خبر یزد

آخرين مطالب

دبیر ستاد توسعه اقصاد دانش بنیان آب: جهادانشگاهی دارای مقبولیت و مشروعیت در این حوزه است علمي

دبیر ستاد توسعه اقصاد دانش بنیان آب: جهادانشگاهی دارای مقبولیت و مشروعیت در این حوزه است
  بزرگنمايي:

خبر یزد -   دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به امکانات و ساختار نهادی جهاددانشگاهی، این نهاد را هم‌عرض و هم‌افزا با معاونت علمی خواند و گفت: به ساختاری مانند جهاددانشگاهی نیاز داریم.
«سید محمد مهدی نوربخش» در نشست بررسی اولویت‌های استان یزد در حوزه‎های آب، اقلیم و محیط زیست که صبح امروز سه‌شنبه با حضور نمایندگانی از دستگاه‎ها و بخش‌های مرتبط به میزبانی جهاددانشگاهی یزد برگزار شد، گفت: برگزاری این نشست و اعضایی که در قالب آن به میزبانی جهادانشگاهی یزد گرد هم آمده‌اند، نشان دهنده این است که جهاددانشگاهی هم اکنون نیز دارای مقبولیت و مشروعیت لازم در این حوزه هست و در ادامه نیز می‌تواند با قدرت این بحث را پیش ببرد.
وی با اشاره به شکل‌گیری ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست به دنبال تغییر نام و تغییر ماموریت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به سمت افزایش اثرگذاری اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان و توسعه بازارهای این بخش، گفت: جهاددانشگاهی با توجه به امکانات، سوابق و ساختار نهادی هم‌عرض و هم‌افزا با نهاد معاونت علمی است ولی با توجه به چابکی و جایگاه هماهنگ‌کنندگی معاونت علمی ریاست جمهوری، به ساختاری مانند جهاددانشگاهی نیاز داریم.
نوربخش ادامه داد: جهاددانشگاهی می‌تواند نقش حاکمیتی و تسهیل‌گری داشته باشد و از آنجایی که رقیب دانش بنیانها محسوب نمی‌شود، می‌تواند نقش‌آفرین خوبی در این رابطه باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که یزد از دیرباز استانی فناور به ویژه در حوزه آب بوده است، بر حفظ این ویژگی تاکید کرد و گفت: در طرح پیشنهادی جهاددانشگاهی یزد محورهایی در حوزه آب مطرح شد که می‌تواند جزئی‌تر و متمرکز در چند مورد اصلی پیگیری شود.
دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان آب در ادامه تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری عمدتاً در حوزه‌های فناورانه ورود دارد نه در زمینه مطالعات و پژوهشها ولی در عین حال نیز اگر مطالعاتی در حوزه‌های فناوری و نواوری انجام شود، مشارکت خواهد داشت.
وی با اشاره به موضوع اعتبارات مالیاتی پیروی بند ب ماده 11 مبنی بر این که هر شرکتی اعم از دانش‌بینان یا غیر دانش‌بینان که مالیات پرداخت می‌کند می‌تواند با اطلاع و تایید معاونت علمی رییس جمهور مالیات پرداختی خود را صرف موضعاتR&D کند، گفت: بر همین اساس صنایعی که در راستای صرفه جویی مصرف آب خواستار استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مدرن هستند، می توانند از این بند قانونی با هماهنگی معاونت علمی استفاده کنند.
نوربخش به پیشنهاد برخی شرکت کنندگان در این نشست پیرامون موضوع بازگشت آب و استفاده از پودر خشک در صنعت کاشی اشاره و تاکید کرد: این موضعات نیازمند هماهنگی‌های بین بخشی و همکاری سایر دستگاه‌هاست.
وی در مورد اقدامات آب منطقه‌ای یزد در قالب سند یزد بهره‌ور از جمله در رابطه با راه اندازی بازار آب، گفت: این موضوع در دستور کار معاونت علمی رایست جمهوری نیز هست چرا که معتقدیم بازار آب ابزاری قوی برای هل دادن صنایع به سمت تغییر تنکولوژی باشد، البته این امر نباید سلبی صورت گیرد بلکه باید همراه با مشوقهایی برای صنایع دنبال شود.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به تجربیات و توانمندی‌های جهاددانشگاهی یزد در حوزه آلاینده‌های زیست محیطی اشاره و عنوان کرد: جهاددانشگاهی استان می‎تواند با ایجاد کلینیک صنعت در زمینه مسائل حوزه آلودگی‌های آب و خاک به صنایع مشاوره نیز بدهد.
«محمدرضا دهقانی فیروزآبادی» رییس جهاددانشگاهی استان یزد در این نشست پیرامون نقشی که جهاددانشگاهی می خواهد در زیست بوم فناوری آب ایفا کند، گفت: محدودیتهای آبی و نیز نقش آب در توسعه جوامع بر هیچ کسی پوشیده نیست لذا در کشورمان که با محدویتهای آبی شدیدی مواجه است، وظیفه داریم براساس فرصتها و تهدیداتی که در این بخش پیش رو داریم، در این باره راهکارهایی موثر ارائه کنیم.
وی با اشاره به بحران کم اّبی یزد از گذشته تا کنون و سازگاری یزدی‌ها با این شرایط، افزود: قطعاً امروزه به واسطه وجود تکنولوژی‌های مدرنی مانند آنچه در حوزه‌های بازچرخانی، مدیریت پساب، سیستم‌های آبیاری نوین و سامانه‌های پایش جوی و کشتهای گلخانه‌ای و سایر بخشها شاهدیم، می‌توانیم راهکارهای بیشتری برای مواجه با این کم آبی را فراهم آوریم.
دهقانی در ادامه خاطرنشان کرد: البته معتقدیم اگر بخواهد اتفاقاتی در این باره را داشته باشیم، باز هم از همین نواحی مرکزی کشور مانند یزد که به خوبی تاثیر خشکسالی و قدر آب را درک کرده‎اند، برخواهد خواست.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش آفرینی فعالان حوزه آب، اهمیت وجود نهاد واسطی بین دانشگاه‌ها که جنس فعالیت آنها نرم است با سایر فعالان حوزه آب که می‎توانند فعالیتهای سخت در این بخش ایفا کنند را یادآور شد و عنوان کرد: معتقدیم جهاددانشگاهی می‌تواند این نقش واسط را با توجه به سوابقی که در این حوزه دارد، ایفا کند.
رییس جهاددانشگاهی استان با تاکید بر این که جهاددانشگاهی یک بخش غیردولتی است که رسالت اصلی آن نیز ارتباط بین صنعت و دانشگاه تعیین شده است، گفت: خوشبختانه این نهاد از شبکه گسترده و متنوعی نیز در سطح کشور برخوردار است.
وی تجربه کار تیمی جهاددانشگاهی را از ویژگی‌های بارز این مجموعه خواند و تصریح کرد: جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوری نوآوری نخبگان کشور است و از این حیث پیشنهاد می‌شود با ایجاد مرکز فناوری و نوآوری آب در جهاددانشگاهی، بتوانیم در مرکز تعاملات این بخش فعالیت کرده و ضمن شناسایی تگنولوژی‌های این بخش، مسیر فعالیت فعالان حوزه آب را تهسیل کند.
دهقانی در بخشی از سخنانش به سابقه موفق و هفت ساله جهاددانشگاهی در طرح‌هایی مانند داناب و سواد آبی که سالانه 70 هزار دانش اموز یزدی را در برمی‌گیرد، گفت: جهاددانشگاهی در موضوعات دیگری مانند آب شیرین کن‌ها و پسابها نیز مطالعات خوبی را صورت داده است.
این مسئول از اهم اهداف ایجاد مرکز فناوری و نوآوری آب را ایجاد کانونی برای توسعه دانش و فناوری آب، فراهم کردن زمینه توسعه فناوری و نواوری در حوزه آب، تولید محتوای برای ترویج مصرف آب و تولید اطلاعات و انجام طرحهای پژوهشی در این حوزه برشمرد.
دهقانی در پایان نیز در این رابطه پیشنهاداتی از جمله حمایت از تجهیز و راه انداری مرکز فناوری و نواوری آب، ایجاد فرهنگسرای آب در یزد، تدوین اطلس فعالان حوزه فناوری و نواوری آب در ایران و بررسی و مطالعه وضعیت فناروی و نواوری آب در جهان را ارائه کرد.
گفتنی است؛ در این نشست هر یک از شرکت کنندگان به بیان فرصتها و چالشهای آبی حوزه‌های خود پرداختند و پیشنهاداتی در این باره ارائه کردند.
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/627843/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ و زندگی ما به دست میدان مغناطیسی زمین است!

آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند

بارندگی‌های استان در 25 سال اخیر بی سابقه بوده است

صدور سند امامزاده بی بی خدیجه خاتون میبد

نجات جان مصدوم با اقدام به موقع کارشناس اورژانس مهریز

دورهمی دانش آموزان و دبیران 29 سال پیش در میبد

ماجرای زنی که شوهرش را با چاقو به قتل رساند

منتظر بازگشت موج جدید سرما به این مناطق باشید

نحوه‌ واگذاری زمین به ایثارگران بررسی شد

انتصاب سرپرست معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ترجمه «لویناس، مکتب فرانکفورت و روانکاوی» چاپ شد

«حسن و سمیه» به نمایشگاه کتاب تهران می‌آید

چین با بذرهای فضایی کشاورزی می‌کند!

اتحاد دلاری در کانال 60 هزار

واکسیناسیون رایگان بیش از 10 هزار راس دام در بافق

آغاز مسابقات کشتی پهلوانی در شهرستان خاتم

برپایی نمایشگاه مشاغل دانش‌آموزی زارچ

نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد

خدمات جهاد سازندگی ماندگار است

برگزاری اجتماع «فرمانده مهدی» در مهریز

توزیع کود‌های یارانه‌ای در یزد بر اساس الگوی کشت

هیچ کس از عشق سوغاتی به جز دوری ندید

کنترل اشیاء با ذهن بدون نیاز به کاشت تراشه در مغز

بقای طولانی مدت خارج از زمین

پیش‌بینی هوای 30 روز آینده با هوش مصنوعی!

«چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» روی قفسه کتاب‌فروشی

این فناوری زمین را از گزند سیارک ها حفظ می کند

آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان یزد

بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر

رونمایی از خرید جدید شهداب برای فتح لیگ و آسیا

یادواره شهدای دانش آموز در یزد

اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب

430 حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی شرکت کردند

افزایش رضایتمندی در جامعه شاهد و ایثارگر هدف سازمان اقتصادی کوثر بوده است

جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است

تصویر روز ناسا؛ وقتی سیاهچاله، ستاره از همه‌جا بی‌خبر را از هم می‌درد

برنامه‌های مربوط به محدود کردن گرمایش زمین ضعیف است

نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند

استقبال نماینده ولی فقیه در استان ایلام از مادران و همسران شهدای استان گلستان در اردوی«یاد عزیزان»

تکریم سرپرست بنیاد آذربایجان شرقی از مقام اساتید دانشگاه تبریز

محمدعلی علومی درگذشت

کشف اتفاقی شهاب‌سنگ در استان لرستان

چرا برخی افراد سریع‌تر از دیگران می‌دوند؟

25 اردیبهشت، آخرین مهلت اصناف برای دریافت شناسه یکتا

تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند

اوقات شرعی دوشنبه 17 اردیبهشت در یزد

پلیس در خط مقدم مبارزه با بدحجابی

پیش بینی رگبار پراکنده باران در یزد

بانوان صنعتگر در تحقق شعار نقش آفرینی کنند

اعلام علت اصلی فرونشست زمین در تقاطع ایرانشهر یزد