خبر یزد

آخرين مطالب

تورم هفت ماهه به 20.3 درصد رسید سياسي

تورم هفت ماهه به 20.3 درصد رسید
  بزرگنمايي:

خبر یزد - این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بیش از 5 هزار واحدی شاخص کل بورس، بازار اوراق مسکن؛ حبس ماهانه اوراق زیر کانال 60 هزار تومانی، واردات خودنویس به 1 تن رسید/ چین بزرگترین صادرکننده به ایران، شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا برای پنجمین هفته پیاپی افزایش یافت، چین 13.7 میلیارد دلار از اوراق قرضه آمریکایی خود را فروخت و بانک‌های خارجی به سامانه جایگزین سوئیفت ایران متصل شدند را در بر دارد
نامه‌ قطعه‌سازان به رییس‌جمهور برای جلوگیری از بروز فاجعه
تورم هفت ماهه به 20.3 درصد رسید/ نامه‌ قطعه‌سازان به رییس‌جمهور برای جلوگیری از بروز فاجعه/ چرا عربستان صادرات نفت به آمریکا را کاهش می‌دهد؟پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بیش از 5 هزار واحدی شاخص کل بورس، بازار اوراق مسکن؛ حبس ماهانه اوراق زیر کانال 60 هزار تومانی، واردات خودنویس به 1 تن رسید/ چین بزرگترین صادرکننده به ایران، شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا برای پنجمین هفته پیاپی افزایش یافت، چین 13.7 میلیارد دلار از اوراق قرضه آمریکایی خود را فروخت و بانک‌های خارجی به سامانه جایگزین سوئیفت ایران متصل شدند را در بر دارد.
شاخص کل بورس با بیش از 5 هزار واحد سقوط، به کانال ابتدای پاییز ریزش کرد
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش 5261 واحدی معادل 2.94 درصد به رقم 173 هزار و 557 واحد رسید. این در حالی است که در روزهای ابتدای مهرماه امسال، شاهد جهش نماگر به کانال 173 و 174 هزار واحد بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 1532 واحدی معادل 2.94 درصد به رقم 50 هزار و 546 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 553 واحدی معادل 1.96 درصد، عدد 27 هزار و 751 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 390 واحدی معادل 1.96 درصد به رقم 19 هزار و 573 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، 5892 واحد کاهش معادل 3.09 درصد را رقم زد و به سطح 184 هزار و 994 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 4350 واحد کاهش معادل 3.27 درصد به رقم 128 هزار و 505 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 8186 واحد کاهش معادل 2.33 درصد همراه بود و عدد 342 هزار و 618 واحد را به نمایش گذاشت.
تورم هفت ماهه به 20.3 درصد رسید
بانک مرکزی تازه‌ترین آمار خود را از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تا پایان مهرماه سال جاری منتشر کرده که این آمارها حاکی از آن است که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در مهرماه 1397 به عدد 148.4 رسیده که نسبت به ماه قبل معادل 4.6 درصد افزایش داشت. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 36.9 درصد افزایش یافت و همچنین میزان تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه 1396 معادل 15.9 درصد است. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه 1397 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 4.7 درصد افزایش و شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه 1397 نسبت به ماه قبل در تمام اسـتان‌های کشور هم افزایش داشت. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان سیستان و بلوچستان معادل هشت درصد و کمترین آن مربوط به استان تهـران معادل 3.3 درصد بود. به گزارش ایسنا، تورم هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 20.3 درصد رسید.
مرغداران: با قیمت 9800 تومانی مرغ راضی نمی‌شویم
رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران گفت: شواهد حاکی از آن است که ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مرغ برای مصرف‌کننده را 9800 تومان در نظر گرفته است تا در جلسه بعدی تنظیم بازار اعلام کند. وی در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: اما این قیمت حتی هزینه‌های تولید ما را نیز پاسخگو نیست. گفتنی است سقف قبلی قیمت مصوب مرغ 8175 تومان در برابر هر کیلو تعیین شده بود. وی افزود: پیشنهاد ما برای سقف هرکیلوگرم مرغ در خرده‌فروشی و برای مصرف کننده 11500 تومان و در کشتارگاه 10800 تومان است.
بازار اوراق مسکن؛ حبس ماهانه اوراق زیر کانال 60 هزار تومانی
روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 با رشد اندک 6/ 0 درصدی به قیمت 58 هزار و 304 تومان مبادله شد و بخشی از افت روز قبل خود را جبران کرد. رشد تسه 9512 در حالی رخ داد که اکثر سررسیدهای دیگر روند کاهشی را تجربه کردند. رکود در معاملات ملک به‌خصوص در تهران از عوامل کم‌نوسانی این بازار شناخته می‌شود. کاهش تقاضای مسکن با پایان تابستان و همزمانی با ایام محرم و صفر شدت گرفت. ضمن اینکه بروز قیمت توهمی در خانه‌های نقلی به خانه‌هایی با متراژ 100 تا 150 متر گسترش یافته است و قیمت‌های پیشنهادی شکاف قابل توجهی با انتظار و قدرت خریداران دارد. به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به قدرت کم اوراق مسکن در مقایسه با بهای کنونی املاک در کشور و ادامه رکود معاملات احتمال می‌رود نوسانات کم‌رمق تسه‌ها ادامه داشته باشد و چشم‌انداز هیجانی در این بازار دور از انتظار باشد.
واردات خودنویس به 1 تن رسید/ چین بزرگترین صادرکننده به ایران
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی 6 ماهه نخست سال 97 نشان می‌دهد که در این مدت بیش از 1 تن خودنویس از 4 کشور جهان وارد ایران شده است. واردات 1 هزار و 874 کیلوگرم خودنویس باعث خروج 17 هزار و 571 دلار یا به عبارتی 738 میلیون و 811 هزار و 478 ریال شده است. واردات از کشور‌های آلمان، چین، سوئیس و هنگ کنگ صورت می‌گیرد. به نقل از میزان، بیشترین واردات از کشور چین به حجم 1 هزار و 743 کیلوگرم و به ارزش 8 هزار و 383 دلار یا به عبارتی 352 میلیون و 83 هزار و 284 ریال صورت می‌گیرد.
شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا برای پنجمین هفته پیاپی افزایش یافت
شرکت‌های انرژی ایالات متحده برای پنجمین بار پیاپی در 6 هفته گذشته بر شمار دکل‌های حفاری خود افزودند. به این ترتیب تعداد دکل‌ها به بالاترین رقم ظرف سه سال گذشته رسید و نفت خام تولیدی از حوضه‌های شیل رکورد جدیدی را ثبت کرد. بیکر هیوز، شرکت ارائه دهنده خدمات انرژی و زیرمجموعه شرکت جنرال الکتریک، روز جمعه (25 آبان‌ماه) در تازه‌ترین گزارش هفتگی خود اعلام کرد: مجموع شمار دکل‌های حفاری نفت شرکت‌های آمریکایی در هفته منتهی به جمعه 25 آبان ماه به 888 دستگاه رسید. پس از آن که رقم دکل‌های اضافه شده در سه ماه سوم امسال از پنج دستگاه فراتر نرفت؛ شرکت‌های حفاری تا کنون 25 دکل را در سه ماهه جاری میلادی اضافه کردند. تعداد دکل‌های حفاری ایالات متحده، که شاخصی اولیه از تولید آینده به شمار می‌آید؛ امسال بیش از رقم 738دستگاه در سال گذشته میلادی است، زیرا شرکت‌های انرژی آمریکا امسال تصمیم گرفتند با صرف هزینه بیشتر، تولید را افزایش دهند تا سطح قیمت‌های نفت را که در سال 2018 بالاتر از سال گذشته میلادی بوده است؛ پایین بیاورند.
چین 13.7 میلیارد دلار از اوراق قرضه آمریکایی خود را فروخت
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که مجموع اوراق قرضه خزانه داری آمریکایی در نزد چین در ماه سپتامبر در مجموع 1.151 تریلیون بود که در مقایسه با ماه قبل از آن 13.7 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. با این وجود چین همچنان بزرگترین خریدار خارجی اوراق قرضه خزانه داری آمریکایی است. آمار وزارت خزانه داری آمریکا نشان می دهد که مجموع اوراق قرضه خزانه داری آمریکایی در نزد ژاپن در ماه سپتامبر از رقم 1.03 تریلیون دلار به 1.028 تریلیون دلار کاهش پیدا کرده است. ژاپن به عنوان دومین خریدار بزرگ اوراق قرضه خزانه داری آمریکا محسوب می شود. البته برزیل به عنوان سومین دارنده بزرگ اوراق قرضه خزانه داری آمریکا است و در ماه اوت میزان این نوع از دارایی های خود را 18 میلیارد دلار افزایش داد و مجموع آن به 317 میلیارد دلار رسید. در اواسط ماه اکتبر، بلومبرگ گزارش کرد که چین 3 میلیارد دلار از اوراق قرضه خزانه داری آمریکایی خود را به دلیل جنگ تجاری پکن-واشنگتن فروخته است.
نامه‌ قطعه‌سازان به رییس‌جمهور برای جلوگیری از بروز فاجعه
انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهوری خواستار حل مشکلات این صنعت شد. متن نامه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به رییس‌جمهوری به شرح زیر است:"
با سلام. احتراما همانگونه که مستحضرید صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور در شرایط حاد به سر می‌برد و بحران حاضر در صورت عدم اقدام عملی و عاجل مسئولان به زودی به دلیل بیکاری وسیع پرسنل این صنعت و توقف تولید، به فاجعه‌ای جبران ناپذیر و زیان‌بار برای اقتصاد کلان کشور و امنیت ملی تبدیل خواهد شد که اثرات خسات‌بار آن گریبان‌گیر ملت و مسئولین می‌شود. بدینوسیله اعلام می‌گردد چنانچه چهار مشکل زیر ظرف مدت حداکثر یک هفته حل نشود، جلوگیری از بروز فاجعه حتی با تلاش چند برابر و هزینه‌های گزاف بعید به نظر می‌رسد:
1. حل مشکل قیمت فروش قطعات که در گرو اصلاح قیمت فروش خودرو می‌باشد.
2. حل مشکل کسری نقدینگی که بدلیل مطالبات معوق از خودروسازان و افزایش نرخ نهاده‌های تولید، گریبانگیر قطعه‌سازان شده است.
3. دشواری تامین مواد اولیه داخلی (که عمدتاً تولیدکنندگانی دولتی دارد) و مواد اولیه خارجی (که به دلیل مشکل تبادلات ارزی، مشکلات گمرکی و تحریم با بحران مواجه شده است) شاهرگ ورودی قطعه‌سازان را به سختی می‌فشارد.
4. تسویه خریدهای اعتباری و مدت‌دار ارزی قطعه‌سازان که قبل از افزایش نرخ ارز نسبت به تامین مواد اقدام کرده بودند و در حال حاضر بایستی به نرخ روز تسویه شود. در حالی‌که فروش محصول در زمان تامین به نرخ ریال بوده است، بسیاری از قطعه‌سازان را ورشکسته خواهد کرد.
بانک‌های خارجی به سامانه‌ جایگزین سوئیفت ایران متصل شدند
یک مقام آگاه در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس، درخصوص راه‌اندازی سامانه‌ پیام‌رسان مالی جایگزین سوئیفت، اظهارداشت: موضوع در حال پیگیری است و در این زمینه با برخی کشورها در حال همکاری هستیم. وی افزود: بانک‌های خارجی در حال اتصال هستند و دانه دانه به این سامانه جایگزین متصل می‌شوند. این مقام مسئول با تایید اینکه همه بانک‌های ایرانی به این سامانه متصل شده‌اند، در پاسخ به این سوال که این سامانه در چارچوب سپام است، گفت: بله تقریبا در همان چارچوب است. وی تاکید کرد: البته بستر فقط سپام نیست و بانک مرکزی در حال ایجاد بسترهای جدید است و حتی با برخی بانک‌ها کانال‌های متفاوت دیگری راه‌اندازی می‌شود. به گزارش فارس، سوئیفت به درخواست آمریکا عضویت و فعالیت بانک‌های ایرانی به غیر از 12 بانک را به حالت تعلیق درآورد.
چرا عربستان صادرات نفت به آمریکا را کاهش می‌دهد؟
عربستان سعودی صادرات نفت خود به ایالات‌متحده را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد این اقدام برای تقویت قیمت‌های نفت که به تازگی به شدت سقوط کرده‌اند، صورت گرفته باشد. این اقدام، عربستان سعودی را در موضع مخالفت شدید با ترامپ قرار می‌دهد که بارها خواهان کاهش قیمت انرژی برای آمریکایی‌ها شده بود و اوپک و عربستان سعودی را مسئول بالا بردن قیمت‌ها می‌دانست. طبق تحلیل داده‌های شرکت ردیابی نفت‌کش کلیپردیتا، سعودی‌ها نفت کمتری را برای کشتی‌هایی که به سوی آمریکا رهسپار شدند، بارگیری کردند. تخمین میزان نفت بارگیری شده طبق این داده‌ها نشان می‌دهد که واردات نفت خام سعودی توسط آمریکا، به کمترین میزان تاریخ خود خواهد رسید. فرستادن نفت کمتر به آمریکا به معنای این است که میزان ذخایر نفت خام آمریکا به زودی افت خواهند کرد و افت ذخایر نفت، قیمت‌ها را بالا خواهد برد. این همان تاکتیکی است که سعودی‌ها در سال گذشته برای تقویت استراتژی اصلی خود، که کاهش هماهنگ تولیدات توسط اوپک و روسیه بود، به کار گرفتند و با خارج کردن نفت اضافی از بازار، قیمت‌ها را بالا بردند. مت اسمیت، رییس تحقیقات کلیپردیتا، می‌گوید: کاهش صادرات به آمریکا در سال 2017 هم به خوبی برای سعودی‌ها جواب داد و علت آن هم این بود که با توجه به این که داده‌های آمریکا بسیار شفاف و بسیار سر موقع منتشر می‌شوند، مردم می‌توانند شاهد روند کاهش ذخایر باشند. هفته گذشته وزیر انرژی عربستان سعودی در مورد مازاد عرضه جهانی در بازارهای نفت هشدار داد و اعلام کرد که باید تولیدات کاهش داده شوند، اما این با واکنش ترامپ در توییتر برای اعلام مخالفت با این برنامه، روبرو شد. اما این بار احتمالا عربستان و اوپک تحت تاثیر کمپین فشار ترامپ قرار نخواهند گرفت. در روزهای اخیر، اسمیت و سایر تحلیل‌گران نفتی ادعا کرده‌اند که ترامپ در ابتدای سال، اوپک و متحدانش را برای افزایش تولید فریب داده است.
منبع: tabnak.ir

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/66945/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی