خبر یزد

آخرين مطالب

پروژه‌های بازآفرینی طرح همه‌جانبه‌نگر می‌خواهد/سرزندگی هدف نخست اجرای پروژه‌های بازآفرینی گفتگو

پروژه‌های بازآفرینی طرح همه‌جانبه‌نگر می‌خواهد/سرزندگی هدف نخست اجرای پروژه‌های بازآفرینی
  بزرگنمايي:

خبر یزد - معاون شهرسازی و معماری اداره کل شهرسازی و معماری استان یزد با بیان اینکه پروژه‌های بازآفرینی طرح همه‌جانبه‌نگر می‌خواهد، گفت: متولیان بازآفرینی، پروژه را باید در زمان مناسبی اجرا کنند تا مردم رضایت داشته باشند، از این‌رو ارتقای کیفیت زندگی و زیست پذیری شهروندان، هدف نهایی پروژه‌های بازآفرینی است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا خسروآبادی در چهل‌ودومین نشست از سلسله نشست‌های بازآفرینی شهری با موضوع «بازآفرینی پایدار شهری محلات مبتنی بر تجربه زیستی» که به همت محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان به‌عنوان رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور برگزار شد، اظهار کرد: در شهر یزد یک محدوده 127 هکتاری ثبت جهانی داریم که 600 هکتار آن در حریم واقع شده و محدوده‌ای است.
وی افزود: شاخص‌ترین تجربه بازآفرینی شهری یزد، این بود که یک محور تاریخی حدفاصل خیابان مرکزی شهر و همان خیابان‌های رضا شاهی که در زمان پهلوی اول و دوم در شهرها کشیده شده است، وجود دارد که آن را به عنوان خیابان مسجد جامع شهر یزد قلمداد می‌کنیم، همچنین ورودی این پروژه برج ساعت مسجد جامع بوده و در انتهای آن مسجد جامع قرار دارد که یکی از زیباترین محورها در حوزه بازآفرینی شهری محسوب می‌شود و این محور با 900 متر طول در قلب بافت تاریخی شهر یزد قرار دارد.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل شهرسازی و معماری استان یزد تاکید کرد: یک پروژه بازآفرینی زمانی موفق است که آن را در حوزه عملکردی، معاصر سازی کنیم این رویکرد کمک می‌کند فضا در زمان معاصر، به فضایی پویا و مثمر ثمر تبدیل شود.
خسروآبادی گفت: این پروژه در واقع مبتنی بر رویکرد بینابینی است و در واقع از مسائل بازآفرینی بهره بردیم و از تجربیات بافت تاریخی به‌ویژه در حوزه اجرایی شهرداری و میراث فرهنگی نیز استفاده شد و تلاش کردیم حوزه‌های مطالعاتی را دقیق‌تر کنیم.
وی با بیان اینکه در اجرای پروژه بازآفرینی، سرزندگی را مدنظر قرار دادیم ادامه داد: حوزه راهبردی، شامل محدوده‌ای است که در بافت تاریخی یزد می‌شناسیم، از این‌رو پروژه از سنجش وضعیتی شروع شد و دو حوزه راهبردی و استراتژیک در آن شکل گرفت، همچنین تلاش کردیم پروژه به نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و کالبدی از منظر شهری گره بخورد.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل شهرسازی و معماری استان یزد خاطرنشان کرد: مستندسازی و مصورسازی وضع موجود و پیشین، یکی از مهمترین مطالعات اساسی در حوزه بازآفرینی است تا بتوانیم با یک تجربه خوب آن را وارد جریان معاصر سازی کنیم، از این‌رو مطالعات تاریخی خوبی در بافت تاریخی یزد صورت گرفت و سپس سنجش وضع موجود در قالب ادبیات موجود شهرسازی تجربه شد.
خسروآبادی گفت: در مرحله بعد مطالعات وارد حوزه محلی شد و با نگاه بهره‌برداری نقاط ضعف و قوت شناخته شود تا بتوان برای آن آینده‌ای تصور کرد.
وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری توسعه نباید به یک ضد توسعه تبدیل شود، افزود: محور اصلی مسجد جامع، حوزه طراحی ما بود که از محور امیر چخماق یزد شروع می‌شود، همچنین در حال حاضر با مجموعه‌ای از عناصر تاریخی مرتبط با پیرامون روبه‌رو بودیم و باید برای آن راه‌حلی را پیشنهاد می‌کردیم.

خبر یزد

معاون شهرسازی و معماری اداره کل شهرسازی و معماری استان یزد تاکید کرد: پروژه‌های محرک توسعه سال‌ها است که در کشور تجربه می‌شود و این محرک توسعه نباید آنقدر گسترش پیدا کند که هدف‌گذاری توسعه را تحت تأثیر قرار دهد و به یک ضد توسعه تبدیل شود.
خسروآبادی گفت: محور مسجد جامع یکی از پارامترهای مهم در فعالیت‌ها و زندگی شهروندان و مقصد بین‌المللی گردشگران بوده و نقش مهمی نیز در ایجاد هویت ذهنی و خاطرات جمعی شهر داشته است.
وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد این محدوده در سال‌های گذشته به شدت با فرسودگی کالبدی مواجه شده و این موضوع موجب شده تا که برخی از مردم و ساکنان از این محله کوچ کنند.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل شهرسازی و معماری استان یزد با بیان اینکه مطالعات بسیار مفصلی در حوزه تاریخی در شهر یزد انجام شده که پس از انقلاب قوت گرفته است، تصریح کرد: طرح‌های متعددی نیز برای بازآفرینی بافت تاریخی شهر یزد مطالعه شده، اما عملیاتی نشده است.
ارتقای کیفیت زندگی و زیست پذیری شهروندان، هدف غایی پروژه‌های بازآفرینی است
خسروآبادی گفت: موضوع هویت و حفاظت از بافت‌های تاریخی در این پروژه بسیار اهمیت داشت و در داخل پروژه به مباحث کالبدی توجه شد، همچنین شاخص‌های رفاهی و اجتماعی یکی از موضوعات مهمی بود که در سند این پروژه بررسی شد، از این‌رو ارتقای کیفیت زندگی و زیست پذیری شهروندان، هدف غایی پروژه‌های بازآفرینی است.
وی افزود: پروژه پس از اجرا آرام آرام مورد استقبال مردم قرار گرفت و کسبه به محل برگشتند تا اماکن و مغازه‌ها را بازسازی کنند و در اجرای پروژه‌های بازآفرینی، رضایت‌مندی بالا است و می‌توانیم بگوییم که این پروژه از نظر رضایت‌مندی موفق بوده است.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل شهرسازی و معماری استان یزد تاکید کرد: متولیان بازآفرینی، پروژه را باید در زمان مناسبی اجرا کنند تا مردم رضایت داشته باشند و سرعت اجرا را نیز مد نظر قرار دهند و بهره‌برداری از پروژه را مدیریت کنند، از این‌رو ارتقای کیفیت زندگی و زیست پذیری شهروندان، هدف غایی پروژه‌های بازآفرینی است.
به گزارش ایمنا، سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری هر هفته توسط «دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور» برای مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه بازآفرینی شهری شاغل در فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و استانداری‌های چهار استان اصفهان، فارس، قم و یزد برگزار می‌شود.
کد خبر 731249

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/641748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یزد قطب تولید ماشین آلات نساجی می‌شود

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

ویدیویی شگفت انگیز از چرخش زمین و بازوی کهکشان راه شیری

هدف‌گذاری تبدیل یزد به قطب تولید ماشین‌آلات نساجی

اجرای 1000 میلیارد پروژه عمرانی در روستاهای یزد

رفع خطر از منازل مسکونی فرسوده منطقه 4 یزد

برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نساجی یزد

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

تصویر ⁧هابل ⁩از ESO 422-41 با فاصله ی 34 میلیون سالِ نوری از زمین

ارتقا وضعیت نگهداشت شهر یزد با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سال پایانی شورای شهر یزد

اجرای هزار میلیارد طرح عمرانی در روستاهای استان یزد

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

این کولر را می‌توانید بپوشید!

بارش شدید باران در روستای مرزانک شهرستان اشکذر

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

با اثر Dzhanibekov آشنا شوید

تجلیل از ‎350 دانش‌آموز برتر یزدی

دشت 3 امتیازی چادرملو از کرج

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

زباله ی فضایی مربوط به فرود کاوشگرِ perseverance درمریخ

ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه

گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی

دوست چه کسی است؟

هولناک ترین لحظه در تاریخ کاوشِ مریخ ‏

تشریح 5 گام ارتقای تعلیم و تربیت اجتماعی

قصه پرغصه نابودی صنعت فرش استان

حضور بیش از 120 شرکت معتبر در نمایشگاه نساجی یزد

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

تو بگو ماه کجاست؟

هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟

«ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد

شاعرانه/هزار جان مقدس فدای روی تو باد

لحظه جدا شدن 2 بوستر کمکی شاتل فضایی پس از اتمام سوخت

برپایی نمایشگاه نساجی و پوشاک در یزد

واژگونی تیبا در یزد یک نفر را به کام مرگ کشاند

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

سخنان جالب نویسنده کتاب افسانه‌ی عادی بودن

استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در میبد

اعتبار هزار میلیاردی برای طرح‌های عمرانی روستاها

خواندن چند بیت شنیدنی از غزل زیبای سعدی

داستانک/ زیبایی یا زشتی؟

ماه چگونه نور خورشید را منعکس می کند؟

مراسم استقبال از شهید گمنام در یزد

عکس/ تجلیل از معلمان و اساتید دانشگاهی در یزد

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی