خبر یزد

آخرين مطالب

بن‌بست قانونی ساماندهی متكدیان در بافت جهانی یزد گفتگو

  بزرگنمايي:

خبریزد- کودکان کار و متکدیان که همیشه مورد ترحم اقشار مختلف و دلسوز جامعه قرار می‌گیرند، این روزها به یکی از آفت‌های بافت جهانی یزد تبدیل شده و امان گردشگران داخلی و خارجی را بریده است.

این کودکان كه معمولاً با یک بسته آدامس یا جوراب سد راه شهروندان و گردشگران می‌شوند و بعضاً نیز به بهانه فروشندگی از آنها تکدی گری نیز می کنند، این روزها از روش‌های جدیدی برای برقراری ارتباط و برانگیختن احساسات افراد برای منظور خود بهره می‌گیرند.

ناخودآگاه وقتی مشاهده می‌شود كه كودكی با لباس‌های ژولیده و كثیف از طریق تسلط هر چند مختصر به زبان انگلیسی با گردشگران خارجی ارتباط برقرار و از آنها طلب پول می‏‏کند، اذهان به سمت افرادی سودجو و تیم‌های ساماندهی كودكان متكدی می‌رود كه سودجوئی از این كودكان را راه کسب و کار خود كرده‌اند.

قطعاً این قبیل آسیب‌های اجتماعی نه تنها چهره‌ی بافت جهانی شده ی شهر یزد را زشت جلوه می‌دهد بلکه نمایشگر وضعیتی نامطلوب از فرهنگ و تمدن این کهن شهر و حتی کشورمان در پیش روی گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

تكدی‌گری شغل تمام كودكان كار بافت تاریخی

«امرالله سیف‌الدینی» مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری یزد با اشاره به لزوم جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان بافت تاریخی یزد، تصریح می‌كند: هر چند جمع‌آوری متکدیان و کودکان کار از اولویت‌های مهم شهرداری محسوب می‌شود اما حساسیت در مورد تسریع انجام این اقدام در محدوده بافت تاریخی بسیار بیشتر از دیگر نقاط شهر است .

وی در ادامه اظهار می‌كند: تمام کودکان بافت جهانی یزد که تحت عنوان کودک کار شناخته می‌شوند به نوعی متکدی هستند و در این منطقه به هر بهانه‌ای از گردشگران داخلی و خارجی گدایی می‌کنند .

این مسئول در مورد اقدامات شهرداری در این رابطه می‌گوید: متاسفانه بسیاری از این کودکان، در همین منطقه ساکن هستند و در مجاورت خانه‌های خود تکدی‌گری می‌کنند لذا شهرداری نمی‌تواند جهت جمع‌آوری آنان اقدام موثری کند .

وی جمع‌آوری کودکانی که در بافت جهانی یزد به تکدی‌گری مشغول هستند را از ملزومات حفاظت از این مجموعه تاریخی می‌داند و بیان می‌كند: این کودکان خیابانی به محض مشاهده جمع‌آوری می‌شوند و شهرداری در این رابطه از هیچ اقدامی فروگذار نیست .

لزوم تغییر قوانین مرتبط با کودکان کار

«مصطفی ابوذری» رییس هیات مدیره موسسه متولی كودكان كار و متكدی بافت تاریخی از لزوم اعمال تغییرات در قوانین جمع‏آوری کودکان کار بافت جهانی یزد می گوید و عنوان می ‎‎ کند: اکثر کودکان کار در این منطقه را اتباع خارجی بدون کارت هویت تشکیل می دهند که قوانین مربوط به کودکان کار مشمول آنها نمی شود .

وی با اشاره به این که 80 درصد کودکان کار در یزد را اتباع بیگانه تشکیل می‏‏دهند، اظهار می‏‏کند: پذیرش کودکان کار بدون هویت اتباع خارجی در بهزیستی ممکن نیست و نمی‏‏توان خدماتی به آنها ارائه کرد .

این مسئول به جمع ‎‎ آوری کودکان کار بافت تاریخی یزد از سوی تیم سیار این موسسه اشاره و اضافه می کند: هر چند شهرداری، بهزیستی و دادگستری در موضوع ساماندهی کودکان کار اقدامات خوبی انجام می‌دهند اما متاسفانه تامین اعتبارات با تاخیر انجام می‌شود و همین موضوع موسسه را به مرز ورشکستگی کشانده است .

وی ادامه می‌دهد: اگر حمایت‌های مالی لازم به درستی و به موقع صورت گیرد، خدمات‌رسانی این مرکز تا چندین برابر افزایش خواهد یافت.

ابوذری در رابطه با انواع خدماتی که به کودکان کار از سوی این موسسه ارائه می‏‏شود، بیان می‏‏کند: کودکان کار در یزد به دو گروه تقسیم می‏شوند که ساماندهی آنها به صورت روزانه و شبانه روزی انجام می ‎‎ شود .

وی می‏‏گوید: کودکانی در گروه روزانه پذیرش می‏شوند،  جزو خانواده ‎‎ های بی بضاعتی هستند که فشار مشکلات مالی، آنان را ناچار به دست‏‏فروشی و انواع کار می‏کند كه در مورد این كودكان انواع خدمات‌ اعم از خدمات مشاوره‌ای، سبد كالا و كمك‌های موردی صورت می‌گیرد تا از بازگشت آنها به محیط كار جلوگیری شود.

این مسئول در مورد کودکانی كه در مركز شبانه‌روزی پذیرش می‌شوند نیز تصریح می‌كند: این کودکان در اکثر مواقع فاقد خانواده هستند لذا پس از پذیرش در مرکز شبانه‌روزی به مدت 20 روز نگهداری و خدمات لازم را دریافت می‌كنند ولی در صورت نیاز به ترمیم شخصیتی و بررسی بیشتر وضعیتشان این مدت زمان تمدید می‌شود.

رصد و پایش تصویری بافت جهانی یزد

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم  در باره این معضل بافت تاریخی اظهار می کند: اقدامات امنیتی خیلی خوبی در بافت تاریخی شهر یزد در حال اجراست به طوری که تا سال آینده پایش تصویری بافت تاریخی تکمیل خواهد شد و می توان از این طریق مشکلات اینچنینی را بهتر رصد و ساماندهی کرد .

وی از انجام اقداماتی خوب برای ساماندهی کودکان کار در بافت تاریخی یزد با مشارکت و همكاری بهزیستی و شهرداری خبر می‏دهد و می‏ گوید: هر چند برنامه ‎‎ ریزی‏های خوبی در این رابطه تدوین شده اما اجرای آنها هماهنگی و همت بیشتر دستگاه‏های مربوطه را می‏طلبد .

با تمام این احوال به نظر می‌رسد این مشكل بافت تاریخی شهر و جریان سوء‌استفاده از این كودكان برای كار و تكدی‌گری همچنان پابرجا خواهد ماند و به این زودی‌ها اقدام عاجلی را نباید در این باره شاهد بود. 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/53892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آبشار‌های فصلی روستای شادکام یزد (فیلم)

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

افزایش آمادگی استان یزد برای آمادگی در سامانه جدید بارشی

یک فوتی و 4 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی تیبا در یزد

نانوایی متخلف در یزد شناسایی شد

طالبان حمله تروریستی داعش در ولسوالی گذره را محکوم کرد

استان یزد، غرفه برتر نمایشگاه ایران اکسپو 2024

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

معمای عجیب پزشکی: این 500 کوتوله از دیابت، سرطان و بیماری قلبی در امانند

فیبر کربن، یکی از قدرتمندترین الیاف مصنوعی ساخته دست بشر

یک فوتی در حادثه واژگونی خودروی تیبا

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

داستانک/ آداب و رسوم الکی

کشف رازی غیرمنتظره در مورد سحابی حلقه جنوبی

نانوایی محتکر در یزد شناسایی شد

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

دل دوستان شکستی!

تصور روز ناسا: سحابی کله‌ماهی!

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند از سعدی

نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی

یک گام تا جهانی شدن روستای تاریخی فهرج

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

خورشید گرفتگی در‌مریخ‌ از نگاه کاوشگر استقامت

رشد 43 درصدی میزان بارش ها در استان یزد

تفکیک نشدن زباله منجر به مصدوم شدن پاکبان شهرداری یزد شد

جزئیات جدید از پشت پرده مسمومیت پزشکان در شیراز

سخنان دلنشین دکتر مجتبی شکوری

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

راهپیمایی کیهانوردان روسی شروع شد

رشد 43 درصدی میزان بارش در استان یزد

رونمایی از پویش با انرژی در یزد

هشدار سیل برای پایان هفته جاری

درخشش غرفه سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

از شبنم عشق خاک آدم گل شد

بهبود کیفیت تصاویر MRI با غباری از الماس

اولین پهپاد پاک‌کننده نقوش گرافیتی در جهان آغاز به کار کرد

رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد

رویداد علمی «خشتانه» چه هدفی دارد؟/از ساخت عناصر معماری در قالب کوچک تا ورکشاپ‌های تخصصی

جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان مهریز

دو بانده شدن 2 جاده دو طرفه در شهرستان نجف آباد

رسالت اصلی و وظایف ذاتی قوه قضاییه در اولویت است

پیش‌بینی رگبار باران و رعد‌و‌برق در استان یزد

ادعای بایدن درباره مخالفت حماس با آتش بس

داستانک/ اهمیت همسر

تکه ای از ماه که به سیارک تبدیل شد