خبر یزد

آخرين مطالب

در میزگرد ایسنا: نیاز جدی به جنگجوی اقتصادی داریم/ ایران هنوز برند جهانی ندارد اجتماعي

در میزگرد ایسنا: نیاز جدی به جنگجوی اقتصادی داریم/ ایران هنوز برند جهانی ندارد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - جنگ امروز جهان جنگ اقتصادی است و پیروزی در آن مستلزم داشتن سرباز و لشکری است که به برند ایرانی اسلامی و بومی مسلح باشند.
در حال حاضر کشورهای نظیر ژاپن و کره‌جنوبی با تربیت سربازان اقتصادی به برندهای مطرح و شاخص جهان تبدیل شدند و این در حالی است که متأسفانه هنوز ایران اسلامی هیچ یک از برندهای 10 ردیف برتر جهان را به خود اختصاص نداده و تا زمانی که نتواند به این مهم دست یابد نمی‌توان آن طور که باید و شاید به توسعه اقتصادی در داخل و خارج امید داشت.
مدیریت حرفه‌ای نیاز بازار امروز
به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«داود احمدی» مدرس و مشاور برندینگ سازمان مدیریت صنعتی در میزگردی که با عنوان«اقتصاد مقاومتی و برند ایرانی» دراین دفتر خبری برگزار شد، با بیان این‌که نسل مدیریت بازار از تولید به فروش و بازاریابی و در حال حاضر به برندسازی رسیده است، اظهار کرد:‌ برند هویت و روح یک محصول است که نقش مهمی در جذب مخاطب ایفا می‌کند.
وی عدم شناخت و تعریف صحیح از حوزه برند را یکی از مشکلات حوزه اقتصادی و فعالیت‌های تجاری در شرایط کنونی دانست و افزود:‌ تدوین ساز و کار حرفه‌ای برای ورود به مدیریت اقتصادی مهمترین نیاز بازار امروز است.
این مدرس برندینگ سازمان مدیریت صنعتی با بیان این‌که عدم آموزش مدیران در حوزه برند از دیگر چالش‌های جدی توسعه اقتصادی است، گفت:‌ بسیاری از فعالین اقتصادی که با باوری اشتباه خود را پیشرو در حوزه برندیگ می‌دانند در حقیقت رویایی از برند را تجربه کردند و همین امر بازار ایران را در برابر شوک‌های اقتصادی ضربه‌پذیر کرده است.
ایران فاقد هیچ گونه برند جهانی
احمدی در ادامه با بیان این‌که ایران در عصر امروز درگیر جنگ اقتصادی است و نیاز جدی به جنگجوی اقتصادی دارد،‌ تصریح کرد:‌ ایران در بیش از هزار برند برتر جهان حتی یک برند برتر را به خود اختصاص نداده و این یکی از جدی‌ترین معضلات کشور در حوزه توسعه تجارت است.
این مدرس برندینگ با اشاره به ظرفیت‌های استان یزد در حوزه‌های مختلف تولید کاشی و سرامیک، نساجی و غیره، گفت:‌ عدم توجه به مقوله برندسازی صنایع شاخص استان یزد را در چارچوبی ثابت محدود کرده و راه توسعه آنها در مسدود کرده است.
وی عدم توجه به توسعه برند را یکی دیگر از چالش‌های توسعه اقتصادی در استان یزد و ایران دانست و بیان کرد: متأسفانه توسعه فیزیکی تنها راه شناخته شده در بازار ایران است.
ارتقای برند لازمه بیمه کسب و کار
احمدی خاطرنشان کرد: نهادینه کردن فرهنگ تولید محتوا در حوزه برندینگ یکی از موثرترین راهکارهای توسعه اقتصادی و بیمه کردن صنایع در تحولات اقتصادی است.
وی با اشاره به حضور غیرحرفه‌ای محصولات بومی ایرانی در بازارهای جهانی،‌ گفت: تولیدکنندگان بومی می‌توانند با توجه بیشتر به برندهای تجاری خود شیوه حضور هوشمندانه و موثر در بازارهای بین المللی را فرا گرفته و سودآوری حضور خود در جوامع مختلف را افزایش دهند.
احمدی در ادامه برند را مکمل واحدهای آر ان دی واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان کرد و افزود:‌ کوتاه‌نگری در توسعه اقتصادی آفتی جدی برای کسب و کارهای موجود است.
این مدرس برندینگ استان یزد با بیان این‌که متأسفانه در حال حاضر بسیاری از برندهای مطرح استان و کشور به دلیل عدم توجه به تقویت آنها به نام برندهای چینی در بازار عرضه می‌شوند، تصریح کرد:‌ روح بخشیدن به محصولات برای برقراری ارتباط بیشتر و بهتر از جمله معجزات برند است.
لزوم تدوین استراتژی توسعه صادرات
«عباس علوی‌راد» با اشاره به استراتژی اقتصادی کشورهای توسعه یافته،‌ اظهار کرد:‌ در بسیاری از کشورهای جهان که امروزه سیستم اقتصادی پویا و قدرتمندی دارند، استراتژی توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می‌کند.
وی شناسایی نیاز بازارهای جهانی و تدوین راهبردی مناسب برای حضور موثر در جوامع بین المللی را یکی از اولویت‌های استراتژی توسعه صادرات دانست و افزود: توجه به مقوله برند از دیگر الزامات حضور موفق در بازارهای‌ مختلف جهان است.
این استاد اقتصاد دانشگاه آزاد با بیان این‌که عدم معرفی صحیح و کامل محصولات بومی یکی از مهمترین علل آسیب‌پذیری جدی بازار است، گفت:‌ برندها از بعد توسعه صادرات می‌توانند در تحقق اهداف این مهم موثر باشند.
علوی‌راد با اشاره به این‌که بحث برندسازی یکی از شاخه‌های جدی دیده شده در سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است،‌ تصریح کرد: مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را توجه دورن‌گرا به ظرفیت‌های داخلی برای تولید محصولات بومی می‌داند.
برندسازی‌ موتور محرک محصولات داخلی
وی توسعه صادرات محصولات بومی را یکی از اهداف جدی اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: توجه به مقوله برندسازی موتور محرک تولید کنندگان بومی برای حضور در بازارهای جهانی است.
رییس دانشگاه آزاد ابرکوه در ادامه نگاه تقاضا محور در دورن کشور را یکی از چالش‌های جدی برخی تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و ادامه داد:‌ ضرورت‌ها به دلیل جستجو کردن مشتری در داخل کشور دارای نگاهی درون گراست.
این استاد دانشگاه آشنایی و نهادینه کردن قوائد بین المللی را یکی از نیازهای توسعه اقتصادی ایران و کسب و کارهای بومی دانست و بیان کرد: تقویت بازاریابی و فروش محصولات بومی مستلزم توجه به مقوله برندسازی است که نتیجه‌ای جز سودآوری پایدار در حوزه تجارت نخواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ایران در حوزه برندسازی نسبت به دیگر کشورهای جهان عقب تر است، اظهار کرد‌: اقلام صادراتی ایران تنوع زیادی ندارند و این یکی از نقاط آسیب پذیر اقتصاد ایران است.
لزوم برگزاری دوره‌های برندسازی
این استاد دانشگاه برگزاری دوره‌های آموزشی برندسازی را یکی از ضرورت‌های اجرایی در راستای توسعه کسب و کارهای فعال و شناخته شده دانست و بیان کرد: دولت باید از چند محصول شناخته شده ایران در بازارهای بین‌المللی حمایت برندینگ داشته باشد.
علوی‌راد در ادامه با اشاره به ضرورت دولت برای ارتقای برند تجاری واحدهای تولیدی و صنعتی استان و کشور، گفت: دولت می‌تواند با ایجاد ارتباط مستمر و مستقیم بین واحدهای مختلف با مشاورین و مدرسین برندینگ هم به ایجاد اشتغال جدید و هم به تقویت فروش و ماندگاری صنایع و واحدهای تولیدی کمک کند.
اصلاح سیاستگذاری اقتصادی در اولویت دولت
«محمد دهقان» مدیر توسعه صنعتی و فناوری شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد با بیان این‌که سیاست‌های اقتصادی دولت‌های گذشته سیاستگرا نبوده است، اظهار کرد: عدم تدوین برنامه‌های بلند مدت و آینده‌نگرانه از دیگر ایرادهای برنامه‌ریزی اقتصادی در دولت‌های قبل است.
وی خام فروشی را یکی دیگر از مشکلات توسعه اقتصادی دانست و بیان کرد: عدم توجه به بحث تولید فرآوری و صادرات محصولات داخلی راه را برای پیشرفت در حوزه اقتصادی و آموزش چگونگی حضور بهینه در بازارهای بین المللی مسدود کرده است.
دهقان افزود: امروزه علی‌رغم وجود سیاست‌های غلط اجرایی در حوزه اقتصادی، برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی با تدوین برنامه راهبردی منسجم توانستند به برندهای مطرحی در سطح بین المللی تبدیل شوند.
این مسئول در ادامه با اشاره به ضرورت برندسازی در ایران،‌ گفت: متأسفانه در حال حاضر برندهای ایرانی در مجموع از برندهای شناخته شده جهانی عقب‌تر و فاصله زیادی دارند.
وی با بیان این‌که در حال حاضر ارزش اقتصادی برخی از برندهای مطرح بیشتر از گردش مالی سالانه یک کشور است، تصریح کرد: بدنه دولت در یک دهه گذشته اقداماتی در حوزه اصلاح سیاستگذاری اقتصادی را آغاز کرده است.
وی شرکت شهرکهای صنعتی را تنها نهاد و دستگاه متولی صنایع خرد، کوچک و متوسط در استان و کشور است، اظهار کرد: تأمین بخشی از هزینه‌های کوچک و متوسط، پوشش بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و حمایت‌های پژوهشی و مطالعاتی از جمله حمایت‌های انجام شده و در دستور کار شرکت شهرکهای صنعتی از صنایع کوچک و متوسط است.
ایران برند قابل دفاعی ندارد
دهقان با بیان این‌که متأسفانه ایران هنوز برند جهانی شناخته شده‌ای ندارد،‌گفت:‌ علی‌رغم وجود ظرفیت‌های انسانی و علمی متعدد هنوز موفق نشدیم در فضای صنعتی جدید برند قابل دفاع در بازار جهانی ایجاد کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به این‌که دولت نمی‌تواند مستقیماً عامل ایجاد برند قدرتمندی در بخش خصوصی باشد، تصریح کرد:‌ بحث برندیگ به دلیل عدم تمرکز به بازار خارجی برای تجار و فعالین اقتصادی نامی ناآشناست.
وی با بیان این‌که اکثر کالاهای ایران در بحث کیفیت عقب تر از کالاهای خارجی هستند، اظهار کرد: این عدم کیفیت مناسب قدرت ارتقای برندهای بومی را تضعیف کرده است.
دهقان شناسایی نیاز بازار خارجی را از دیگر گلوگاه‌های ارتقای برند داخلی دانست و بیان کرد: دولت می‌تواند با بکارگیری مشاورین در حوزه برندینگ چالش‌های پیش روی ارتقای برند را رفع و واحدهای کوچک و متوسط را حمایت کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برندسازی دانشی فنی و بروز است که باید بیش از پیش مورد توجه و حمایت دستگاه‌های دولتی برای ارتقای کمی و کیفی صنایع قرار گیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/61540/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است