خبر یزد

آخرين مطالب

/گزارش/

جهانی شدن یزد فرصتی برای رونق صنایع دستی ملی مقالات

جهانی شدن یزد فرصتی برای رونق صنایع دستی ملی
  بزرگنمايي:

خبر یزد - صنایع دستی یکی از محورهای مهم توسعه و رونق گردشگری در کشورمان محسوب می‌شود به طوری که از هنرمندان سخت‌کوش این بخش گرفته تا نوع فعالیت و تولیداتشان، همواره در کانون توجه گردشگران خارجی و حتی داخلی بوده است.
صنایع دستی در استان یزد به عنوان یکی از سه راس طلایی مثلث گردشگری کشورمان نیز دارای جذابیت‌های خاصی است که پس از جهانی شدن بافت تاریخی آن مورد توجه و اهتمام بیشتری از سوی گردشگران قرار گرفته است.
البته توسعه صنایع دستی و روی آوردن یزدی‌ها به این هنرصنایع در واقع ریشه در اقلیم و روحیه مردمان این خطه کویری واقع شده در فلات مرکزی ایران دارد به نحوی که وجود بازار فروش مناسب داخلی موجب رونق کسب و کار در این رشته‌های هنرصنعتی و بسط و گسترش بسیاری از آنها شده است.
به دنبال جهانی شدن بافت تاریخی شهر یزد از سوی یونسکو، این بخش از میراث ماندگار و کهن مردمان یزد که سینه به سینه تا به امروز زنده مانده است، حال و هوای بهتری کسب کرده و تصاحب بازارهای جهانی را در اندیشه می‌پروراند.
با این وجود یزد پتانسیل خوبی نیز برای تبدیل به بازاری جهانی جهت عرضه صنایع‌دستی ملی را دارد که لازمه‌ی آن ارتقای توانمندی متخصصان این حوزه در امر بازاریابی و افزایش روابط بین استانی در راستای توسعه صنایع دستی کشورمان است .
رونق بازار صنایع دستی کشور در یزد جهانی
«محمد فاضلی» هنرمند یزدی که افزون بر هفت سال در حوزه فروش گلیم در یزد مشغول به فعالیت است، به استقبال خوب گردشگران خارجی یزد از این هنرصنعت اشاره می‌کند و  می‌گوید: گلیم، گلیم فرش و فرش از جمله تولیداتی هستند که در یزد بازار خوبی دارند و برای گردشگران خارجی از جذابیت خاصی برخوردار هستند.
وی با بیان این که تولیداتی مانند فرش‌های عشایری، قشقایی، ترکمن و بلوچ در مناطق مختلف کشورمان مانند خراسان، اصفهان، نایین، قم و تبریز تولید و به یزد آورده می‌شوند، یزد را به عنوان بازار فروشی مناسب برای این هنرصنعت به ویژه پس از جهانی شدن بافت تاریخی این شهر ذکر می‌کند.
فاضلی با اشاره به این که گردشگران داخلی کمتر به سمت خرید فرش‌های دستباف و گلیم می‌روند، تصریح می‌کند: متاسفانه هنوز مردم کشورمان به ارزش و اهمیت والای صنایع دستی از جمله این فرش‌ها پی نبرده‌اند و گردشگران خارجی اشتیاق بیشتری برای آشنایی و خرید آنها نشان می‌دهند.
وی با بیان این که گلیم، فرش و گلیم‌فرش در انواع کرکی و پشمی و ابریشمی بافته می‌شود، استقبال از انواع فرش و گلیم‌های ابریشمی را بیشتر عنوان می‌کند و می‌گوید: انواع ابریشمی این محصولات با نقوش گنبدی و خشتی و برخی نقوش دیگر مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند .
این عرضه‌کننده محصولات صنایع دستی کشورمان با تاکید خواستار ارتقای فرهنگ و آگاهی مردم نسبت به این گونه صنایع از سوی میراث فرهنگی و فعالان گردشگری به ویژه راهنمایان گردشگری می‌شود و اظهار می‌کند: شناخت بیشتر علاقمندان به این صنایع می‌تواند رونق بیشتری به این بازار داخلی در سال حمایت از تولید داخلی ببخشد.
«علی‌محمد حیدری» گیوه‌دوز یزدی که 35 سال سابقه در این حرفه دارد نیز به بازار خوب عرضه گیوه‌های تولیدی شهرهای اصفهان و آباده در یزد اشاره می‌کند.
به گفته این هنرمند استان تصریح می‌کند: هرچند بازار فروش گیوه در یزد از وضعیت مطلوبی برخوردار است ولی در واقع گیوه‌های عرضه شده از نوع یزدی نیستند.
بنا به اظهارات حیدری، در حال حاضر هر جفت گیوه در بازار یزد متناسب با کیفیت و نوع مواد اولیه با قیمت 35 هزار تا 500 هزار تومان به فروش می‌رسد .
بازاریابی لازمه رونق بیشتر بخش صنایع دستی
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  یزد را یکی از غنی‌ترین بخش‌های کشور در حوزه صنایع دستی عنوان می‌کند و می‌گوید: استان یزد مهد صنایع دستی مختلفی مانند ترمه و زیلو است و علاوه بر بهره‌مندی از علم و نیروی هنرمند و متخصص، در زمینه تکنولوژی و بروز کردن دستگاه‌های این حوزه نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است و این موضوع پس از جهانی شدن مورد توجه بیشتری قرار دارد .
وی در رابطه با تاثیر بازاریابی در حوزه صنایع دستی، عنوان می‌کند: اگر بتوانیم بازاریابی مناسبی داشته باشیم و صنایع دستی را به درستی معرفی کنیم به یقین بر سرعت تولید نیز تاثیرگذار خواهیم بود .
این مسئول اعلام می‌کند: سیاست بخش صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد علاوه بر حفظ و احیای صنایع دستی استان، از تولید به سمت فروش و بازرایابی این محصولات هدایت شده و در این راستا اقدام خواهد شد .
یزد بستر مناسب توسعه صنایع دستی کشور
«محمدرضا دهقان مهرجردی» معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان هم یزد را بستری برای توسعه صنایع دستی کشور می‌داند و می‌گوید: شهر یزد با تبادل بازار فروش و دوره‌های آموزشی صنایع دستی می‌تواند بستر مناسبی برای عرضه این صنایع در سراسر کشور باشد .
وی حمایت بخش خصوصی از صنایع دستی را یکی از پتانسیل‌های مهم استان یزد ذکر می‌کند و در این باره به فروشگاه اینترنتی برتر صنایع دستی کشور که متعلق به یزد است اشاره و تصریح می‌کند: این وب‌سایت که با حمایت بخش خصوصی استان ایجاد شده، در دو سال اخیر به عنوان وبسایت و فروشگاه اینترنتی برتر کشور شناخته شده است .
این مسئول اضافه می‌کند: البته این فروشگاه در حال حاضر از محل کار خود در یزد به تهران منتقل شده تا فعالیت خود را به طور گسترده‌تری ادامه ‌دهد .
وی به نقش تعامل فعالان عرصه صنایع دستی یزد با سایر استان‌ها برای تبادل محصولات، بیان می‌کند: برگزاری دوره‌های آموزشی جهت تبادل صنایع دستی سایر استان‌ها با یزد در دستور کار میراث فرهنگی استان یزد قرار دارد هر چند که هنوز اعتبارات آموزشی امسال، تخصیص نیافته تا در این زمینه اقدامی صورت گیرد.
صنایع دستی یزد، سوغات مسافران دیگر استان‌ها
دهقان مهرجردی در این مورد به برگزاری دوره آموزشی سال گذشته صنایع دستی استان در جزیره قشم اشاره و تصریح می‌کند: این دوره آموزشی جهت تعامل صنایع دستی کشور و ارتقای سطح علمی هنرمندان صنایع دستی استان و سایر شهرها در محل جزیره قشم برگزار شد .
وی از برگزاری ماهانه دو نمایشگاه صنایع دستی استان در مناطق مختلف کشور خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: این نمایشگاه‌ها که با هدف افزایش فروش و آشنایی بیشتر با انواع صنایع دستی شهر جهانی یزد برگزار می‌شود، هم‌اکنون در شهرهای خراسان رضوی و تهران در حال برگزاری است .
معاون صنایع‌دستی استان در رابطه با استفاده از محصولات صنایع دستی استان به عنوان سوغات مسافران نیز تصریح می ‎ کند: این موضوع که به صورت ایجاد بازار فروش صنایع دستی استان نمود پیدا می‌کند، در حال حاضر به صورت پایلوت در استان تهران در حال انجام است و سایر استان‌های پر رونق گردشگری مانند مشهد نیز برای انجام این اقدام در نظر گرفته شده‌اند.
وی با اشاره به این که خوشبختانه بخش خصوصی استان در برقراری ارتباط با سایر استان‌های کشور پیش دستی کرده و تاکنون اقدامات موفقیت‌آمیزی انجام داده است، در این باره می‌گوید: اکنون برخی از صنایع دستی یزد مانند ترمه در دیگر شهرهای اکشور به عنوان سوغات به فروش می‌رسد .
این مسئول در پایان یزد را از استان‌های پیشرو در تولید و به روز کردن تجهیزات و انواع دستگاه ‎ های حوزه صنایع دستی مطرح و بیان می‌کند: استان یزد با به کارگیری نیروهای متخصص و دانشگاهی و هم‌چنین شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش به تولیدات بسیار خوبی دست یافته و یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/54911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کلاس مربیگری درجه B آسیا در یزد

تجمع اتباع یزد در حمایت از حمله ایران به اسرائیل

مشکل صادرات واحد‌های تولیدی حل می‌شود

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

تکمیل زیرساخت خطوط آبرسانی سایت اقدام ملی مسکن شهید محمدخانی یزد

آغاز عملیات اجرایی باند دوم سه راهی مهردشت به حسین آباد

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

میزبانی چادرملو از نفت و گاز گچساران

مدیرکل دامپزشکی یزد: با کشتار غیرمجاز دام برخورد می‌شود

ثبت رکورد جدیدی در نمایشگاه بین‌المللی یزد

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

فعالیت 103 اتوبوس درون‌شهری در شهر یزد

برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود