خبر یزد

آخرين مطالب

نیاز جدی به جنگجوی اقتصادی داریم/ ایران هنوز برند جهانی ندارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

خبریزد- در حال حاضر کشورهای نظیر ژاپن و کره‌جنوبی با تربیت سربازان اقتصادی به برندهای مطرح و شاخص جهان تبدیل شدند و این در حالی است که متأسفانه هنوز ایران اسلامی هیچ یک از برندهای 10 ردیف برتر جهان را به خود اختصاص نداده و تا زمانی که نتواند به این مهم دست یابد نمی‌توان آن طور که باید و شاید به توسعه اقتصادی در داخل و خارج امید داشت.

مدیریت حرفه‌ای نیاز بازار امروز

  «داود احمدی» مدرس و مشاور برندینگ سازمان مدیریت صنعتی  در میزگردی که با عنوان«اقتصاد مقاومتی و برند ایرانی» با بیان این‌که نسل مدیریت بازار از تولید به فروش و بازاریابی و در حال حاضر به برندسازی رسیده است، اظهار کرد:‌ برند هویت و روح یک محصول است که نقش مهمی در جذب مخاطب ایفا می‌کند.

وی عدم شناخت و تعریف صحیح از حوزه برند را یکی از مشکلات حوزه اقتصادی و فعالیت‌های تجاری در شرایط کنونی دانست و افزود:‌ تدوین ساز و کار حرفه‌ای برای ورود به مدیریت اقتصادی مهمترین نیاز بازار امروز است.

این مدرس برندینگ سازمان مدیریت صنعتی با بیان این‌که عدم آموزش مدیران در حوزه برند از دیگر چالش‌های جدی توسعه اقتصادی است، گفت:‌ بسیاری از فعالین اقتصادی که با باوری اشتباه خود را پیشرو در حوزه برندیگ می‌دانند در حقیقت رویایی از برند را تجربه کردند و همین امر بازار ایران را در برابر شوک‌های اقتصادی ضربه‌پذیر کرده است.

ایران فاقد هیچ گونه برند جهانی

احمدی در ادامه با بیان این‌که ایران در عصر امروز درگیر جنگ اقتصادی است و نیاز جدی به جنگجوی اقتصادی دارد،‌ تصریح کرد:‌ ایران در بیش از هزار برند برتر جهان حتی یک برند برتر را به خود اختصاص نداده و این یکی از جدی‌ترین معضلات کشور در حوزه توسعه تجارت است.

این مدرس برندینگ با اشاره به ظرفیت‌های استان یزد در حوزه‌های مختلف تولید کاشی و سرامیک، نساجی و غیره، گفت:‌ عدم توجه به مقوله برندسازی صنایع شاخص استان یزد را در چارچوبی ثابت محدود کرده و راه توسعه آنها در مسدود کرده است.

وی عدم توجه به توسعه برند را یکی دیگر از چالش‌های توسعه اقتصادی در استان یزد و ایران دانست و بیان کرد: متأسفانه توسعه فیزیکی تنها راه شناخته شده در بازار ایران است.

ارتقای برند لازمه بیمه کسب و کار

احمدی خاطرنشان کرد: نهادینه کردن فرهنگ تولید محتوا در حوزه برندینگ یکی از موثرترین راهکارهای توسعه اقتصادی و بیمه کردن صنایع در تحولات اقتصادی است.

وی با اشاره به حضور غیرحرفه‌ای محصولات بومی ایرانی در بازارهای جهانی،‌ گفت: تولیدکنندگان بومی می‌توانند با توجه بیشتر به برندهای تجاری خود شیوه حضور هوشمندانه و موثر در بازارهای بین المللی را فرا گرفته و سودآوری حضور خود در جوامع مختلف را افزایش دهند.

احمدی در ادامه برند را مکمل واحدهای آر ان دی واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان کرد و افزود:‌ کوتاه‌نگری در توسعه اقتصادی آفتی جدی برای کسب و کارهای موجود است.

این مدرس برندینگ استان یزد با بیان این‌که متأسفانه در حال حاضر بسیاری از برندهای مطرح استان و کشور به دلیل عدم توجه به تقویت آنها به نام برندهای چینی در بازار عرضه می‌شوند، تصریح کرد:‌ روح بخشیدن به محصولات برای برقراری ارتباط بیشتر و بهتر از جمله معجزات برند است.

لزوم تدوین استراتژی توسعه صادرات

«عباس علوی‌راد» با اشاره به استراتژی اقتصادی کشورهای توسعه یافته،‌ اظهار کرد:‌ در بسیاری از کشورهای جهان که امروزه سیستم اقتصادی پویا و قدرتمندی دارند، استراتژی توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی شناسایی نیاز بازارهای جهانی و تدوین راهبردی مناسب برای حضور موثر در جوامع بین المللی را یکی از اولویت‌های استراتژی توسعه صادرات دانست و افزود: توجه به مقوله برند از دیگر الزامات حضور موفق در بازارهای‌ مختلف جهان است.

این استاد اقتصاد دانشگاه آزاد با بیان این‌که عدم معرفی صحیح و کامل محصولات بومی یکی از مهمترین علل آسیب‌پذیری جدی بازار است، گفت:‌ برندها از بعد توسعه صادرات می‌توانند در تحقق اهداف این مهم موثر باشند.

علوی‌راد با اشاره به این‌که بحث برندسازی یکی از شاخه‌های جدی دیده شده در سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است،‌ تصریح کرد: مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را توجه دورن‌گرا به ظرفیت‌های داخلی برای تولید محصولات بومی می‌داند.

برندسازی‌ موتور محرک محصولات داخلی

وی توسعه صادرات محصولات بومی را یکی از اهداف جدی اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: توجه به مقوله برندسازی موتور محرک تولید کنندگان بومی برای حضور در بازارهای جهانی است.

رییس دانشگاه آزاد ابرکوه در ادامه نگاه تقاضا محور در دورن کشور را یکی از چالش‌های جدی برخی تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و ادامه داد:‌ ضرورت‌ها به دلیل جستجو کردن مشتری در داخل کشور دارای نگاهی درون گراست.

این استاد دانشگاه آشنایی و نهادینه کردن قوائد بین المللی را یکی از نیازهای توسعه اقتصادی ایران و کسب و کارهای بومی دانست و بیان کرد: تقویت بازاریابی و فروش محصولات بومی مستلزم توجه به مقوله برندسازی است که نتیجه‌ای جز سودآوری پایدار در حوزه تجارت نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ایران در حوزه برندسازی نسبت به دیگر کشورهای جهان عقب تر است، اظهار کرد‌: اقلام صادراتی ایران تنوع زیادی ندارند و این یکی از نقاط آسیب پذیر اقتصاد ایران است.

لزوم برگزاری دوره‌های برندسازی

این استاد دانشگاه برگزاری دوره‌های آموزشی برندسازی را یکی از ضرورت‌های اجرایی در راستای توسعه کسب و کارهای فعال و شناخته شده دانست و بیان کرد: دولت باید از چند محصول شناخته شده ایران در بازارهای بین‌المللی حمایت برندینگ داشته باشد.

علوی‌راد در ادامه با اشاره به ضرورت دولت برای ارتقای برند تجاری واحدهای تولیدی و صنعتی استان و کشور، گفت: دولت می‌تواند با ایجاد ارتباط مستمر و مستقیم بین واحدهای مختلف با مشاورین و مدرسین برندینگ هم به ایجاد اشتغال جدید و هم به تقویت فروش و ماندگاری صنایع و واحدهای تولیدی کمک کند.

اصلاح سیاستگذاری اقتصادی در اولویت دولت

«محمد دهقان» مدیر توسعه صنعتی و فناوری شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد با بیان این‌که سیاست‌های اقتصادی دولت‌های گذشته سیاستگرا نبوده است، اظهار کرد: عدم تدوین برنامه‌های بلند مدت و آینده‌نگرانه از دیگر ایرادهای برنامه‌ریزی اقتصادی در دولت‌های قبل است.

وی خام فروشی را یکی دیگر از مشکلات توسعه اقتصادی دانست و بیان کرد: عدم توجه به بحث تولید فرآوری و صادرات محصولات داخلی راه را برای پیشرفت در حوزه اقتصادی و آموزش چگونگی حضور بهینه در بازارهای بین المللی مسدود کرده است.

دهقان افزود: امروزه علی‌رغم وجود سیاست‌های غلط اجرایی در حوزه اقتصادی، برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی با تدوین برنامه راهبردی منسجم توانستند به برندهای مطرحی در سطح بین المللی تبدیل شوند.

این مسئول در ادامه با اشاره به ضرورت برندسازی در ایران،‌ گفت: متأسفانه در حال حاضر برندهای ایرانی در مجموع از برندهای شناخته شده جهانی عقب‌تر و فاصله زیادی دارند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ارزش اقتصادی برخی از برندهای مطرح بیشتر از گردش مالی سالانه یک کشور است، تصریح کرد: بدنه دولت در یک دهه گذشته اقداماتی در حوزه اصلاح سیاستگذاری اقتصادی را آغاز کرده است.

وی شرکت شهرکهای صنعتی را تنها نهاد و دستگاه متولی صنایع خرد، کوچک و متوسط در استان و کشور است، اظهار کرد: تأمین بخشی از هزینه‌های کوچک و متوسط، پوشش بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و حمایت‌های پژوهشی و مطالعاتی از جمله حمایت‌های انجام شده و در دستور کار شرکت شهرکهای صنعتی از صنایع کوچک و متوسط است.

ایران برند قابل دفاعی ندارد

دهقان با بیان این‌که متأسفانه ایران هنوز برند جهانی شناخته شده‌ای ندارد،‌گفت:‌ علی‌رغم وجود ظرفیت‌های انسانی و علمی متعدد هنوز موفق نشدیم در فضای صنعتی جدید برند قابل دفاع در بازار جهانی ایجاد کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که دولت نمی‌تواند مستقیماً عامل ایجاد برند قدرتمندی در بخش خصوصی باشد، تصریح کرد:‌ بحث برندیگ به دلیل عدم تمرکز به بازار خارجی برای تجار و فعالین اقتصادی نامی ناآشناست.

وی با بیان این‌که اکثر کالاهای ایران در بحث کیفیت عقب تر از کالاهای خارجی هستند، اظهار کرد: این عدم کیفیت مناسب قدرت ارتقای برندهای بومی را تضعیف کرده است.

دهقان شناسایی نیاز بازار خارجی را از دیگر گلوگاه‌های ارتقای برند داخلی دانست و بیان کرد: دولت می‌تواند با بکارگیری مشاورین در حوزه برندینگ چالش‌های پیش روی ارتقای برند را رفع و واحدهای کوچک و متوسط را حمایت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برندسازی دانشی فنی و بروز است که باید بیش از پیش مورد توجه و حمایت دستگاه‌های دولتی برای ارتقای کمی و کیفی صنایع قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/61532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پیش بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

دوره آموزشی آشنایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم