خبر یزد

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد

پایین بودن آستانه تحمل، موجب تشدید ضرب ‌و جرح در یزد است اجتماعي

پایین بودن آستانه تحمل، موجب تشدید ضرب ‌و جرح در یزد است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - میزگردی با عنوان « بررسی علل ضرب‌ و جرح عمدی و خشونت در یزد و راه‌های پیشگیری از آن » با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان این حوزه در ایرنا مرکز یزد برگزار شد که پایین بودن آستانه تحمل، ناآگاهی به قوانین و نیز وجود مشکلات اقتصادی و فرهنگی در تشدید آن مؤثر دانسته شد.
به گزارش ایرنا ، بررسی علل و راه‌های پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و ناهنجاری‌ها در جامعه خصوصاً ضرب‌ و جرح و افزایش خشونت ازجمله موضوع‌های مهمی است که برای تحقق آن باید توسط رسانه‌های گروهی و نهادهای فرهنگی و آموزشی اقدام مناسب انجام شود.
در چند دهه اخیر به علت‌های مختلف ‌خصوصا تغییر سبک زندگی، اقبال نسل جوان به فضای مجازی، مشکلات فرهنگی و اقتصادی، نبود امکانات کافی رفاهی و تفریحی برای گذران اوقات فراغت و مهاجرپذیری یزد، شاهد موجب تشدید ضرب‌وجرح عمدی نسبت به سال‌های گذشته در استان هستیم که تاکنون بارها توسط مسئولان به آن اشاره‌شده و برای پیشگیری از آن باید کار علمی و عملی توأمان انجام شود.
در این خصوص برای بررسی بیشتر موضوع و ارائه راهکارهای مناسب، میزگردی با حضور مجید فرهمند زاده معاون قضایی رئیس‌کل دادگاه عمومی و انقلاب یزد ، دکتر مهدی میر جلیلی رئیس کمیسیون اداره کل پزشکی قانونی و کارشناس این اداره کل در واحد معاینات، شهریار صفری رئیس شعبه 106 کیفری 2 یزد و مهناز شفیعیه کارشناس پزشکی قانونی و مدیر روابط عمومی این اداره کل با تبیین دیدگاه‌های خود درباره وضعیت ضرب‌وجرح عمدی در استان، راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود ارائه کردند.
شرکت‌کنندگان در این میزگرد مهمترین عواملی که موجب افزایش ضرب‌وجرح عمدی و بروز خشونت در یزد شده را شامل نداشتن مهارت کافی زندگی، بیکاری، مشکلات اقتصادی، فرهنگی، روانی و شخصیتی، کم‌رنگ شدن تعاملات اجتماعی و خانوادگی، اعتیاد و ضعف اعتقادات مذهبی ذکر کردند.
**ضرب‌وجرح عمدی فراوانی زیادی در میان جرائم دارد
معاون قضایی رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد گفت: آمار ضرب‌وجرح نه‌تنها در استان بلکه در اغلب استان‌ها در سال‌های اخیر موضوع بیشتر پرونده‌هاست و ازجمله مساله مهمی است که باید به دلیل فراوانی آن در دستور کار رسیدگی جدی قرار گیرد .
مجید فرهمند زاده ادامه داد: در این خصوص نه‌تنها دادگستری و معاونت پیشگیری که همه دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی و اطلاع‌رسانی نقش مهمی در بررسی موضوع و همکاری برای حل آن بر عهده‌دارند.
این مسئول قضایی اظهار داشت: در این خصوص تاکنون معاونت پیشگیری دادگستری برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری برای گروه‌های مختلف سنی خصوصاً در مدارس و دانشگاه‌ها و سایر محل‌هایی که موردنیاز بوده ،اقدام کرده است.
فرهمند زاده تصریح کرد: در مورد ضرب‌وجرح عمدی در استان عوامل مختلفی دخالت دارد و نمی‌توان تنها یک با 2 عامل را مؤثر دانست و باید موضوع از ابعاد مختلف موردبررسی دقیق قرار گیرد.
به گفته وی، یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از این جرم در استان باید مهارت‌های موردنیاز زندگی به نسل جوان آموزش داده شود، اگر این موضوع مهم تحقق یابد قطعاً در کاهش آن خیلی مؤثر است.
وی بدون اشاره به آمار تصریح کرد: موارد ضرب‌وجرح در سال 1397 در یزد نسبت به سال‌های گذشته رو به کاهش است و دلیل آن فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی است که توسط دادگستری انجام شد.
به گفته این مقام قضایی نداشتن مهارت لازم و مناسب برقراری ارتباط افراد باهم، پایین بودن آستانه تحمل، پایین بودن سواد افراد در مناطق آلوده، نداشتن برنامه‌ریزی کافی برای غنی‌سازی و پر کردن اوقات فراغت جوانان، آگاهی نداشتن به عواقب ضرب‌وجرح، استفاده از ماهواره، استفاده از برخی بازی‌های رایانه‌ای در فضای مجازی که مروج خشونت است در افزایش ضرب‌وجرح عمدی و خشونت مؤثر است که باید برای کاهش آن اقدام کرد.
فرهمند زاده یادآور شد: کنترل افراد بزهکار، تقویت مبانی دینی، گسترش فضاهای ورزشی، ترویج روحیه ایثار و گذشت، برخورد جدی با نزاع کنندگان، حضور پلیس در مکان‌های تفریحی، برگزاری دوره‌های آموزش مهارت زندگی، اهمیت به نقش الگوهای مفید و مؤثر، بهره‌گیری از پیشکسوتان و ریش‌سفیدان، نظارت بر فضای مجازی، افزایش حضور پلیس در محلات و آگاه کردن عواقب ضرب‌وجرح در میان جوانان غیره برای کاهش ضرب‌وجرح مؤثر است.
وی به اهمیت نقش مدارس در ارائه آموزش‌های لازم به نسل جوان اشاره کرد و یادآور شد: باید از ابتدای ورود دانش آموزان به مدارس ، راه‌های کنترل خشم و خشونت به آن‌ها آموزش داده شود و حتی رسانه‌های گروهی با تهیه و پخش برنامه‌های مناسب در فرهنگ‌سازی ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه اقدام کنند.
** قانون‌گذار قوانینی برای مجازات مرتکبان ضرب‌وجرح پیش‌بینی کرد
رئیس شعبه 106 کیفری 2 دادگستری شهرستان یزد گفت: طبق ماده 614 قانون مجازات اسلامی، هرکس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد کند که موجب نقصان یا شکستن یا ازکارافتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه شود در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود به 2 تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد.
وی دراین‌ارتباط توضیح داد: در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود .
شهریار صفری افزود: در قانون سابق وجود آثار ظاهری لازم بود، اما در قانون مجازات جدید هرگاه رفتار مرتکب نه موجب آسیب و عیبی در بدن شود و نه اثری از خودش در بدن وی برجا بگذارد، ضمان منتفی است اما اگر عمد او ثابت شود مرتکب به حبس و یا شلاق محکوم می‌شود.
وی تصریح کرد: برخی مواقع ضرب‌وجرح منجر به قتل می‌شود که طبق شرع مقدس اسلام حکمش قصاص است و اگر به هر دلیلی نتوان قاتل را قصاص کرد طبق قوانین مجازات اسلامی برای امنیت جامعه طرف به حبس محکوم می‌شود.
این مسئول تأکید کرد: قوانین لازم در خصوص برخورد با مرتکبان ضرب‌وجرح وجود دارد ولی باید در جامعه موارد دقیق به اطلاع همگان رسانده شود که انجام برخی امور دارای تبعات و باید همه جوابگو کارهای خود باشند.
صفری بیان کرد: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص جرم ضرب‌وجرح عمدی و آگاهی بخشی عمومی در جامعه نسبت به قوانین و عواقب آن‌ها باید توسط متولیان امر به نحو مناسب اعلام تا بیش از گذشته حالت پیشگیری داشته باشند.
**انجام فعالیت فرهنگی و اجتماعی در پیشگیری جرائم مؤثر است
رئیس واحد کمیسیون اداره کل پزشکی قانونی یزد و کارشناس ابن اداره کل در واحد معاینات به تعریف ضرب‌وجرح اشاره کرد و گفت: ضرب به معنای تغییر رنگ و تورم بدنی و جرح به معنای ایجاد و نمایان شدن خون در محل وارد شدن ضربه به بدن است.
میر جلیلی علت اصلی وقوع خیلی از جرم ضرب‌وجرح عمدی و بروز خشونت در استان یزد را با توجه به مسائل و مشکلات مراجعان به پزشکی قانونی در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و فردی خلاصه کرد .
این مسئول اظهار داشت: آموزش روابط اجتماعی باید از همان ابتدای کودکی و ورود به دبستان تا مرحله نوجوانی و ورود به دانشگاه به افراد ارائه شود تا در برخورد با مشکلات و ناهنجاری‌ های جامعه بهترین راهکار را به‌جای خشونت انتخاب کنند.
میر جلیلی، فرهنگ‌سازی برای افزایش روحیه عفو و گذشت در بین جامعه از طریق نهادهای ذی‌ربط، آگاهی دادن افراد به عواقب ارتکاب جرم از طریق رسانه‌ها، شناسایی افراد بیمار در جامعه و لزوم فراگیری آموزش‌های لازم قبل از ازدواج را به‌عنوان راهکارهای مناسب برای پیشگیری از وقوع ضرب‌وجرح عمدی بیان کرد.
کارشناس پزشکی قانونی یزد تصریح کرد: ضرب‌وجرح که اتفاق می‌افتد باید علت درونی و بیرونی آن موردبررسی قرار گیرد که مسائل فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و عوامل درونی شامل بیمارهای روانی یا شخصیتی، نداشتن بلوغ فکری و اجتماعی، کم شدن روابط خانوادگی، کم شدن تعامل اجتماعی و توجه به مهارت قبل از ازدواج، باید جدی گرفته شود.
وی پیشنهاد کرد: افراد دچار مشکل روانی و اجتماعی در جامعه که زمینه ضرب‌وجرح عمدی دارند باید شناسایی و نسبت به آموزش و نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها برای اصلاح انجام شود.
به گفته این مسئول، آموزش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف در طول زندگی باید محور امور قرار گیرد که برگزاری دوره‌های آموزشی قطعاً در کاهش ضرب‌وجرح عمدی در استان بسیار مؤثر است .
میر جلیلی تأکید کرد: پایین بودن سرانه فضای سبز، مناسب نبودن فضای شهری(مبلمان شهری) که جذاب نیست خود در روحیه و شخصیت افراد در بروز برخی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی بسیار مناسب است و باید در سیما و منظر شهری یک حالت مناسب و زیبا برای ارتقای روحیه مردم و جوانان پیش‌بینی شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر افراد در هر رده سنی به حقوق و وظایف خود نسبت دیگران در جامعه و مردم نسبت به هم آگاهی داشته باشند نقش مهمی در کاهش ناهنجاری‌ها و به‌خصوص ضرب‌وجرح و خشونت دارند که موردعنایت و بررسی قرار گیرد.
** فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی عواقب ضرب‌وجرح بیان شود
کارشناس پزشکی قانونی و مدیر روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان یزد گفت: انجام فعالیت‌های فرهنگی و آگاه‌سازی مردم و جامعه در قبال عواقب ضرب‌وجرح در کاهش آن و جرم خشونت در استان بسیار مؤثر است.
مهناز شفیعیه افزود: کارهای خوبی توسط دستگاه‌های مختلف و رسانه‌ها در ارتقای فرهنگ عمومی و وظایفی که هر فرد نسبت به جامعه و دیگران دارد انجام‌شده ولی قطعاً کافی نیست و باید بیشتر تلاش کرد.
وی به اهمیت توجه به حقوق دیگران، حضور به‌موقع پلیس در محل‌هایی که ضرب‌وجرح انجام می‌شود و همچنین انجام فعالیت‌های فرهنگی پیشگیرانه توسط مسئولان و دستگاه‌ها را مورد تأکید قرارداد.
این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: برای کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در کاهش ضرب‌وجرح عمدی نه‌تنها یک اداره و ارگان که به همت، حمایت و همراهی دستگاه‌های مختلف و مردم نیاز مبرم است.
شفیعیه بیان کرد: پزشکی قانونی طبق مقررات با همکاری دادگستری و دیگران، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد ولی قطعاً به کار و فعالیت فرهنگی و اطلاع‌رسانی در خصوص عواقب خشونت و ضرب‌وجرح نیاز بیشتری است.
**خشونت و ضرب‌وجرح در یزد 17درصد رشد یافت
همچنین پیشتر معاون قضایی و اجتماعی اداره کل دادگستری یزد بانامناسب خواندن وضعیت استان در حوزه خشونت، ایراد ضرب‌وجرح، اظهار کرد: شاهد رشد 17درصدی این بخش در سال 96 نسبت به سال قبل از آن هستیم.
به گزارش روز سوم خرداد 397 روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد ، محمدحسین رحیمی زاده در شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: پارسال جرائم مربوط به توهین رشد 22 درصدی داشت.
وی بابیان اینکه گرایش به مواد مخدر در رتبه هفتم جرائم قرار دارد، تأکید کرد: در بحث جرائم ، سه پیش‌شرط برای وقوع جرم وجود دارد.
این مقام قضایی مهمترین آن را میل شخصی و انگیزه درونی فرد دانست و یادآور شد که می‌توان این انگیزه‌ها را با ایجاد اشتغال، آموزش مهارت‌ها و غیره در فرد تقلیل داد.
معاون دادگستری یزد به ابزار و مهارتی که فرد برای ارتکاب جرم کسب می‌کند، اشاره کرد و گفت: ابزار ارتکاب جرم، به‌عنوان پیش‌شرط دوم را می‌توان با اقدام وضعی و انتظامی و با دسترسی آسان نداشتن به آن کاهش داد.
رحیمی زاده سومین پیش‌شرط را موقعیت مناسب برای ارتکاب جرم دانست و اضافه کرد: نگاه دادگستری ، نگاه برنامه محوری است که بایستی با آموزش‌های لازم، فرهنگ‌سازی و اقدامات وضعی و انتظامی مناسب، گام‌های مؤثری در خصوص کاهش وقوع جرائم در استان برداشت.
** بیشترین حجم پرونده‌های کیفری یزد صدمات غیر عمد است
رئیس‌کل دادگستری یزد، بیشترین حجم پرونده‌های کیفری این استان ازنظر فراوانی را ایراد صدمات غیر عمد ناشی از کار و تصادف، ایراد ضرب‌وجرح عمدی و توهین عنوان کرد.
محمدرضا حبیبی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه در سال 1397 افزود: بالا بودن فراوانی پرونده‌های مرتبط با ضرب‌وجرح عمدی و توهین در استان در شأن مردم دارالعباده نیست و باید با فرهنگ‌سازی و گسترش فرهنگ صبر در جامعه برای کاهش این جرائم نیز اقدامات شایسته‌ای انجام داد.
وی ادامه داد: در حوزه جرائم خشن، استان رتبه خوبی در کشور دارد و این‌گونه جرائم در یزد بسیار کم و انگشت‌شمار است و همین تعداد کم هم که اتفاق می‌افتد در 70 درصد موارد هم بزهکار و هم بزه دیده، غیربومی و عمدتاً از اتباع بیگانه هستند.
ایرنا به‌عنوان تنها خبرگزاری رسمی کشور در سال 1313 خورشیدی بانام «آژانس خبری پارس» به‌عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تأسیس شد و در بیش از هشت دهه فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم خبری رسانه‌های داخلی و خارجی است.
استان یزد با یک‌میلیون و 138 جمعیت به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز ایران از استان‌های مهاجرپذیر محسوب می‌شود.
7536/ 2047/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/61548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد