خبر یزد

آخرين مطالب

لوازم‌خانگی ایرانی تا 40 درصد گران شد اقتصادي

لوازم‌خانگی ایرانی تا 40 درصد گران شد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - افزایش 35 تا 40 درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل از ابتدای سال تا کنون در کنار ادعای مطرح شده توسط واحدهای فروش مبنی بر توزیع قطره چکانی محصولات توسط تولیدکنندگان، به روشنی گویای بحرانی جدی در حوزه لوازم خانگی است.
انگشت اتهام به سمت تولیدکنندگان
در حالی انگشت اتهام فروشندگان لوازم خانگی به سمت تولیدکنندگان لوازم خانگی نشانه رفته است که شاهد افزایش تا 40 درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل از ابتدای سال جاری تا کنون هستیم. واحدهای فروش مدعی هستند که تولیدکنندگان داخلی نه تنها محصولات خود را به بازار عرضه نمی کنند بلکه با تزریق قطره چکانی به واحدهای فروش آن هم به قیمت مصرف کننده، بازار لوازم خانگی را با بحران روبرو کرده‌اند.
این درحالی است تولیدکنندگان داخلی در سوی دیگر این ماجرا، موضوع مطرح شده در ارتباط با عدم عرضه را تکذیب می کنند و از افزایش تا 100 درصدی قیمت برخی از لوازم خانگی با برند خارجی خبر می دهند.
در کنار افزایش 35 تا 40 درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل از ابتدای سال جاری تاکنون، کمبود این لوازم برای عرضه توسط فروشندگان از دیگر مشکلات قابل تامل است. واحدهای فروش مدعی هستند که "تولیدکنندگان از فروش عمده محصولات اجتناب کرده و علی رغم اینکه کالاهای درخواستی را با قیمت مصرف کننده به آن ها می فروشند، به صورت قطره چکانی کالاها را عرضه می کنند".
از دیگر چالش های بازار این حوزه، افزایش تا 50 درصدی قیمت لوازم خانگی خارجی است. گرانی هایی که بیش از هر بخش دیگری دودش به چشم مردم می رود و این مصرف کنندگان هستند که متضرر شده و مجبورند به قیمتی مضاعف، کالای مورد نیاز خود را بخرند.
در عین حال عدم ورود نهادهای نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قابل تامل است، چراکه هیچ عزم جدی برای جلوگیری از بحران به وجود آمده در حوزه لوازم خانگی وجود ندارد!
اگر ادعای مطرح شده مبنی بر عدم عرضه مناسب کالا توسط تولیدکنندگان داخلی و فروش محصولاتشان به قیمت مصرف کننده به واحدهای فروش درست باشد، سوال مطرح شده این است که به چه علت مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش به صورت جدی ورود نمی کنند؟ افزایش تا 40 درصدی قیمت لوازم تولید داخل آن هم در زمانی که ممنوعیت واردات از اواخر خردادماه کلید خورده است با چه بهانه ای قابل توجیه است و اساسا مدافع حقوق مردم کیست و چه نهادی باید از تضییع حقوق آن ها جلوگیری کند؟
به طور حتم پاسخ نهایی این است که صرفا نظاره توسط دستگاه‌های نظارتی راهگشا نیست و جلوگیری از هر سوء استفاده در شرایط فعلی مهم ترین مسئله‌ای است که باید در دستور کار قرار گیرد.
از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد دو مرحله افزایش قیمت لوازم خانگی هستیم که در مرحله اول قیمت‌ها تا حدود 10 درصد افزایش یافت و پس از آن در شرایط حاضر در مجموع شاهد افزایش 35 تا 40 د رصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل هستیم. در حال حاضر شرایط تا جایی پیش رفته که فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی رو در روی یکدیگر قرار گرفته و انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفته اند؛ هرچند که در این بین فروشندگان معتقدند که تولیدکنندگان لوازم خانگی با انبار کردن کالاهای خود و عرضه قطره‌چکانی به بازار، شرایط را به سود خود پیش برده و علی رغم افزایش قیمت لوازم خانگی بازار فروش را با چالش جدی جهت عرضه به متقاضیان روبرو کرده‌اند.
این در حالی است که تولیدکنندگان معتقدند چنین مسئله ای صحت ندارد و علت گرانی لوازم خانگی بالا رفتن قیمت مواد اولیه بوده و در ارتباط با عرضه محصولات در بازار صحبت‌هایی عنوان شده توسط فروشندگان درست نیست.
فروشندگان لوزام خانگی با بیان اینکه کارخانجات تولید داخل تا چند ماه قبل اجناس خود را با 10 درصد تخفیف نیز ارائه می‌کردند، مدعی هستند که در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمت مصرف کننده به واحدهای فروش عرضه می‌کنند و بازار را با مشکل مواجه کرده‌اند و شرایط به مذاق آن ها خوش آمده است!
در همین رابطه حمید رضا غزنوی - سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی - در گفت‌وگو با ایسنا، و در ارتباط با افزایش 35 تا 40 درصدی افزایش قیمت لوازم خانگی و نیز ادعاهای مطرح شده توسط فروشندگان لوازم خانگی، اظهار کرد: لوازم خانگی تولید داخل تا 35 درصد افزایش قیمت داشته که 9 درصد آن مربوط به ارزش افزوده بود که قبلا توسط تولیدکننده پرداخت می‌شد. سه درصد مربوط به هزینه حمل و نقل است و 10 درصد نیز سود عامل فروش لحاظ شده است.
وی ادامه داد: اینکه عنوان می‌کنند تولیدکننده کالا را به بازار نمی‌رساند، صحت ندارد؛ چرا که تولیدکنندگان هزینه روزانه دارند و باید از پس مخارج خود بربیاید و مطمئنا به نفع تولد کننده نیست که تولید نکند.
غزنوی همچنین در مورد وضعیت پیش روی قیمت لوازم خانگی تولید داخل در سال جاری، اعلام کرد: اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، بیش از این قیمت لوازم خانگی افزایش نمی‌یابد چراکه بازار بیش از این کشش افزایش قیمت را ندارد.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است که تولیدکنندگان داخلی این ظرفیت را دارند که حداقل تا سه برابر نیاز بازار را تولید کنند و تکنولوژی‌های مورد استفاده توسط آن ها کم از کشورهای آسیای جنوبی و اروپا ندارد و تولیدکنندگان این بخش می‌توانند بازار داخلی کشور را تامین کنند و به حجم انبوه برسند.
وی با اشاره به اینکه از اواخر خردادماه سال جاری ممنوعیت واردات لوازم خانگی اعلام شد، خاطرنشان کرد: تقریبا طی این دو ماهه میزان تولید لوازم خانگی حدود 10 درصد کاهش یافته است.
این درحالی است که حبیب اله انصاری -دبیر انجمن لوازم خانگی در ارتباط با مسائل مطرح شده، به ایسنا گفت: پتانسیل تولید لوازم خانگی با بهترین کیفیت در داخل کشور وجود دارد و متاسفانه در سال جاری شرایط به گونه‌ای پیش رفت که به دلیل کمبود مواد اولیه و نوسانات ارزی میزان تولید تولیدکنندگان کاهش یافت. علاوه بر این نباید فراموش کنیم که نیازمند واردات مواد اولیه قطعات در حوزه لوازم خانگی هستیم و با توجه به مسائلی که به آن اشاره شد، اتفاقاتی رخ داد که تولیدکندگان نتوانند بر اساس زمانبندی در نظر گرفته شده، تولید کنند.
حال سوال قابل تامل در ارتباط با ادعای تولیدکنندگان لوازم خانگی این است که اگر توانایی تامین لوازم خانگی مورد نیاز کشور توسط آن ها وجود دارد پس به چه علت این روزها شاهد تهی شدن واحدهای فروش از لوازم خانگی طبق اداعی فروشندگان هستیم؟
هرچند وعده عدم افزایش قیمت ها پیش از این یکبار دیگر و زمانی که قیمت ها تا حدود 10 درصد افزایش یافته بود، توسط انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی داده شد، اما در نهایت دوامی نیاورد و این روزها شاهد افزایش 35 تا 40 درصدی قیمت لوازم خانگی هستیم. افزایش قیمتی که با حساب و کتاب سرانگشتی نزدیک به 20 درصد آن به جیب تولیدکنندگان داخلی می رود؛ تولیدکنندگانی که در حال حاضر ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند و از شرایط ممنوعیت واردات لوازم خانگی نیز بهره می‌برند!
منبع: isna.ir

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/45480/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد