خبر یزد

آخرين مطالب

خراش معدنکاران بر عرصه های طبیعی یزد اقتصادي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - یزد با 2 میلیارد تن ذخیره قطعی دومین استان معدنی ایران محسوب می شود که با توجه به برداشت های بی رویه در این بخش خسارت های زیادی به عرصه های زیست محیطی آن وارد شده است .
به گزارش ایرنا، مناظر طبیعی استان در برخی مناطق در سال های اخیر در معرض آسیب های ناشی از فعالیت های معدنکاری قرار گرفت و تیشه معدنکاران خراش هایی نازیبایی را در مناظر طبیعی از خود برجای گذاشت و دل دوستداران طبیعت استان را به درد آورد.
توسعه فعالیت های معدنی را از جمله می توان چالش های زیست محیطی یزد شمرد به گونه ای که اغلب زیستگاه های استان مورد اکتشاف قرار گرفته است.
دوام محیط زیست و طبیعت مستلزم سازگاری انسان با طبیعت و فاصله گرفتن از بهره برداری بی رویه و دست برداشتن از تخریب آن است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طبیعت استان به علت فعالیت های بی رویه معدنی حال خوشی ندارد، اظهار داشت: واگذاری بی رویه معادن تهدید جدی برای محیط زیست است.
حسن اکبری افزود: در طبیعت فلات مرکزی ایران به ویژه یزد با فعالیت های بی رویه معدنی مواجه هستیم که موجب تخریب عرصه طبیعی و زیست محیطی شده است.
وی بیان کرد: این فعالیت ها موجب افزایش کانون های فرسایش بادی ، چند برابر شدن ذرات گرد و غبار و کاهش کیفیت تفرجگاه ها در مناطق خوش آب و هوا و کوهستانی شده است.
اکبری اضافه کرد: از سوی دیگر به دلیل تخریب رویشگاه ها و تسهیل دسترسی به مناطق بکر طبیعی موجب پراکنده شدن تعدادی از حیات وحش استان نیز شد.
به گفته وی هم اکنون تنها در مناطق حفاظت شده (هشت درصد ) استعلام معدنی انجام می شود و در زیستگاه های آزاد این کار صورت نمی گیرد.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد می گوید: البته در برخی مناطق حفاظت شده استان ، معادن بزرگی وجود دارد و در سایر مناطق فعالیت های معدنی به صورت پراکنده موجب تخریب و مشکلاتی زیستی شده است.
اکبری تصریح کرد: گرچه بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت)، 480 فقره پروانه بهره برداری صادر شده ، هرچند تعدادی از معادن غیر فعال است ، اما به دلیل ماهیت فعالیت های معدنی و پراکندگی آنها در طبیعت و ایجاد راه های دسترسی متعدد عملا تخریب آثار سوء ناشی از فعالیت ها بر پیکره طبیعت احساس می شود.
وی بیشترین تعداد معادن در حال بهره برداری را در شهرستان های اردکان ، تفت و ابرکوه ذکر کرد و یادآور شد: بیشترین کانون های فرسایش بادی نیز در ابرکوه ، تفت و ندوشن میبد و بخش های غربی اردکان قرار دارد.
** صدور 480 پروانه اکتشاف معدنی
اکبری می افزاید: 480 فقره پروانه اکتشاف یا گواهی کشف در استان صادر شده و تعداد زیادی درخواست در سازمان صمت نیز در حال بررسی است.
وی ادامه داد: بنابراین ظرفیت معدنی استان به گونه ای است که امکان 2 برابر شدن واحدهای درحال بهره برداری وجود دارد.
وی بر این عقیده هست: در این صورت تخریب طبیعت همراه با بحران خود را نشان خواهد داد، زیرا برداشت بیش از حد از سفره آب های زیرزمینی و کمبود بارش ها طبیعت یزد را بیش از بیش شکننده کرده است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست یزد عنوان کرد: در این شرایط احیا عرصه های طبیعی کاری سخت و مشکل است و زندگی را برای انسان و شاید جانداران هم دشوار کند.
به اعتقاد اکبری با ادامه شرایط فعلی توسعه فعالیت های معدنی همراه با سوء مدیریت گذشته در خصوص مصرف آب می تواند منجر به ایجاد بحران در طبیعت ، رویشگاه ها و تنوع زیستی شود.
این کارشناس ارشد محیط طبیعی استان تاکید کرد: برخی گونه های حیات وحش نظیر یوزپلنگ آسیایی به دلیل توسعه فعالیت های معدنی از اواخر دهه 80 تاکنون در برخی مناطق حذف شد و بسیاری از گونه های ارزشمند هم کمیاب و در حال نابودی هستند.
وی با اظهار تاسف می افزاید: ضوابط و قوانین فعالیت های معدنی مصوب با نگاه کشوری و با رویکرد توسعه معدنی است، حساسیت محیط زیست مخصوصا در شرایط آسیب پذیری ایران مرکزی در آن دیده نشده است.
وی تصریح کرد: ابتدا باید حوزه برنامه ریزی و مدیریت کلان استان سیاست های موقتی برای پیشگیری از آسیب های بیشتر از فعالیت های معدنی در طبیعت اتخاذ کند.
وی در این ارتباط ادامه داد: همچنین نمایندگان مجلس و دولت زیرساخت های قانونی را برای حساسیت های محیط زیست در واگذاری معادن برای نظارت زیست محیطی و معدنی فراهم کند.
** 2 برابر شدن فرسایش بادی به دلیل فعالیت معدنی
اکبری خاطرنشان کرد: بر پایه مطالعه ای که در استان انجام شده است، بر اثر فعالیت معدنی کانون فرسایش بادی 2 برابر شد و در این ارتباط 350 هزار هکتار کانون جدید ایجاد شد .
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد ادامه داد: این کانون ها نه تنها موجب افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا بلکه موجب کاهش شادابی رویش های گیاهی در اراضی مرتعی شد و کاهش عملکرد پوشش گیاهی استان را هم در پی خواهد داشت.
** نقش دستگاه ها بر فعالیت معدنی مخرب طبیعت
رئیس مجمع نمایندگان یزد در مجلس هفته گذشته در نشست شورای معادن استان بر لزوم نظارت جدی بر فعالیت های معدنی نابودکننده محیط زیست و طبیعت تاکید کرد و گفت: باید دستگاه های ناظر گزارشی از این وضعیت ارائه و با متخلفان برخورد کنند.
محمدرضا صباغیان افزود: باید مشخص شود کدام معادن عوارض و حقوق دولتی را پرداخت می کنند و معادن آلاینده برای رفع این مشکل در مناطقی همچون مهریز و ابرکوه چه نوآوری هایی داشته اند.
وی همچنین بررسی وضعیت مالی معادن و میزان گردش مالی و تعداد حساب های آنها در استان را خواستار شد.
براساس آمارها تاکنون در یزد 800 گونه گیاهی، 190 نوع پرنده، 60 وع پستاندار وحشی و 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده شناسایی شدند.
اهمیت تنوع گونه های فقط تعدادشان نیست بلکه خاص بودن آن است اینگونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردارند و اهمیت تنوع زیستی منطقه به خاطر این عوامل است.
60 نیروی محیط بان، مسئولیت مراقبت و محافظت از یک میلیون و 270 هزار هکتار از مناطق تحت حفاظت استان را بر عهده دارند.
یزد همانند بسیاری مناطق مرکزی ایران به دریا دسترسی ندارد، اصولا سرزمینی کم آبی است و با این وجود به دلیل تنوع اندیس های معدنی خیلی معروف است.
این منطقه با حدود 2 میلیارد تن ذخیره در کشور دومین استان معدنی و چهارمین استان توسعه یافته صنعتی ایران است.
واحدهای معدنی آن با تامین 33 درصد خوراک فولاد کشور در رتبه اول قرار دارد و هشتمین استان صادر کننده محصولات غیرنفتی نیز محسوب می شود.
در یزد 32 نوع اندیس معدنی مانند سنگ آهن، سرب و روی، اورانیوم، خاک های صنعتی، باریت و ... وجود دارد.
به گفته مسئولان سازمان صمت یزد، این استان در آینده نزدیک از لحاظ تولید سنگ آهن، خاک های صنعتی و باریت رتبه نخست را از آن خود خواهد کرد.
یکی از بخش های فعال یزد معدن است به گفته سعید افضلی پور رئیس خانه معدن یزد، 11 هزار و 500 نفر در این حوزه مشغول کار هستند.
وی عنوان کرد: هم اکنون متقاضیان 275 فقره پروانه صدور اکتشاف در حال فعالیت هستند که منجر به صدور گواهی کشف و پروانه بهره برداری می شود.
رئیس خانه معدن یزد تصریح کرد: از 545 معدن استان، پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد، و عمده معادن در حد متوسط و کوچک هستند.
محمدرضا علمدار یزدی رئیس سازمان صمت پیشتر به ایرنا گفته بود: از 32 نوع ماده معدنی مختلف شناسایی شده استان سنگ آهن و سرب و روی شاخص‌ترین اندیس های آن هستند.
این مسئول تاکید کرد: در استان 554 فقره پروانه بهره برداری در بخش معدن صادر شده که سه مورد آن در ردیف جهانی است.
2088/2047/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/48664/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

چه کشورهایی در گذشته جزئی از خاک ایران بوده‌اند؟

تداوم بارش‌ها تا فردا

(ویدئو) خیابان اصلی شهر تفت یزد به زیر آب رفت!

راهیابی 2 اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

فیلم| سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد

نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت

مسدود بودن سه محور مواصلاتی در استان یزد

آزمون‌های استخدام 12 آتش‌نشان جدید در یزد برگزار شد

بارندگی یزد به درستی مدیریت شد

تصویری ترسناک از فرونشست زمین در یزد پس از بارش شدید باران

یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد

مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)

افزایش 27 درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت

بیش از 22 هزار خانوار یزدی تا شهریور ماه به فیبرنوری متصل می شوند

آغاز ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن شهر بخ

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد

حاشیه‌نگاری از یک شب بارانی و سیل‌آسا در استان یزد

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

بارش باران در محورهای 12 استان کشور

حفر چاه‌های جذبی پاسخگوی بارش‌های شدید کوتاه مدت نیست + فیلم

برگزاری مسابقات ورزشی پیشکسوتان سپاه در بندرعباس

آماده‌باش تمام تیم‌های امدادی هلال احمر یزد؛ امدادرسانی همچنان ادامه دارد

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

پس از باران/ جاده -یزد مهریز+فیلم

برخورد شبانه اتوبوس با تریلر در محور مهریز با 10 زخمی

عکس/ فرونشست زمین بر اثر بارش باران در یزد

(تصویر) فرونشست ترسناک زمین در شهر یزد

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد

فیلم/ سیل و آبگرفتگی در یزد و اصفهان

بارش 50 میلیمتری باران در تفت؛ بارندگی در استان یزد تداوم دارد

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد