خبر یزد

آخرين مطالب

آب انبارهای مدرن فرهنگي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - آب یکی از مواد مایع و فراوان‌ترین ماده مرکب بر روی سطح کره زمین است که بستر اولیه حیات به شکلی که امروزه می‌شناسیم را تشکیل داده است.
بیش از 71.1 درصد وزن یک انسان از آب تشکیل شده‌ است و نیز بیش از 68 درصد سطح کره زمین را آب پوشانده‌است (نزدیک به 360 میلیون از 510 میلیون کیلومتر مربع).
با وجود این حجم عظیم آب تنها سه درصد از آب‌های کره زمین شیرین و قابل شرب است و باقی آن به علت محلول بودن انواع نمک‌ها خصوصاً نمک خوراکی غیر قابل استفاده است.
از همین سه درصد آب شیرین و 2 درصد منجمد در 2 قطب شمال و جنوب بیش از 94 درصد به صورت شور است.
ایرانیان باستان به عناصر چهارگانه یا آخشیج (آب، خاک، آتش و باد) احترام بسیار می گذاشتند و به خاطر احترام بسیاری که به آب داشته اند،کوشش می کردند تا از آلودگی آن جلوگیری کنند.
آب و باران برای مردمی که در آن روزگاران به کشاورزی و زراعت می پرداختند، بسیار عزیز و قابل احترام بود و در فصول کم باران،خشکی زندگی آن ها را تهدید می کرد.
ستایش آب توسط ایرانیان و جمله بشر، بیش تر به خاطر آن است که حیات فردی و اجتماعی اش را وابسته به آن می داند.
آب در اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است و به تعبیر قرآن مایه حیات همه چیز است، تنها در 43 سوره قرآن کریم، این کتاب مقدس و آسمانی ما مسلمانان 63 مرتبه از آب تحت‌ عنوان «ماء» یاد شده است.
و چه نیکو در آیه 30 سوره انبیاء فرموده است: «... وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ ...؛ ...هر چیز زنده‏ای را از آب پدید آوردیم.
گذشتگان ما با توجه به شرایط اقلیمی، میزان بارش و نزولات جوی، برای آبادانی خطه کویر سعی نمودند حداکثر استفاده از طبیعت و داشته های آن بنمایند.
به نحوی که برای مهار گرمای کویر از باد با سازه ای تحت عنوان بادگیر، برای آبرسانی به مراکز جمعیت قنات، برای نگهداری آب در مخازن به وقت نیاز، آب انبار، برای ساخت خانه و ظروف از مصالح بوم آورد (خاک) به شکلهای مختلف (خشت، آجر، سفال) و برای استفاده بهینه از نور خورشید پلان اماکن خود را به نحوی طراحی و اجرا می کردند که حداکثر استفاده از خورشید به جهت گرما و نورطبیعی را بنمایند.
برای تلطیف نور و به نوعی کنترل شدت تابش آفتاب سوزان از پنجره های مشبک با شیشه های رنگی، دیوارهای کاه گلی بلند، ساباط، بهره می جستند.
آب انبارها از جمله سازه هایی هستند که در مراکز محلات در کنار اماکن مذهبی، آموزشی، رفاهی و تجاری برای ذخیره، نگهداری و توزیع آب مورد استفاده قرار می گرفتند که در واقع این اماکن به نوعی زیر ساختهای تکمیلی قناتها به شمار می رفتند.
چرا که قناتها وظیفه انتقال آب را بر عهده داشتند و آب انبارها وظیفه نگهداری و توزیع که البته مکان یابی آن براساس مسیر قنات، مراکز جمعیتی و در برخی موارد با در نظر گرفتن ملاحظات دینی و مذهبی و رعایت برخی نکات فنی سازه ای از جمله نوع مصالح، میزان فشار آب بر کف و سطح آب انبار، مساله اندود داخل بنا، تهویه، تصفیه و جلوگیری از آلودگی همراه بود.
برای چنین سازه هایی جلو خان های بزرگ، سردر و هشتی، پله های پهن، بادگیر بلند با توجه به نوع آب انبار و کاربری آن در نظر گرفته می شد.
البته نمای چنین اماکنی نیز از جمله سر در ورودی با استفاده از کتیبه هایی که نشان از نام واقف یا سازنده بنا، مجوز بهره برداری، به اهمیت آب با توجه به بسیاری از ویژگیها و روحیات ساکنان پیرامون خود اشاره داشت.
آب انبار دارای انواع مختلفی است از جمله آب انبارهای عمومی، آب انبارهای خصوصی، آب انبارهای شهری، آب انبارهای روستایی، آب انبارهای قلعه ای، آب انبارهای میان راهی، آب انبارهای بیابانی که طبیعی است که هر کدام از این انواع از لحاظ سازه ای و معماری ویژگیهای خاصی خود را دارند.
امروزه با توجه به وضعیت اقلیمی و نزولات جوی، پایین رفتن سطح منابع آبی زیرزمینی در ایران به خصوص در مناطق فلات مرکزی از جمله یزد در شرایطی قرار گرفته ایم که بایستی به فکر راههای تامین آب پایدار برای این خطه همچنین، یافتن راه حلهای مناسب و بهینه در زمینه برداشت آب از منابع مختلف، بهینه سازی و کنترل مصرف در بخشهای مختلف با استفاده از تکنولوژیهای روز و فرهنگ سازی مناسب در بین اقشار مختلف جامعه باشیم.
ایجاد ایستگاههای برداشت آب شرب در یزد که به نوعی آب انبارهای مدرن را یادآور می شود از جمله راهکارهایی است که شرکت آبفای یزد به جهت در دسترس قرار دادن آب شیرین با کیفیت به آن اندیشیده است که صد البته ساخت چنین مراکزی با توجه به پیشینه این دیار در ایجاد آب انبارها بایستی با دقت خاصی صورت پذیرد.
ایجاد چنین ایستگاههای می تواند علاوه براینکه از ماموریتهای دولت در تامین آب شرب شهروندان به شمار آید فرصتی فرهنگی اجتماعی را نیز برای خیرین فراهم می آورد تا با توجه به سنت حسنه ای به نام وقف در شکل گیری این مراکز عام المنفعه مشارکت داشته باشند.
نکته دارای اهمیت اینکه با توجه به نوع سازه و معماری این مراکز آبرسانی که یک باب از آن نیز ایجاد و اکنون مورد بهره برداری عموم مردم قرار گرفته است و با توجه به برنامه ای که برای گسترش چنین مراکزی در سطح شهر وجود دارد.
بایستی ضمن رعایت هرگونه شتابزدگی اجرایی، علاوه بر بکارگیری تمهیدات هوشمند لازم برای برداشت آب با معماری یزد و عنوان جهانی بودن این شهر فرهنگی تاریخی همخوانی داشته باشد.
چه بسا که خود این ایستگاهها می تواند جاذبه ای تازه برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.
بدون شک ایجاد ایستگاه های برداشت آب شرب با کیفیت مناسب در نقاط مختلف شهر برای مردم یزد امکانی است که اکنون در اختیار مسئولین حوزه آب، شهرداری، میراث فرهنگی، بهداشت و حتی شورای ترافیک، پدافند غیر عامل و مسئولین انتظامی و امنیتی قرار گرفته است.
علاوه بر اینکه به مساله مهم چگونگی توزیع بهداشتی، عادلانه و سهل الوصول آب با کیفیت مناسب به مردم می اندیشند به سازه ای در خور، بومی و برخوردار از بن مایه عناصر فرهنگی، معماری ایرانی اسلامی، ماندگار و مدرن نیز بیاندیشند تا این آب آنبارهای مدرن نیز سالیان سال بعد همانند آب انبارهای تاریخی مورد تحسین آیندگان قرار گیرد.
حمیدرضا عمادی
7532 / 2047

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/67500/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد