خبر یزد

آخرين مطالب

مشروح سخنان استاندار یزد در هفتمین نشست شب یزد اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - استاندار یزد ضمن ابراز خرسندی از حل مسئله حقوقی خط انتقال آب به یزد گفت: با حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف و انجام فعالیت های شاخص در این زمینه،بر اساس نیازهای آبی استان تا افق 1430 گزینه های منطقی انتقال آب نیز پیگیری می شود .
به گزارش ایسنا-منطقه یزد، «محمود زمانی قمی» در هفتمین نشست شب یزد در موضوع « میراث بی آبی،روایت یک بحران» برگزار شد، اظهار کرد: شرایط اقلیمی و تنش های آبی ،مهاجرت از استان های هم جوار و اتباع خارجی(افاغنه)،مسئله پائین آمدن سن اعتیاد به مواد مخدر و حرکت آن به سمت جامعه بانوان از مهم ترین محدودیت ها و مشکلات پیش روی استان است .
وی افزود: یزد نیز برای مدیریت این سه موضوع و سایر مشکلات، مزیت های فراوان و سرمایه های ارزشمندی در مقایسه با بسیاری از مناطق کشور دارد و می توان این دغدغه ها را با مشارکت مردم به خوبی مدیریت و حتی از دل آن ها فرصت سازی کرد .
استاندار یزد با اشاره به اهمیت مسئله آب در اولویت تمام موضوعات،‌گفت: بعد از تخصیص آب به استان یزد در سال68 تا زمانی که تنش های آبی در کشور شدت نیافته بود خط انتقالی نیز با آسیب جدی مواجه نبود اما در ده سال گذشته خشکسالی های شدید فلات مرکزی و مشکلات برخی حوزه های آبی تصمیمات و رفتارها در این زمینه را با تغییر روبه رو ساخت .
زمانی قمی بیان کرد: در نظام توزیع و تقسیم آب تصمیم گیری فردی و یا استانی به تنهایی اثرگذار نیست و شورای هماهنگی زاینده رود با اعضای خود در این زمینه بر اساس حجم ورودی آب و مصارف پیش بینی شده تصمیم گیری می کند و این فرآیند برای همه لازم الاجرا است .
این مقام مسئول تصریح کرد: بر این اساس تصمیم ملی برای صرفه جویی 20 درصدی در آب گرفته شد و خوشبختانه قبل از اجرای این مصوبه با فعالیت مدیران حوزه آب و سایر بخش های کارشناسی با حفر چاه و تزریق منابع جدید از ورود شُک و تنش در زمان اعمال کاهش این سهمیه به استان و جریان زندگی مردم جلوگیری به عمل آمد .
استاندار یزد یادآور شد: وقتی 20 درصد آب با کیفیت مناسب کاهش و آبی با درجه کیفیت پایین تر به شبکه تزریق می شود نمی توان کیفیت گذشته را انتظار داشت اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته از لحاظ کمیت و در کنار آن قابلیت ارائه به مردم، استان از این تنش عبور کرد .
زمانی قمی تصریح کرد:مردم یزد از سالیان بسیار دور الگوهای مناسب با سازگاری اقلیم و منابع آب را اجرا کرده اند و انتخاب صنعتی مثل نساجی نشانگر این امر است که با مدرن ترین روش های علمی روز تناسب دارد،علاوه بر این در استان یزد با مصرف هر متر مکعب آب در صنایع 22 میلیون تومان خلق ثروت می‌شود که این سهم در اصفهان 15 میلیون و کرمان نیز 6 میلیون تومان می‌باشد .
توجه جدی استان یزد به اصلاح الگوی مصرف آب/مسئله حقوقی خط اول انتقال آب به یزد در سطح ملی حل شد
سخنران هفتمین نشست شب یزد بیان کرد:به علت کاهش منابع آبی و محدودیت برخی کشاورزان برای استفاده از آب بروز تعارضات در استان اصفهان طبیعی بود و از سوی دیگر رفتار برخی سوء استفاده کنندگان که می خواهند به هر شکلی برای نظام جمهوری اسلامی ایران مشکلی ایجاد کنند نیز به این ماجرا اضافه شد .
وی افزود: از اسفند سال قبل تا به امروز 12 بار تعرض به خط انتقال آب استان وارد شده است و چگونگی مدیریت تعرضات و هزینه ها و روش حفاظت از 100 کیلومتر مسیر انتقالی بسیار سخت و مهم بود،در این زمینه مدیریت شبانه روزی و اقدامات آنی به ویژه از سوی آب منطقه ای استان صورت گرفت و از سوی دیگر ایمن سازی و طرح حفاظتی نیز مورد توجه قرار گرفته و در دست اجرا است .
استاندار یزد تاکید کرد: در اعتبارات ملی و استانی هزینه های مدیریت این تعرضات دیده نشده و استان فشار زیادی را در این عرصه تحمل کرد اما از تمام نهادهای بالادستی برای صیانت از خط انتقال آب کمک گرفتیم و با پیگیری های انجام شده و عنایت مقامات عالی کشور خوشبختانه مسئله حقوقی آب در سطح ملی حل و فصل شد .
زمانی قمی اظهار کرد: مطالعات خط دوم انتقال آب و همچنین انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس نیز در حال پیگیری و زمینه سازی است و سازمان برنامه و بودجه کشور اجازه مطالعات بر پروژه ها را داده است اما هنوز مطالعات زیست محیطی آن به تصویب دولت نرسیده و دستور اجرا نیز صادر نشده است .
وی افزود: تغییر و اصلاح الگوی مصرف آب در حال انجام می باشد اما این فرآیند به شکل تدریجی محقق خواهد شد که با تاکید بر مدیریت مصرف در زمینه های مختلف اما هیچ کدام از گزینه های انتقال آب به استان نیز کنار گذاشته نمی شود .
انتقال آب نیازمند مدل اجرایی و مالی کارآمد
استاندار یزد گفت:برای موضوعات خط دوم انتقال و جابه جایی آب از دریا نیز رسیدن به مدل اجرایی و مالی کارآمد بسیار مهم است و بدون مشارکت بخش خصوصی انجام آن ممکن نیست که بخش خصوصی در استان برای ورود در هر دو زمینه ی اجرا و تامین مالی با شرکت های خارجی مختلف رایزنی و توانمندی های داخلی در حال بررسی است تا نسبت به این موضوع بتوان در شکل کاملا منطقی و علمی ورود پیدا کرد .
وی بیان کرد:در هیچ کجای کشور تا کنون تجربه انتقال آب از دریا و عملیات شیرین سازی وجود نداشته است پس نمونه مدل اجرایی و مالی نیز در این زمینه در دسترس نیست و از بعد دیگر ضروریست به موضوع قیمت مناسب عرضه آب به مردم توجه کرد زیرا جامعه کشش مصرفی قیمت بسیار متفاوت با شرایط قبل را ندارد
. این مقام مسئول اظهار کرد: در این جریان مدل مالی دنبال می شود که در درجه اول سرمایه گذار خارجی و بخش خصوصی داخلی را ترغیب به سرمایه گذاری کند و از سوی دیگر دولت نیز نسبت به واگذاری آب با نرخی مناسب و به دور از تنش های اجتماعی مطمئن باشد .
استانداریزد درپایان سخنان خود گفت: نیاز آبی استان تا افق 1430 و بر اساس سند آمایش در حوزه های مختلف به صورت منطقی مشخص و تدوین شده و خوشبختانه نقشه راه برای مسیر پیش رو آماده می باشد که بر این اساس درخواست های اداری و قانونی نیز برای تامین منابع آب در حال پیگیری است .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/48768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه