خبر یزد

آخرين مطالب

/گزارش/ ضرورت ‌آشتی صنعت حمل و نقل و گردشگری فرهنگي

/گزارش/ ضرورت ‌آشتی صنعت حمل و نقل و گردشگری
  بزرگنمايي:

خبر یزد - رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد به دنبال نارضایتی فعالان حوزه گردشگری از وضعیت حمل و نقل گردشگری و عملکرد رانندگان این حوزه، از انجام اقداماتی در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات این بخش خبر می‌دهد.
حمل و نقل، یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت نسبتاً پررونق گردشگری محسوب می‌شود ولی متاسفانه به دلیل فرسودگی ناوگان مورد استفاده در کشورمان، هنوز این بخش نتوانسته متناسب با نیاز صنعت گردشگری فعالیت کند.
این در حالی است که ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه، به دلیل برخورداری از انواع راه‌های مواصلاتی، پتانسیل توسعه و ارتقای بیشتر صنعت گردشگری را دارد .
البته در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در راستای افزایش خدمات و کیفیت حوزه حمل و نقل گردشگری کشور صورت گرفته اما نسبت رشد کیفی این خدمات در مقایسه با ارتقای سطح گردشگری کشور نسبت پایینی است و این موضوع باعث نارضایتی جمع کثیری از فعالان گردشگری در بخش‌های مختلف این صنعت شده است .
یزد نیز که پس از جهانی شدن با موجی از گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده، از این قاعده مستثنی نیست و وضعیت حمل و نقل گردشگری آن نارضایتی فعالان گردشگری را به همراه داشته است .
جدای از گلایه‌ی این فعالان از وضعیت حمل و نقل گردشگری، ناهماهنگی در عملکرد رانندگان این بخش و حوزه تاکسی‌ها و آژانس‌های اینترنتی نیز تداخلات فعالیت این دو صنعت را به دنبال داشته است .
عدم تفکیک وظایف عامل ناهماهنگی صنعت گردشگری
«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، در این مورد تصریح می‌کند: تعداد بالا و ساختار عملکرد آژانس‌ها و تاکسی‌های فعال در زمینه گردشگری به گونه ‎ ای است که نمی‌توان به راحتی ناظر بر تمام اعمال آنها بود لذا باید انجمن‌ها و تشکل‌های گردشگری به عنوان بخش قابل توجهی از این صنعت، در این رابطه ورود کنند.
وی با اشاره به ضعف تفکیک مسئولیت در صنعت گردشگری، بیان می‌کند: متاسفانه بسیاری از فعالان صنعت گردشگری به دنبال عدم تفکیک موضوعیت و مسئولیت‌های این صنعت، در فعالیت‌های دیگری مداخله و منجر به ایجاد ناهماهنگی‌هایی در ارائه خدمات به گردشگران می‌شوند.
این مسئول ادامه می‌دهد: تعامل اعضای هرم گردشگری متشکل از آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، هتل‌ها و تاکسی‌های گردشگری، ‌با تقویت تشکل‌های این حوزه تحت نظارت مستقیم اداره کل میراث فرهنگی امکان پذیر می‌شود .
محرومیت صنعت گردشگری از سیستم پرداخت آنلاین
فاطمی همچنین از عدم امکان پرداخت آنلاین تاکسی‌های گردشگری به عنوان یکی از مشکلات کشورمان در بخش گردشگری یاد می‌کند و می‌گوید: پرداخت آنلاین مزیتی است که در صنعت گردشگری کشور وجود ندارد و شهر جهانی یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست .
وی در رابطه با علت وجود چنین مشکلی نیز اظهار می‌کند: اعمال این موضوع در سیستم بانکی ایران نیازمند تفاهم بین‌المللی در این رابطه است که در حال حاضر این مهم با توجه به شرایط تحریم‌های اقتصادی، امکان‌پذیر نیست .
لزوم یکسان‌سازی رانندگان گردشگری با آموزش
«محمدرضا شفیعی» رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد نیز راجع به وضعیت و مشکلات حمل و نقل گردشگری این شهر گردشگرپذیر به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: مجوز این حمل و نقل در دو سال گذشته صادر شده اما پیگیری برای تکمیل این طرح تاکنون به سرانجام نرسیده است .
وی از آغاز بکار 15 دستگاه خودرو به طور رسمی در زمینه گردشگری شهر یزد خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: این خودروها در انواع مختلف ون و سواری با علائم مشخص حمل و نقل گردشگری به ارائه خدمات گردشگری خواهند پرداخت .
شفیعی با اشاره به لازمه یکسان ‎ سازی خودروهای بخش گردشگری، بیان می‌کند: رانندگان این خودروها باید با آموزش‌های لازم برای فعالیت در این حوزه به یک هماهنگی و انسجام برسند .
این مسئول در رابطه با نرخ‌گذاری‌ مصوب خودروهای گردشگری نیز ادامه می‌دهد: نرخ مصوب خودروهای گردشگری با دیگر تاکسی‌های درون شهری تقریباً برابر است به نحوی که ورودی 700 تومان و به ازای هر کیلومتر پیمایش 160 تومان است، البته نرخ برون شهری نیز توافقی تعیین می‌شود .
تعلیق ساماندهی رانندگان گردشگری در بی‌قانونی
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری در رابطه با مشکل مطرح شده در مورد تداخل فعالیت رانندگان تاکسی‌های عمومی با تاکسی‌های گردشگری هم می‌گوید: علاوه بر تاکسی‌های عمومی، خودروهای شخصی نیز با جابجایی گردشگران با نرخ‌های دلخواه منجر به ایجاد اختلال شده‌اند که در این راستا به دلیل عدم وجود قانون و ضابطه محکمی نمی‌توان اقدامی برای ممانعت از آن انجام داد .
وی در مورد عدم وجود راهنمای گردشگری در ناوگان عمومی به ویژه در محورهای گردشگری نیز اظهار می‌کند: استفاده از راهنمایان گردشگری در ناوگان حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه نیست چرا که گردشگران به ویژه گردشگران خارجی کمتر از ناوگان عمومی اتوبوس استفاده می‌کنند .
وی ادامه می‌دهد: از طرفی اکثر گردشگران در زمان ورود به کشور با راهنمای گردشگری هماهنگ و در طول مسافرت خود، از آنها بهره می‌برند .
این مسئول فعالیت اتوبوس‌های گردشگری را تنها محدود به ایام عید نوروز می‌داند و تصریح می‌کند: سازمان در این زمینه هیچ گونه سرمایه‌گذاری نکرده ‌است ولی لازمه احیا و تداوم فعالیت این اتوبوس‌های درون شهری، همکاری بخش خصوصی است.
وی به حداقل رساندن ناهماهنگی‌ها را مستلزم همکاری بیش از پیش با مدیران میراث فرهنگی به ویژه در بخش گردشگری عنوان می‌کند و می‌گوید: تشکیل تیم‌های راهنمای گردشگری در بخش حمل ونقل و اختصاص نیرو جهت خاتمه دادن و به حداقل رساندن کاستی‌ها در این حوزه ضرورت دارد تا به یاری ناوگان حمل و نقل عمومی بیایند .
شفیعی با تاکید بر این که صدور مجوزهای خودروهای گردشگری از سوی سازمان حمل و نقل شهرداری یزد و با نظارت میراث فرهنگی برای هماهنگی بیشتر ضروری است، عنوان می‌کند: این اقدام جهت هماهنگی بیشتر و مواجه شدن با کمترین مشکل و همچنین تعامل بیشتر موارد ارجاع شده در بخش حمل و نقل گردشگری، نتیجه‌بخش خواهد بود .
وی تشکیل کارگروهی جهت پیگیری و بررسی مشکلات این حوزه را نیز الزامی می‌داند و در پایان عدم پیگیری‌های سازمان جهت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را ناشی از یک مشکل سراسری در سایت نوسازی ناوگان کشور می‌خواند و خاطرنشان می‌کند: این سازمان به سهم خود پیگیر این موضوع یوده و گزارش‌های مربوطه را به مراجع ذیربط ارجاع کرده است .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/48569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

نجات بانو یزدی در ارتفاعات دره گاهان تفت

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد