خبر یزد

آخرين مطالب

در گفت‌و‌گو با ایسنا مطرح شد؛

معدن‌کاری بیشترین عامل تخریب منابع طبیعی در استان یزد اجتماعي

معدن‌کاری بیشترین عامل تخریب منابع طبیعی در استان یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با بیان این‌که تخریب شدید منابع طبیعی به هیچ وجه قابل جبران نیست، گفت: معدن‌کاری بیشترین عامل تخریب منابع طبیعی در استان یزد است.
«غلامرضا درخشان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، با بیان این‌که خشکسالی‌های مداوم، عدم بارندگی و پراکنش باران در استان، پوشش گیاهی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: پوشش غالب گونه گیاهی استان یزد درمنه دشتی است.
وی با اشاره به بهره‌برداری حدود پنج هزار خانوار از مراتع استان یزد، افزود: برای بهره‌برداری از مراتع، صدور پروانه چرای‌دام ضروری است.
رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد ، گفت:‌ برای ساماندهی برداشت از عرصه‌های منابع طبیعی تعدادی دام‌دار داریم که باید طبق عرف چرایی، مراتع ممیزی شوند .
درخشان با بیان این‌که منظور از ممیزی مراتع تهیه فاکتور توان تولیدی مرتع است، تصریح کرد: در این صورت برای ورود و خروج دام زمان تعیین و پس از مصاحبه با بهره‌برداران، طی مراحل قانونی پروانه چرا صادر می‌شود .
این مقام مسئول تصریح کرد: پس از صدور پروانه چرا ظرف مدت دو سال باید به طرح مرتع داری تبدیل شود که در آن کلیه مسائل مربوط به پوشش گیاهی، آب و هوا و کلیه موارد فنی در طرح مشخص شود و سند آن به مجری واگذار می‌شود .
وی با اشاره به این‌که حدود 4.4 میلیون هکتار از مساحت استان، عرصه‌های مرتعی تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: خشکسالی تاثیرات مخرب زیادی روی این عرصه‌ها گذاشته است .
رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با بیان این‌که وضعیت پوشش گیاهی استان یزد خوب نیست، گفت: خشکسالی باعث شده بسیاری از دامداران دام‌های خود را بفروشند و خسارات زیادی متحمل شوند .
درخشان اظهار کرد: با توجه به این‌که علوفه‌ها از نظر خوش خوراکی و نوع گونه طبقه‌بندی می‌شوند اگر بارندگی در استان کاهش یابد رویش علف‌های یک ساله متوقف می‌شود .
وی در ادامه با بیان این‌که فعالیت‌های انسانی نیز باعث تخریب مراتع می‌شود، تصریح کرد: هیچ عاملی مخرب‌تر از فعالیت‌های انسانی برای تخریب عرصه‌های منابع طبیعی نیست .
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که شناخته شدن استان یزد به عنوان استانی معدنی مراتع استان را تهدید می‌کند، گفت: معدن کاری‌ها عرصه‌های منابع طبیعی را به شدت تخریب می‌کند .
وی با بیان این‌که مسئولان به تاثیر تخریب‌ها بر روی عرصه‌های منابع طبیعی توجه نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته دنیا از نظر بلوغ فکری به جایی رسیدند که می‌دانند ضمانت حیات انسان به منابع طبیعی بستگی دارد .
درخشان با اشاره به این‌که متاسفانه شرایط اقتصادی کشور ما ایجاب می‌کند که به دنبال درآمدهای نقدی باشیم، تصریح کرد: حاکمیت این شرایط تخریب شدید منابع طبیعی را به دنبال دارد که به هیچ وجه قابل جبران نیست .
وی با بیان این‌که برای ایجاد یک سانتی‌متر خاک با قابلیت تولیدی، حدود 300 سال زمان نیاز است، اظهار کرد: در حال حاضر یک فعالیت معدنی چندین هکتار از این خاک را از بین می‌برد که برگشتنی نیست .
رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به این‌که منابع طبیعی مخالف فعالیت‌های معدنی نیست، گفت:‌ باید فعالیت‌های معدنی به گونه‌ای باشد که در چارچوب قوانین منابع طبیعی و با حداقل تخریب صورت گیرد .
این مقام مسئول با تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت با منابع طبیعی‌ استان، اظهار کرد: حساسیتی که باید برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی وجود داشته باشد متأسفانه در بین معدن کاران نیست که این عامل باعث گستردگی تخریب مراتع شده است .
وی در ادامه با بیان این‌که یکی از روش‌های مناسب برای حفظ تنوع گونه‌های گیاهی قرق‌بندی است، تصریح کرد: این سازمان مکان‌هایی را که افت پوشش گیاهی دارد قرق کرده و به مدت یک یا چند سال مانع ورود هرگونه دام می‌شود، تا پوشش گیاهی تخریب شده آن به حالت اول برگرداند .
درخشان با بیان این‌که استان یزد علی‌رغم خشک بودن از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: منابع طبیعی بستر توسعه پایدار است و همه فعالیت‌ها در زمینه رشد و بالندگی جامعه باید در عرصه‌های منابع طبیعی صورت گیرد .
رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد پویایی محیط زیست را مستلزم رفتار تک تک آحادجامعه دانست و بیان کرد: امیدواریم با انجام فعالیت‌های ترویجی، نسلی دلسوزتر برای منابع طبیعی تربیت کنیم .
وی در پایان افزود: با توجه به این‌که حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری شعار سازمان جنگل‌ها است، هیچ چیزی مهم‌تر از این نیست که بتوانیم قبل از توسعه دادن عرصه‌ها، آنها را حفظ کنیم .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/47486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم / باران شدید و سیل در یزد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد (فیلم)

بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم

آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد

امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

تکمیل راه آهن خواف هرات

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت 6000 میلیارد تومانی سیل سال گذشته

جاری شدن سیل در رودخانه‌های تفت

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

انجام بیش از 331 هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد

احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد

استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

بارش باران سیل آسا در یزد

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تداوم طرح نور با جدیت

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

دستگیری سارقان سابقه دار باطری خودرو در یزد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

خروش رودخانه فصلی در روستای سانیج+فیلم

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور

بررسی آخرین وضعیت طرح جذب منابع و سرمایه های خرد اتباع

آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح آبرسانی شهر میبد

انجام بیش از 300 آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب

شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه