خبر یزد

آخرين مطالب

ناوگان حمل و نقل يزد هر روز کمتر از ديروز مقالات

ناوگان حمل و نقل يزد هر روز کمتر از ديروز

  بزرگنمايي:

مسير يزد - تهران و بالعکس از مسيرهاي پرتردد استان يزد به شمار مي‌رود و روزانه شايد بيش از 2 هزار مسافر با وسايل مختلف حمل و نقل از جمله هواپيما، قطار و اتوبوس در اين مسير تردد مي‌کنند.

بسياري از اساتيد پروازي، پزشکان، دانشجويان، کارمندان و اقشار مختلف مردم سفرهاي متعددي براي انجام امور خود به تهران انجام مي‌دهند اما مشکلات موجود به شدت گلايه مردم يزد را طي هفته‌هاي اخير برانگيخته است و هر چه مردم و رسانه‌هاي يزد در اين زمينه سکوت کرده و نجابت و صبوري به خرج مي‌دهند، اوضاع و شرايط بدتر مي‌شود.

اين موضوع بيشتر گريبانگير قطار و هواپيماهاي يزد است و البته کم‌کم به ناوگان اتوبوس‌راني بين شهري نيز تسري يافته است.

قطارهاي پرديس يزد امسال تقريبا در همه سفرهاي خود با مشکل مواجه بوده‌اند

قطار سريع‌السير (پرديس) يزد - تهران و بالعکس، تا قبل از آغاز سال 1393، يکي از بهترين، سريع‌ترين و منظم‌ترين وسايل حمل و نقل عمومي بين شهري بود و مردم حساب ويژه‌اي روي آن باز کرده‌ بودند اما در سال جديد، کمتر حرکتي از اين قطارها بدون مشکل انجام شده و جالب اينجاست که مسئولان دائم اين امر را منکر مي‌شوند.

طي هفته‌هاي اخير، تماس‌هاي مکرري از سوي مردم با دفاتر رسانه‌ها و خبرگزاري‌هاي فعال در سطح استان انجام شده که  طي دو هفته اخير، تماس‌هاي بسياري از گلايه‌هاي مردم در مورد تاخير در حرکت قطارها و هواپيماها از يک سو و کاهش شديد خدمات و افت کيفيت اين وسايل را شاهد بوده است.

يکي از همکاران رسانه‌اي استان يزد که حداقل ماهي چند بار، خود يا خانواده‌اش با قطار و هواپيما به تهران سفر مي‌کنند، در اين زمينه به خبرنگار فارس گفت: از ابتداي سال جاري، هر بار با قطار يا هواپيما به تهران سفر کرده‌ام، با مشکلات بسياري مواجه بوده‌ام که يکي از آنها تاخير در حرکت و تاخير در رسيدن به مقصد بوده است.

شيوا اسدي بيان کرد: در آخرين سفر خود که طي روزهاي اخير انجام شد،‌ قطار بايد راس ساعت 15:20 از ايستگاه يزد حرکت مي‌کرد اما تا ساعت 16 در يک محيط کاملا نامناسب، گرم، بدون تهويه و کوچک، تعداد زيادي از مسافران را منتظر نگه داشتند که اين شرايط براي نوزادان و کودکان و سالمندان بسيار غيرقابل تحمل بود.

وقتي خانواده‌ها به رغم برنامه‌ريزي از سفرهاي خود باز مي‌مانند

وي افزود: ساعت از 16 گذشته بود که قطار براي سوار کردن مسافران آماده شد اما پس از سوار شدن، اعلام کردند که تهويه‌هاي قطار کار نمي‌کند و هرکس با اين موضوع مشکل دارد، مي‌تواند پياده شود و عين مبلغ بليط نيز به او بازگردانده مي‌شود.

اسدي ادامه داد: برخي خانواده‌ها به دليل همراه داشتن افراد سالمند و کودکان پياده شدند اما عده زيادي نيز به دليل اينکه بايد شب را در تهران مي‌بودند و به کارهاي خود رسيدگي مي‌کردند، پياده نشدند و قطار به مسير خود ادامه داد اما در ايستگاه اردکان متوقف شد.

وي خاطرنشان کرد: ظاهرا قطار خراب شده بود و ماموران فني قطار دائم اين اصطلاح که "فلکسي بل ترکيده" را بين خود تکرار مي‌کردند اما هيچ توضيحي به مردم نمي‌دادند و آنها را ساعت‌ها سرگردان رها کردند.

بي‌احترامي مهمانداران و کارکنان قطار به مسافران/ مردم توضيح مي‌خواهند

اسدي عنوان کرد: مهمانداران نيز با بي‌احترامي تمام با مسافران برخورد مي‌کردند و حتي برخي از آنها با مسافران درگيري‌هاي لفظي پيدا مي‌کردند و بدون پذيرش هيچ مسئوليتي از آنها مي‌خواستند که اگر ناراحتند قطار را ترک کنند و بدون هيچ توضيحي دائم مردم را ترغيب به پياده شدن از قطار مي‌کردند.

وي ادامه داد: عده‌اي پياده شدند و در ايستگاه نامناسب اردکان به انتظار نشستند، عده‌اي در قطار منتظر ماندند و عده‌اي نيز به ناچار با تاکسي‌هايي که از مردم 50هزار تومان دريافت کردند تا آنها را به يزد بازگردانند، عطاي سفر را به لقايش بخشيدند.

اسدي با اشاره به گرماي شديد هوا عنوان کرد: در اين شرايط مردم دو ساعت در هواي گرم بدون تهويه و بدون اينکه رئيس قطار توضيحي به آنها بدهد، منتظر ماندند و قطار در نهايت به راه افتاد اما بسيار کند حرکت مي‌کرد و دائم بوي دود فضاي قطار بدون تهويه را پر مي‌کرد.

تاخير 5 ساعته قطار در گرما و شرايط سخت

وي ادامه داد: قطاري که بايد حداکثر ساعت 9 شب به تهران مي‌رسيد، 2:30 بامداد وارد ايستگاه تهران شد و حتي يک عذرخواهي ساده نيز از مردم و مسافران انجام نشد.

اسدي يادآور شد: شبيه همين شرايط را دو روز بعد با قطار برگشت به سمت يزد تجربه کرديم و قطار ساعت‌ها در بيابان توقف مي‌کرد و با تاخيرهاي طولاني به مقصد رسيديم.

يکي ديگر از مسافران قطارهاي يزد نيز گفت: چندي پيش قطار يزد در حالي که بايد مسافران خود را در ايستگاه تهران پياده مي‌کرد، در ايستگاه محمديه قم توقف کرد و بدون هيچ توضيحي از مسافران خواست تا پياده شوند و با وسايل نقليه ديگر خود را به تهران برسانند.

در ازاي اذيت‌هايي که مردم مي‌شوند، نيمي از هزينه بليط ها بازگردانده مي‌شود

مريم اميري عنوان کرد: در ازاي اين همه معطلي، گرما، کلافگي و مشکلاتي که براي مسافران به دنبال تاخيرهاي طولاني پيش آمد، به گفتن اين جمله که 50 درصد هزينه بليط را مسترد مي‌کنيم، اکتفا مي‌کنند.

همه اين مشکلات در حالي مطرح مي‌شود که مسئولان راه آهن استان يزد، در مصاحبه‌هاي انجام شده، منکر اين مسائل شده‌اند و به همين دليل نيز در اين گزارش بيشتر تلاش شده تا به شرح مشکلات مردم پرداخته شود تا پاسخ مسئولان زيرا به طور قطع يا خرابي قطار و نبود لوازم يدکي به دليل تحريم‌ها مطرح مي‌شود يا به طور کل منکر اتفاقات رخ داده مي‌شوند.

نظير اين مسئله در فرودگاه يزد نيز به وفور به چشم مي‌خورد به نحوي که رسانه‌ها ديگر از درج اخبار تاخيرهاي چند ساعته خسته شده‌اند و انگار اين تاخيرها براي رسانه‌ها نيز عادي شده است.

اما در آخرين مورد، هواپيمايي که بايد ساعت 8 صبح از فرودگاه حرکت مي‌کرد، ساعت يک بامداد پرواز کرد و در تمام اين مدت مردم معطل و بلاتکليف بودند.

اين تاخيرها برنامه‌هاي بسياري از مردم که براي مسائل کاري يا درماني عازم تهران مي‌شوند را به هم مي‌ريزد و عده‌اي ناچارند به رغم آنکه به وسايل نقليه عمومي اعتماد کرده‌اند، براي رسيدن خود به مقصد مبالغ هنگفتي هزينه کنند.

اکنون اتوبوس‌هاي بين شهري از وضعيت مناسب‌تري برخوردارند اما ساعت‌هاي طولاني در اتوبوس نشستن براي همه مردم مقدور نيست و لازم است مسئولان استان هرچه سريع‌تر فکري اساسي براي قطار و هواپيماهاي يزد کنند.

به نظر مي‌رسد اگر مشکلي نيز در اين زمينه وجود دارد، توضيح آن به مردم و قائل شدن اين حق و احترام براي آنها، بتواند تا حدي از نارضايتي آنها بکاهد در حالي که مسئولان يزد از مديران کل فرودگاه و راه‌آهن تا مهمانداران، در مقابل مردم تنها سکوت پيشه کرده‌اند و برخي از آنها نيز با بي‌احترامي با مردم برخورد مي‌کنند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مردم داری، کیمیای مدیریت

قدیمی‌ترین فناوری برای استحصال آب روبه زوال است

گردشگری غار یا گردشگری محتاطانه؟

بافت تاریخی یزد زخم‌خورده از ساکنان خارجی/امیدی به بالندگی نیست

ناخرسندی والدین، نارضایتی مدارس

بارندگی ها حریف خشکسالی یزد نشد

دستان ایرانی خالق زیبایی

تجرد قطعی؛ تنهایی بی انتها

رانندگی تدافعی در یزد

حفاظت محیط زیست اردکان، نیازمند توجه ویژه

10 چالش عمده پیش‌روی شهردار جدید یزد چیست؟

تابلوی ناهماهنگ و درهم پزشکان در یزد قانونی است؟

کوک شدن ساز انقلاب با تلفیق هنر و نگاه معمار در یزد -

کمرنگ شدن آیین "دوست دوست ، علی دوست " در میبد

آغاز پویش من فطریه‌ام را به بهزیستی می‌دهم در یزد

مهریز، رویشگاه آنغوزه شیرین استان یزد

روایت یادگار دفاع مقدس از نقش رزمندگان ابرکوه در فتح خرمشهر

فرصت‌ها و چالش‌های کشت گلخانه‌ای در یزد- محسن کدخداپور*

بدجوری شاخ و شانه می کشد!

کود سبز؛ گیاهی چند منظوره در بافق

آثار نامطلوب توفان گرد و خاک بر مراتع ندوشن - احمد جعفری*

یزد جهانی در انتظار آبادانی و پیشرفت

خواب زده ها را بیدار کنید!

کاهش آثار تحریم ها با تکیه بر توان داخلی

رونق تلم زنی در روستاهای سبزدشت بافق

آثار نامطلوب توفان گرد و خاک بر مراتع ندوشن

راههای ارتباط موثر با دیگران

بودجه یک سد ضامن بقای تمام قنوات ایران

رمضان ماه نزول و بهار قرآن - احمد جعفری ندوشن *

گردشگری استان یزد در دو راهی تردید و تصمیم؛ آنچه «شریف آباد اردکان» دارد و «ابیانه» ندارد!

رمضان ماه نزول و بهار قرآن

خسارت 70 درصدی طوفان به باغ‌های گوجه‌سبز ابرکوه

آیین روزه داری مردم بافق

یزد در گذر هزاره های تاریخ

نبوغی 600 ساله در آب انبار امیرچخماق یزد

غار سرخون ندوشن، شاهکار طبیعت

صرفه جویی در مصرف آب همچنان ضروریست

بارندگی بهاری نویدبخش سالی خوش برای یزدی ها

لزوم توجه ویژه به گردشگری محلات

لحظه های بهاری، فرصتی برای یزدی ها

سقف های ناایمن بالای سر دانش آموزان یزد

فرش اردکان، نماد فن و هنر

یزد، همچنان درگیر معضل آبگرفتگی

بارش بهاری بهترین ظرفیت برای تأمین آب شرب یزد است

توران‌‌پشت؛ روستایی دیدنی منسب به توراندخت ساسانی

آبشار سفیده ندوشن پدیده ای جذاب در استان یزد

صدای پتک و چکش آهنگری ندوشن رو به خاموشی است

شلختگی در اطلاع رسانی

قلعه جنت آباد بهاباد را بهتر بشناسیم

یزد، دیار پاکان در گذر تاریخ