معاون دادگستری استان یزد:
اطلاع دقیق از فرایند دادرسی بهترین راه تکریم ارباب رجوع است
سياسي
بزرگنمايي:
خبر یزد - یزد- معاون دادگستری استان یزد در امور شوراهای حل اختلاف، گفت: اطلاع رسانی دقیق و صحیح از فرایند های حاکم بر دادرسی و راهنمایی درست مراجعین، بهترین راهکار تکریم ارباب رجوعان است.
به گزارش خبرنگار مهر ، محمدرضا حداد دوشنبه در نشست کمیته تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی اظهار داشت: نارضایتی در مراجعین زمانی ایجاد می شود که یک پرونده با صرف وقت و هزینه، مدتی را در مرجع قضایی طی کرده و منتج به حصول نتیجه مورد درخواست متقاضی نشده است که در این زمینه ارتقای اطلاعات عمومی و حقوقی مردم و ایجاد سازکارهایی جهت راهنمایی دقیق مراجعین بسیار اثرگذار خواهد بود .
وی تصریح کرد: در برخی از موارد به علت عدم آشنایی مراجعین و نبود یک سازکار مناسب، یک ارباب رجوع ممکن است ماه ها در دستگاه قضایی پرونده ای را دنبال کند و تازه زمانی که به تصمیم نهایی می رسد متوجه می شود دعوی به شکل صحیح و قانونی مطرح نشده است که این گونه مسائل باعث بروز نارضایتی است .
این مقام قضایی، ایجاد یک ساز و کار دقیق جهت پایش و پالایش دادخواست ها و شکواییه ها در ابتدای شروع فرایند دادرسی شامل تنظیم، پذیرش و ثبت آنها را ضروری دانست و در ادامه بیان داشت: باید با استفاده از ظرفیت وکلا، مشاوران و کارشناسان حقوقی و قضایی، پرونده ها ابتدا به مراجع سازشی رهنمون شده تا مردم با استفاده از خدمات رایگان و بسیار ارزان این مراجع، مشکلات و اختلافات خود را حل و فصل نمایند .
معاون قضایی دادگستری با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه ها به ویژه رسانه ملی در جهت آگاهی بخشی به مردم ابراز داشت: رسانه ها و مشخصا رادیو و تلوزیون باید یک بخش مدون و مستمر را جهت ارتقاء آگاهی های عمومی و حقوقی جامعه داشته باشند تا این گونه اطلاعات به صورت مستمر به اطلاع و آگاهی مردم برسد .
وی با اشاره به موضوع مهم پیشگیری از وقوع جرم و مراقبت پس از وقوع جرم در جامعه اظهار داشت: امروز باید معضلات و آسیب های اجتماعی را بر اساس جغرافیای محل وقوع آن شناسایی و برای هر منطقه برنامه ویژه تدوین کرد .
حداد عدم وجود نهاد های حمایتی را یک مسئله مهم برشمرد و گفت: در جامعه بسیاری از جرائم خُرد بر اساس مشکلات اقتصادی و معیشتی شکل می گیرد که اگر یک نهاد حمایتی در کنار دستگاه قضایی وجود نداشته باشد، در عمل سیاست های اصلاحی دستگاه قضایی در جامعه راه به جایی نخواهد برد .
وی تکریم ارباب رجوع را نیازمند عزم ملی دانست و تصریح کرد: در بسیاری از مسائل خلاء های قانونی در حمایت از ارباب رجوع وجود دارد، در برخی موارد قوانین نیازمند اصلاح است که حل این مسائل از عهده استان خارج بوده و نیازمند عزم ملی است.
-
دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵:۱۵
-
۱۰۲ بازديد
-
-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/59762/