها و پليس و در اين رقابت چون پليس مي کوشد از تکنولوژي عقب نماند! اين رانندگان يزدي هستند که در سطح شهر به جاي آن که حواسشان به رانندگي باشد يا بايد دوربين ها را مراقبت کنند يا گشتي هاي موتور سوار و الگانس سوار را و تازه اين در صورتي است که پياده هاي پنهان از ديد را ناديده انگاريم!
افتاب يزد سپس به گفت و گو هاي اخير رييس راهنمايي و رانندگي يزد با رسانه ها پرداخته و با بيان اينکه در اين گفت و گوها تناقص وجود دارد آورده: آمارها اين سخن رييس راهنمايي و رانندگي که يزد يکي از امن ترين شهرهاي کشور در زمينه تصادفات رانندگي هستند را به طور کلي رد کردند و بالعکس ثابت نمودند يزد در صدر بدترين ها است!.
آمار شاخص هاي ايمني در بخش رانندگي درون شهري مي گويد يزد در شاخص مرگ ميز در رتبه نخست و در شاخص مصدوميت ناشي از تصادفات در رتبه دوم است .
نويسنده با طرح اين مطلب که "اما برخي ممکن است اين ايراد را وارد بدانند که آمارها مهر 94 تا مهر95 را در بر مي گيرد" به مصاحبه مقامات اين حوزه اشاره و اين فرضيه را رد کرده است.
آفتاب يزد اضافه نموده: نه دوربين، نه دست انداز و نه افزايش حضور فيزيکي پليس در معابر! اين ها فرع ماجرا است زيرا اختصاص رتبه پنجم دنيا به ايران در بحث حوادث ترافيکي يعني عوامل زيادي در اين بخش نقش دارند اما راهنمايي و رانندگي با پاک کردن صورت مسئله کوشيده توپ را فقط و فقط به زمين رانندگان يزدي بياندازد و براي اثبات اين مدعا از جيب خود آنان در حال هزينه سازي و هزينه تراشي است!.
اين نشريه سپس با طرح اين سوال که "چرا تيتر زديم درآمدزايي يا امنيت افزايي؟!" نوشت: مردم ناراحت اند، مي گويند از همه عوامل دخيل در يک تصادف چسبيده اند بيخ يقه مردم، چپ و راست جريمه! کسي جوابگوي عدم استاندارد حتي اوليه ماشين ها نيست! کسي نمي گويد اگر خيابان ها استانداردهاي لازم را دارند پس چرا اين همه دست انداز؟ آن هم دست اندازهايي که خود عامل تصادفات شديدي بوده اند! همه مي پرسند آيا بر سر مديران در اتاق هايشان هم دوربين کنترلي نصب شده است که اين همه دوربين تنش زا و استرس آفرين در اين شهر نصب کرده اند؟.
از اين سخن که در گذريم؛ اين دوربين ها يا ما را عادت مي دهند به رعايت موضعي قوانين و يا دستکاري در اصل و اساس مشخصات اتومبيل يا مجبورمان مي کننده به يافتن راهي براي فرار از اين نظارت اما آن چه مطمئن هستيم آن که وقتي دولت 15 هزارميلياردتومان به پاي جرائم رانندگي براي بودجه هاي سالانه مي نويسد آن گاه بايد شاهد چنين مصاحبه هايي نيز باشيم مصاحبه هايي که روي اعصاب و روان مردم اثر منفي گذاشته است!.
اما جاي يک سؤال همچنان باقي است که اگر دوربين ها قرار است وظيفه نظارتي داشته باشند پس چرا شعار شهر بدون پليس مي دهيم و سؤال مهم تر آن که اگر پليس ابزار قانوني براي اعمال قانون در دست دارد پس چرا با رفتارهايي دور از شأن ايجاد نارضايتي مي کند؟.
شايد بپرسند کدام رفتارهاي دور از شأن؟ که بايد گفت:
ـ عدم توجه به توضيحات راننده حتي متخلف به شکلي غير مؤدبانه! در هر صورت، با دليل يا بي دليل انسان تلاش مي کند حتي اشتباه خود را توجيه کند آيا اين وظيفه پليس نيست که ضمن آموزش هاي رفتاري کمک کند به جاي تحويل هرچه سريع تر برگ جريمه، او را با برخي قوانين و مقررات نيز آشنا کند.
ـ پنهان شدن، قرار گرفتن در نقاط کور و استفاده از موانع ايجاد شده در معابر براي به دام انداختن مثلا رانندگان متخلف! اين رفتار آيا در شأن مجريان و ناظران قانوني است؟ چرا با چنين رفتارهايي علاوه بر القاي حس بدبيني به پليس کمک مي کنند ديگر تلاش هاي مثبت همکارانشان ناديده انگاشته شود؟
ـ عدم توجه به هشدارها و تذکرات دلسوزانه رسانه ها... اين که چرا چندين سال است مقامات نظارتي استان غير بومي انتخاب مي شوند را نمي دانيم اما رفتارهايي ديده ايم که بعيد مي دانيم در تهران و اصفهان توان بروزش را داشته باشند و گويي نجابت يزدي ها و آرام بودن آن ها در اين بخش حسابي به ضررشان تمام شده است!

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/4172/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد