خبر یزد

آخرين مطالب

جبران خسارت کشاورزان یزدی در انتظار کمک های دولت اقتصادي

جبران خسارت کشاورزان یزدی در انتظار کمک های دولت
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - کم آبی و خشکسالی طی چند سال اخیر برای بخش های عمده ای از کشور بویژه نقاط مرکزی ایران، مشکلاتی چون کاهش سطح زیرکشت و کاهش تولیدات کشاورزی را به همراه داشته ولی دولت برای حل بخشی از آن تسهیلاتی ارائه کرده است.
به گزارش ایرنا ، مجموع سطح زیرکشت محصول کشاورزی استان در چند سال گذشته 130 هزار هکتار بوده که به دلیل تبعات خشکسالی این رقم به 117 هزار هکتار کاهش یافته است.
درباره میزان خسارت های وارد شده ناشی از حوادث و بلایای طبیعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در سال زراعی 97- 96 حدود 10 هزار میلیارد ریال خسارت از حوادث طبیعی همچون خشکسالی و سرمازدگی به بخش کشاورزی استان یزد وارد شده است.
سیدجمال سجادی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال خسارت خشکسالی به کشاورزی استان یزد 6 هزار و 251 میلیارد ریال بوده است.
وی افزود: خسارت سرمازدگی به محصولات و زمین های کشاورزی استان نیز در این مدت سه هزار و 528 میلیارد ریال اعلام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد مجموع خسارت های وارد شده را 9 هزار و 780 میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل تداوم 2 دهه خشکسالی در استان توجه بیشتر مردم خصوصا کشاورزان در مصرف آب، کشت گیاهان کم آبخواه و مقاوم در برابر کم آبی ضروری است.
سجادی پور یادآور شد: با وجود تداوم آثار خشکسالی و کم آبی با استفاده از روش های نوین آبیاری نوین در سال زراعی 97 - 96، 1.5 میلیون تن انواع محصول کشاورزی در استان تولید شد.
به گفته وی ، از این مقدار 540 هزار و 289 تن محصول زراعی ، 246 هزار و 963 تن باغی و 409 هزار و 950 تن محصول گلخانه ای بوده است.
به منظور کمک به حل بخشی از خسارت های وارد شده به کشاورزان استان مدیریت شعب بانک کشاورزی در یزد در نامه ای خطاب به استاندار از مساعدت به کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه در راستای اجرای مصوبه هیأت وزیران درباره بخشودگی سود و امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده خبر داده است.
فرهاد کشمیرشکن در این نامه با اعلام آمادگی بانک کشاورزی استان برای پرداخت خسارت به کشاورزان خسارت دیده آورده است: این مجموعه آماده اجرای بند "‌ ‌خ " ماده 33 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در سال 1397 است.
وی افزوده است: در راستای اجرای مصوبه هیئت محترم وزیران مبنی بر مساعدت به کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه هم اکنون شعب این مدیریت در استان آمادگی دارند تا در صورت مراجعه مدیونین و برقراری الزامات قانونی ، تمامی اقساط مربوط به تسهیلات پرداختی را امهال کند.
وی ادامه داده است : بر این اساس اقساط در بخش کشاورزی با هر مبلغ بدهی را که تا تاریخ ششم شهریور 1397 (تاریخ ابلاغ تصویب نامه هیات محترم وزیران) سررسید شده و مشمولیت مدیون برای استفاده از این بند قانونی از سوی کارگروه مربوطه مورد تایید واقع ‌و به شعب این بانک معرفی می‌شوند، مطابق با سایر ضوابط و مقررات دستورالعمل اجرایی فوق، به مدت سه سال امهال کند.
در پایان این نامه ، 30 آذرماه 1397 یعنی حدود 83 روز از زمان اجرای طرح به عنوان پایان استفاده مشمولان استفاده از این بند قانونی اعلام شده است.
با این حال یکی از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با توجه به کاهش بارندگی ها و ادامه خشکسالی توسعه کشت گیاهان کم آبخواه، گیاهان مقاوم به خشکسالی ، اجرای طرح های نوین آبیاری و افزایش تولید در واحد سطح است که همانگونه که اعلام شد نتایج خوبی در استان به همراه داشته است.
یک از این نتایج را می توان در جایگاههای ممتاز استان یزد در برداشت برخی محصولات کشاورزی به صورت ملموس مشاهده کرد که برخی از آنها عبارتند از : رتبه نخست در تولید محصول روناس ، دوم در محصول گلخانه ای ، سوم در تولید پسته ، چهارم در تولید زردآلو ، پنجم در تولید انار و هفتم در تولید زعفران .
هم اکنون سطح زیرکشت محصول گلخانه ای استان یزد یکهزار و 420 هکتار است که سالانه 409 هزار و 950 تن محصول که بیشتر خیارسبز ، گوجه ، بادمجان و سبری است ، در آنها تولید می شود.
عده ای معتقدند که وارد شدن خسارت ناشی از خشکسالی ها به کشاورزان شرق اصفهان عامل حمله به خط انتقال آب استان یزد است در حالی که بر اساس مباحث مطرح شده در این گزارش ، خسارت ها متوجه هر دو استان است ضمن آنکه حتی یک قطره از آب انتقالی در حوزه کشاورزی یزد استفاده نمی شود.
اخیرا استاندار یزد در مصاحبه با یک رسانه گفته بود یزد از چندین سال گذشته در تعیین الگوی مصرف برای تمام بخش ها علمی ترین روش را انتخاب کرده است و کشاورزان گرامی در استان اصفهان همراه با یزد دچار کم آبی و مشکل جدی هستند اما کمبود منابع به این معنا نیست که اگر بخشی محدودیت دارد برای زندگی انسان ها و استان دیگر مشکل ایجاد کند.
محمود زمانی قمی در ادامه با اشاره به قطع چندباره آب خط انتقالی به دلیل حمل عده ای ناشناس به تأسیسات خط انتقالی آب کوهرنگ به یزد گفت: برداشت ما مبنی بر انجام این اقدامات توسط کشاورزان نیست و البته با احترام به کشاورزان و مردم اصفهان به عنوان مسئول امنیت استان یزد از حقوق استان نیز دفاع می کنیم.
در واقع همگان باید واقف باشیم که خسارتها در همه جا ایران وجود دارد و دولت نیز تمام تلاش خود را بر حل مشکلات ناشی از آن و نیز جبران بخشی از خسارت ها انجام می دهد و مردم نیز باید با سعه صدر ، شرایط را تحمل کرده تا کشور با آرامش از این دوران سخت عبور کند.
1968/ 6197

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/59589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است