خبر یزد

آخرين مطالب

استاندار یزد:

تغییر سهمیه آب حوضه زاینده رود در حیطه اختیارات استانها نیست سياسي

تغییر سهمیه آب حوضه زاینده رود در حیطه اختیارات استانها نیست
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - استاندار یزد در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر تغییر سهمیه آب انتقالی به یزد گفت: چنین اظهاراتی کذب محض است، چراکه تغییر و تعیین سهمیه آب از حوضه زاینده رود در حیطه اختیارات استان های ذی نفع نیست.
به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی شامگاه شنبه در نشست خبری با موضوع آب تصریح کرد: تعیین سهم استانهایی که از حوضه زاینده رود آب تامین می کنند به صورت فرااستانی و با توجه به وضعیت منابع موجود و مصارف استانها انجام می شود و هیچکدام از استان های ذینفع اختیاری برای تغییر در سهیمه سایر استانها از این منبع ندارد.
وی ادامه داد: کمترین حجم آب زاینده رود در 47 سال گذشته مربوط به اواخر سال 96 و اوایل 97 بوده و در این بازه زمانی کمترین میزان بارشها در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان سرچشمه زاینده رود در نیم قرن گذشته اتفاق افتاده است.
زمانی قمی افزود: بر این اساس بخشی از سهمیه آب همه استانهای این حوضه آبی با کاهش سهیمه مواجه شده و حق آبه آنها از این حوضه کاهش یافته که طبیعی است.
وی در خصوص تعرض های متعدد انجام شده به خط انتقال آب یزد افزود: با توجه رخ دادن 22 مورد تعرض طی هشت ماه گذشته به این خط انتقال، نحوه عملکرد مسئولان این استان برای تامین امنیت این خط پذیرفتنی نیست.
استاندار یزد اظهار داشت: در سالهای اخیر مباحث حقوقی برای ابطال سهمیه آب استان یزد از طریق خط انتقال مطرح شد بود که تا ابتدای امسال این موضوع مورد غفلت قرار گرفته بود و برای رفع این مشکل تلاشهای زیادی صورت گرفت تا سرانجام مشکلات حقوقی ایجاد شده، با تصمیم سازی در بالاترین سطوح برطرف شد.
زمانی قمی درباره خط دوم تامین آب استان یزد گفت: برای پایدارسازی منابع آب استان بررسی های دقیق کارشناسی در حال انجام است و در این خصوص منتظر اعلام نظر قطعی وزارت نیرو هستیم.
زمانی قمی درباره انتقال آب از دریای عمان به یزد اظهار داشت: با برآورد چهار ماه قبل، اجرای این طرح 200 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این رقم در توان دولت نیست و برای انجام طرح باید از ظرفیت بخش خصوصی و منابع خارجی (فاینانس) استفاده شود.
وی با بیان اینکه تخصیص آب در هر استان بر عهده شرکت آب منطقه ای است، اضافه کرد: از هرگونه مشارکت بخش خصوص در اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان استقبال می کنیم .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز گفت: موضوع امنیت خط لوله آب انتقالی به یزد در حوزه مسئولیت این استان نیست اما در بخش های انتظامی و اقدامهای پدافندی با مسئولان اصفهان همکاری می کنیم.
محمدعلی طالبی با بیان اینکه نشستهای شورای تامین استان هر 2 هفته یکبار به صورت منظم برگزار می شود، افزود: 23 مصوبه شورای تامین درباره تخریب خط لوله آب انتقالی به یزد بوده و در این راستا نشست های با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و وزیر کشور برگزار شده که مصوبه های موثری داشته است.
وی ادامه داد: با پیگیری های مستمر استاندار یزد، موضوع امنیت خط لوله آب انتقالی در نشست هفته گذشته شورای امنیت وزارت کشور مطرح و تصمیم هایی در این زمینه گرفته شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد نیز گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون نشستهای مدیریت تامین و مصرف آب هر هفته به طور منظم در استان برگزار می شود.
محسن صادقیان افزود: با برنامه ریزی های انجام شده در 6 ماهه نخست سال 1397، مصرف آب در بخش فضای سبز استان 28 درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد نیز گفت: آب استان یزد از نظر شیمیایی کیفیت مناسبی ندارد و میزان سختی (EC) آن به حدود 2هزار می رسد که این میزان تا حدود یکهزار و 100 مناسب است و بیشتر از این میزان تا عدد 2 هزار اگرچه بر ای شرب مناسب است اما کیفیت گوارایی آن پایین است.
محمدمهدی جوادیان زاده با بیان اینکه تنها یک بیستم آب سرچشمه های کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری به استان یزد منتقل می شود، افزود: در هفت ماه اخیر به دلیل تخریبهای انجام شده، 82 هزار و 700 متر مکعب معادل سه هزار و 450 تانکر بزرگ آب انتقالی به یزد را از دست دادیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد نیز با بیان اینکه آلودگیهای آب، میکروبی یا شیمیایی است گفت: با توجه به مشکلات موجود، امسال مجبور به استفاده بیشتر از منابع آب زیرزمینی استان شدیم.
علی اسلامی با تایید آلودگی شیمیایی منابع زیر زمینی یزد، افزود: آلودگیهای میکروبی خط قرمز شرکت آب و فاضلاب استان یزد است و تاکنون آبی که آلودگی میکربی داشته باشد در استان توزیع نشده است.
وی خاطر نشان کرد: مردم یزد در 6ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد در مصرب آب صرفه جویی کردند.
به گزارش ایرنا، از ابتدای سالجاری تاکنون افزون بر 20 بار حوضچه و خطوط برق رسانی خط انتقالی آب به یزد در منطقه شرق اصفهان تخریب شده و تامین آب شرب خشک ترین استان کشور (یزد) را با مخاطره جدی مواجه کرده است.
هم اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌ شود که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387،سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
به گفته زمانی قمی استاندار یزد ، در سال های اخیر، به طور متوسط 70 درصد آب شرب یزد از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تامین شد که در مجموع حدود 57 میلیون متر مکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد است.
7532/ 6014/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/62075/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

بارش باران بهاری در مناطق مختلف استان یزد

تصادف اتوبوس با سرویس مدرسه 4 دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرد

دانشگاه آزاد یزد 300 دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد

برگزاری انتخابات اتاق اصناف کشاورزی در خاتم

تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

اقدامات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

25 کشته و زخمی بر اثر حادثه ترافیکی در بادغیس

کشف 6 فقره سرقت در یزد

مهدی مهدوی همه را سورپرایز می‌کند

اتمام عملیات تعریض و بهسازی جاده یزد - خضرآباد،به زودی

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان‌های خاتم و مروست

خدمت بی منت به سالمندان آسایشگاه نشاط مهریز

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

ارائه خدمت به 4 هزار نفر در خصوص کارت ایثار

زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار

احیای 31 هزار شغل در یزد

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان های خاتم و مروست

31 هزار شغل به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان یزد احیا شد

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

رقابت یک هزار و 362 داوطلب در آزمون استخدامی تامین اجتماعی استان یزد

کشف 3 تن چوب قاچاق به ارزش 3 میلیارد ریال در بافق

استقبال یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

اجرای ویژه برنامه استانی "سپاس سردار" در مدارس استان یزد

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر از نمایندگان ارتش در یزد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی به همت دامپزشکی شهرستان اشکذر

توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات

آماده باش آتش‌نشانان یزدی برای کنترل آبگرفتگی‌های احتمالی

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل

استقبال 90 درصد یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند

استقرار تیم بازرسی اداره کل بازرسی استان یزد در جهادکشاورزی

ساخت 22 هزار مسکن ملی در شهرهای یزد/رشد 3 برابری مقاوم‌سازی روستا

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

ناترازی شدید حوزه مسکن به دلیل یک دهه توقف در تولید

کشور به تولید واقعی نیاز دارد نه مونتاژکاری!