آخرين مطالب

/یادداشت/ شناخت دنیای کودکان و چگونگی ایجاد رابطه با آنها مقالات

/یادداشت/ شناخت دنیای کودکان و چگونگی ایجاد رابطه با آنها

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یکی از بهترین راه‌های شناخت و درک کودک و وارد شدن به دنیای پر رمز و راز آنها، آشنایی با ادبیات کودک و مشارکت در فعالیت‌های کودکان است .
  یکی از کارهای مهم و مبنایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، موضوع شناخت نقش والدین در تربیت فرزندان است که برای رسیدن به جامعه سالم، توجه به شناخت نیازهای عاطفی و روحی فرزندان نقش انکار ناپذیری را ایفا می‌کند.
هر چقدر، پدر و مادر در خانواده برای تربیت فرزندان خود وقت بگذارند و تلاش کنند این فرزندان موفق‌تر عمل می‌کنند .
فرزند چه پسر و چه دختر از بزرگترین و با منفعت‌ترین نعمت‌هایی است که حضرت حق به بندگان مومنش عنایت می‌کند.
فررند نعمتی فوق العاده و منبع خیر است، منبع کرامت و سود دنیا و آخرت برای انسان است، البته انسانی که مومن به خداوند باشد به خاطر ایمانش فرزندان خود را مومن و صالح و شایسته تربیت می‌کند .
بعضی از مردم علاقه چندانی به کودکان خود نشان نمی‌دهند یا اگر علاقه دارند اظهار نمی‌کنند و در رفتار با آنان خشن و تند و سخت گیرند، این افراد باید بدانند که با این روش غیرانسانی و غیراسلامی خود را از رحمت حق محروم می‌کنند .
راهکارهای شناخت دنیای کودکان
برای ایجاد رابطه با کودکان باید آنها را شناخت و از نظر آنها به پدیده‌ها نگریست، باید وضعیت روانی و عاطفی کودک و نیازهایش را مد نظر داشت. از توانایی‌ها و محدودیت هایش مطلع بود و برای فهم احساس همه آنها، می‌باید مانند کودک و از پنجره ذهن و احساس آنها به دنیا نگریست. راه میانبر فهم کودک و وارد شدن به دنیای پر رمز و راز آنها، آشنایی با ادبیات کودک و مشارکت در فعالیت‌های کودکان است .
برای آشنایی با ادبیات کودکان لازم است کتاب‌های کودک و مجلات و نشریات آنها را بخوانید، تصاویر آنها را ببینید و در تمام داستان‌ها و شخصیت‌ها و تبادلات حوادث آنها دقت کنید. آنگاه بهتر در می‌یابید که کودکان چگونه پدیده‌های اطراف خود را می‌بینند .
از آنجا که نویسندگان کودک هنگام نوشتن مطالب مزبور، خود را در فضای کودکانه و خاطرات کودکی خویش قرار داده‌اند و با آنها زندگی کرده‌اند، این موضوع برای بزرگسالان دیگری که خواننده هستند نیز می‌تواند برای آشنایی فضای ذهنی آنها کمک نماید. در این میان مطالعه و بررسی نشریات کودکان برای قرار گرفتن در فضای ذهنی آنها بسیار ضروری و راهگشاست.
شیوه دیگر آشنایی با دنیای کودکان مشاهده فعالیت‌هایشان در زندگی روزمره و به خصوص بازهای کودکانه است.
مشارکت در فعالیتهای کودکانه فرزندان به بزرگسالان در درک احساسات و نگرش‌های آنها کمک زیادی می‌کند .
چگونه با کودکان همراه و هم سطح شویم
برای همراه شدن با کودکان باید با آهنگ آنها حرکت کردو با آنها هم سطح شوید، لغات آنها را کشف کرده و به کار ببرید. از جملات و عبارات کوتاه و ساده استفاده کرده و آرام و آرام صحبت کنید،گاهی مکث کرده و از آنها سؤالاتی را بپرسید تا دریابید چقدر گفته‌های شما را فهمیده‌اند و لغاتی که احتمال می‌دهید برای آنها دشوار و ناآشناست را ساده کنید و در قالب مثال توضیح دهید .
از نظرات و تجارب آنها بپرسید و خلاصه‌ای از آنچه شنیده‌اید و آنها گفته‌اند را با هم مرورکنید و با حالت چهره، لبخند زدن، گاهی نگاه کردن مستقیم و بیشتر نگاه کردن به صورت غیرمستقیم و غیر آزاردهنده، توجه خود را به آنها نشان دهید و در صورت لزوم و امکان آنها را لمس کنید، دست آنها را بفشارید و گاه هنگام گفت و گو دست بر شانه آنها بگذارید و آنها را نوازش کنید و البته همیشه حد اعتدال را رعایت کنید، چرا که افراط‌ها و تفریط‌ها باعث شکل گرفتن احساسات ناخوشایند با رفتارهای ناصحیح در کودکان می‌شود .
لذا بسیاری از وقایع و فعالیت‌های روزمره کودک نظیر بازی کردن و نقاشی کشیدن که در نظر عموم مردم از حد سرگرمی و تفریح و لذت کودکانه پا را فراتر نمی‌نهند، از دیدگاه متخصصان علوم رفتاری، جلوه دیگری دارد که قصه و قصه‌گویی و قصه خوانی و طراحی و ساخت قصه نیز مشمول همین قاعده است. چه ما بخواهیم و چه نخواهیم و چه بپذیریم یا نه،کودکان زبان خاص خود را دارند و همراه شدن با آنها می‌طلبد که از همان کانال استفاده کنیم. بنابراین ابزارها و شیوه های مؤثردر برقراری ارتباط با کودکان عبارتند از : قصه، شعر، نقاشی، بازی، ساختن کاردستی، گردش و نمایش.
داستان و داستان پردازی و یا قصه و قصه‌گویی می‌تواند چارچوب مناسب برای گفت و گو با کودکان فراهم آورد. به علاوه کودکان به علت کمبود تجربه و محدودیت‌های سنی در مقابله با مشکلات با استفاده از راه‌های معمولی که بزرگسالان از آنها استفاده می‌کنند، ناتوانند و مطالعه داستان‌های مناسب و جذاب از جمله راه‌های غیر‌مستقیم یاری رسانی و توانمند سازی آنهاست. داستان‌ها می‌توانند با استفاده از روش غیرمستقیم، یعنی همانند سازی، تخلیه هیجان‌ها و کاهش تنشها، نه تنها مشکل را به خواننده یا شنونده بشناسانند، بلکه راه حل آن را نیز نشان دهند .
لذا برای بچه‌ها قصه بخوانید و در قسمت‌هایی از قصه از آنها سوال کنید و بخواهید خود را به جای شخصیت اصلی قصه بگذارند و بگویند اگر جای آنها بودند چه می‌کردند، چه احساسی داشتند و با بازی قسمتی از قصه را اجرا کنند، گاه بخواهید تا آنها برای شما قصه بخوانند و یا از چند نفر به صورت چرخشی برای خواندن قسمت‌هایی از قصه کمک بگیرد .
می‌توانید از بچه‌ها بخواهید برای خواهران و برادران کوچک‌تر و یا بچه‌های کوچک‌تر دیگر قصه بخوانند. می‌توانید از بچه‌ها بخواهید یک شعر بخوانند. معمولاً شعرهای عمومی و ساده‌ای هستند که تمامی بچه‌ها آنها را به یاد دارند چرا که کودکان با گم کردن صدای خود در جمع راحت تر صحبت می‌کنند و از اضطراب آنها کم شده و اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد .
استفاده از قصه‌های مرتبط با مشکلات کودکان که به آنها کمک می‌کند تا احساس عمومیت پیدا نموده و بدانند مشکلات جزئی از زندگی هستند که برای دیگران هم مانند او و برای او همانند دیگران پیش می‌آید .
ضمن ایجاد بستر مناسب از امنیت و پذیرش، و به گونه‌ای غیر مستقیم، امکان بروز هیجانات قفل شده را فراهم نموده و نهایتا مهارتهایی، برای کنار آمدن با موقعیت‌های روزمره زندگی را فراهم می‌کند. از قصه‌ها می‌توان برای ایجاد فضای آرام و کاهش تنش درونی کودک استفاده نمود. قصه‌هایی با مضامین طبیعت، حوادث خوشایند و فرح بخش، خاطرات شیرین و آکنده از هم نوع دوستی و مهرورزی به افراد و طبیعت می‌تواند در کودکان آرامش خاطر بیافریند و باعث تجدید و تقویت خاطرات و اطلاعات خوشایند و مطبوع آنها شده و منجر به قوت قلب و احساس شور و اشتیاق و تداوم زندگی شود .
لذا قبل از این‌که قصه را برای کودک بخوانید خوب است خودتان آن را به خوبی بخوانید، آن را حس کنید و در پدیده‌های آن و حالات و احساسات شخصیت‌های آن تامل کنید .
پیشنهاد می‌شود زمان مناسبی را برای اینگونه قصه‌ها در نظر بگیرید، مثلا اواسط روز تا بتوانید بلافاصله بعد از اجرای داستان به فعالیت‌های دیگری که تحرک و پویایی و نشاط را به همراه دارد بپردازید.
فعالیت‌های هیجانی مثبت و سرگرمی‌های لذت بخش پس از اتمام این داستان‌ها به احساس رضایتمندی از کنار آمدن با مشکل و حل مسئله در کودکان کمک می‌کند و به نوعی به آنها می‌فهماند با تمام مشکلاتی که در شخصیت داستان شما تجربه شده، زندگی باز هم ادامه دارد و ما باز هم می‌توانیم از زندگی و مواهب آن بهره‌مند شویم .
بازی کودکان را جدی بگیرید
بازی همه چیز کودکان است. کودکان در بازی یاد می گیرند، به یاد می‌آورند و از یاد می‌برند. بازی عرصه زندگی کودک است، لذا تا می توایند موقعیت‌ها و امکانات بازی را برای کودکان فراهم سازید و از همراهی با آنها لذت ببرید و از آنها نیرو بگیرید .
بازی کودکان حد و مرزی ندارد و وسایل خاصی نمی‌خواهد، هر چند داشتن وسایل، سرگم شدن بیشتری را به همراه می‌آورد. بازی‌های انفرادی یا بازی‌های دسته جمعی، بازی‌های ایستا و بازی‌های پویا و بازی‌های خیالی همه و همه می‌توانند کودکان را در برقراری ارتباط با شما و برقرای ارتباط یکدیگر یاری دهند .
در بازی کودکان، با کمی خلاقیت می توان از هر موقعیتی و با هر وسیله‌ای و از همه مهمتر بدون هیچ وسیله‌ای، بازی هدفمند طراحی و اجرا کرد. کمی دوران کودکی خود را مرور کنید و بازی‌ها را به یاد آورید .
نقاشی یکی از کانال های طبیعی و متناسب برای ارتباط با کودکان است و می تواند مأمنی برای بیان احساسات، نگرانی ها و ابهامات و تعارضات در قالبی با کمترین تهدید و بدون سختگیری های معمول محاورات گفتاری است، و بدین جهت می بایست نقاشی کودک را فهمید و به آن از منظر ارتباط نگریست .
نقاشی نیز مانند بازی و قصه ابزاری است برای کودکان و نوجوانان که در مقابل آن کمتر مقاومت نشان داده و همواره از روی میل و رغبت آن را انجام می دهند. نکته منفی آنجاست که بخواهید به عنوان ابزار تفسیر و تعبیر و تعیین وضعیت روانی یا بهره هوشی کودک استفاده کنید.
سعی کنید فارغ از این موضوعات نقاشی را برای باز کردن سر فصل گفت و گو و ایجاد چهار چوب مصاحبه با کودک استفاده کنید. ازکودک بخواهید نقاشی آزاد بکشد و برای آن داستان تعریف کند. می توانید از کودکان بخواهید از خاطرات خوشایند و یا مشکلات زندگی خود تصویری کشیده و همراه با کشیدن با آنها گفت وگو کنید. نقاشی میل کودکان را برای بیشتر گفتن، و مشارکت در مصاحبه و گفت و گو افزایش می دهد .
می‌توانید از نقاشی در قالب‌های دیگری نیز استفاده کنید، مانند اینکه برای آنها مسابقه نقاشی با چشم بسته بگذارید یا با مشارکت کودکان نمایشگاهی از نقاشی‌هایشان تشکیل دهید و ضمن بازدید گروهی در مورد آنها گفت و گو کنید. تا می توانید از نقاشی کودکان جهت تسهیل برقراری روابط و ایجاد چهار چوب گفت و گو استفاده کنید .
 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

حال مهربانی، خوب نیست! محمدحسین فلاح

ظرفیت های نهفته صادرات در یزد

سرقت خبری، یک عمل ضد اخلاقی نیست؟!

روستایی كه مردمانش از زیر زمین بیرون می‌آمدند

برکات و اعمال ماه ربیع الاول

نفس‌های صنعت طلای ایران به شماره افتاد

شلغم بخورید تا سرما نخورید

دست به دامن افغانی‌کِش‌ها ...

شهر دوچرخه‌ها، مردم دوچرخه‏‌سوار می‏‌خواهد

درآمدی بر معرفی میبد به عنوان شهر جهانی زیلو

روشندل؛ اما توانا

تکنیک ها برای مدیریت اختلافات زناشویی

جنگل های خاتم، نگین سبز کویر استان یزد

سکوت چاه های کشاورزی یزد آرامشی برای حیات

شهرداری این چنینم آرزوست

طبیب شهر

آتش‎نشانی، آمیزه‌ای از عشق و وظیفه

آیا شما با سواد هستید؟

گردشگر فرهنگی بهترین ظرفیت یزد

خرج‌هایی که با دخل‌ها نمی‎خواند

سال‌های تحصیلی پرالتهاب

موسیقی، به عنوان یک رسانه

برج خاموشان؛ مدفن دیرین زرتشتیان یزد

رعایت عدالت در حوزه انتخاباتی یزد

«قمات» برند قالی‌ یزد و قم/هنرمندانی که از ایده ناب نان می‌خورند

جهانی شدن یزد فرصتی برای رونق صنایع دستی ملی

هدفدار باش تا كامروا شوی

/یادداشت/ شناخت دنیای کودکان و چگونگی ایجاد رابطه با آنها

زنگ خطر افزایش ازدواج‏‏‌های زودهنگام

پیامد بی احتیاطی بزرگترها به خطر افتادن جان کودکان است

خورشید به خانه علی وارد شد *محمدحسین فلاح*

مصرف مغز گردو برای بیماران دیابتی مفید است

گردشگری و صنایع دستی، ظرفیت عظیم استان یزد در رویش اقتصادی

ترافیک میدان مهدیه یزد، کلاف سردر گم

پاک سرشت

خانه تاریخی کلاه‌دوزها یکی از جاذبه‌های کم‌نظیر یزد

تاثیر افزایش نرخ ارز در گردشگری شهرِ جهانی؛ فرصت یا تهدید؟!

نشریات محلی و محتوای تولیدی

قلب تپنده ورزش مرکز استان ، بالاخره تخریب شد!

رونق جاجیم بافی خاتم در گرو تامین بودجه و بازار فروش

/گزارش/ تماس پوستی مادر نیاز نوزادان زودرس به اکسیژن را کاهش می‌دهد

/گزارش/ اصلاح سبک زندگی لازمه داشتن بهداشت خواب مناسب است

اطلاع رسانی واقعی یا خیال بافی و توهم

یک مرد، یک روستا

ناوگان حمل و نقل عمومی یا کوره‌های آدم پزی!

خود انکاری فرهنگی

قنات‌ها هم ازدواج می‌کنند!

چرا امام جعفر صادق(ع) رییس مذهب شیعه نامید؟

صنعت گردشگری سلامت، گنجی مغفول در یزد

اختلال افسردگی در خانواده‌ها زمینه‌ ساز خودکشی است