ظرفيت توليد ماهانه 500 تن فولاد ريل در فولاد آلياژي ايران
اقتصادي
بزرگنمايي:
يزدانلاين- محمدابراهيم قديريان در مراسم آغاز حمل ريلي محموله آهن اسفنجي
اظهار کرد: يکي از بزرگترين چالشهاي حمل و نقل ريلي موضوع توليد ريال در
کشور است و هرچند که در سالهاي اخير شرکت ذوب اهن اصفهان در اين زمينه
فعاليتهاي را نيز صورت داده است.
وي افزود: تکنولوژي ساخت فولاد ريل
تاکنون متعلق به 17 کشور دنيا بوده که فولاد آلياژي توانسته اين توانمندي
را کسب کند که با بهرهمندي از اين تکنولوژي سالانه از خروج 100 ميليون
دلار ارز از کشورمان جلوگيري خواهد شد.
مديرعامل فولاد آلياژي ايران
خاطرنشان کرد: ميزان مصرف ريل در کشورمان معمولاً براساس ميزان بازسازي
خطوط و ايجاد خطوط جديد تعيين ميشود و اين در حالي است که ميزان خطوط
بازسازي شده ريلي کشور حدود 9 هزار کيلومتر است که با توجه به سند
چشمانداز 20 ساله بايد تا سال 1404 به 25 هزار کيلومتر افزايش يابد.
قديريان
افزود: همچنين براي ايجاد 16 هزار کيلومتر خطوط ريلي جديد در کشور طي هشت
سال آينده بايد سالانه بطور ميانگين دو هزار کيلومتر خطوط جديد در کشور
ايجاد شود.
وي تصريح کرد: به عبارتي در مجموع بايد راهاهن طبق برنامه،
سالانه 300 کيلومتر بازسازي خطوط داشته باشد و اين بدين معني است که
ميانگين نياز سالانه به ريل براي رسيدن به اهداف چشمانداز حدود 276 هزار
تن است.
اين مسئول با بيان اينکه با توجه به اين آمار توليد اين نياز
در داخل کشور ميتواند سالانه از واردات دست کم 100 هزار تن ريل و خروج 100
ميليون دلار ارز از کشور جلوگيري کند، ادامه داد: هم اکنون اين شرکت ،
فولاد ريل را با قيمت حدود 430 دلار بر تن توليد ميکند بنابراين با توجه
به قيمت ريل وارداتي که در حدود يکهزار تا 1100 دلار بر تن است، توليد
فولاد ريل داخلي صرفهجويي قابل توجهي را نشان ميدهد.
شرکت فولاد
آلياژي ايران بزرگترين توليد کننده انواع فولاد آلياژي و مخصوص در ايران و
خاورميانه در سال 1378 به بهره برداري رسيده است.
محصولات اين شرکت در
صنايع هوافضا، نفت و پتروشيمي ، نيروگاه ها، ابزارسازي ، لوازم پزشکي و
جراحي، خودروسازي ، ماشين سازي و ساير صنايع ويژه کاربرد دارد.
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/4466/