آخرين مطالب

اختلافات دیپلماسی 3مدرسه ایرانی در امارات را تعطیل کرد علمي

اختلافات دیپلماسی 3مدرسه ایرانی در امارات را تعطیل کرد

  بزرگنمايي:

خبر یزد - بطحائی درباره توسعه آموزش زبان روسی در مدارس گفت: بحث ما این است که چرا باید شرایطی را ایجاد کنیم که تدریس زبان خارجی به شکل انحصاری مربوط به زبان انگلیسی باشد.
کنکور 98 تفاوتی با کنکور 97 ندارد
سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس کار درستی نیست، افزود: بر اساس دستورالعمل شورای عالی آموزش و پرورش زبان‌های خارجی تدریس شده در کشور در مقاطع متوسطه اول و دوم، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و اسپانیایی هستند، تلاش ما این است که اگر تعدادی دانش آموز به هر دلیلی علاقمند به یادگیری زبان دوم آلمانی، روسی و ... باشند این امکان را برای آنها ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ما باید زمینه توسعه سایر زبان‌های خارجی به ویژه روسی را در مدارس کشور فراهم کنیم اظهار کرد: در جریان سفر اخیری که به کشور روسیه داشتم طی گفت‌وگوهای انجام شده در تلاش هستیم تا این توافق ایجاد شود که زبان فارسی نیز در مدارس کشور روسیه به عنوان زبان دوم تدریس شود. همچنین مباحثی در کتاب‌های درسی مدارس کشور روسیه برای آشنایی با فرهنگ ایرانی قرار داده شود.
حذف کنکور در آینده‌ای نزدیک به سرانجام می‌رسد
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت طرح حذف کنکور در کشور نیز تصریح کرد: به نظر می‌رسد طرح حذف کنکور در آینده‌ای نزدیک به سرانجام برسد و ما در حال رسیدن به نقطه مشترکی بین دستگاه‌های دخیل در این موضوع هستیم. با این وجود برای دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی حاضر هیچ تغییری در کنکور 98 به غیر از آنچه در سال جاری اتفاق می‌افتد به وجود نخواهد آمد و کنکور 98 هیچ تفاوتی با کنکور 97 نخواهد داشت.
آموزش و پرورش نمی‌تواند در مدیریت سیاسی وارد شود
بطحائی در ادامه با اشاره به تعطیلی سه مدرسه ایرانی در کشور امارات نیز گفت: بخش عمده‌ای از مشکل کشور ما با امارات به دلیل اختلاف در دیپلماسی این دو کشور است و آموزش و پرورش نمی‌تواند در مدیریت سیاسی وارد شود.
وی با بیان اینکه بخشی از اختلال ایجاد شده به دلیل نارسایی در روابط دیپلماتیک و حمایت امارات از سیاست‌های توسعه طلبانه عربستان در منطقه و جنایات این کشور در یمن است، افزود: مجموعه این اقدامات باعث شده است تا کشور امارات سیاست‌های انقباضی شدیدی علیه ایران اتخاذ کند که پیامد آن اختلال در ادامه فعالیت مدارس ایران در کشور امارات بوده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با وجود قدمت و سابقه طولانی مدت فعالیت مدارس ایرانی در کشور امارات، سه مدرسه ایرانی در این کشور به بهانه‌های مختلف تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: امیدواریم مشکل حقوقی که کشور امارات برای مدارس ما ایجاد کرده است را برطرف کنیم.
به گفته بطحائی، سیاست حاکمیت و دولت ایران استمرار فعالیت مدارس خارج از کشور با توجه به جمعیت زیاد ایرانیان ساکن حاشیه خلیج فارس است. همچنین نشانه‌های مثبتی برای بازگشایی مجدد این مدارس گزارش شده است.
انتقاد وزیر از بالا نبودن روحیه شادابی و نشاط در مدارس کشور
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از بالا نبودن روحیه شادابی و نشاط در مدارس کشور گفت: آموزش و پرورش قصد دارد تا حرکت از مسیر توسعه مهارت‌های شناختی را به سمت توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی تسریع کند.
بطحائی در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه در آموزش و پرورش به دلایل مختلف مقاومت در برابر تغییر بسیار زیاد است، افزود: این پدیده سازمانی در بسیاری از کشورها وجود دارد و مختص کشور ما نیست. ما برای کاهش این مقاومت به ظرفیت تشکل‌های دانش آموزی و مجلس دانش آموزی نیازمندیم.
وی با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی نباید تبدیل به تشکلی تشریفاتی شود که سالی یکبار اعضای آن دور هم جمع می‌شوند، افزود: مجلس دانش آموزی ظرفیت عظیمی است که باید به شکل کاربردی از آن برای تحولات آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول استفاده کنیم.
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دوران دانش آموزی یکی از مهمترین دوران‌های مهم زندگی هر فرد است، تصریح کرد: در کشورهای مختلف این دوران از 6 تا 7 سالگی آغاز می‌شود و آموزش و پرورش عمومی بین 11 تا 12 سال بعد به طول می‌انجامد. هر چند در سال‌های اخیر کشورهای توسعه یافته سن آغاز تحصیل رسمی را کاهش داده‌اند و حتی به سه سالگی رسانده‌اند.
بطحائی با مطرح کردن این سوال که اهداف آموزش و پرورش عمومی چیست؟ ادامه داد: پاسخ این سوال سرآغاز فرآیند برنامه ریزی درسی است. بخشی از یادگیری، مهارت‌های شناختی است که کودکان باید در مدرسه بیاموزند. بخشی از این آموزش آموختن قواعد، نوع ارتباط بین پدیده‌ها، آشنایی با مفاهیم شناختی و ... است که این بخش غالبا برای ادامه تحصیل در آموزش عالی مورد توجه است.
وی با بیان اینکه هدف مهارت‌های شناختی این است که دانش آموزان بعد از مدت زمان تحصیل خود در مدرسه این مباحث را در آموزش عالی پیگیری کنند، افزود: این در حالیست که بخش دومی که در آموزش و پرورش همه کشورها مورد توجه است، گسترش و توسعه مهارت‌هایی است که افراد برای زندگی فردی و اجتماعی بیرون از مدرسه به آن احتیاج دارند.
گسترش مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان در دستور کار
وی با انتقاد از اینکه همه زندگی دانش آموزان نباید محدود به دانشگاه و آموزش عالی باشد، اظهار کرد: ما بعد از دریافت دیپلم وارد زندگی اجتماعی می‌شویم و برای این مرحله جدید به مهارت‌هایی نیاز داریم. یکی از اهداف آموزش و پرورش عمومی گسترش مهارت‌های فردی و اجتماعی است که در کشور ما بر اساس الگوی زندگی ایرانی و اسلامی به کار گرفته می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر تمام نظام‌های آموزشی کشورهای توسعه یافته بخش گسترش مهارت‌های اجتماعی را نسبت به گسترش مهارت‌های شناختی توسعه داده‌اند، تصریح کرد: به عبارت دیگر این کشورها از حجم آموزش‌های شناختی خود کاسته و بر بخش آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی افزوده‌اند. دلیل این مسئله این است که پیچیدگی‌های مختلف زندگی در همه جوامع به سرعت رو به افزایش است.
وی با اشاره به اینکه متغیرها و عواملی که ما برای زندگی به آنها نیاز داریم به سرعت در حال گسترش است،‌ گفت: جای تمرین این عوامل و مهارت‌ها در مدرسه است. نظام‌های جدید مدرسه را تبدیل به یک «سالن تمرین» کرده‌اند.
دانش آموزان از آمدن به مدرسه حس خوبی ندارند
بطحائی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نوین در حال کنار گذاشتن تست فرمول‌ها و حافظه محوری است، توضیح داد: باید مدرسه را تبدیل به جایی کنیم که بچه‌ها با هم گفت‌وگو کردن را تمرین کنند و مهارت‌های کنترل خشم، رعایت حقوق دیگران، حفظ محیط زیست به عنوان میراث گذشتگان، علاقه به کشور و ... را در آن بیاموزند.
وی با انتقاد از کمبود روحیه نشاط و شادابی در مدارس کشور اظهار کرد: دانش آموزان ما از آمدن به مدرسه حس خوبی ندارند و به همین دلیل هم هست که برخی از دانش آموزان با تعطیلی مدارس به دلایل مختلفی نظیر آلودگی هوا، بارش برف و ... ابراز خوشحالی می‌کنند، چرا که مدارس ما فضای با نشاطی که دانش آموزان با اشتیاق به آن بروند را ندارند.
وزیر آموزش و پرورش یکی از دلایل نبود شادابی و نشاط را در مدارس انباشت مهارت‌های شناختی و حافظه محوری دانست و گفت: برای تسریع ایجاد این تحول در آموزش و پرورش به شدت به تشکل‌های دانش آموزی نیازمندیم، چرا که آنها بستر مناسبی برای این تغییرات هستند.
وی با اشاره به مقاومت در برابر تغییر به عنوان یک پدیده سازمانی توضیح داد: این مقاومت گاهی آشکار یا پنهان و گاهی کم یا زیاد است. به همین دلیل یکی از مهارت‌های مدیران استراتژیک این است که بر این مقاومت در برابر تغییر غلبه کنند.
وی با بیان اینکه انجمن اسلامی و بسیج دو تشکل مهم و قوی در آموزش و پرورش هستند ادامه داد: مجلس دانش آموزی به نوعی نمایندگی این تشکل‌ها را نیز بر عهده دارند. توقع داریم برنامه منسجمی در معاونت پرورشی تنظیم شود تا برای این تغییر مسیر آماده شویم.
بطحائی با تاکید بر اینکه تحول در آموزش و پرورش برای ما یک ضرورت است تصریح کرد:‌ اقدامات اخیر مسئولین آموزش و پرورش برای تسریع این تحول بوده است. همچنین اسناد تصویب شده در مجلس دانش آموزی مانند سند کاهش استرس نیز باید ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نهادی است که در آن 25 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور به نوعی با آن مرتبط هستند، گفت: در حال حاضر 13 هزار دانش آموز و یک میلیون و 700 هزار معلم شاغل و بازنشسته در این سیستم وجود دارند که این تعداد سرمایه عظیمی برای این نهاد است.
منبع: isna.ir




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

گرامی‎‎داشت یاد دکتر «محمد امین قانعی‌راد» در دانشگاه یزد

تمرین کسب و کار در جامعه باید اشاعه و تبیین شود

تاثیر مصرف میوه «به» بر کنترل ویار حاملگی

یزد از نظر شیوع بیماری دیابت پنجمین استان کشور است

رییس جدید دانشگاه پیام نور میبد معرفی شد

اختصاص مدال نقره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک به دانش‌آموز یزدی

التیام زخم‌های دهان و دندان با دم‌کرده‌ی گل انار

نخستین حضور یزدی‌ها در المپیاد نجوم/ اولین طلای نجوم عاید یزد شد

عضو هیات علمی دانشگاه یزد در فهرست سرآمدان علمی ایران

برگزاری سومین دوره مسابقات ملی دفاع سه دقیقه‌ای پایان‌نامه‌ دانشجویی در یزد

نخستین آیفون مجهز به 5G تا دو سال دیگر

معاون عمرانی استانداری یزد با پژوهشکده سازهای سنتی و نوین تفاهم‌نامه همکاری نوشتند

نقش برجسته اقتصاد دانش‌بنیان در مبارزه با استکبار/صادارت 292 هزار دلاری محصولات فناوری پارک یزد

همایش ملی هویت کودکان ایران 30 آبان در یزد برگزار می‌شود

سه باشگاه کتابخوانی در اردکان افتتاح شد

تاثیرات سوء صبحانه‎ نامناسب بر یادگیری دانش‏‌آموزان

دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد: یافتن راهکار برای بحران آب، تنها با تدوین سند آمایش سرزمین ممکن است

ضرورت تعریف حقوق مالکیت فکری و صاحبان ایده در کشور

ارائه آموزش‌های قانون انتشار اسناد خزانه و اوراق قرضه در جهاددانشگاهی یزد

گسترش همکاری‏‌های صندوق پژوهش و فناوری یزد با بانک توسعه تعاون

گسترش همکاری‏‌های صندوق پژوهش و فناوری یزد با بانک توسعه تعاون

انتصاب معاون فناوری و نوآوری پارک یزد به عنوان مدیر طرح جامع پارک

هک داووس و انتشار اسامی قاتلان خاشقجی

جزئیات کلاهبرداری جدید از تماس‌های خارجی

برگزاری بازارچه بوخچه کتاب در یزد

آغاز ثبت‌نام جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش در یزد

بهره‌برداری از مهمانسرای سبز دانشگاه یزد تا انتهای پاییز امسال

طرح ایران مهارت، گامی در جهت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است

رییس اسبق دانشگاه شهید بهشتی انتقاد کرد؛ دانشگاه‌های کشور ساختار علمی ندارند

دانشگاه‌های کشور ساختار علمی ندارند

تجمع دانشجویان مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد میبد مقابل فرمانداری

برای پیوستن یزد به شبکه‌ی شهرهای جهانی تلاش می‌كنیم

یک مقام مسئول: با تمام توان مشکل را پیگیری می‌کنیم

راه‌اندازی اولین پایگاه استانی انجمن فناوری‌های بومی کشور در یزد

شكاف صنعت، دانشگاه و فرهنگ عامل افزایش بیكاری در یزد

پژوهشکده سازه‌های سنتی و نوین یزد با دانشکده امام علی (ع) تفاهم‌نامه نوشتند

لزوم راه‌اندازی 21 کانون سلامت محله تا پایان امسال در یزد

طراحی و اجرای طرح نوآورانه بار چرخ تعادلی (BCT) در کارگاه نوآوری دانشگاه یزد

24 مهرماه آخرین مهلت ثبت نام در بیست‌و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه

یزد از استان‎‎های پیشرو در انجام مطالعات بزرگ کوهورت است

اختصاص رتبه دوم به دانشگاه یزد در شاخص نیچر

نرم‌افزار «شهربین» در یزد رونمایی شد

رییس دانشگاه یزد: آزمایشگاه بیومکانیک حرکتی نوآورانه و روبه رشد است

آیین خوشامدگویی از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علم و هنر برگزار شد

یزد میزبان پنجمین سمینار تخصصی نظریه «قابلیت اعتماد»

دانشگاه علم و هنر یزد تکمیل ظرفیت می‌کند

آغاز ثبت‌نام حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه یزد

رییس بنیاد نخبگان یزد تاکید کرد؛ بکارگیری ظرفیت دانشجویان در برنامه‌های کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری

اهتمام جهانی به سودآوری استارتاپ‌ها در پارک‌های علم و فناوری

زمینه همکاری مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل و دانشگاه یزد بررسی شد