خبر یزد

آخرين مطالب

/گزارش/

سایه‎ی آلودگی‌‎های زیست‎محیطی بر سر مهمترین منابع آبی یزد + عکس‌ اجتماعي

سایه‎ی آلودگی‌‎های زیست‎محیطی بر سر مهمترین منابع آبی یزد + عکس‌
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ترانشه‌‏های حاصل از برداشت ‎ شن و ماسه در محدوده مهمترین منابع آب زیرزمینی استان در حالی به محلی برای تخلیه غیرقانونی و شبانه نخاله‌‏های صنعتی و شیمیایی در نبود نظارت‌ ‎ دستگاه‌ ‎ های متولی تبدیل شده که هنوز برنامه مشخصی از سوی مسئولان استان در این باره مشاهد نمی ‎ شود .
به گزارش ایسنا - منطقه یزد، معادن و کارگاه‌ ‎ های شن و ماسه یکی از مهمترین عوامل تخریب‏ محیط زیست و منابع طبیعی، هستند به طوری که در بسیاری از این فعالیت‌‏ها و برداشت‏ها شاهد آلودگی‌‏های زیست محیطی در مناطق مربوطه هستیم .
این فعالیت‌‏ها گاهاً علاوه بر ایجاد آلودگی منابع آب زیرزمینی باعث تاثیراتی سوء در هوای این مناطق می‌‏شود که این موضوع، در استان صنعتی و کم آب یزد از حساسیت ‎ های بالاتری برخوردار است .
متاسفانه در برخی موارد این برداشت‌‏ها نیز بدون نظارت قانونی و زیست محیطی صورت می‏گیرد که نمونه آن برداشت شن و ماسه در محدوده‌ای آبرفتی به وسعت پنج کیلومتر مربع با عمق 10 متر در نزدیکی روستای شحنه در مسیر جاده خضرآباد یزد است که اکنون ترانشه‌ ‎ های حاصل از آن به محلی برای تخلیه شبانه و غیرقانونی نخاله ‎ های صنعتی و شیمیایی تبدیل شده است .
نکته حائز اهمیت در مورد این قبیل برداشت‌ ‎ ها این است که به ازای هر تن برداشت شن و ماسه از این اماکن تنها 400 تومان به دولت پرداخت می‏شود و هر تن از این مصالح طبیعی برداشت شده در بازار آزاد، با قیمتی بیش از 60 هزار تومان عرضه می ‎ شود .
به گفته برخی از کارشناسان، ترانشه ‎ های ایجاد شده در این محل که به بافت ‎ های درشت دانه رسیده، تقریباً بر روی مهمترین و بهترین منابع آب زیرزمینی استان یزد قرار گرفته و بارش باران یا بروز سیلاب ‎ های فصلی در این منطقه با توجه به تخلیه ضایعات صنعتی می ‎ تواند منجر به نفوذ آلودگی‏های شیمیایی به ویژه فلزات سنگین به منابع آب شرب استان شود .
از طرفی ذرات رس، گوگرد، کربن، آرسنیک و روی به صورت میکرونی در هنگام برداشت شن و ماسه در این قبیل اماکن، وارد هوا می‏شوند و آلودگی‏های زیست محیطی را به همراه دارند .
«جعفر اسماعیلی پور» معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان یزد در گفت ‎ و ‎ گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به مشکل به وجود آمده در اراضی منطقه بالا دست روستای شحنه، بیان می ‎ کند: بحث تخلیه نخاله ‎ ها در این منطقه از مدت ‎ ها قبل مطرح بوده لذا قرار است که موضوع در جلسه ‎ ای با معاونت عمرانی استانداری مطرح و مورد بررسی قرار گیرد .
وی اضافه می‏کند: مقرر است که در این جلسه علاوه بر معاون عمرانی استاندار، دیگر متولیان امر مانند نماینده اداره مسکن و شهرسازی، محیط زیست و شهرداری نیز دعوت شوند تا پس از تصمیم‏گیری در این مورد با افراد خاطی در این موضوع برخوردهای قانونی و لازم انجام شود .
این مسئول در مورد مجوزهای صادر شده در این مورد، تصریح می ‎ کند: وضعیت مجوز برداشت ‎ کنندگان این منطقه باید جهت مدیریت و جلوگیری از تخلفات در این مورد بررسی و تعیین شود .
وی با اشاره به تخلیه ضایعات به صورت غیرقانونی و بدون حضور مسئول ناظر، می‏گوید: قبل از تخلیه هیچ نیرویی به عنوان ناظر در محل مذکور وجود ندارد تا دارا بودن مجوز این افراد بررسی شود و نظارت نیروهای گشت اداره کل منابع طبیعی استان نیز به صورت دائمی نیست .
اسماعیلی ‎ پور در مورد مسئولیت حوزه مسکن و شهرسازی استان در این مورد نیز بیان می ‎ کند: اداره کل مسکن و شهرسازی هم یکی از متولیان و ناظران بخشی از اراضی این منطقه محسوب می ‎ شود که به صورت مشارکتی با اداره منابع طبیعی در زمینه حفاظت از این قبیل مناطق فعالیت می‏کند .
ولی «محمدرضا نقصان محمدی» مدیرکل راه و شهرسازی استان در رابطه با مسئله تخلیه زباله ‎ های شیمیایی و صنعتی و برداشت شن و ماسه از این محدوده می ‎ گوید: این موضوع در حوزه وظایف ادارات منابع طبیعی است و راه و شهرسازی در این رابطه دخیل نیست ولی با این وجود از آنجایی که این منطقه جزو اراضی ملی محسوب می ‎ شود باید پس از بررسی کروکی دقیق، محدوده آن مورد بررسی قرار گیرد .
سرهنگ «علیرضا خالقی» فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد هم در این رابطه به خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، می ‎ گوید: این محل به احتمال زیاد در حوزه وظایف منابع طبیعی محسوب می ‎ شود ولی مجوزهای برداشت شن و ماسه از این قبیل اماکن از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت عمرانی استانداری صادر می ‎ شود .
وی ادامه می‏دهد: حفاظت از اراضی محدوده شهری بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است ولی اداره کل منابع طبیعی مدعی محافظت از این منطقه است و مکاتباتی نیز در این مورد صورت گرفته و خواهان جلوگیری از مشکلاتی مانند مورد مذکور هستیم .
فرمانده یگان حفاظت راه و شهرسازی خاطرنشان می ‎ کند: از مسئولان مربوطه می‏خواهیم تا در صورت صدور هرگونه مجوزی مانند مجوزهای برداشت شن و ماسه، هماهنگی لازم با دیگر دستگاه ‎ های متولی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و راه و شهرسازی صورت گیرد تا مشکلات این چنینی را به دنبال نداشته باشد .
«ایرج قانع» مسئول تیم عملیات یگان حفاظت مسکن و شهرسازی در منطقه جاده خضر آباد و روستای شحنه نیز با بیان این که مشکل اصلی تنها برداشت شن و ماسه نیست، تصریح می ‎ کند: برخی افراد شبانه اقدام به تخلیه نخاله‏های شیمیایی و صنعتی در این محدوده می ‎ کنند ولی با این حال هنوز این موضوع مشخص نشده است .
به گفته وی، هر چند مسیری در اراضی کوثر به محل تجمع نخاله‏های ساختمانی تبدیل شده و با این موضوع برخورد می‌شود ولی تاکنون از محل دقیق مشکل مطرح شده، اطلاعی ندارم .
«علی گل آقایی» معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در گفت‏و‏گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به این که دیگر مجوزی برای برداشت شن و ماسه صادر نمی‏شود، اظهار می‏کند: تنها مجوزهای قبلی که از سوی دفتر فنی استانداری در دولت ‎ های گذشته صادر شده، در صورت وجود ذخیره و موافقت آب منطقه‏ای تمدید می‏شود .
وی ادامه می‏دهد: مجوزهای برداشت شن و ماسه برای طرح ‎ های عمرانی از قبیل راه‏آهن، جاده‏سازی و دیگر موارد نیز با موافقت ارگان‏های ذیربط به صورت برداشت ‎ های محدود و موقتی صادر می ‎ شود .
به گفته وی، مجوز برداشت شن و ماسه در سامانه کاداستر پیش ‎ بینی نشده است و صرفاً جهت طرح ‎ های عمرانی و در صورت تایید ارگان ‎ های ذیل ماده 24، به صورت برداشت ‎ های محدود و موقتی صادر می‏شود .
این مسئول با اشاره به تخریب‏های حاصل از برداشت شن و ماسه، می‏گوید: طبق ماده 24 قانون معادن، اخذ هرگونه مجوز برداشت یا پروانه اکتشاف مستلزم استعلام و موافقت ارگان‌های مربوطه است .
گل آقایی خاک‏برداری‏های مناطق کوره ‎ های آجرپزی به ویژه در منطقه روستای شحنه که منجر به ایجاد قرضه ‎ هایی برای تخلیه نخاله‏های صنعتی شده را از نظر زیست‏محیطی مشکل‏ساز می‏خواند و نظارت بر تخلیه این نخاله‌ ‎ ها را در حوزه کاری شهرداری عنوان می‏کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/59044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق