آخرين مطالب

استاد ‌راهنمای پایان‌نامه برگزیده مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای:

این مسابقات می‌تواند به جریان ثروت آفرینی در اقتصاد ملی کمک کند علمي

این مسابقات می‌تواند به جریان ثروت آفرینی در اقتصاد ملی کمک کند

  بزرگنمايي:

خبر یزد - استاد ‌راهنمای پایان‌نامه برگزیده رتبه اول کشوری دومین دوره مسابقات دانشجویی دفاع سه دقیقه‌ای پیشنهاداتی برای برگزاری بهتر این مسابقات ارائه کرد.
«منصور مهینی‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، از این مسابقات به عنوان یکی از مهمترین مسابقات دانشجویی در سطح کشور یاد کرد و از مسئولان جهاد‌دانشگاهی که برای اولین‌بار ایده برگزاری این رقابت‌ها را از دو سال پیش در کشور اجرایی کردند، تشکر و قدردانی کرد.
وی اظهار کرد: این مسابقات از نظر هدف، اهمیت موضوع و نوع برگزاری، اقدامی بسیار نوآورانه و ارزشمند بود و خوشبختانه جهاددانشگاهی در دو سال گذشته به خوبی آن را مدیریت کرده و برای ارتقای آن هر ساله تلاش می‌کند که جای سپاسگزاری دارد.
میهنی‌زاده خاطرنشان کرد: بدون تردید برگزاری سالانه این گونه مسابقات به ویژه در صورت استمرار و اختصاص امتیازات ویژه‌ای برای برگزیدگان، انگیزه‌ی بسیار قوی را در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان راهنما شکل می‌دهد‌.
وی ادامه داد: البته می‌تواند به تدریج موضوع پایان‌نامه‌ها بیشتر حول محور موضوعاتی انتخاب شود که جامعه عموماً مبتلا به آن هستند و نتایج و دستاوردهای آن نیز به حل مشکلات و مسائلی کمک کند که جامعه در ابعاد مختلف با آن دست به گریبان است .
استادیار اقتصاد دانشگاه یزد همچنین پیشنهاداتی نیز برای بهتر برگزار شدن این مسابقات ارائه کرد و گفت: اگر در هر دوره از این مسابقات، متولیان، مدیران و برنامه‌ریزان آن، از یک سو نقاط ضعف دوره‌های قبلی را برطرف کنند و از سوی دیگر بر نقاط قوت آن بیافزایند، قطعاً می‌توان امیدوار بود که این مسابقات نتایج بسیار مطلوب‌تری را در سطوح مختلف و فراتر از آنچه که از پیش برای آن برنامه‌ریزی شده، بدست آورد.
وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مهمترین نقاط قوت این مسابقات ایجاد یک فضای چالشی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای ارائه بهتر پایان‌نامه‌های خود و در عین حال ایجاد فضای رقابتی سالم در بین آنان برای ارائه بهتر و برنده شدن در این مسابقات است که تجربه‌ای بسیار جدید، هیجانی و لذت‌بخش برای این دانشجویان به ارمغان می‌آورد .
مهینی‌زاده در ادامه عنوان کرد: به منظور استقبال گسترده‌تر دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در مراحل مختلف این مسابقه باید پوشش خبری مناسب و اطلاع‌رسانی گسترده‌تری به مراتب بیشتر از آنچه که در گذشته انجام گرفته است، انجام گیرد. این پوشش خبری حتی می‌تواند طیف فراتر از مجموعه دانشگاهی که نوعاً از نتایج و دستاوردهای پایان‌نامه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بهره‌مند می‌گردند، نظیر صاحبان کسب‌ و کار، فعالان اقتصادی در عرصه صنعت، معدن و تجارت، فعالان محیط ‌زیست و منابع طبیعی و غیره را نیز در برگیرد.
وی در این خصوص گفت: بر همین اساس نیز می‌توان علاوه بر کمک گرفتن از ظرفیت اطلاع‌رسانی انجمن‌های علمی دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها، از پوشش خبری صدا و سیما در سطح ملی و استانی نیز استفاده شایسته کرد.
به گفته این استادیار دانشگاه، این مسابقات احتیاج به اسپانسرهای قوی از بخش خصوصی دارد که در کنار بخش دولتی قادر باشند این مسابقات را هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی بهتر پشتیبانی کنند.
وی ادامه داد: حضور اسپانسرها و فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف این مسابقات می‌تواند احتمال تجاری شدن ایده‌های مطرح شده و نتایج بدست آمده در پایان‌نامه‌ها را حتی برای پایان‌نامه‌هایی که موفق به کسب رتبه‌ای نشده‌اند را نیز افزایش دهد.
مهینی‌زاده همچنین پیشنهاد کرد که برای میدان دادن به ایده‌های خوب و بالا بردن احتمال مطرح شدن آنها، بهتر است این مسابقات در قالب خوشه‌بندی رشته‌های تحصیلی انجام گیرد. به عنوان مثال 5 گروه آزمایشی فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، منابع طبیعی و هنر و معماری را می‌توان 5 خوشه اصلی در این مسابقات معرفی کرد و بر این اساس، در هر مرحله از مسابقات نفرات برتر در هر خوشه به مرحله بعد راه پیدا کنند و در مرحله نهایی نیز 5 پایان‌نامه رتبه اول هر خوشه را بدست آورند.
وی این روش را موثر در افزایش نسبی شرکت‌کنندگان در هر مرحله و هم فراهم کردن شانس کسب رتبه و جلوگیری از حذف پایان‌نامه یک رشته از خوشه مشخص تحت تأثیر سایر پایان‌نامه‌ها در سایر خوشه‌ها و نیز برگزاری همگن‌تر مسابقات در هر خوشه دانست.
وی ادامه داد: البته در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد احتمالاً ترکیب هیأت داوران باید متناسب با آن تغیر کند و به تعداد خوشه‌های تعریف شده، هیأت منتخب داوران وجود داشته باشد که در این صورت ترکیب هیأت داوران برای هر خوشه، ترکیب همگن‌تری نسبت به شیوه قبل خواهد بود .
این عضو هیات علمی دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: موضوعی با عنوان «اقتصاد پایان‌نامه‌ها» باید یکی از محورهای تصمیم‌گیری هیأت داوران در این مسابقات باشد با این هدف که به پایان‌نامه‌هایی که ایده و نتایج آنها در عرصه اقتصاد به جریان ثروت آفرینی در اقتصاد ملی کمک بهتری می‌‌کند، امتیاز بیشتری داده شود که در این راستا نیز باید در ترکیب هیأت داوران، نماینده یا نمایندگان منتخب فعالان اقتصادی نیز حضور داشته باشند.
وی با بیان این که تهیه پایان‌نامه یک کار تیمی است که در آن دانشجو تحت راهنمایی استاد راهنما، پایان‌نامه را به پیش می‌برد، پیشنهاد کرد که در هر یک از مراحل این مسابقات به ویژه مراحل نیمه‌نهایی و نهایی به غیر از دانشجو، از استاد راهنما (و در صورت امکان از استادان مشاور) نیز دعوت بعمل آید و تسهیلات لازم برای شرکت و حضور آنان در مسابقات فراهم شود.
مهینی‌زاده گفت: جهاددانشگاهی به منظور ارتقا سطح کیفی و کمی این مسابقات می‌تواند در سطح وزارت علوم رایزنی کند و برای دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در زمان مصاحبه علمی مقطع دکتری در فرم امتیازات بخش فعالیت‌های پژوهشی داوطلب و همچنین اساتید راهنمای پایان‌نامه‌های برگزیده، امتیاز مناسبی در نظر بگیرد.
وی توصیه کرد که قبل از اجرای این مسابقات و از همان ابتدا، زمان، محل و تاریخ برگزاری دقیق مسابقات و از همه مهم‌تر آیین‌نامه امتیازدهی هیأت داوران در اختیار دانشجو و استادراهنمای پایان‌نامه قرار گیرد تا دانشجو کاملاً از نحوه امتیاز دهی در مراحل مختلف مسابقه آگاه باشند چرا که بدون تردید با این اقدام سطح رقابت در مراحل مختلف این مسابقات ارتقا خواهد یافت.
وی همچنین تاکید کرد: مواردی که هیأت داوران برای امتیاز دادن در نظر می‌گیرند از وزن یکسانی برخوردار نباشد و به موضوعات مهم‌تر وزن بیشتری داده شود. به عنوان مثال به محتوای پایان‌نامه یا درجه تجاری بودن نتایج پایان‌نامه، ضریب اهمیت بیشتری نسبت به موارد کم اهمیت‌تر داده شود.
وی پیشنهاد داد که در صورت امکان برای تمام دانشجویان شرکت‌کننده در این مسابقات گواهی حضور(هر چند با حداقل امتیاز) صادر شود تا در سوابق آموزشی و پژوهشی این دانشجویان ثبت و ضبط شود.
این استادیار دانشگاه در پایان نیز تاکید کرد: اگر جهاددانشگاهی به این گونه پیشنهادات ترتیب اثر دهد، قطعاً در دوره‌های بعد شاهد اجرای موفق‌تر این مسابقات در سطح کمی و کیفی بسیار بالاتری نسبت به دو دوره قبل خواهیم بود. علاوه بر این با اجرای این مسابقات با حضور صنعتگران فرصت بسیار مغتنمی برای برخی از ایده‌های موجود در پایان‌نامه‌ها فراهم می‌گردد تا به سهولت بیشتر راه به عرصه بازار پیدا کنند و جریان انباشت ثروت مادی و معنوی در عرصه‌های اقتصادی کشور را تقویت و تسریع بخشند .
«مریم عابدی» دانش‌‌آموخته کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه یزد که رتبه نخست دومین دوره مسابقه دانشجویی دفاع سه دقیقه‌ای را به تازگی کسب کرده است نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، ضمن تشکر از جهاددانشگاهی برای برگزاری این مسابقات، اظهار کرد: این مسابقه در سه مرحله برگزار شد که این نحوه برگزاری به صورت مرحله‌ای، بسیار مطلوب بود .
وی با بیان این که خوشبختانه قالب کلی این مسابقه به گونه‌ای است که منجر به ایجاد انگیزه در میان شرکت‌کنندگان و ناظران و تماشاچیان می‌شود، گفت: البته بهتر بود که این مسابقات با تفکیک شاخه‌های علمی و دانشگاهی برگزار شود تا هر فرد در زمینه تخصصی خود با حریفانش رقابت کند .
عابدی بیان کرد: هر چند مرحله استانی این مسابقه بسیار خوب در یزد برگزار شد اما سبک آن با مسابقات دو مرحله‌ی دیگر که در تهران و همدان برگزار شد، بسیار متفاوت‌تر بود .
وی گفت: مرحله استانی این مسابقات به دلیل عدم مشاهده مدت زمان دفاع از پایان‌نامه و عدم اطلاعرسانی مسابقات در بین قشر دانشجو و دعوت از مهمانان، با یکسری کاستی‌ها همراه بود ولی مسابقات یزد به دلیل نحوه ارائه دفاعیه به صورت آکادمیک و ایجاد فرصت برای تمرین و افزایش اعتماد به نفس از طریق استاد راهنما، بسیار قابل تقدیر بود.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

برای پیوستن یزد به شبکه‌ی شهرهای جهانی تلاش می‌كنیم

یک مقام مسئول: با تمام توان مشکل را پیگیری می‌کنیم

راه‌اندازی اولین پایگاه استانی انجمن فناوری‌های بومی کشور در یزد

شكاف صنعت، دانشگاه و فرهنگ عامل افزایش بیكاری در یزد

پژوهشکده سازه‌های سنتی و نوین یزد با دانشکده امام علی (ع) تفاهم‌نامه نوشتند

لزوم راه‌اندازی 21 کانون سلامت محله تا پایان امسال در یزد

طراحی و اجرای طرح نوآورانه بار چرخ تعادلی (BCT) در کارگاه نوآوری دانشگاه یزد

24 مهرماه آخرین مهلت ثبت نام در بیست‌و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه

یزد از استان‎‎های پیشرو در انجام مطالعات بزرگ کوهورت است

اختصاص رتبه دوم به دانشگاه یزد در شاخص نیچر

نرم‌افزار «شهربین» در یزد رونمایی شد

رییس دانشگاه یزد: آزمایشگاه بیومکانیک حرکتی نوآورانه و روبه رشد است

آیین خوشامدگویی از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علم و هنر برگزار شد

یزد میزبان پنجمین سمینار تخصصی نظریه «قابلیت اعتماد»

دانشگاه علم و هنر یزد تکمیل ظرفیت می‌کند

آغاز ثبت‌نام حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه یزد

رییس بنیاد نخبگان یزد تاکید کرد؛ بکارگیری ظرفیت دانشجویان در برنامه‌های کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری

اهتمام جهانی به سودآوری استارتاپ‌ها در پارک‌های علم و فناوری

زمینه همکاری مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل و دانشگاه یزد بررسی شد

مراسم « زنگ خانه در مدرسه » در مهریز برگزار شد

اینستاگرام یتیم شد

ورود 2000 هزار دانشجوی جدید الورود به دانشگاه یزد

خطر سقط جنین در بیماری انگلی ناشی از گربه

در گفت‌و‌گو با ایسنا مطرح شد؛ تأثیر بیماری‌های انگلی در سقط جنین

زنگ مهر و مقاومت در مدارس ابرکوه نواخته شد

سال تحصیلی با حضور 10 هزار دانش آموز در مهریز شروع شد

افزون بر 2 هزار دانش‌آموز در بهاباد راهی کلاس درس شدند

پذیرش یک هزارو 600 نفر دانشجوی ارشد و دکترا در دانشگاه یزد

خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی یزد نوسازی و ایمن‌سازی شد

دانشگاه‌های شاخص کشور میزبان دانشجویان زیست علم و هنر

فرصت های سرمایه گذاری یزد برای مشارکت افراد شناسایی می ‌شود

تعداد دانش آموزان یزد افزون بر 250 هزار نفر اعلام شد

افزایش ظرفیت آموزشی دانشگاه امام جواد در 49 کد رشته تحصیلی

ساخت دانشکده الهیات دانشگاه یزد با اعتبار 2.5 میلیارد تومان

تقویت همکاری‌های جهاددانشگاهی یزد با پژوهشکده محیطزیست

معرفی فرصت‌های پژوهشی کشور آلمان در دانشگاه یزد

نکوداشت استاد سلطانی ادیب و پژوهشگر معاصر یزد برگزار می‌شود

کارگاه آموزشی « آب و شهر» در دانشگاه یزد برگزار شد

ریشه تمام ناهنجاری‌های اجتماعی در نحوه عملکرد خانواده است

بهره‌برداری از خوابگاه متأهلین دانشگاه یزد تا پایان امسال

/یزد میزبان پانزدهمین کنفرانس بین‎المللی مهندسی صنایع ایران/ 20 شهریور آخرین مهلت بررسی زودهنگام مقالات است

دانش آموزان متوسطه اول یزد آموزش های مهارتی را یاد می گیرند

توسعه حمایت‌های مالی صندوق پژوهش و فناوری یزد از نخبگان

محصول تعلیم و تربیت باید پرورش انسان خلاق و متفکر باشد

گام بلند دانشگاه یزد به سوی توسعه کمی و کیفی/معرفی 20 طرح کلان دانشگاه یزد در آینده

اختصاص اعتبار سرمایه‏‌گذاری خطرپذیر وزارت ICT به صندوق فناوری یزد

/یادداشت/ نخبگان هیئت علمی دانشگاه کجا می‌روند؟

معلمان تکلیف غیرضروری دانش آموزان یزد را حذف کنند

طرح سمپاد مهارتی در سال تحصیلی جدید اجرا می شود

آغازسال تحصیلی حوزه‌ علمیه یزد با 1400 طلبه