خبر یزد

آخرين مطالب

/یادداشت/

سخنی با شهردار جدید یزد اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - «حسین مسرّت» از پژوهشگران برجسته و به نام یزد و عضو حقیقی شورای راهبردی این شهر تاریخی در یادداشتی خطاب به «مجتبی فرهمند» شهردار جدید نکاتی را پیرامون وضعیت کنونی کهن شهر یزد بیان کرده است.
به گزارش ایسنا - منطقه یزد، در این یادداشت می‌خوانیم: «اکنون که بر اثر تیز هوشی اعضای شورای شهر یزد، شهرداری با دانش و تجربه از بدنه شهرداری یزد و با پیشینه خوب در پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد به عنوان شهردار جدید یزد، سکان شهر جهانی یزد را به دست گرفته‌اید، بایسته دانستم گفته‌هایی هم به عنوان یک شهروند و هم عضو حقیقی شورای راهبردی شهر تاریخی یزد را با شما در میان گذارم.
شهر یزد پس از بررسی‌های چند ساله کارشناسان سازمان بین المللی یونسکو و با همیاری اندیشمندان ، معماران و کارشناسان یزدی و نیز خود شما از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و این مهم، وظایفی بس خطیر را پیش روی ما، شما و دیگر مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهر یزد می‌گذارد که جمله آنها استمرار باور یونسکو به درستی این انتخاب با برنامه‌ریزی درست در جهت نگهداری این شهر تاریخی، پیشگیری از ساخت و سازهای غیر اصولی و از همه مهمتر، تخریب و ویرانی بناها و بافت تاریخی و همکاری تنگاتنگ شهرداری ناحیۀ تاریخی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جهت حفظ و احیای بناهای تاریخی و بافت کهن است.
وجود انبوه ساختمان‌های ویرانه و نیمه ویرانه در بافت تاریخی، مناظری بس آزار دهنده را در پیش دیدگان گردشگران ایرانی و خارجی برجای می‌نهد و شوربختانه این بافت را به زباله‌دانی تبدیل کرده است، از این رو می‌توان با هماهنگی با صاحبان املاک نسبت به تسطیح یا دیوار کشی آنها اقدام کرد.
وجود افغانی‌ها در بافت تاریخی که هیچ تعهدی نسبت به حفظ آثار و بافت تاریخی ندارند، نه تنها محلاّت قدیمی را به واسطه امنیت با دشواری روبرو ساخته بلکه باعث شده بسیاری از ساکنان بومی نیز کم کم این محلات را ترک کنند و در شهرک‌های جدید ساکن شوند و شهر یزد به یک باره با گسترش بی رویه روبرو شود که مشکلاتی را هم به جهت مالی و هم خدمات‌رسانی بر دوش شهرداری بگذارد.
به دلیل نیز بهتر است با همکاری سازمان‌های مسئول نسبت به انتقال آنها به مهمان شهرها در خارج از شهر اقدام شود اما این که چرا یزد در ردیف شهرهایی قرار گرفته که مجاز به سکونت افغان هاست باید از مدیران استان پرسید.
نکته دیگر این که سالهاست شهر یزد به دلیل نداشتن مراکز تفریحی و رفاهی و وجود تنها یک پارک به نام پارک شادی که روز به روز وسایل آن فرسوده و از تعداد آن کاسته می‌شود، تبدیل به شهری شده که از لحاظ داشتن رستوران، کافی شاپ، کافه، غذاخوری، فست‌فود و ده‌ها نام مشابه دیگر شاید در میان شهرهای ایران نمونه باشد لذا چون هیچ جای تفریحی وجود ندارد، مردم به ناچار به این مکان‌ها روی می‌آورند و این در حالی است که هفته پیش از سوی یکی از مدیران بهداشت استان اعلام شد که یزدی‌ها به دلیل استفاده از فست فود در بیست سالگی پیر می‌شوند.
همین نبود مراکز تفریحی باعث شده که یزد در ردیف نخست شهرهای افسرده ایران قرار گیرد و جوانان یزدی بیشتر وقت خودرا صرف گشت و گذار بیهوده در کوچه و خیابان و روی آوردن به قلیان‌سراها و قهوه‌خانه‌ها و نهایتاً تنها تفریح آنان سفارش یک نوع غذا در یک فست فودی باشد .
نبود بوستان‌های با صفا دشواری دیگری است که یزدی‌ها با آن روبرو هستند، سالیان پیش بر اثر بی‌تدبیری، تقریباً نیمی از درختان بوستان‌های هفتم تیر و باغ ملی را بریدند و هیچ کس بازخواست نشد که چرا این ریه‌های شهر را بریدند و تنها نگارنده مطلبی را با عنوان « کشتار در پارک هفتم تیر» در هفته نامۀ ندای یزد نوشت و هیچ کس پاسخی نداد.
از طرفی بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران، مشهد و اصفهان، فرهنگسراهایی دارند که جوانان با هر سلیقه و خواسته به آن روی می‌آورند و بخش مهمی از اوقات سودمند خود را در آن به سر می‌برند و به رشد و اعتلای فرهنگ دیار خود یاری می‌رسانند.
تعداد مکان‌های ورزشی در یزد کم است ولی می‌توان زمین‌هایی را در گوشه و کنار شهر در اختیار سازمان ورزش و جوانان گذاشت تا با استفاده از بودجه‌های استانی و همیاری شهرداری، فضاهایی را ساخت تا هزاران نوجوان و جوان سرگردان یزدی با تفریحات سالم، هم روز خود را سپری کنند و هم جامعه ای سالم داشته باشیم.
بارها بر ضرورت زیبا سازی نمای خیابان های شهریزد تأکید شده است و نگارنده در سال 1390 مطلبی را با عنوان «شهر زیبا، تدبیر زیبا» در هفته نامۀ ندای یزد در زمینه تهیه بلوک‌های سیمانی استوانه‌ای همچون شهر اصفهان برای نصب آگهی نوشت ولی کو گوش شنوا. اکنون در و دیوار شهر یزد آکنده از آگهی‌های ریز و درشت و رنگارنگ کاغدی وحتی نوشتاری است که چهرۀ داخلی شهر را بسیار نازیبا کرده و از این رو خوب است در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.
ضرورت طراحی مبلمان شهری همسان با بافت تاریخی یزد، یکی دیگر از مواردی است است که چهره شهر را دگرگون و زیبا می‌کند. چند سال پیش بخشی از خیابان امام خمینی (حدّ فاصل میدان شهید بهشتی تا میدان امیر چقماق) به زیبایی بدنه‌سازی شد و شوربختانه دیگر ادامه نیافت. اکنون لازم است حداقل خیابان های مرکزی شهر به ویژه خیابان‌های قیام، مسجد جامع ،سلمان فارسی و امام خمینی بدنه سازی تاریخی شود.
البته نمای کلی مبلمان شهری یزد نیز از نظر زیبایی باید همچون بیشتر مراکز استان‌های بزرگ و زیبای ایران باشد چرا که چیزی که اکنون دیده می شود، شبیه یک مرکز استان نیست.برای نمونه مبلمان شهرهای همدان و اصفهان دیده شود.
خیابان و کوچه‌های یزد در شب‌ها بسیار تاریک و دلگیر است، برای نمونه در خیابان سلمان فارسی فقط یک طرف آن چراغ دارد و آن هم یک در میان روشن است و حتی در صفاییه که محله‌ای پر جمعیت و پر رفت و آمد است، انگار زمان جنگ است و خاموشی حکمفرماست.»
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/65480/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد