خبر یزد

آخرين مطالب

شهر دوچرخه‌ها، مردم دوچرخه‏‌سوار می‏‌خواهد مقالات

شهر دوچرخه‌ها، مردم دوچرخه‏‌سوار می‏‌خواهد

  بزرگنمايي:

خبریزد- زمانی که حتی شهرها فاقد خیابان آسفالت بودند و درشکه‌ها و گاری‌ها در خیابان‌ها رفت و آمد داشتند، یزد یک خیابان داشت و یک دریا دوچرخه، به طوری که از پیر و جوان و کاسب و تاجر گرفته تا روحانیون نیز همگی سوار بر دوچرخه در آرامش و طمانینه در رفت و آمد بودند.

«جلال آل احمد» نیز در سفر به یزد آن را شهری پر از دوچرخه می‎خواند که جوی‏‌های آبش به جای آب، محل پارک دوچرخه‌هاست.

گذشته از پیشینه‌ی یزد، هنوز دوچرخه‌ فروشی‌های یزد از رونق نیفتاده‌اند و مردم باز هم به سراغ دوچرخه می‌روند اما این روزها خیابان‌های این شهر علی رغم گذشته‌های آرامش، در شلوغی و ترافیک خودروها مسدود است و هوایش از آلودگی رنج می‌برد.

هنوز شهر دوچرخه‌های دیروز که یک خیابان پر از دوچرخه داشت، مسیر دوچرخه سواری مناسبی ندارد و به جای آن مشکلات عدیده‌ای دارد که یزد را از اصالت قدیم خود دور کرده است.

با این حال همچنان انتظار می‌رود که یزد، همان شهر دوچرخه‌هایی شود که مردمش دوباره دوچرخه به دست و رکاب زنان به دل کوچه و خیابان می‎‎زدند تا تنها به معماری پایدار شهر خود نبالند بلکه تمام شهرشان را پایدار کنند ولی لازمه این امر قرار دادن خودروهای تک سرنشین در پارکینگ‏‌ها و تبدیل مسئولان آن به الگوهای اصلی مردم برای رکاب زدن است.

«مهدی جمالی نژاد» معاون عمرانی وزیر کشور در پیامی به یزد، دوچرخه‌سواری این شهر را الگویی برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری کشور عنوان می‎کند  و می‎گوید: فعالیت یزد در حوزه دوچرخه‌سواری و ورزش همگانی باید الگویی برای تمام شهرهای کشور باشد چرا که این فعالیت بی‌نظیر و بسیار مغتنم است.

یزد قطب استعدادهای دوچرخه‌سواری در كشور 

«داوود فتح آبادی‌پور» رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان یزد با اشاره به مشکل جدی امنیت دوچرخه سواران و دوچرخه‌ها در این شهر، اظهار می‎کند: دوچرخه‌سواران یزدی هنوز حاشیه امنیتی ندارند تا به سهولت دوچرخه‌سواری کنند و ایجاد مسیرهای ایمن، پارکیینگ‌های وپژه و تابلوهای حق تقدم لازمه رفع این مشکل است.

وی یزد را یکی از قطب‌های قهرمانی کشور و حتی آسیا در رشته دوچرخه‌سواری عنوان می‏‌کند و می‎گوید: متاسفانه هنوز یزد فاقد پیست تخصصی دوچرخه‌سواری است و پیستی که از قبل برای ایجاد آن اقدام شده نیز تاکنون تکمیل نشده است.

عضو اسبق تیم ملی دوچرخه سواری، یزد را پیشرو در ورزش دوچرخه‌سواری همگانی و فرهنگ‌ سازی آن می‎خواند و اضافه می‎کند: برای توسعه و رونق دوچرخه‌سواری ابتدا باید دغدغه دوچرخه سواران یزدی برطرف شود.

وی با بیان این که یزد، معابری صاف و سطوحی هموار برای دوچرخه‎سواری دارد، اظهار می‎کند: دوچرخه‌سواری در یزد به سهولت اتفاق می‌افتد و سابقه قدیم دوچرخه سواری یزد، عامل موثری در برگرداندن برند شهر دورچرخه‎ها به یزد است.

این قهرمان اسبق دوچرخه‏‌سواری آسیا برگزاری همایش‌ها را اقدامی خوب اما غیر موثر در فرهنگ‌سازی این وسیله به عنوان وسیله نقلیه‌ی شهری می‎داند و می‎گوید: تاکنون این وسیله برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا به کار گرفته نشده است لذا مسئولان در حوزه ترافیک باید به دوچرخه اهمیت خاصی بدهند و سیستم‌های مناسب جابجایی با دوچرخه در شهر را ایجاد کنند.

وی با اشاره به یزد به عنوان یکی از قطب‌های استعداد‏پرور در دوچرخه‌‏سواری، عنوان می‎کند: هر ساله نوجوانان و جوانان برگزیده‌ای در این رشته ورزشی با کسب بیش از  200 مدال در حوزه دوچرخه‌سواری، افتخار‏‎آفرینی می‎کنند.

رونق حمل و نقل ترکیبی با ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه

«مهدی شهریاری» مدیر حمل و نقل پاک شهرداری یزد نیز با اشاره به لازمه استفاده از دوچرخه به عنوان مدلی از حمل و نقل پاک و پایدار در شهرها، می‎گوید: همه شهرهای کشور و دنیا به سمت پایداری رفته و از مدل‌های حمل و نقل پاک استفاده می‌کنند لذا شهرداری‌ نیز در این مسئله ورود کرده و فعالیت‌هایی را برای ترویج این فرهنگ انجام داده است.

وی در مورد رویکرد متفاوت شهر یزد در توسعه حمل و نقل پاک نیز تصریح می‌کند: شهرداری یزد اقداماتی برای معرفی مدل این نوع حمل و نقل به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین انجام داده است که مهمترین آن تلاش در راستای رونق حمل و نقل ترکیبی است که تاکنون مورد غفلت نیز واقع شده است.

مدیر حمل و نقل پاک شهرداری اضافه می‌کند: استفاده از دوچرخه و حمل و  نقل عمومی همان حمل و نقل ترکیبی است به طوری که در این روش سعی داریم تا فرد با دوچرخه به ایستگاه اتوبوس برود و مجدداً از دوچرخه برای رفتن به مقاصد مورد نظر خود به ویژه در مرکز شهر استفاده کند.

وی لازمه رونق حمل و نقل ترکیبی را ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه در بخش‌های مختلف شهر ذکر و بیان می‌کند: حدود 20 ایستگاه به صورت پایلوت در هسته مرکزی شهر به ویژه بافت تاریخی، تقاطع میدان آزادی، میدان مهدیه، چهار راه فرهنگیان و دولت آباد به عنوان محل‏‌های تقاطع ایستگاه‌های هوشمند دوچرخه تعبیه شده‌اند.

شهریاری توسعه سه حوزه سخت‌‌افزاری، نرم‌افزاری و سازمان‌افزار را لازمه‌ی تبدیل شدن یزد به برند شهر دوچرخه‌ها عنوان می‎کند و می‎گوید: در دو حوزه سازمان افزار و نرم افزاری اقدامات بی‌نظیری انجام شده مانند فعالیت کمپین «روز بدون خودرو» در یزد که  در دنیا نظیر ندارد.

وی توسعه حوزه سخت‌افزاری را نیز شامل مسیرهای ایمن برای عبور و مرور دوچرخه، رمپهای سراشیبی، ایجاد موانع جلوگیری از ورود خودرو به این مسیرها و برپایی ایستگاه‌های دوچرخه ذکر میکند و می‎گوید:  در همین راستا مسیرهای دوچرخه‌سواری شهری مورد بررسی و اسناد فرا دستی ترافیک در قالب شش مسیر مطرح و تصمیم‌سازی شده است.

این مسئول می‎افزاید: مسیرهای بلوار جمهوری، بلوار  52 متری امامشهر و بلوار مطهری سه مسیر مصوب شده در بخش سواره‌رو هستند و مسیرهای دانشگاه از چهارراه پژوهش تا میدان عالم نیز پیاده‌رو و در محدوده نوار سبز قرار دارند.

وی در مورد نوع ایمن‌سازی مسیرها متناسب با نوع مسیر ایجاد شده نیز تصریح می‎کند: این مسیرها در سه قالب مسیرهای درجه یک، درجه 2 و درجه سه ایجاد و ایمنی آن‌ها متناسب با نوع مسیر با حصار، خط کشی و تابلوهای علائم‌دار تامین می‌شود.

شهریاری در رابطه با مشکل سرقت دوچرخه‏‌ها از سوی برخی سودجویان که در برخی از شهرهای کشورمان اتفاق افتاده است، بیان می‎‎کند: محل‌هایی برای پارک دوچرخه با عنوان «دوچرخه‌بند» یا «رک‏ دوچرخه» در اماکن خاص مانند مقابل بانک‌ها و مراکز جاذب جمعیت که مجهز به دوربین مدار  بسته هستند، طراحی شده‌اند که برای نصب آن‌ها اقدام می‌شود.

وی ایجاد محلی برای دوچرخه‏‌سواران را در دستور کار شهرداری می‌داند و می‎گوید: علاوه بر طراحی و ایجاد پارک دوچرخه‌، تمام پارک‌هایی که ظرفیت دوچرخه ‏سواری دارند، به مسیرهای استانداراد دوچرخه سواری تجهیز خواهند شد که بیشتر جنبه تفریحی و ورزشی برای علاقمندان خواهند داشت.

600 دوچرخه هوشمند در راه یزد

‍‍ «عباس ملازینلی» رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و  ورزشی شهرداری یزد نیز  از راه اندازی 20 ایستگاه هوشمند دوچرخه در بافت قدیم یزد تا پایان سال جاری خبر می‏‌دهد و می‎گوید: با حمایت بخش خصوصی، 20 ایستگاه دوچرخه‏‏سواری با ظرفیت 600 دستگاه دوچرخه مجهز به GPS در این اماکن راه‏‌اندازی می‌شود.

وی استفاده از دوچرخه در زندگی روزمره مردم یزد را موثر بر کاهش ترافیک شهری و به دست آوردن دوباره عنوان «شهر دوچرخه‌ها» می‎داند.

این مسئول اضافه می‎کند: این طرح می‌تواند علاوه بر افزایش کارکرد دوچرخه در حفظ بافت تاریخی و افزایش امنیت گردشگران داخلی و خارجی موثر واقع شود.

ورزش همگانی 1000 دوچرخه‌سوار یزدی

«سید حسین سید عربی» رییس هیات ورزش‌های همگانی استان یزد هم با اشاره به تاثیر حرکات نمادین دوچرخه‏‌سواری‌های هفتگی در یزد، تصریح می‎‎کند: این حرکت که با چهار رکاب‌زن از حدود 2.5 سال پیش آغاز شده، در حال حاضر سالانه با برگزاری 120 همایش و با مشارکت بیش از یک هزار دوچرخه‏‌سوار در حال برگزاری است.

وی اضافه می‎کند: این حرکت که سه‌شنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود، برای مشارکت بیشتر جوانان و دانش‏آموزان به پنجشنبه‌ها موکول شده و خوشبختانه با استقبال چشمگیری كه از این همایش‌ با عنوان «آسمان آبی، رکاب سبز» در یزد شد، به بزرگترین همایش همگانی دوچرخه‌سواری کشور نیز تبدیل شد.

این مسئول محله‌محوری همایش‌های دوچرخه‌سواری و میزبانی تمام دستگاه‌های استان را در این مورد بی‌نظیر می‌خواند و اظهار می‌كند: تاكنون 16 ایستگاه محلی دوچرخه‌سواری در یزد راه‌اندازی شده که هر پنجشنبه، محلی برای اجتماع دوچرخه‌سواران و پیوستن آن‌ها به دیگر محلات رای پیمودن مسیر همایش است.

وی با بیان این که این همایش‌ همگانی هنوز تاثیر قابل توجهی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا ایفا نکرده است، می‌گوید: فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل، به زمان بیشتر و مدیریت همگانی نیاز دارد.

سیدعربی لازمه تاثیرگذاری حرکت‌های نمادین این چنینی را استفاده مسئولان تاثیرگذار یزد از این وسیله حمل و نقل پاک عنوان می‌كند.

وی در پایان نیز به ایجاد سایت‌های دوچرخه‌سواری برای بانوان نیز اشاره می‌كند و می‌گوید: هر چند همایش‌های دوچرخه‌سواری شهری برای آقایان برگزار می‌شود، اما برای بانوان نیز در بخشی از شهرک کوثر، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد و پارک شادی مكان‌هایی برای این منظور در نظر گرفته شده است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مردم داری، کیمیای مدیریت

قدیمی‌ترین فناوری برای استحصال آب روبه زوال است

گردشگری غار یا گردشگری محتاطانه؟

بافت تاریخی یزد زخم‌خورده از ساکنان خارجی/امیدی به بالندگی نیست

ناخرسندی والدین، نارضایتی مدارس

بارندگی ها حریف خشکسالی یزد نشد

دستان ایرانی خالق زیبایی

تجرد قطعی؛ تنهایی بی انتها

رانندگی تدافعی در یزد

حفاظت محیط زیست اردکان، نیازمند توجه ویژه

10 چالش عمده پیش‌روی شهردار جدید یزد چیست؟

تابلوی ناهماهنگ و درهم پزشکان در یزد قانونی است؟

کوک شدن ساز انقلاب با تلفیق هنر و نگاه معمار در یزد -

کمرنگ شدن آیین "دوست دوست ، علی دوست " در میبد

آغاز پویش من فطریه‌ام را به بهزیستی می‌دهم در یزد

مهریز، رویشگاه آنغوزه شیرین استان یزد

روایت یادگار دفاع مقدس از نقش رزمندگان ابرکوه در فتح خرمشهر

فرصت‌ها و چالش‌های کشت گلخانه‌ای در یزد- محسن کدخداپور*

بدجوری شاخ و شانه می کشد!

کود سبز؛ گیاهی چند منظوره در بافق

آثار نامطلوب توفان گرد و خاک بر مراتع ندوشن - احمد جعفری*

یزد جهانی در انتظار آبادانی و پیشرفت

خواب زده ها را بیدار کنید!

کاهش آثار تحریم ها با تکیه بر توان داخلی

رونق تلم زنی در روستاهای سبزدشت بافق

آثار نامطلوب توفان گرد و خاک بر مراتع ندوشن

راههای ارتباط موثر با دیگران

بودجه یک سد ضامن بقای تمام قنوات ایران

رمضان ماه نزول و بهار قرآن - احمد جعفری ندوشن *

گردشگری استان یزد در دو راهی تردید و تصمیم؛ آنچه «شریف آباد اردکان» دارد و «ابیانه» ندارد!

رمضان ماه نزول و بهار قرآن

خسارت 70 درصدی طوفان به باغ‌های گوجه‌سبز ابرکوه

آیین روزه داری مردم بافق

یزد در گذر هزاره های تاریخ

نبوغی 600 ساله در آب انبار امیرچخماق یزد

غار سرخون ندوشن، شاهکار طبیعت

صرفه جویی در مصرف آب همچنان ضروریست

بارندگی بهاری نویدبخش سالی خوش برای یزدی ها

لزوم توجه ویژه به گردشگری محلات

لحظه های بهاری، فرصتی برای یزدی ها

سقف های ناایمن بالای سر دانش آموزان یزد

فرش اردکان، نماد فن و هنر

یزد، همچنان درگیر معضل آبگرفتگی

بارش بهاری بهترین ظرفیت برای تأمین آب شرب یزد است

توران‌‌پشت؛ روستایی دیدنی منسب به توراندخت ساسانی

آبشار سفیده ندوشن پدیده ای جذاب در استان یزد

صدای پتک و چکش آهنگری ندوشن رو به خاموشی است

شلختگی در اطلاع رسانی

قلعه جنت آباد بهاباد را بهتر بشناسیم

یزد، دیار پاکان در گذر تاریخ